TOPlist

Seriál o tarifech a operátorech: Jak neplatit za mobilní tarif zbytečně mnoho

K úsporám za mobilní služby vede znalost vlastní spotřeby, orientace v tarifech a průzkum trhu. Jednání s operátorem nechte raději nakonec.

Zákazníci českých operátorů platí někdy vysoké ceny za tarify, aniž by nutně museli. Ne vždy je na vině operátor, i když vysoké ceny v ČR jsou skutečností a místní anomálií. Pravdou také je, že každý nemůže studovat účelově složité ceníky nebo s operátorem vyjednávat o cenách. V článku proto shrnujeme obecně platné zásady, jak postupovat, chceme-li cenu mobilního tarifu snížit.

  

Pokusíme se zde navrhnout postup, který zohlední běžné nástroje, které můžete jako spotřebitel využít. Budou-li se vám zdát naše rady málo objevné, máte do jisté míry pravdu: základem je stejně jako jinde znalost vlastních potřeb, vlastností hledaných produktů a průzkum trhu. Ve finále nastupuje případné vyjednávání s operátorem. Uživatelé volí mnohdy právě opačný postup.

Vím, co potřebuji

Prvním krokem je znát svoji spotřebu a přizpůsobit jí používaný tarif. Odhaduje se, že cca 50% uživatelů přeplácí svůj paušální tarif – lidé mají rádi rezervu  – 20-30% zase platí zbytečně vysoké minutové sazby hovoru, protože má příliš nízký tarif, a to z přesně opačných důvodů. Obě rezervy lze najít a využít, a také odhadnout, zda se vám vyplatí paušál nebo předplacená karta.

              

Uživatelé často neznají svoji skutečnou spotřebu minut, SMS a dat, pouze ji odhadují. Začněte proto inventurou. Zdroje jsou dva: Váš chytrý telefon a vyúčtování operátora. Údaje získáte přímo z telefonu nebo existují i specializované aplikace, které provoz sledují. Jde o pracnější mírně nepřesný způsob, protože nepodchycuje stejná data, jaká použije operátor k účtování. Problém s vyúčtováním operátora je zase ten, že se z něj až na výjimku několika tarifů kvůli nadměrnému účtování nedozvíte, kolik minut jste opravdu volali. Nejlépe je proto obě metody zkombinovat.

Vím, co ovlivňuje cenu

V ČR se nemůžeme řídit jen objemem služeb v paušálu a jeho cenou. Následující vlastnosti tarifů silně ovlivňují útratu a znepřehledňují tarify. Pozor na:

  • Tarifikaci: V ČR je stále běžné nadměrné účtování hovorů. Tedy nikoliv po vteřinách (1+1), ale po minutách a jejich násobcích a zlomcích. Způsobuje nárůst počtu provolaných minut. Tarifikace po minutách (často u O2) znamená statistický nárůst provolané doby o cca 30%. Po celé první minutě a pak po půlminutách účtuje často T-Mobile – nárůst cca 23%. Po celé první minutě a poté po vteřinách jsou účtovány starší tarify Vodafone s cca 17% navýšením spotřeby. Zkontrolujte proto tarifikaci svého tarifu.
  • Kam voláte: Směr bývá prezentován jako výhoda levnějšího volání: Na vybraná čísla, mezi čísly v obou směrech (VPN), do pevné sítě a při volání ve vlastní síti. Statisticky až ve dvou případech ze tří voláte do vlastní sítě. Jen cca 30% volání je do jiných mobilních sítí. Zbytek jsou pevné linky. Ověřte si tedy, kam především voláte.
  • Kdy voláte:  Cena přes den je vyšší než večer, nejnižší je bez překvapení o víkendu.  Podle statistik volání se cca 70% hovorů uskuteční v denní době, večery a víkendy cca po 15%. Zjistěte si, kdy voláte.
  • Převádění minut: Tarif může, ale nemusí převod nevyčerpaných jednotek do dalšího účtovacího období podporovat. Pokud převod podporuje, záleží jak: nejhorší varianta je převod jen do dalšího měsíce s přednostní spotřebou z nových minut.
  • Internet pro telefon versus pro tablet/notebook: Za stejnou cenu dostanete pro notebook často několikanásobně více dat než pro mobil.

Udělám si průzkum trhu

Zatímco zkontrolovat si cenu mobilního telefonu v obecném srovnávači cen je snadný úkon, porovnání cen mobilních služeb vyžaduje větší úsilí. Výsledek ale stojí za námahu. Dobrý srovnávač tarifů je současně spolehlivým kalkulátorem, aby vůbec mohl rozdílné tarify porovnat, a jeho podstatnou funkcí je najít výše zmíněné úspory, které kvůli složitým tarifům nemusíte vidět.

 

Dobrý kalkulátor dokáže rozpoznat, zda je pro vás výhodnější paušál nebo předplacená karta, a automaticky složit váš balíček minut, SMS a dat do nejvhodnějšího tarifu, tj. nepracuje jen s hotovými sestavami služeb, které právě operátor hrne na trh marketingem. Umí nabídnout akční ceny a tarify pro telefonické prodejní kanály, které na webu operátora nenajdete.

Jednoduché cenové kalkulátory pracují se statistickými údaji o chování obvyklého uživatele, tj. předpokládají, že se chováte podobně. Přesnější dokáží zpracovávat přímo vaše osobní data o používání mobilu. Pracnější postup, ale vyplatí se, i když jde stále jen o kvalifikovaný odhad.

Měřítkem kvality kalkulačky také je, jak zohledňuje výše uvedené parametry ovlivňující cenu. Použijete-li ke zjištění provolaných minut vyúčtování operátora, které obsahuje nadměrné účtování, volali jste ve skutečnosti kratší dobu a kalkulátor musí umět přebytečné minuty odečíst. Výsledkem může být nižší tarif a slušná úspora.

Zkusím si vyjednat lepší cenu?

Dosud jste sondovali trh. Své pátrání po lepším tarifu pro soukromou spotřebu můžete ukončit ve fázi průzkumu trhu a objednat si tarif, který je znatelně lepší než současný, aniž byste nutně museli o ceně vyjednávat.

Kdo má víc času a chuti, díky předchozí přípravě může zkusit závěrečné vyjednávání o svém tarifu s operátorem: víte už, jaký máte provoz, dokážete posoudit, jak je tarif asi vhodný, máte doporučení cenového kalkulátoru a znáte i obdobné tarify konkurenčních operátorů.

 

Nejlevnější, tzv. zadržovací (retenční) tarify slouží k udržení odcházejícího zákazníka. Nedostanete je ani u prodejce, ani v call centru. Z logiky věci vyplývá, že mohou být nabídnuty jen po oznámení výpovědi a po přepojení do retenčního oddělení operátora. Jejich pracovníci jsou pečlivě vybíráni, školeni, jsou zkušení a mají čerstvé informace o nabídkách konkurence. Uspějete tehdy, pokud ucítí, že vás jako zákazníka ztratí, protože dostanete výhodnější tarif jinde.

Podnikatelé s několika SIM a menší firmy by místo vyjednávání měli volit poptávkové nebo výběrové řízení. Případně i s pomocí specializované firmy, která najde rezervy v provozu a stlačí ceny. 

Příště podrobněji o rozhodování, kdy zvolit předplacenou kartu, a kdy paušální tarif.

Autor článku Vladimír Stuchlý
Vladimír Stuchlý

Kapitoly článku