TOPlist

Samsung investoval miliardy, aby dohnal Apple: Vyplatí se mu tato strategie?

Apple působil jako nepřekonatelný lídr trhu s chytrými telefony a tablety. Samsung však našel příležitost a investoval miliardy, aby změnil pravidla hry.

Podle vývoje hodnoty akcií společnosti Apple to vypadá, že Wall Street v posledních šesti měsících ztratil důvěru v perspektivu firmy. Apple vypustil v posledním desetiletí několik produktů, které změnily trh. iPhone změnil průmysl okolo chytrých telefonů a iPad nastartoval novou kategorii tabletů. Samotné iOS dotlačilo konkurenci ke změně vlastních operačních systémů, což vedlo k předělání celé uživatelské zkušenosti na mobilních zařízeních. Podle časopisu Forbes však nastává doba, kdy Apple ustupuje a hlavní rival Samsung začíná pomalu měnit hru, ale mění ji úplně jinou cestou. Samsung dokázal vytvořit podobný „hype“ jako Apple, při představení posledního vlajkového modelu Galaxy S4. Telefony od Samsungu obvykle nepřináší nic revolučního, přesto jsou velmi populární. Tablety zatím nejsou tak úspěšné jako chytré telefony, ale také nepřináší nic převratného. 


Samsung Galaxy S4 a Apple iPhone 5 

Žádný z produktů nebo služeb, které Samsung uvedl, nepřinesly revoluční inovace. Místo toho Samsung investuje ohromné peníze do globálního marketingu a reklamy, tím mění hru. Apple iPhone prodává u menšího počtu operátorů a v limitovaném množství obchodů, Samsung se snaží dosáhnout na každý kout světa. Přispěvatel časopisu Forbes Adam Hartung k tomu napsal: „Samsung používal velmi podobný výchozí Android, jako většina jeho konkurence, na telefonech a tabletech. Jeho produkty jsou srovnatelné s Apple, ale málokdy výrazně lepší. Většina jeho produktů je levnějších, ale ani to není hlavní důvod, proč je lidé kupují. Samsung změnil hru soustředěním se na distribuci a reklamu.”  

 
Výdaje na marketing Samsungu a dalších klíčových společností, v posledních čtyřech letech

Společnosti jako Apple a Microsoft byly historicky řazeny do kategorie velkých investorů do marketingu. Poslední odhady výdajů Samsungu naznačují, že utratil čtyřikrát více než Apple v roce 2012 a dvakrát více než Microsoft. Výsledkem je dramatická změna v tom, jak spotřebitelé vidí produkty Samsung a díky tomu je jihokorejská společnost dnes největším výrobcem chytrých telefonů na světě. Apple byl dlouho po představení iPhone považován za nepřekonatelný. Teď lidé začínají pochybovat a kladou si otázky ohledně budoucnosti společnosti. Myslí si, že Apple je zranitelný a má nejlepší čas za sebou. Z velké části za to vděčí Samsungu a jeho změně hry, kdy místo na produkt se soustředí na distribuci a marketing. Našel tak Achillovu patu společnosti Apple a dokázal využít příležitost. 

Za data o marketingových výdajích vděčíme Horace Dediu, který na svém blogu publikoval článek s postupem jak k ním došel.

Autor článku David Podzimek
David Podzimek

Kapitoly článku