Sledujte nás na YouTube

Rozhovor s Peterem Lakatou: Vývoj a spouštění mobilní aplikace Zuno Banking

Mobilní aplikace Zuno banky jako jedna z prvních nabídla skenování faktur a další užitečné funkce. Jak probíhal její vývoj a s čím se autoři museli potýkat, vám prozradí dnešní rozhovor.

ZUNO je mezi českými bankami nováčkem a na venek se profiluje jako snadno dostupná instituce, ve které se moderních technologií rozhodně nebojí. A podobně lze charakterizovat i jejich mobilní aplikaci pro Android a iOS, která spatřila světlo světa v listopadu loňského roku a od té doby autoři neustále pracují na nových funkcích a postupném vylepšování.

My jsme pro vás vyzpovídali Petera Lakatu, který v Zuno pracuje na pozici Head of Product Management a co je důležité, stál za vývojem a spuštěním aplikace Zuno Mobile Banking.

 
Peter Lakata, Head of Product Management v Zuno Bank

Kdy se začalo s přípravami aplikace ZUNO Mobile Banking CZ a jak dlouho trval celkový vývoj? 

Celý příběh mobilní aplikace ZUNO začal zhruba před rokem, kdy jsme řešili plány na další expanzi našich kanálů. V tu dobu nebylo na českém ale hlavně na slovenském trhu mnoho mobilních bankovních aplikací a my se rozhodli využít příležitosti a vyvinout vlastní řešení. Samotný vývoj trval asi půl roku. Moje role spočívala v iniciaci celého projektu, výběru dodavatele, dozoru nad vývojem a vypuštěním aplikace, a také v zajištění toho, aby se náš tým koncentroval na vytvoření uživatelsky přívětivého a užitečného řešení pro klienty. Myslím, že výsledek hovoří sám za sebe, stejně jako obliba aplikace – za první tři měsíce jsme překročili 28 500 stažení.

Jaké jsou hlavní výhody mobilní aplikace a na které funkce jste obzvláště pyšní? 

Mobilní aplikace ZUNO je jiná, než ostatní na trhu. V prvé řadě jsme vyvinuli komplexní aplikaci, která pokrývá prakticky nejdůležitější funkce online bankingu a navíc přidává několik vychytávek. Uživatelé mohou platit účty skrze integrovanou čtečku faktur, najít nejbližší bankomat ve vyhledávači bankomatů, zaplatit či si spočítat půjčku – rychle a přímo v mobilním zařízení. Aplikace má zároveň přehledné a jednoduše řešené uživatelské prostředí s intuitivní navigací.

  

Máte nějaké zajímavé postřehy a „perličky“ z vývoje, které team musel řešit? 

Upřímně, každý projekt je výzva, obzvlášť když musíte projít obdobím “pokus a omyl” a vyzkoušet různé možnosti, než dojdete k finálnímu řešení. Každopádně bych vyzdvihl diskuze, které jsme vedli ohledně funkčnosti čtečky faktur, což byla opravdu komplexní záležitost a existovaly silné pochybnosti o výsledku. I tak jsme se rozhodli posunout vývoj kupředu, dokonce bez toho, aby existovala přesná kritéria úspěchu. Náš dodavatel však nakonec vyladil opravdu báječnou kvalitu skenování. Musím říct, že když zaměstnanci ZUNO poprvé viděli na vlastní oči výsledek v akci, byli doslova nadšeni.

Na jakých zařízeních se aplikace testovala a jak široký byl okruh (beta)testerů? 

Mobilní aplikaci jsme testovali na řadě zařízení se systémy iOS a Android, včetně tabletů. Měli jsme jednoho seniorního testera a postupně rostoucí počet betatesterů, původně jen z projektového týmu, později i z řad ostatních zaměstnanců ZUNO a dokonce našich přátel a známých. Celkově se číslo nakonec pohybovalo okolo 40 lidí.

   

Objevily se během vývoje pro jednotlivé platformy nějaké komplikace? Pro kterou platformu bylo testování a ladění jednodušší? 

Začali jsme nejprve s vývojem pro iOS, následně se asi se zpožděním dvou týdnu přidal Android. Obě řešení jsme zvládli bez větších problémů. Nejsložitějším prvkem vývoje byla integrace s existujícími systémy ZUNO, nad kterou jsme strávili většinu času. Po jejím dokončení už ale samotné vypuštění aplikace proběhlo hladce.

Kolik lidí se na tvorbě aplikace podílelo?

Dali jsme dohromady tým asi 15 lidí z interních zdrojů s podporou externího dodavatele, společnosti Zentity.

Kdo za vývojem aplikace ZUNO Mobile Banking stojí? Na verzích pro jednotlivé platformy pracovaly stejné týmy?

Na straně ZUNO pracoval stejný tým simultánně na vývoji řešení jak pro iOS, tak pro Android. Náš dodavatel Zentity měl oproti tomu pro každou platformu jiné experty.

Na jaké novinky se můžeme těšit v budoucnu? Chystá se verze pro Windows Phone? Pokud ano, kdy?

Naším cílem je přinášet nejlepší uživatelskou zkušenost v oblasti mobilního bankovnictví na českém a slovenském trhu. Proto se aplikaci snažíme neustále zlepšovat. Nasloucháme přáním našich klientů a na jejich základě jsme právě uvedli vylepšenou verzi s možností volby jazyka a stažení naší aplikace i pro telefony s fotoaparáty bez autofocusu pro scanování faktur. V půlce dubna představíme poprvé v Česku i na Slovensku novou funkci PayNow, která klientům umožní jednoduše převádět prostředky skrze poskytnutí čísla pro SMS či emailu příjemce. Windows Phone je letos také v plánu, zatím však pro tuto platformu konkrétní časový rámec neřeknu.


-
-

Jiří Hrma

Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytrých zařízení, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů. Máte zájem o spolupráci? Ozvěte se na redakce@smartmania.cz.

19 komentářů

  1. pejvl (neregistrovaný)

    skenování faktur sice cool feature, ale v reálu stejně musíte překontrolovat všechny údaje, jestli nedošlo ke změně údajů. rozpoznání není nikdy 100%, tudíž tato funkce ztrácí smysl. ruční přepsání údajů vs sken vycházejí časově ve finále na stejno.

    • mimonaut (neregistrovaný)

      Tam není QR, nebo podobný kód k digitálnímu naskenování a následné interpretaci? Nevím, ptám se.. Nicméně sken podobného kódu se dá opatřit CRC, hashem k dosažení 100% spolehlivosti..

    • uni (neregistrovaný)

      Nějaký operátor dává na fa. QR, takže to postačuje. Rozhodně spolehlivější než OCR.

    • Pixelmate.cz (neregistrovaný)

      Také myslím, že je to zbytečná funkce.

  2. mimonaut (neregistrovaný)

    S aplikací pro WP by to pro mne byl důvod k opuštění předražené konkurence.. uvidíme, která z nízkonákladových bank bude nakonec s WP aplikací první :)

    • Aaron (neregistrovaný)

      Normalni clovek dal predrazene konkurenci zbohem jiz davno. Nezavisle na existenci nejake aplikace. Podminovat prechod od predrazene konkurence k Zuno vzniknutim applikace pro muj nejoblibenejsi system je pruhledny pokus skalniho fanouska, jak vyvolat poptavku tam, kde neni :-)

    • mimonaut (neregistrovaný)

      Další blbost, kterou jsi ve své bujné mladistvé fantazii bez dostatku relevantních informací k pobavení ostatních vymyslel.. ;-)

    • Aaron (neregistrovaný)

      Panecku to je krasna ukazka argumentace bez argumentu :-) Ti co chteli uz mBank, Equa, Zuno, Fio, Air davno maji a vznik aplikace primeje k opusteni sporky, KB, CSOB nebo raifky jen mimonauta. A to jeste jestli si svuj pribeh nevymysli aby vyvolal poptavku od „potencionalnich“ zakazniku :-)

    • zipiik (neregistrovaný)

      Tak treba by rad byl u banky, ktera mu k uctu poskytne ebanking pro jeho telefon. Co je na tom nepochopitelneho?

    • Aaron (neregistrovaný)

      zipiik: Na tomto nic. Me jen zaujalo skemrani jak musi nyni trpet u predrazene konkurence a zachrani ho ta nizkonakladova banka, ktera prvni vyda app pro WP. Podle me uz mimonaut davno nejakou takovou banku pouziva.

  3. Rezza (neregistrovaný)

    Nebo dat k dispozici API a komunita uzivatelu by aplikaci na dalsi platformy rada napsala.

  4. pejvl (neregistrovaný)

    rezza: nápad sice pěknej, ale typ podniku jako je banka to neudělá. přeci jenom se jedná o peníze a ne o nějaký instant messenger. já bych neofiko aplikaci která mi ovládá peníze nikdy nepoužil.

    • mimonaut (neregistrovaný)

      Souhlas. Ani googlu bych ty informace nesvěřil (víme, jak s informacemi nakládá), natož nezávislému vývojáři..

    • Aaron (neregistrovaný)

      mimonaut: Podel se s nami jak s nimi naklada. A nedelaji to same s informacemi od uzivatelu Microsoft a Apple?

    • mimonaut (neregistrovaný)

      Ne. Google he reklamní agentura a jejím jediným příjmem je (kupodivu) příjem z reklamy, tudíž z informací, které o každém subjektu shromáždí. Díky, nechci.

    • Aaron (neregistrovaný)

      Stejne se chova i Microsoft se svou Online services divizi, jen mu to tolik nevynasi. A neodpovedel jsi na primou otazku jak s temi udaji Google naklada. Podel se jestli neco vis. A jestli nevis, tak neplacej hlouposti a neocernuj ty, do kterych ti nic neni.

    • Vašek (neregistrovaný)

      AARON: Kde jsi proboha přišel na takovou blbost, že by MS třeba v O365 četl soukromé maily a dokumenty a podle toho zobrazoval reklamy a předával statistické informace dalším subjektům (tak jak to dělá Google). Netvrď nesmysly když o tom nic nevíš, MS ti asi hodně leží v krku, viď.

    • Aaron (neregistrovaný)

      neregistrovany vasku, asi jsi zcela pohlcen microsofti antikampani Scroogle. Zajiste si videl video s tim zlym Gmail manem. A abych te vyvedl z omylu, tak Microsoft strojove zpracovava tvou soukromou postu, nabizi relevantni reklamu a predava tve udaje ostatnim spolecnostem. Necetl jsi snad tebou odsouhlasenou smlouvu napriklad pri zakladani outlooku.com uctu?

  5. Andreas (neregistrovaný)

    :-) Microsoft – těžký mindrák pro 3 stálé přispěvatele Smartmanie :-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *