TOPlist

Rivalita mezi Googlem a Microsoftem neustále roste: Souboj bude pokračovat i tento rok

Microsoft a Google si konkurují v řadě oblastí a obě společnosti se vůči sobě snaží vymezit jak jen to jde. Co stojí za jejich stupňující se rivalitou, která bude pokračovat i tento rok?

Microsoft v reklamách během posledního roku útočil na Samsung i Apple, ale jeho hlavním cílem byl Google (především v rámci kampaně Scroogled). Má k tomu samozřejmě dobrý důvod a pokud kampaň funguje (působí na veřejné mínění, jak Microsoft zamýšlel), pak je pro společnost prospěšná, ať se lidem líbí, nebo ne. Google zase využívá své uživatelské základny a aktivně ignoruje mobilní systémy Microsoftu a na tradičních PC tlačí vlastní platformu přes prohlížeč Chrome. Středem zájmu Microsoftu se stal Google z jednoduchého důvodu, jelikož pro redmontského giganta představuje největší hrozbu, díky jiné formě distribuce. 

Google je ochotný dodávat hardware pro Android a Chrome zařízení prakticky za pořizovací cenu, aby získal co nejvíce uživatelů. Stejný proces se děje se softwarem. Jak si to může společnost dovolit? Hlavním zdrojem příjmů je reklama, které Google v internetovém prostředí dominuje a jeho sílu vidíme na grafu od společnosti Enders Analysis

 

Google (musíme přidat i YouTube) vydělává na uživateli skoro čtyřikrát více než jeho nejbližší rival. Když se podíváme na to, jak Google dokáže zpeněžit uživatelskou základnu, je jasné, proč je ochotný dotovat prodeje hardwaru. Protože ztrátu jednoduše dožene na ziscích z reklamy, které generuje každý nový uživatel. Význam Androidu a platformy Chrome, včetně Chrome OS, je díky tomu velice zřejmý. Při jejich vzniku šlo hlavně o to, pojistit si do budoucna cestu k uživatelům a zajistit kanály pro distribuci reklamy a služeb. 

Pokud se vrátíme zpět k Microsoftu, vidíme, že společnost musí najít cestu, jak s tímto obchodním modelem bojovat. Jsou dvě možnosti, jedna je přizpůsobit se Googlu – dodávat co nejlevnější hardware a software a snažit se získat příjmy později z uživatelů. Otázkou je, jestli to dokáže někdo další stejně efektivně jako Google a jestli je pro „druhého hráče“ místo? Druhou možností je vydat se cestou Applu – vytvořit velmi loajální skupinu zákazníků, tím, že ekosystém zařízení bude propojený, kontrolovaný s vysokou integrací hardwaru a softwaru.  

 

Zatím to vypadá, že Microsoft zvolil druhou možnost. Snaží se vytvářet vlastní hardware v podobě tabletů Surface a s telefony Lumia (po dokončení nákupu části Nokie) získá široké portfolio zařízení z vlastní produkce. Zároveň se v rámci transformace mění ze softwarové společnosti na společnost, která chce stát především na prodeji zařízení a služeb. Zároveň si nechává v záloze vyhledávač Bing a reklamní služby, kdyby bylo někdy v budoucnu potřeba „přehodit výhybku“.

Microsoft není v současnosti v nijak problematické situaci a má jisté zdroje příjmu, ale jasně vidí v Googlu ohrožení. Proto připravuje nové strategie, které budou účinnější ve světě, kde již není Windows dominantním systémem na obrazovkách uživatelů a mění se formy distribuce softwaru. Jak tyto strategie bude přesně vypadat napoví výsledek tří klíčových procesů ve společnosti, tedy zapojení výroby telefonů Nokia, nalezení nového CEO a dokončení transformace.

Autor článku David Podzimek
David Podzimek

Kapitoly článku