Sledujte nás na YouTube

Rivalita mezi Googlem a Microsoftem neustále roste: Souboj bude pokračovat i tento rok

Microsoft a Google si konkurují v řadě oblastí a obě společnosti se vůči sobě snaží vymezit jak jen to jde. Co stojí za jejich stupňující se rivalitou, která bude pokračovat i tento rok?

Microsoft v reklamách během posledního roku útočil na Samsung i Apple, ale jeho hlavním cílem byl Google (především v rámci kampaně Scroogled). Má k tomu samozřejmě dobrý důvod a pokud kampaň funguje (působí na veřejné mínění, jak Microsoft zamýšlel), pak je pro společnost prospěšná, ať se lidem líbí, nebo ne. Google zase využívá své uživatelské základny a aktivně ignoruje mobilní systémy Microsoftu a na tradičních PC tlačí vlastní platformu přes prohlížeč Chrome. Středem zájmu Microsoftu se stal Google z jednoduchého důvodu, jelikož pro redmontského giganta představuje největší hrozbu, díky jiné formě distribuce. 

Google je ochotný dodávat hardware pro Android a Chrome zařízení prakticky za pořizovací cenu, aby získal co nejvíce uživatelů. Stejný proces se děje se softwarem. Jak si to může společnost dovolit? Hlavním zdrojem příjmů je reklama, které Google v internetovém prostředí dominuje a jeho sílu vidíme na grafu od společnosti Enders Analysis

 

Google (musíme přidat i YouTube) vydělává na uživateli skoro čtyřikrát více než jeho nejbližší rival. Když se podíváme na to, jak Google dokáže zpeněžit uživatelskou základnu, je jasné, proč je ochotný dotovat prodeje hardwaru. Protože ztrátu jednoduše dožene na ziscích z reklamy, které generuje každý nový uživatel. Význam Androidu a platformy Chrome, včetně Chrome OS, je díky tomu velice zřejmý. Při jejich vzniku šlo hlavně o to, pojistit si do budoucna cestu k uživatelům a zajistit kanály pro distribuci reklamy a služeb. 

Pokud se vrátíme zpět k Microsoftu, vidíme, že společnost musí najít cestu, jak s tímto obchodním modelem bojovat. Jsou dvě možnosti, jedna je přizpůsobit se Googlu – dodávat co nejlevnější hardware a software a snažit se získat příjmy později z uživatelů. Otázkou je, jestli to dokáže někdo další stejně efektivně jako Google a jestli je pro „druhého hráče“ místo? Druhou možností je vydat se cestou Applu – vytvořit velmi loajální skupinu zákazníků, tím, že ekosystém zařízení bude propojený, kontrolovaný s vysokou integrací hardwaru a softwaru.  

 

Zatím to vypadá, že Microsoft zvolil druhou možnost. Snaží se vytvářet vlastní hardware v podobě tabletů Surface a s telefony Lumia (po dokončení nákupu části Nokie) získá široké portfolio zařízení z vlastní produkce. Zároveň se v rámci transformace mění ze softwarové společnosti na společnost, která chce stát především na prodeji zařízení a služeb. Zároveň si nechává v záloze vyhledávač Bing a reklamní služby, kdyby bylo někdy v budoucnu potřeba „přehodit výhybku“.

Microsoft není v současnosti v nijak problematické situaci a má jisté zdroje příjmu, ale jasně vidí v Googlu ohrožení. Proto připravuje nové strategie, které budou účinnější ve světě, kde již není Windows dominantním systémem na obrazovkách uživatelů a mění se formy distribuce softwaru. Jak tyto strategie bude přesně vypadat napoví výsledek tří klíčových procesů ve společnosti, tedy zapojení výroby telefonů Nokia, nalezení nového CEO a dokončení transformace.

David Podzimek

18 komentářů

  1. david (neregistrovaný)

    Novy CEO po koupi Nokie tezko ovlivni Devices & Services strategii a zbude mu jen omezeny prostor ke zmenam. HP s Palmem budiz odstrasujicim prikladem jak se to nema delat.

  2. Jirka (neregistrovaný)

    Když se zmiňuji útočné reklamy MS, asi by se hodilo zmínit blokování služeb(YT, mapy, Gmail, …) Googlem, což přijde mnohem horší.

    • smisekCZ (neregistrovaný)

      Kde? Jak?

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      @Jirka blokování je silné slovo (jelikož existují cesty jak služby využívat), ale Google jistě Windows Phone a Windows 8 aktivně ignoruje a tím se je snaží znevýhodnit, protože využívá svou uživatelskou základnu jako páku. Podobně by se dala hodnotit i (ne)existence Office pro iOS/Android. Google zase tlačí na stolních Windows vlastní platformu přes Chrome.

      YouTube aplikace pro Windows Phone byla kapitola sama pro sebe, vzhledem k tomu, že se obě společnosti chovaly dětinsky.

    • uni (neregistrovaný)

      Přesněji řečeno na Windows 8 je samozřejmě možné provozovat cokoli co na Windows 7 (fakticky jediným rozdílem je snad max. DirectX 11.2), ale je na mysli ignorace Store, tedy Moderního rozhraní. Zkrátka Store a Phone Store Google „náhodou“ ignoruje…

    • smisekCZ (neregistrovaný)

      A co je na tom stále tak špatného? Proč by se měl chovat Google dětinsky? Vždyť je to jen a jen na Googlu, koho bude / nebude podporovat. Využívá jen konkurenční výhodu. Přeci stejného chování se dopouští i MS se svým Officem – taky jej neportuje na Linux a hází mu po celou jeho existenci „klacky pod nohy“. Alternativní klienti pro YouTube ve WP, pokud vím, existují, tak co furt řešíte?

      Tahle móda dělat z Microsoftu svatouška, neviňátko a největší oběť zlovůle ze strany Google se mi pramák nelíbí. Microsoft je ta zrůda, která si 20 let buduje monopol na PC, tohle je si nutné uvědomit.

      Webovou aplikaci lze vyměnit za jinou, ale OS povětšinou ne nebo s problémy (viz hry, profi SW a podobně, které jsou jen a jen pro Windows). Dle vaší logiky by měl být tím špatným i např. Adobe, vývojáři her (zde se to díky Steamu lepší) atd, kteří dělají app oficiálně jen pro Windows.

    • WTF (neregistrovaný)

      Na WP8 oficialna Appka bola, od MS, ale trapny google sa dotoho začal starať že sa nezobrazuju reklamy, a že sa daju v nej vpohode sťahovať videa. No a? Google ma vo vlastnom store AdBlock a to ho netrápi. Zas len nariekal, že na androide sa ofiko appka nechytala.

    • lukas (neregistrovaný)

      Ano, byla, ale porušovala podmínky google, tak ji zatrhl. MS měl šanci k nápravě a vykašlali se na to, tak jak můžete vinit google?

      Google žádnej adblock v store nemá

    • smisekCZ (neregistrovaný)

      Takže MS vydal OFICIÁLNÍ aplikaci pro YouTube a vy se divíte, že Googlu to vadí navíc se zakázanými funkcemi ? Jak by se vám líbilo, kdyby jste měli nějakou službu X, já vám vydal oficiální aplikaci pro určitý systém a ještě v ní umožnil něco, co je prudce v rozporu s vašimi podmínkami?

    • smisekCZ (neregistrovaný)

      Předchozí post je reakcí na WTF

    • WTF (neregistrovaný)

      SMISEKCZ: V poriadku, tak ale nech uvolní API pre microsoft, ale ani to google nechcce spraviť.

      LUKAS: ale ma. pretoze ja som adblock pre google chrome stahoval aj hodnotil na jeho store… Nie google play

  3. WTF (neregistrovaný)

    Google je uplny s.r.á.č. Aj ten jeho google+ nech si niekam strčí, nikto to nechce a vnucuje to všetkým. Komentare na google chrome mi nefunguju na žiadnom PC. vždy musim použiť IE alebo Operu. Vlastnici kanálov na youtube ktorí majú podpísané zmluvy s tretími stranami, tak google im to bez overenia začal blokovať… nech ide do …..

    • lukas (neregistrovaný)

      tak proč google používáš? používej si to MS sociální sít, IE apod, když se ti google nelíbí. O g+ tu nebylo ani slovo, tak proč to sem tahat?

      Navíc je to velice subjektivní věc, já třeba g+ používám jako primární sociální síť a s komentářema jsem nikdy neměl problém, ani na žádném pc ani na mobilech.

      Ono to bude spíš v rukách, co?

    • Geary (neregistrovaný)

      Jediný, čím se Google provinil je to, že je úspěšný, což ostatní firmy a jejich prdloušský fanoušky štve. Holt musí začít makat, jinak to nepůjde , Google je s androidem tam, kde je , naprosto zaslouženě a Microsoft je s Wp tam kde je, taky zaslouženě.

    • WTF (neregistrovaný)

      použivam ho len kvoli zasr.ranemu Youtube. Ako je to len v rukach, ked na inych browseroch to ide bezproblemov?

      GEARY: Google sa previnil a to velmi, neviem ci si pamätaš ako bol zaspamovany youtube komentami s kritikou na google a jeho trapne polofunkčné google+(mesiac, dva dozadu). Okrem fanušikov googlu a par jedincov to vadi velmi vela luďom.

    • Geary (neregistrovaný)

      Na ty „inteligentní“ komentáře pod videi není stejně nikdo zvědavej.

  4. Bublina (neregistrovaný)

    GEARY: Ano, bude třeba začít makat, ovšem především na straně Google. Ty jejich polotovary jsou takřka nepoužitelné. Podotýkám, že používám jak GApps, tak MS online aplikace, včetně Outlooku a jejich funkčnost je minimálně o dva levely vejš, než Googlí nedodělky. Jinými slovy MS už nějakou dobu maká víc, než Google, ale kvůli setrvačnosti, jakési připitomnělé módě a nevzdělanosti uživatelů je mu to bohužel houby platné.

    • smisekCZ (neregistrovaný)

      Ale prdlajs, MS nemaká, nedělá nic a chodí všude pozdě, viz Bing, WP, … MS je naopak nejpomalejší firmou a vše si kupuje penězi, i úspěchy.

      A dneska je móda dělat z „pekelného“ Microsoftu andílka, co nikdy nic neudělal a ten Google mu furt ubližuje. 20 let totálního monopolu Microsoftu na poli počítačových OS však mluví jinak.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *