TOPlist

Reuters: Hlavním problémem HTC prý může být současný CEO Peter Chou

HTC se poslední měsíce potýká s problémy a společnost by měla provést zásadnější změny. Podle řady současných a bývalých představitelů HTC stojí za problémy povaha současného CEO společnosti.

Je tomu již deset let, co se vedení HTC ujal současný CEO Peter Chou. Jeho úkolem bylo pozvednout úspěšnou společnost na globální úroveň a to se mu do jisté míry podařilo, když se svezla na prvotním úspěchu Androidu. Jenže konkurence nezůstala dlouho spát a HTC se teď potýká s problémy – akcie jsou na nejnižší hodnotě za osm let, odcházejí klíčový představitelé společnosti, hrozí první ztráta po letech zisku, společnost Beats nechce prodlužovat partnerství a pokračuje propad prodejů chytrých telefonů a tržního podílu.

K tomu je v nepříjemné pozici na trhu, kde se snaží profilovat jako výrobce prémiových zařízení, ale nedokáže konkurovat Samsungu a Applu. Zároveň nenabízí ve střední a nižší třídě dostatek konkurenceschopných smarphonů. Té vladnou levné telefony s Androidem a na popularitě nabírá i Nokia s telefony řady Lumia.

Agentura Reuters vyzpovídala několik bývalých a nynějších představitelů HTC, aby promluvili o současném CEO k výročí deseti let ve funkci, shrnuli jeho vize a způsob vedení společnosti. Výsledek rozhovorů nevyšel příliš lichotivě, jelikož ho považují za hlavní příčinu současných problémů. Co tedy dělá špatně? Podle výpovědí jeho podřízených nevěří svým zaměstnancům, které jmenoval do vedení. Často mění rozhodnutí, které provedli, což údajně dovádí zaměstnance k údivu, proč je vlastně do dané funkce dosadil.

Další častou kritikou je absence dlouhodobé vize. Produkty HTC jsou plánovány a dodány do období jednoho roku, nebo dokonce poloviny. Zatímco konkurence při plánování myslí dva roky dopředu, někdy i déle. Příkladem může být model HTC Sensaiton XL, Chou přinesl na schůzi plány na design telefonu, cenu a datum zahájení prodeje, a to pouhé tři měsíce dopředu.

 

Peter Chou vynikal svým rychlým rozhodování a pozorností pro detaily, to stačilo v době prvního růstu Androidu. Teď nejasné plány do budoucna nestačí na propracovaná zařízení od konkurence, krátkodobé plánování způsobuje také problémy s dostatkem komponentů, který jsme viděli u letošní vlajkové lodi One. Představitelé HTC si stěžují, že přístup CEO vede ke špatné morálce ve společnosti a zaměstnanci nemají vysoká očekávání od budoucnosti, tudíž postrádají potřebnou motivaci. Zároveň prý odmítá přiznat klíčové nedostatky současného fungování firmy. Doslova říkají, že v HTC není zvykem na schůzkách vedení rozebírat prodejní čísla, protože diskuze pak často končí hádkou.

Z výpovědí zaměstnanců to působí, že se Peter Chou cítí být trochu jako Steve Jobs. Reuters to sice přímo takto neuvádí, ale jiný dojem to nezanechává. Problém je v tom, že Apple má podstatně větší základnu fanoušků a punc něčeho speciálního, kdežto HTC je jen další výrobce telefonů s Androidem, byť s velmi bohatou historií (v minulosti působil jako OEM výrobce). HTC zároveň nemá tak pevné základy jako Samsung nebo LG, kteří pro mobilní zařízení vyrábějí řadu klíčových komponentů.

HTC tedy před sebou nemá příliš jednoduché období. Společnost právě odstartovala rozsáhlá marketingová kampaň za jednu miliardu dolarů, jejíž hlavní hvězdou je Robert Downey Jr., ale nejsme si jisti, zda právě ona podpoří návrat zpět do kladných čísel.

Autor článku David Podzimek
David Podzimek

Kapitoly článku