TOPlist

Ředitel Epic Games vyráží do boje proti univerzálním Windows aplikacím. Co mu na nich vadí?

Univerzální Windows aplikace mají pro koncového uživatele spousty nezanedbatelných výhod – postačí je zakoupit pouze jednou a přitom mohou fungovat na různých zařízeních, kterým se přizpůsobí. Ne každému však tento koncept vyhovuje, naposledy se proti němu ohradil Tim Sweeney, zakladatel a ředitel vývojářské společnosti Epic Games, která má na svědomí populární herní série jako Jazz Jackrabbit, Unreal (Tournament) či Gears of War.

gears

Ten ve svém článku pro server Guardian uvedl, že Microsoft univerzálními aplikacemi škodí celému počítačovému průmyslu, jelikož tímto uzamyká svůj ekosystém a distribuci aplikací a her monopolizuje. Protlačováním univerzálních aplikací Microsoft diktuje vývojářům, které funkce systému mohou použít, a údajně tak omezuje svobodu uživatelů i vývojářů; zejména těch, kteří jsou zvyklí distribuovat aplikace přímo zákazníkům.

Sweeney ve svém článku Microsoftu navrhl několik opatření, které by jeho výše uvedené připomínky vyřešily:

  • Univerzální aplikace by mělo být možné stahovat z libovolných zdrojů podobně jako win32 aplikace, nikoliv pouze z Windows Store.
  • Každá společnost by také měla mít možnost provozovat vlastní obchod univerzálních aplikací a her, podobně jako to v současnosti činí s win32 tituly (Steam, Origin, uPlay…).
  • A konečně uživatelé, vývojáři a vydavatelé by měli mít možnost zapojit se mezi sebou do přímého obchodu, aniž by museli Microsoftu odvádět 30 % tržeb z každé prodané kopie.

Na slova ředitele Epic Games již zareagoval vedoucí divize Xbox Phil Spencer prostřednictvím Twitteru a částečně situaci uklidnil. Podle něj byly Windows vždy pro hardwarové a softwarové partnery otevřeným systémem, a má to tak zůstat i nadále. Týká se to i univerzálních aplikací, které mají být otevřené každému vývojáři a mají být podporované v jakémkoliv obchodě.

Spencer souhlasí, že univerzální platforma musí být otevřená a v Redmondu na tom usilovně pracují, dokonce se pro tyto účely chystají vydat širokou paletu nástrojů. Dalším podrobnostem a budoucnosti univerzální platformy bude věnována letošní vývojářská konference Build, která se odehraje na konci tohoto měsíce. Toto prohlášení ředitele Epic Games velmi potěšilo, a určitě uklidnilo i další vývojáře, kteří byli rozhodnutí na univerzální Windows platformu zanevřít.

Microsoft bude pochopitelně chtít univerzální Windows aplikace nadále protežovat a postupně jimi nahrazovat win32 aplikace. Do Windows Store se například pomalu dostávají herní AAA tituly jako Rise of Tomb Raider či nedávno vydaná hra Gears of War. Windows Store nicméně dle všeho v budoucnu nebude jedinou studnicí univerzálních aplikací, více se dozvíme již na konci tohoto měsíce.

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek
Příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých smartphonů.

Kapitoly článku