Sledujte nás na YouTube

Ředitel Epic Games vyráží do boje proti univerzálním Windows aplikacím. Co mu na nich vadí?

Univerzální Windows aplikace mají pro koncového uživatele spousty nezanedbatelných výhod – postačí je zakoupit pouze jednou a přitom mohou fungovat na různých zařízeních, kterým se přizpůsobí. Ne každému však tento koncept vyhovuje, naposledy se proti němu ohradil Tim Sweeney, zakladatel a ředitel vývojářské společnosti Epic Games, která má na svědomí populární herní série jako Jazz Jackrabbit, Unreal (Tournament) či Gears of War.

gears

Ten ve svém článku pro server Guardian uvedl, že Microsoft univerzálními aplikacemi škodí celému počítačovému průmyslu, jelikož tímto uzamyká svůj ekosystém a distribuci aplikací a her monopolizuje. Protlačováním univerzálních aplikací Microsoft diktuje vývojářům, které funkce systému mohou použít, a údajně tak omezuje svobodu uživatelů i vývojářů; zejména těch, kteří jsou zvyklí distribuovat aplikace přímo zákazníkům.

IC796897

Sweeney ve svém článku Microsoftu navrhl několik opatření, které by jeho výše uvedené připomínky vyřešily:

  • Univerzální aplikace by mělo být možné stahovat z libovolných zdrojů podobně jako win32 aplikace, nikoliv pouze z Windows Store.
  • Každá společnost by také měla mít možnost provozovat vlastní obchod univerzálních aplikací a her, podobně jako to v současnosti činí s win32 tituly (Steam, Origin, uPlay…).
  • A konečně uživatelé, vývojáři a vydavatelé by měli mít možnost zapojit se mezi sebou do přímého obchodu, aniž by museli Microsoftu odvádět 30 % tržeb z každé prodané kopie.

Na slova ředitele Epic Games již zareagoval vedoucí divize Xbox Phil Spencer prostřednictvím Twitteru a částečně situaci uklidnil. Podle něj byly Windows vždy pro hardwarové a softwarové partnery otevřeným systémem, a má to tak zůstat i nadále. Týká se to i univerzálních aplikací, které mají být otevřené každému vývojáři a mají být podporované v jakémkoliv obchodě.

Spencer souhlasí, že univerzální platforma musí být otevřená a v Redmondu na tom usilovně pracují, dokonce se pro tyto účely chystají vydat širokou paletu nástrojů. Dalším podrobnostem a budoucnosti univerzální platformy bude věnována letošní vývojářská konference Build, která se odehraje na konci tohoto měsíce. Toto prohlášení ředitele Epic Games velmi potěšilo, a určitě uklidnilo i další vývojáře, kteří byli rozhodnutí na univerzální Windows platformu zanevřít.

Microsoft bude pochopitelně chtít univerzální Windows aplikace nadále protežovat a postupně jimi nahrazovat win32 aplikace. Do Windows Store se například pomalu dostávají herní AAA tituly jako Rise of Tomb Raider či nedávno vydaná hra Gears of War. Windows Store nicméně dle všeho v budoucnu nebude jedinou studnicí univerzálních aplikací, více se dozvíme již na konci tohoto měsíce.

Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.

47 komentářů

  1. M.BoBo (neregistrovaný)

    Osobně jako největší problém vidím v 30% marži zprostředkovateli (MS Store).
    Je to podobné, jako OSA nebo různá vydavatelství, která si ukousnou část o kterou je autor ochuzen, či o ni koncový zákazník zaplatí víc.

    • Velda (neregistrovaný)

      To je sice pravda, otázka je proč to nevadí u Applu a Googlu. :-)

    • jojo (neregistrovaný)

      Každý internetový predajca má svoju maržu a keď už chceš predávať u renomovaného predajcu, tak tá marža je vyššia ako inde. Každopádne MS sa v tomto príliš nelíši od Apple a Googlu.

      • lot (neregistrovaný)

        Od kdy patri MS mezi renomovane prodejce:D

      • tomas (neregistrovaný)

        Lot… Odkedy ms patri medzi renomovane vyrobce… Aj taky ludia musia byt ako ty.

      • jojo (neregistrovaný)

        Najvacsi vyrobca a predajca OS a kancelarskeho SW nepatri medzi renomovanych, ehm. Dobre teda deti, spite dalej.

  2. Ale Tom Rider je win32 aplikace ne? Navíc pokud se nepletu, pokud jej zakoupím na Store, nemám jej např. v Xboxu nebo v systému Windows 7, resp. v Steamu. Naopak, je to platformě velmi omezené.

    • zipiik (neregistrovaný)

      Tomb Raider je i jako UWP na MS Store. Nove Gears of War jsou dokonce exkluzivne UWP…mno, univerzalni moc nejsou, na XBoxu diky architekture fungovat nemuzou, ani na nicem ostatnim s Win10.
      Navic tyhle hry trpi problemy s nedoladenosti platformy i driveru.

      • Tedy vývojáři dělali win32 i UWP (kterou není, není možné spustit na ARM)? To se mi nezdá….

      • Johny (neregistrovaný)

        uni: je to bizzar, ale je to tak :D Taky mi to přišlo jak padlý na hlavu, dělat aplikaci, kterou si nikdo vlastně nezahraje / nemá jakejkoliv smysl :D

  3. Comby (neregistrovaný)

    Citujem:
    Aplikace pro Windows Store jsou z důvodu dosažení této kompatibility připravené prostřednictvím tzv. Universal Windows Platform (UWP). Pokud jde o jednoduché aplikace nebo nenáročné hry, není v podstatě problém, ale jak se ukázalo na hře Rise of the Tomb Raider, pro projekty takového typu stávající UWP nestačí: První problém (a zároveň základní, ze kterého vyplývá řada dalších) se týká způsobu, jakým UWP aplikace zobrazují v celoobrazovkovém režimu. Podporovaný je totiž (pouze) režim Borderless Fullscreen, nikoli (pro herní grafiku běžněji využívaný) Exclusive Fullscreen. S tím více či méně souvisí:

    určitá výkonnostní ztráta (nepříliš velká, ale existuje)
    stále zapnutý v-sync
    v důsledku toho není možné použít G-Sync (aby fungoval, musí být v-sync vypnutý)
    nemožnost použít CrossFire a SLI
    nemožnost použít utility jako Fraps, Afterburner, ReShade ap.

    • Vykonostna strata nieje. Hram hry v birderless window mode a veľa ich ide lepšie ako v exclusive FS..

      Vsync zapina väčšina ľudí aj tak a aj tak je to len a len na vyvojarovi či to povolí. Tj borderless window neznamena nutne vsync zapnuty…

  4. Zaujimave… Tak steam zakupenu hru môžem sťahovať len cez steam, pri spusteni musí byt klient zapnuty atd a to nikomu nevadi

    Keď správu MS niečo podobne tak už zrazu jaky to diabol ten MS že si to nechava uzavrete len pre seba…

    A to neporovnavam steam drm vs szore drm, schválne ktorú sa prelomiť nepodarilo ?… Ach jaj.. Tak nech hry na UWP nevyvyjaju keď sú tak proti ale dávať si nejaké požiadavky, nuz byt MS tak ich vysmejem..

    • trent (neregistrovaný)

      Vysmivat se vyvojarum, to je to posledni co si Microsoft muze dovolit

      • Microsoft si může dovolit se vysmát i tobě.

      • Myslis ? MS sa môže vysmiat všetkým aj svojim zakaznikom.. Zjavne si neuvedomujes o aký kolos sa jedna..

      • To je opravdu úžasná věc, že je MS takový kolos, že se může vysmívat svým zákazníkům 😄 Ale když se nad tím člověk zamyslí, tak je to vlastně pravda-už se to nějaký pátek určitě děje a proto některé věci jou, tak jak jsou-tím se vše vysvětluje 😂

      • trent (neregistrovaný)

        @htcjirka: Mas pravdu, presne takovej dojem jsem z Microsoftu mel jiz pred nekolika lety, proto jsem presel na Mac, XP byly me posledni okna. Vidim ze se nic nezmenilo:)

    • zipiik (neregistrovaný)

      Rozdim mezi UWP na MS Store a hrou na Steamu je ten, ze hra na Steamu je bezna Win32 aplikace, ktera se da sirit ruznymi kanaly, UWP zatim muze sirit jen MS.
      Stejne tak Apple store pro desktopovy OSX neni monopolni a tu samou aplikaci muze autor sirit ruznymi distribucnimi kanaly.

      • Si si v tomto istý ? Totiž ja mam vzato že tieto wAAA hry sú normálne w32 akurát hodené do kontajnera pre store.
        Nieje to treba moja zvalst nanovo vyvyjat je to proste distribučný kanál ako každý iný.
        A vyvojar ma teda na výber – distribuovať to cez steam/origin/gog etc alebo cez wstore. Každé ma svoje specifika…

      • kllr007: To je to, na co se opakovaně ptám. Z čeho vyplývá, že je to UWP, když mě přijde, že to nesplňuje nic, co definuje UWP. Navíc jak říkáš, že by se s tím vývojář dělal, když je v zásadě zásah nula nula nic (resp. jen x86 a jen defakto laptopy/desktopy s min. HW požadavky.

      • zipiik (neregistrovaný)

        Jsem si jisty, ze v pripade Tomb Raideru se nejedna o tu samou aplikaci, omezeni verze z MS Store se na netu uz nejakou dobu rozebiraji, treba tady http://www.howtogeek.com/243012/why-you-shouldnt-buy-rise-of-the-tomb-raider-and-other-pc-games-from-the-windows-store/
        here’s a list of things the Windows Store version of Rise of the Tomb Raider can’t do.

        First up, there are serious limitations when it comes to making use of your graphics hardware. Some graphics settings also can’t be changed:

        No SLI or CrossFire: If you have multiple NVIDIA or AMD graphics cards using SLI or CrossFire, the Windows Store version won’t be good for you. It doesn’t support SLI or CrossFire, although the Steam version does.

        VSync is Always On: VSync is designed to eliminate screen tearing, but it can have downsides–like adding input lag, or decreasing game performance. If you have the Steam version, you can choose whether or not you want to use VSync. On the Windows Store version, it’s always enabled.

        Always Borderless Fullscreen Mode: The Store version will always run in “borderless fullscreen” mode, also known as “fullscreen (windowed)” mode. This ensures Alt+Tab will work properly and the game won’t take over your entire display. However, it means the game can’t have exclusive access to your graphics card, so you can’t get the best possible performance. The Steam version gives you the option of using exclusive fullscreen mode.

      • zipiik (neregistrovaný): Chlapče, za to ale nemůže aplikace, ale prostředí (Windows Apps) ve kterém to běží:) Je to kvůli tomu, že to neběží v primárním fullscreen režimu, ale v okně (bez okrajů), takže vlastně na ploše. Vlastně to sám cituješ na konci. Předpokládám, že když si takto spustíš Steam verzi, narazíš na stejné potíže. Ale kdo by takovou kravinu (vyjma MS) dělal, že.

      • zipiik (neregistrovaný)

        UNI: Zkuse lip cist, ty 3 body jsou rozdily mezi „MS“ a „Steam“ verzi, ktera umoznuje bezet v exclusive full screen, umoznuje vypnout V-sync (bez toho nefunguje napr. GSync), nefunguje SLI/Crossfire. Nikdo nerika, ze je hrou samotnou, ale zjevne je to hra portovana z Win32 do UWP (nebo jak se ta platforma jmenuje) a platforma tyhle veci neumi. A to mj. kritizuje i Tim Sweeney, s temito omezenimi/chybami je platforma pro narocne hry nepouzitelna.

      • zipiik (neregistrovaný): Ale ta hra není portovaná do UWP. Kdyby byla, fungovala by jako Windows Apps API na různých platformách, což nefunguje. Je to win32 hra, jen distribuovaná skrz Store. To je furt dokola:) Je to ta samá hra jako na Steamu, jen zprzněná Storem.

      • zipiik (neregistrovaný)

        UNI: Tady pisou neco jineho:
        http://www.winbeta.org/news/rise-tomb-raider-now-available-windows-store-universal-windows-10-app

        Apparently, the Universal Windows Platform is plenty sophisticated and competent enough to host even the most advanced and complex applications. Or, at the very least, games written as Universal Windows 10 apps can be as in-depth as a developer can imagine. Today, Microsoft announced that Rise of the Tomb Raider is available in the Windows Store, and yes, it’s built using the Universal Windows Platform.

        Proc by se ta hra chovala jinak, kdyz by to byl stejny kod, ktery se lisi jen zpusobem distribuce?

      • zipiik (neregistrovaný)

        To, ze je aplikace na UWP jeste neznamena, ze musi automaticky podporovat vsechny platformy, kde UWP bezi. To, ze appka bezi na telefonu W10M s Qualcommem neznamena, ze pobezi na PC s Intelem a obracene.

  5. Abych pravdu řekla, rozšíření Store vítám, je to dobrá věc a na Macu App Store hojně využívám. Ale pravdou je, že ani v App Store ani v MS Store si nikdy nekoupím jedinou hru, ty pouze na Steamu, protože v dnešní době většina her běží jak na PC tak na Macu a stačí to koupit jednou. A otázka nákupu aplikací ve Windows Store je taky poměrně dost pochybná, protože všechno, co potřebuji, je free a to buď ve Store (čtečka PDF) nebo ke stažení od výrobce a nějak nemám potřebu kupovat pro Windows software. Navíc když jsem zjistila, jak složité je rozbalit archív pomocí programu 8 Zip (který mám v PRO verzi díky MyAppFree), radši jsem si stáhla 7-Zip, který je zadarmo a udělá to samé jedním kliknutím.

  6. Jirka (neregistrovaný)

    Jediný pod s kterým se dá souhlasit je ta marže. Ale to ostatní jsou právě ty výhody které z UWP dělají to co je. Jeden Store a stáhnu to na telefonu/tabletu/PC/Xboxu/hodinkách atd. Sám nemám rád když tuhle hru musím koupit na Steamu, tahle je jen na Originu, tahle na Uplay, tahle jen na DVD, tahle DRM-free. Nebaví mě to, jednotný store tohle vyřeší. A abych řek pravdu raději koupím hru přes prostředníka (v tomto případě MS) u kterého vím že si hru stáhnu za 5 let a nebudu řešit že ta a ta firma zkrachovala a zrušila svůj distribuční systém. Je nepravděpodobné že by třeba Valve zkrachovalo, ale když se to stane tak investice v řádu několika desítek tisíc je v tahu.

    • jojo (neregistrovaný)

      Tak tak, tiež mám na Steame kopec hier a aj keď nepredpokladám, že by Steam/Valve krachlo. Microsoft je v tomto spoľahlivejšia firma a hlavne, že tú aplikáciu/hru budem môcť používať na všetkých svojich zariadeniach.

    • Velký hráč si může domluvit individuální podmínky. Jediný problém je snad v tom, že platforma UWP ještě není úplně vychytaná.

  7. kerenda (neregistrovaný)

    Zajimave, MS pouze vzal a velmi zdokonalil model, ktery uz nekolik let dela Applu obrovske prijmy. A najednou je to spatne? Vsadim se, ze reditel Epic Games ma iPhone nebo nejaky high end telefon s Androidem (a tedy pravdepodobne Google Play) a jak asi do tohoto telefonu dostava aplikace?

    • pavel (neregistrovaný)

      Na androidu vyvojar nemusi sirit hru pres Google Play pokud se mu to nelibi. To snad vis.

      • Petr (neregistrovaný)

        To je mimochodem duvod proc platforma Apple vydelava vyvojarum vic a legalnich her je na Andoidu zhruba 10%.

  8. Jako je to vtipné. PC hráči jsou nejrychleji adaptující skupina Win10tek a MS tuhle skupinu tak zvrtá. Nepochopíš.

  9. Martin P. (neregistrovaný)

    Tak on v tom co vlastně je univerzální aplikace a je solidní bordel.

    Osobně očekávám že univerzální aplikace budou výrobci desktop software dále ignorovat. Druhá stránka je mobilní sektor.

    Spíš mobilní aplikace budou pronikat i do desktopu než despotové aplikace do mobilů.

    Důvod je byl a asi i bude že „být“ na storu nic desktopovým vývojářům zásadně přinášet nebude. Tedy proč ? S tím se budou vázat i ty univerzální aplikace . Blbosti z mobilů na Pc ano , solidní hry a seriozní software jako univerzální aplikace ne.

    • Pat (neregistrovaný)

      Nemusia to byt blbosti z mobilu.
      Mne sa napr velmi paci ako je to krasne prehladne oddelene. Konzumna a profesionalna cast.
      Takisto si myslim ze cisto desktop ui je zbytocny a niekedy na skodu
      Ako priklad uvediem prekomplikovany winrar, bsplayer, winamp, acdsee apod. Sam som ich roky pouzival. Ale naco ? Naco mi je na vypocutie hudby dizajn a ui profesionalneho photoshopu? Este aj browser mal winamp integrovany
      Intuitivna dobre vyzerajuca aplikacia lahko dostupna cez store hodnotena uzivatelmi.

      Takisto adobe moze vydat uwp photoshop. Drvivej vacsine ludi ktori sa nezivia grafikou taky software bude postacovat. Ocenia ze ho vyuziju na viacerych zariadeniach, jeho lahku dostupnost cez store.
      Proste mne sa pouziva store na desktope rovnako pohodlne ako na mobiloch.
      Nehladam po weboch, stahuj.cz atd, pekne si to najdem podla kategorii a hodnoteni uzivatelov priamo v systemovom obchode. Ne na 30 roznych miestach

      • UWP může vypadat a dělat to samé, co Win32 desktop aplikace. Zatím jsou k dispozici pouze ty jednodušší, protože tahle platforma existuje teprve půl roku.

      • Martin P. (neregistrovaný)

        To Pat (neregistrovaný) 7.3.2016 v 10:37…

        Tím jste nevyvrátil to, že desktopový vývojáři obzvláště ti velcí nemají důvod jít do univerzálních aplikací. Tím že bude na Storu a bude dělat univerzální aplikace nebude mít ani jednodušší život ani nevydělá víc.

        Kdo je motivován jsou vývojáři mobilních aplikací, které budou moci strčit ty předražené, reklam plné blbosti i do PC světa.

      • jojo (neregistrovaný)

        Martin P. Preco by nerobili UWP? Urobia jednu aplikaciu, ktora bude fungovat na vsetkych zariadeniach s Windows, ktory pouziva cely svet. Toto je dostatocna motivacia zacat sa pripravovat na vyvoj uni app a cim skor si to podchytia, tym lepsie pre nich.

      • zipiik (neregistrovaný)

        jojo: A proc by to delali? Dostanou zaplaceno 1, ale musi supportovat vsechna mozna zarizeni. Bych delelal pro kazdy typ zarizeni appku zvlast a prodaval zvlast.

      • pat (neregistrovaný)

        Som napisal, jedna profesionalna verzia jedna univerzalna.
        Namiesto kradnuteho photoshopu si clovek najde uwp aplikaciu v obchode a za rozumnu cenu zakupi.

        Napr ja nepotrebujem photoshop v plnej sile ani si ho nikdy nekupim, ale mam ho stiahnuty, ale privital by som komercnu verziu pre domace pouzitie.

      • Martin P. (neregistrovaný)

        To jojo (neregistrovaný) 7.3.2016 v 13:43

        MS chce za to být na Windows Storu peníze, i když tam budete mít jen freeware.
        MS chce podíl z ceny prodaného software
        Uživatelé mobilní platformy budou chtít nějakou podporu / to jsou také náklady tedy také peníze.

        Tedy být na MS storu je minimálně dražší než na svých stránkách, nebo ne nějaké zaběhlé software\vývojářské platformě.

      • Martin P. (neregistrovaný)

        To pat (neregistrovaný) 8.3.2016 v 8:40

        Tak Adobe jde nově cestou pouze předplatného a pak cílí na profesionální a polo profesionální uživatele.
        Jednodušších programů pro domácí použití je sousta, kolik jim dáte vydělat ? On existuje třeba i Adobe Lightroom mobile nebo Photoshop Express a spousta jiného software díky kterému nemá levnější Photoshop nebo Photoshop UWP pro Adobe význam. Přineslo by to jen náklady.

        Žádný výkonný tablet na kterém by mělo význam provozovat Photoshop s Windows Mobile 8.x nebo Windows 10 Mobile není . On není dokonce skoro s iOs , AOS a dokonce není s Windows pro desktop. Poslední Surface , iPad PRO, Nexus Pixel C totiž opravdu nestačí, pokud většinu tržeb za software tvoří korporátní\firemní uživatelé.

      • pat (neregistrovaný)

        pokial viem, je ovela lepsi photoshop touch na androide ako express.
        Aky tablet, vsak normalne aj na desktop pc ne ?
        Zadny tablet ? vsak mas nove samsungy, lenova, Huawei, alcatel apod vsetky tie nove tablety s win10 a klavesnicou.
        Proste home verzia softwaru, ktora ale bude bezat v uwp prostredi.
        Oslovit dve skupiny pouzivatelov, profesionalov a domacich uzivatelov.

        co je natom zvlastne ?

    • Podle mě AAA hry nejsou UWP, ono to ani nedává smysl. Ani MS v XBoxu je nemá hnaný přes API W10, protože je to jen a pouze brzda. Vývoj dnes jde (konečně) skrz co nejpřímější přístup k HW (DX12, Vulcan, Metal….) s co nemenší vlastní režií a ne k něčemu tak hroznému, jako je např. DX11 přidávat další hrůzu v podobě API UWP. A jak umí škodit API W10 krásně ukazuje TR, kde i jen kvůli tomu, že je to distribuované skrz Store (stále nevěřím, že je to psané jako UWP) vznikají komplikace a všechny to se***. Natož, aby to bylo UWP, ufff.

      Vlastně ani nevím, na co si Tim stěžoval. Že aby měl přístup k Xbox kravinám na PC musí být hra skrz Store? No a, co je na tom divného. Pokud chci funkce Steamu, tak taky musím koupit hru na Steamu, resp. Steam distribuci (může být i jiný prodejce než Steam). Tak je furt na vývojáři, jak se rozhodne, zda chce funkce Steamu nebo Store a dle toho využije dané distribuční kanály. Pochybuji, že by MS nějak blokoval přístup k jiným službám. A jestli MS otevře OS pro jiné Store je jen a jeho věc, nikdo nemá právo si to nějak vymiňovat.

      • zipiik (neregistrovaný)

        Tim si stezoval mj. na to, ze v UWP aplikacich nefunguje SLI/Crossfire, nejde vypnout V-sync (bez jeho vypnuti nefunguje Gsync) a exlusive full screen, takze je to v soucasnem stavu pro vyvoj AAA titulu nepouzitelna platforma.
        Nerozebiram obchodni zalezitosti, jako monopol MS Store pro UWP aplikace na desktopu (to zatim nema zadna desktopova platforma). Navic jako vyvojar nevim, jestli bych byl nadseny, kdyby zakaznik koupil 1 UWP aplikaci a mohl ji provozovat na vsech zarizenich, kam zada svuj ucet a navic chtel updaty zadarmo.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *