Recenze Ultra HD televize Samsung UE65F9000: Připravena na budoucnost

V dnešní recenzi se podíváme na Ultra HD televizi od Samsungu, která se řadí mezi jedny z nejmodernějších a nejlépe vybavených TV na trhu, čímž uspokojí i ty nejnáročnější diváky.

Po nedávno testované nejvyšší řadě Full HD televize Samsung UE46F8000 se nám dostal pod ruce model z ještě vyšší řady. A to značí jediné – jedná se o Ultra HD panel a výbava taktéž bude patřit ke špičce. Tak by se dala velmi stručně charakterizovat řada 9 v nabídce jihokorejského výrobce.

K testu nám tak do redakce dorazila jedna z nejvybavenějších a nejmodernějších televizí na našem trhu. Ultra HD televizor Samsung s úhlopříčkou 65“ (163 cm) v obchodech najdete za cenu 149 990 Kč, což je o trochu více než u konkurence. Stojí však za to si připlatit? I na to se vám pokusíme odpovědět v dnešním testu.

Klady (+)

• výborný obraz při kvalitním signálu
  • skvělý a výrazný zvuk
  • zdvojené tunery s možností obrazu v obraze
  • One Connect umožňující upgrade rozhraní & výkonu
  • bohatá nabídka aplikací (včetně českých)

Zápory (-)

• zastaralé dálkové ovládání
  • podpora Ultra HD formátů
  • komplikované zprovoznění HbbTV
  • upscaling u některých videí v nižším rozlišení
  • chybí port pro připojení počítače
  • vysoká cena

Balení a montáž

Velká krabice o rozměrech 172 x 96 x 24 cm v sobě ukrývá mohutnou obrazovku s úhlopříčkou 163 cm. Rozměry balení jsou opravdu velké, takže pokud si tuto televizi budete chtít sami z obchodu odvést, zajistěte si dostatečně velké vozidlo, i když samotná manipulace bude podstatně pohodlnější ve dvou. Po vybalení televize je nutno smontovat stojan kompaktních rozměrů (53 x 32 cm), ke kterému se následně televize připevní pomocí 4 šroubků.

Stojan je pevný, stabilní a neumožňuje natáčení či naklánění televizoru. Zde je zajímavé zmínit, že podle návodu by se měla obrazovka položit na plocho a k ní stojan přichytit. To jsme raději ze strachu z poškození samotné obrazovky neudělali a také bychom měli problém najít vhodný prostor, kam lze obrazovku položit tak, aby neležela na zemi a bylo tak možno stojan připevnit.

Stojánek není nijak otočný a s TV tak nelze nijak pohybovat

Kromě televizoru v balení najdete klasický dálkový ovladač a speciální ovladač s dotykovou plochou, dva kusy 3D brýlí, SCART adaptér, napájecí kabel, krabičku One Connect, potřebné redukce a uživatelský manuál.

Tunery a instalace: Základ tvoří One Connect

Stejně jako dříve testovaná Full HD televize Samsung z řady 8, tak i tato vrcholná varianta je vybavena zdvojenými tunery. Ty však nejsou vestavěny do obrazovky, ale jsou externě v krabičce nazvané One Connect. Tento box o rozměrech 36 x 8 x 2,6 cm se k televizi připojuje pomocí téměř tři metry dlouhého a tlustého kabelu. Jeho tloušťka je však pochopitelná, neboť One Connect obsahuje téměř všechny konektory a tak musí kromě napájení zajistit dostatečnou přenosovou kapacitu. K tomu se ale vrátíme později.

Mozek celé TV: One Connect

Po připojení anténních přívodů, pro které jsou k dispozici dva satelitní konektory a jeden běžný anténní konektor společný pro DVB-T(2) a DVB-C, je nutné provést prvotní nastavení televize. To začíná nastavením jazyku a na výběr je i čeština. Poté je nutno zvolit zemi, zdroj kanálů (anténa či set-top box) a je možno se připojit k počítačové síti (buď bezdrátově či kabelem). Následně je možno ladit samotné televizní kanály. Pokud nejprve vyhledáte kanály z DVB-T(2) či DVB-C, tak můžete následně ladit i kanály satelitní. Na závěr je nutno potvrdit podmínek služeb společnosti Samsung a pak je možno televizor začít využívat.

Jednotlivé televizní kanály je možno řadit přímo v televizi nebo je možno seznam kanálů přenést na USB disku do počítače a pomocí speciální aplikace dostupné na webu Samsungu je seřadit pohodlně na počítači. Poté je stačí opět nahrát do televizoru, který se sám restartuje a začne používat čísla kanálů podle vašich preferencí.

Ovládání & komunikace s chytrými telefony

K televizoru dostanete dva ovladače. Jeden klasický, plastový, který nabízí většinu potřebných tlačítek. Druhé ovládání má moderní design, obsahuje touchpad a nemá mnoho kláves. Také má vestavěný mikrofon pro hlasové ovládání a s televizí je propojen přes Bluetooth. Výhody tohoto ovládání uživatel ocení nejčastěji ve chvíli, kdy potřebuje psát text, neboť pohyb po touchpadu je výrazně rychlejší než pohyb směrovým klíčem na obyčejném ovládání. Toto ovládání však není příliš intuitivní a myslíme si, že uživatel zvolí spíše klasický ovladač.

Klasický ovladač a speciální ovládání s dotykovou plochou uprostřed

U něj si však také musíme postěžovat. Dálkové ovládání je totiž stejné jako u nižších modelů a zasloužilo by si aktualizaci, možná i modernější vzhled, neboť vypadá poměrně lacině. Což by člověk u televize za cenu nejlevnějšího nového vozidla asi neočekával. Trochu divně na dálkovém ovládání působí tlačítko pro teletext, který opravdu na 65“ velkém Ultra HD panelu vypadal poněkud zvláštně a čtení rozhodně nebylo příjemné. Naštěstí je možné číst zpravodajství ve vestavěném webovém prohlížeči, v rámci aplikací či pomocí HbbTV aplikace, kterou nabízí Česká televize.

V balení nechybí ani pár 3D brýlí

Zbytečné nám přijde i speciální tlačítko E-manual pro spuštění návodu. Ten člověk většinou potřebuje pouze v prvních dnech, než se s televizí naučí a později je možné návod vyvolat přímo v menu. Místo toho bychom uvítali tlačítka pro zapnutí nahrávání či aktivaci a ovládání funkce PiP (obraz v obraze).

Televizor je rovněž možné ovládat pohybem a hlasem. Pohyb je detekován vysunutou kamerou v horní části obrazovky. Pokud kamera zaznamená mávnutí či zdvižení otevřené dlaně, zobrazí základní možnosti ovládání přímo na obrazovce a pohybem dlaní lze posouvat kurzorem. Potvrzení volby provádí sevřením dlaně. Hlasové ovládání lze využívat přes chytré ovládání nebo vestavěné (a poměrně citlivé) mikrofony v televizi. Ta nemá problém s příkazy v češtině a jejich seznam si můžete vždy zobrazit na obrazovce. Pro aktivaci hlasového ovládání musíte vyslovit magické “Hi TV” nebo “Smart TV” (lze změnit v nastavení), případně podržet tlačítko Voice na chytrém dálkovém ovládání.

Příslušenství, které k chytré TV dostanete v základu

Samsung také umožňuje ovládat televizi z mobilních aplikací a počítače. V rámci aplikace SmartView je dokonce možné kromě ovládání přístroje sledovat televizní vysílání. A to buď stejné, jako zobrazuje televize nebo lze sledovat naprosto jiný kanál, což umožňuje právě řešení se zdvojenými tunery.

Obraz a zvuk (nastavení, upscaling, 3D)

Sledovat Ultra HD obraz je vždy požitkem. Ale nese to s sebou mnohá úskalí, o kterých se zmíníme v v dalších částech recenze. U tohoto modelu byl však problém s tím, že televizor videa na Ultra HD rozlišení převádí zcela automaticky bez možnosti jakéhokoliv nastavení. Nabízí se alespoň možnost volby režimů (Dynamický, Standardní, Přirozené a Film), kontrastu, jasu či podsvícení nebo teploty barev, ale občas by člověk to základní vykreslování rád upravil.

Televizor totiž výborně pracuje s kvalitním obrazem, ale má značné problémy s horší a nižší kvalitou videa. Pokud si pustíte něco ve Full HD rozlišení s dostatečným datovým tokem nebo Full HD vysílání českých televizních stanic, TV si se signálem poradí velmi dobře a obraz bude ve většině případech pěkně ostrý. Problémy můžete očekávat, pokud si pustíte videa v nižším rozlišení, starší a nekvalitní nahrávky nebo vysílání stanic s nižším datovým tokem či nekvalitními záběry (u nás typicky televize Óčko či ČT24).

Zde je přepočet do vyššího rozlišení (upscaling) opravdu problémový a obraz to negativně poznamená. Dříve testovaná Ultra HD televize od Toshiby takovéto problémy neměla a tak můžeme jen doufat, že to Samsung napraví buď aktualizací firmware či novou jednotkou One Connect.

Zatímco pro sledování Ultra HD můžete sedět poměrně blízko obrazovky, což byste každopádně měli, pokud chcete vidět veškeré vykreslované detaily (ale přicházíte tak o možnost pozorovat veškeré dění na obrazovce pro její velikost), pro správnou funkčnost 3D zobrazení budete muset sedět trochu dále, až někde ve vzdálenosti dva metry od obrazovky. To však člověka nemusí moc trápit, protože na 3D videa v Ultra HD jsme ještě nenarazili a pro Full HD není lehce vyšší vzdálenost problémem. Z vlastní zkušenosti můžeme říci, že až u větších obrazovek člověk 3D obraz opravdu ocení a v případě této televize je to skutečně zážitek. V balení naleznete dvoje 3D brýle s futuristickým vzhledem, které mají sundavací ručky, takže nezabírají tolik místa a jsou dobře skladovatelná.

Zvukové podání je výborné, což je podpořeno 70 W audio výkonem (u televizí se jedná o vysokou hodnotu). Televizor disponuje dvěma subwoofery, což se pozitivně projevuje nejen u hudby, ale také u podbarvení dalších zvukových projevů a filmových efektů. Zmínit musíme i možnost sestavit si vlastní zvukový profil. U něj neovládáte táhla na ekvalizéru přímo, nicméně jsou vám prezentovány různé zvuky a vy sami určujete, zda zvuk slyšíte. Po přehrání několika smyček je vytvořen výsledný audio profil s možností si rovnou poslechnout rozdíl u hudební ukázky.

Výbava a funkce: EPG, HbbTV, DLNA

Jak už tomu bývá u Samsungu zvykem, k dispozici je kvalitní elektronický programový průvodce, takzvané EPG. To zobrazuje najednou 9 kanálů a je téměř nekonečné (samozřejmě data jsou k dispozici jen pro několik dnů a tak je zbytečné listovat dále). Při prohlížení EPG se nabízí možnost sledovat televizní vysílání v levém horním rohu a při zobrazení detailu pořadu je možné nastavit automatické nahrávání či nastavit časovač pro přepnutí televize na daný kanál v době začátku pořadu.

Časovač však umí televizor pouze přepnout – neumí ho tedy v nastavenou dobu sám aktivovat. Oproti tomu nahrávání může probíhat i při vypnuté televizi. Pro nahrávání je potřeba předem naformátovat USB disk televizorem: výsledná nahrávka obsahuje ochranu DRM, není tedy možné jí přehrát v počítači ani na jiném televizoru (včetně televizorů Samsung).

Mezi standardní výbavu chytrých televizorů můžeme jistě řadit i DLNA, které umožňuje vzdálené přehrávání obsahu. Můžete tedy přehrávat obsah výběrem přímo na obrazovce z menu, kde se kompatibilní DLNA zařízení zobrazují po boku USB disků nebo je možné obsah přehrávat přímo z počítače či mobilního telefonu & tabletu. Obě možnosti nám fungovaly bez problémů přes bezdrátovou síť a jedinou nevýhodu DLNA přehrávání spočíváme v nemožnosti zobrazit u videa titulky, které jsou v samostatném souboru.

Televizor je vybaven funkcí hybridní televize (zkráceně nazývané jako HbbTV). Zde jsme narazili na problém, kdy nám HbbTV nefungovalo, ačkoliv v menu bylo zapnuté (tam se nepříliš intuitivně nazývá jako Datová služba). Řešení problému není zcela triviální a sami bychom na něj zřejmě nepřišli. Nepomůže vám ani manuál a tak jsme raději sepsali návod, kde vše vysvětlujeme. Zkráceně řečeno – nejprve je nutné doinstalovat aplikaci, která umožní správnou funkci HbbTV v českém prostředí.

Pokud si chcete zobrazit obraz ze svého mobilního telefonu na velké obrazovce, nejste omezeni jen na DLNA, které umožňuje zobrazit a přehrát jen konkrétní multimediální soubory, ale televizor umožňuje přímo zrcadlení displeje mobilního telefonu. To jsme vyzkoušeli s telefonem Samsung Galaxy S4 a fungovalo to bez jediného problému.

Obraz z mobilního telefonu byl ostrý a výborně čitelný. Horší kvalitu mělo jen video přehrávané v telefonu z YouTube, které zřejmě bylo svou kvalitou optimalizováno pro menší velikost displeje a tak se na velké televizní obrazovce objevilo značné kostičkování. Ideální nám přijde možnost zrcadlit displej mobilu při prezentaci fotografií, kdy můžete fotografie zvětšovat či s nimi libovolně pracovat a mohou to vidět i ostatní. Je ale nutné počítat s drobným zpožděním v řádech jednotek sekund.

Aplikace, Smart TV a přehrávání multimédií

Samsung je známý bohatou nabídkou aplikací, které nabízí ve svém rozhraní zvaném Smart Hub. Do něj lze aplikace instalovat z obchodu Samsung Apps, kde je k dispozici mnoho českých aplikací. Od zpravodajství (například iDnes.cz či Parlamentní listy), přes videopůjčovny (Topfun či Voyo), po sněhové zpravodajství, hry či třeba aplikace zobrazující videosmyčku krbu či moře.

K aplikacím bychom měli jen jednu poznámku – některé z nástrojů třetích stran jsou optimalizovány pro nižší rozlišení a to může být znát například u textů. Stejně tak grafika uživatelského prostředí je pouze ve Full HD a nikoliv v Ultra HD rozlišení. Na problém jsme narazili například v aplikaci Topfun, kde však trpělo jen samotné rozhraní aplikace. Přehrávaná videa byla kvalitní a sledování HD vysílání Slovak Sportu bylo naprosto bez problémů. A jelikož se Topfun chystá brzy nabízet obsah v Ultra HD rozlišení, tak se snad dočkáme vylepšení rozhraní, které by si změnu zasloužilo i co se ovládání týče.

K dispozici jsou předinstalované aplikace pro různé sociální sítě, YouTube či Skype. Skype je výborně proveden, kamera vestavěná v televizoru poskytuje kvalitní obraz a citlivost mikrofonů je dostatečná. Můžete tedy sedět několik metrů od obrazovky a hovořit stejnou hlasitostí, jako by osoba na druhé straně seděla na gauči vedle vás. Během hovoru se nabízí možnost sledovat a ovládat televizní vysílání, přičemž je možné nezávisle nastavit hlasitost pro hovor a televizní kanál.

Televize obsahuje funkci Social TV, kdy při sledování televizního vysílání můžete zároveň komunikovat přes Skype nebo sledovat dění na sociálních sítích. Tuto funkci pravděpodobně příliš nevyužije fanoušek Ordinace v růžové zahradě, my však televizor testovali v době olympijských her, takže bylo zajímavé sledovat zmínky českých fanoušků na Twitteru, které se vztahovaly ke sledovanému dění.

Tím se dostáváme k další zajímavé funkci. Tou je režim Sport, který jde aktivovat pouze v hlavním menu a kromě spuštění Social TV přepne obrazový a zvukový režim na volbu Stadion a automaticky zapne nahrávání. Pokud si tedy chcete zopakovat nějakou akci, kterou vám režisér nechtěl ukázat, můžete tak učinit sami. Pryč tedy budou hádky s přáteli, jestli došlo k faulu či jiné situaci. Pokud nechcete, aby došlo k přepnutí zvukového či obrazového režimu nebo nechcete mít aktivní funkci Social TV, můžete využít Time Shift, který vám umožní posun v čase u běžného vysílání. Funkci lze aktivovat stiskem tlačítka Pause na dálkovém ovládání, pokud je k v USB portu k dispozici záznamové médium.

Samsung má také většinou výbornou podporu pro multimédia. Skvělá je podpora externích titulků, které se automaticky zobrazí v případě, že mají stejný název jako přehrávané video. Navíc jde u titulků volit kódování, časové posunutí či velikost textu. Nejvyšší volba velikosti písma by však mohla být větší a text by se na obrazovku stále ještě vešel.

Zásadní nedostatek však vnímáme v přehrávání Ultra HD obsahu. Ten je sice možno přehrát i z USB disku, ale podporován je jen formát zvaný QFHD (Quad Full HD), kdy je obsah rozdělen do 4 samostatných souborů. Při pokusu o přehrání Ultra HD videa v jiném formátu se zobrazí chyba o nepodporovaném rozlišení, což vypadá poněkud zvláštně, když má video stejné rozlišení jako obrazovka. Požádali jsme výrobce o vyjádření, zda bude podpora dalších formátů k dispozici i pro současný model a dostalo se nám následující odpovědi: “Podpora přehrávání videí z jednoho souboru je plánována a bude obsažena v modelech 2014. Pro modely 2013 bude dostupná po upgrade pomocí nového UHD evolution kitu (tedy nový one connect box a nové dálkové ovládání).” To je bohužel zpráva, která nedočkavé technické nadšence nepotěší.

Spotřeba, nastavení, konektivita a další postřehy z testování

Při běžném používání televize se základním nastavení se spotřeba pohybovala mezi 150 – 200 W, obrazovku ale lze úplně vypnout a tím spotřebu výrazně snížit. O bohatých možnostech nastavení obrazu a zvuku jsme se již částečně zmínili. V menu dále naleznete možnost ladit či řadit kanály, které lze seřadit i na počítači a následně je do televize nahrát přes USB disk. V nastavení také můžete nastavit PiP, tedy obraz v obraze. U toho volíte rozložení obrazu (buď dva obrazy přes sebe nebo vedle sebe), ale také velikost či formát jednotlivých zobrazení. V neposlední řadě můžete určit z kterého kanálu bude zvuk přehráván.

U dřívějších modelů využíval Samsung řešení zvané Evolution Kit, které umožňovalo s novou modelovou řadou zvyšovat výkon staršího televizoru a nabídnout tak novější či lepší funkcionalitu. Řešení zjednodušeně řečeno sloužilo jako nový a výkonnější procesor. U testované Ultra HD novinky se však objevilo řešení nové a velmi zajímavé. Televizor se doslova proměnil v pouhou obrazovka a má na sobě pouze konektor pro připojení k elektrické síti, USB port, CI slot, servisní slot a konektor pro One Connect. Na obrazovce tak nenajdete ani anténní konektor, HDMI port, audio či video výstup, vůbec nic takového! Veškeré konektory jsou ve dříve zmíněném externím boxu One Connect.

I když se najdou i opačné názory, nám se toto řešení moc líbí. Vývoj jde kupředu mílovými kroky a One Connect umožní kromě zvýšení výkonu televizoru nabídnout i nová rozhraní či tunery. Koupili jste si televizor před 3 roky a nemáte DVB-T2 tuner či funkci HbbTV? S tímto řešením byste podobný problém dokázali odstranit a jistě výrazně levněji, než stojí nová televize.

Možná i nároční majitelé testované řady budou muset brzy aktualizovat, pokud Samsung vydá novější One Connect – ten totiž obsahuje HDMI porty ve verzi 1.4 a již poměrně zastaralá USB 2.0 poskytující poměrně nízký datový tok (což může být limitujícím faktorem pro Ultra HD videa). USB porty na boxu najdeme dva, přičemž jeden je schopen zvládnout i 1A odběr – je tedy vhodný pro připojení USB disku, který má většinou vyšší spotřebu.

Dále jsou k dispozici 4 HDMI porty, konektor pro připojení k drátové počítačové síti (LAN, k dispozici je ale i WiFi), RGB a kompozitní vstup (oba pouze přes přibalené redukce), audio vstup a (optický) výstup či konektor pro externí čidlo pro dálkové ovládání. Zapomenout samozřejmě nesmíme ani na anténní konektory, kde je jeden společný anténní vstup pro DVB-T(2) a DVB-C a dva samostatné konektory pro satelitní vysílání.

Závěrečné hodnocení: Skvěle vybavená, ale drahá

O budoucnosti Ultra HD zřejmě nemusíme pochybovat. Otázka je, jak moc a kdy se rozšíří a zda se někdy dočkáme běžného televizního vysílání v tomto rozlišení také v České republice. Přesto si můžeme být jisti, že s testovaným modelem můžete být na tuto dobu připraveni a díky možnostem One Connect by to mohlo být možné i v budoucnu, kdy mohou být naprosto odlišné vysílací standardy.

Řešení One Connect je vhodné nejen pro možnost upgrade televizoru a jeho výkonu, ale i pokud chcete u televize skrýt kabeláž – samotná obrazovka je totiž připojena jen k napájení a jedním tlustším kabelem právě k externí krabičce, která může být ukryta ve skříňce, kam povedou zbylé kabely.

Během testu jsme narazili na nedostatky, například co se týče dálkového ovládání, vykreslování méně kvalitních či horších videí nebo třeba nižšího rozlišení aplikací třetích stran. Nejedná se však o věci, které by jakkoliv bránily užívání televize a mnohé z nich mohou být brzy odstraněny. Není tedy důvod se kvůli tomu této televizi vyhýbat a my jí můžeme jen doporučit. Tedy pokud vás neodradí její cena 149 990 Kč, která je ve srovnání s nedávno testovanou Ultra HD konkurencí od Toshiby přece jenom o dost vyšší.

Autor článku Tomáš Kápl
Tomáš Kápl
Fanoušek moderních technologií, který svůj volný čas i prostředky utápí v budování chytré domácnosti a věří, že jí jednou opravdu dokončí. Kromě toho hledá způsoby, jak efektivně pracovat s vlastním časem a automatizovat maximum rutinní práce.