Sledujte nás na YouTube

Recenze Volkswagen Car-Net: Chytrý společník na cesty

Volkswagen ke svým vozům ve formě příplatkové výbavy nabízí řešení Car-Net, které využijete nejen pro propojení s vaším telefonem, ale samozřejmě také k navigaci či práci s multimediálním obsahem.

Před více než rokem jsme pro vás testovali systém Audi Connect (recenze). Nyní jsme se rozhodli vyzkoušet, jaké možnosti ve spojení s chytrým telefonem nabízí koncernový bratr Volkswagen v rámci řešení Car-Net.


Volkswagen Golf GTI Performance, 2.0 TSI, 169kw/230 koní

Řešení Volkswagen Car-Net jsme dostali možnost otestovat v rámci navigačního systému Discover Pro, zabalené v opravdu exkluzivním červeném balení. Tím nebylo nic jiného, než Volkswagen Golf GTI Performance.

Dojem z celého vozu byl maximálně pozitivní. Pod kapotou 230 koní, maximální rychlost 250km/h, zrychlení z nuly na sto za 6,4 sekundy. Komu by se tohle nelíbilo? Další popisování skvělých jízdních vlastností ale přenecháme kolegům z jiných serverů a zaměříme se na palubní systém a na něj napojené prvky.

 
Nový Golf je dravec už od pohledu

Pod samotným pojmem Car-Net se skrývají pouze mobilní online služby. Abychom jich mohli využívat, musíme jako příplatkovou výbavu zvolit navigační systém Discover Pro a přípravu pro mobilní telefon s Bluetooth. Car-Net je tak možné využívat ve všech variantách Golfu poslední generace, v novém Passatu, nebo v elektromobilu e-up. Základní cena VW Golf GTI Performance činí 661 900 Kč, my jsme měli na recenzi zapůjčenou verzi s příplatkovou výbavou, díky které se celková hodnota vozu vyšplhala na 865 616 Kč.

Mohlo by vás zajímat:

Systém Discover Pro

Hlavním místem všeho dění je osmipalcový displej navigace Discover Pro, na kterém lze ovládat veškeré multimediální funkce, navigaci i nabídky týkající se telefonu. Multidotykový displej disponuje rozlišením 800 x 480 px, což se na první pohled může zdát jako málo a vyšší počet obrazových bodů by mu jednoznačně prospěl, ale při běžném používání a ježdění hrubší rastr poměrně rychle přestanete vnímat. Nejen během slunečních dnů oceníte matnou povrchovou úpravu.

Většinu úkonů lze zvládnout přímo na displeji, po stranách však najdeme také hardwarová tlačítka pro základní ovládání. Multimédia lze ještě ovládat prostřednictvím multifunkčního volantu.

Dotykové ovládání funguje velmi přesně a velmi rychle. Jediné, co lze vytknout, je samotná poloha displeje. Stejně, jako u většiny Volkswagenů, je panel umístěn příliš dole. Řidič tak musí příliš klesat pohledem a ztrácí tím přehled o tom, co se děje na silnici. Některé konkurenční automobilky z tohoto důvodu umisťují displeje do horní části přístrojové desky, nebo dokonce nad ní. Řidič tak může periferně sledovat cestu.

 

Displej však má ještě jednu poměrně netradiční „vychytávku“. V decentní černé lesklé liště pod ním se nachází senzor, který probudí displej v případě přiblížení ruky. Panel tak většinu času ukazuje veškerý obsah, a ovládací prvky zobrazí až po přiblížení ruky. Rozhodně se jedná o chytrý nápad, zejména pokud máte na displeji zrovna zobrazenou mapu navigace.

V případě Golfu GTI to má ještě jednu podstatnou výhodu. Těžko říct, jestli to bylo záměrem, ale pokud máte pravou ruku stále přichystanou k řazení jiného rychlostního stupně, a věřte, že u Golfu GTI ji mít budete, stačí jen zdvihnout prsty. Displej probudí ovládací prvky, a vy můžete pohodlně s položenou rukou na řadící páce měnit třeba hudbu.

Pokud jste ještě pohodlnější povahy, stačí na volantu stisknout tlačítko hlasového ovládání a diktovat příkazy v češtině. Odpovídat vám bude trochu umělý ženský hlas, ale mnohem důležitější je, že hlasové ovládání funguje poměrně dobře – za předpokladu, že se držíte přesně stanovených hlasových příkazů, které jsou různé pro každou z nabídek (hudba, navigace, telefon…).


Kromě hlavního displeje nalezneme v interiéru ještě jeden menší, ale o to praktičtější. Nachází se mezi tachometrem a otáčkoměrem. Řidič si na něm může zobrazit běžné provozní údaje, jako je rychlost, spotřeba, dojezdová vzdálenost, teplota oleje a podobně. Kromě toho lze zobrazit základní údaje z navigace, například graficky znázorněný tvar křižovatky, aktuálně přehrávaná média, údaje z jízdních asistentů (testovaný vůz byl vybaven adaptivním tempomatem). V případě sportovního Golfu GTI se jako takový malý bonus objevila funkce Laptimer.


CD přehrávač, sloty na pam. karty a SIM kartu najdete v přihrádce před spolujezdcem

Po stránce konektivity nelze vůbec nic vytknout. Přímo v přístrojové desce je umístěn USB port a Aux-in. CD přehrávač se dvěma sloty pro SD karty a jedním slotem pro SIM kartu je prakticky schován v přihrádce před spolujezdcem, takže nijak neruší elegantně sladěný interiér. Kromě toho má systém vlastní disk s kapacitou 60 GB, kam je možné zkopírovat vaši hudební knihovnu.

Systém a funkce

Jak bylo zmíněno výše, systém je krásně plynulý a ovládání přesné. Grafika je také velmi srozumitelná a poměrně elegantní. Celá je laděná do kombinace černé, červené a bílé, což přesně zapadá do interiéru Golfu GTI. Spolu s bílým podsvícením ovládacích prvků v interiéru to krásně podtrhuje celkový dojem.

 

V základním menu se nachází položky pro různé typy multimédií, navigaci, dopravní zpravodajství, telefon, jízdní data, nastavení vozidla a samozřejmě nastavení systému. Co nám chybělo, byla volba jízdních režimů. Ta se dala vyvolat pouze tlačítkem vedle řadící páky a nabízela režimy Comfort, Normal, Sport, Eco a Individual. Zejména poslední režim byl zajímavý, protože se u něj daly zapínat či vypínat různé asistenty a nastavení chování vozidla.

 

Jak již bylo zmíněno, systém má vestavěné hlasové ovládání s podporou českého jazyka. To funguje napříč systémem a má velké množství nastavených pokynů. Kromě nich lze diktovat jména z telefonního seznamu či zadávat adresu do navigace. Až na pár výjimek to fungovalo perfektně.

 

Propojení s telefonem 

Ve spojení s mobilním telefonem nabízí systém poměrně klasické funkce, které známe z většiny automobilů. Po připojení telefonu přes Bluetooth si automobil stáhne seznam kontaktů (včetně fotografií) a nabídne možnost nastavení rychlých voleb. Nic zázračného, funguje to přesně, jak má. Snad jediné, co by se dalo vytknout, bylo telefonování při ostřejší jízdě skrze reproduktory a mikrofon v automobilu. Zvuk motoru byl tak občas v telefonu na druhé straně slyšet víc, než samotný hovor. Na druhou stranu, dusot 230 koní je lahoda pro uši, a tak se dá tento drobný prohřešek hodit za hlavu.

  

K palubnímu systému jsme připojili iPhone 6, Lumii 830 i Samsung Galaxy S5; a se všemi zástupci třech největších mobilních platforem komunikace probíhala na jedničku. Další poměrně běžnou věcí je přehrávání hudby z telefonu. V telefonu stačí zvolit album či interpreta, a poté systém přehrává automaticky skladby za sebou, případně je může náhodně vybírat. Pouze však ze zvoleného alba. Mezi alby si musíte vybírat přímo v telefonu, což není příliš praktické.

  

Pochválit rovněž musíme perfektní komunikaci s externími aplikacemi pro přehrávání hudby v telefonu. Pokud jste zvyklí například na Spotify, nemusíte nic řešit. Systém se chová naprosto shodně.

Multimédia

Kromě hudby umí systém pracovat také s obrázky. Jedete-li tak například z dovolené a chcete se podělit s fotografiemi se zbytkem posádky, stačí v přihrádce spolujezdce připojit SD kartu z fotoaparátu. A abyste po náročné dovolené nemuseli ručně mezi obrázky přepínat, stačí jedním dotykem zapnout režim prezentace. Hlídejte ale řidiče, aby koukal na cestu – poměrně výrazné barvy na displeji občas mohou svádět k nahlížení.

 

Při prohlížení fotografií lze využívat multidotykového gesta pro přibližování a oddalování. Citlivost i přesnost dotykové vrstvy je zcela vyhovující.

Navigační systém

GPS navigace je poměrně standardní a využívá mapové podklady od společnosti Navteq. Chvilku dá práci nastavit si vzdálenost zobrazení mapy na takovou úroveň, na kterou jste zvyklí. Zejména, pokud používáte navigace s funkcí zobrazení jízdních pruhů. Po chvíli zoomování a zjištění, že „víc už to prostě nejde” zjistíte, že systém vám jízdní pruhy servíruje v podobě malých šipek v úplně horní části displeje. No jo, ale kdo se tam dívá, když v případě navigace všechny zajímá červená šipka znázorňující auto? Samozřejmě je to otázka zvyku, a po pár minutách zjistíte, že si jízdní pruhy můžete zobrazit na malém displeji přímo před vámi.

 

Samozřejmostí je vyhledávání bodů zájmu, možnost upravit navrhované trasy, a navigace také umí přijímat dopravní informace prostřednictvím služby RDS-TMC.

K navigaci bychom měli jednu drobnou výtku. Hlas slečny navigátorky byl možná trošku trhaný a po delší době poslouchání se stával lehce otravným. Naštěstí se dal poměrně jednoduše vypnout a místo něj jsme mohli využívat grafických pokynů na menším displeji. 

  

Být online se vyplatí

Až doposud jsme systém popisovali v offline režimu. Ta pravá estráda ale přichází po vložení SIM karty s datovým tarifem.  Změny se projeví hned na několika místech. První úprava se týká režimu telefonu. Už nemusíte připojovat svůj smartphone jako handsfree, ale jednoduše voláte přímo z vložené SIM karty.

 

Pokud chcete být modernější, než evropské aerolinky, stačí si v nastavení systému nastavit wi-fi hotspot, a vaši spolujezdci mohou využívat palubní internet. Maximálně se může připojit 8 účastníků, což je více, než kolik se do auta vejde osob.

  

Ty nejzásadnější změny se však projeví u navigace. Vyhledávání adresy je přesnější, dokonce můžete vyhledávat třeba jména restaurací, obchodů, nebo firem. Zkrátka cokoliv, co najdete na Google mapách. Stejně tak informace o dopravní situaci se stahují z internetu, což je řádově rychlejší než přes TMC. Tím však napojení na služby Google nekončí. Během pár vteřin si můžete zapnout satelitní zobrazení map.

 

A pokud nechcete plýtvat benzínem, můžete zůstat stát na parkovišti a cestovat na displeji pomocí Google Street View. Samozřejmě, všechny tyto služby jsou závislé na mobilním internetu, a tak nemusí fungovat vždy stoprocentně.

Do budoucna společnost Volkswagen plánuje další doplňování nových online služeb jako například vzdálenou kontrolu uzamčení. V případě elektromobilu e-Up! již systém Car-Net podporuje nalezení vozu na mapě. Je tedy jen otázka času, kdy bude možnost odesílat konkrétní trasy z Google map v počítači přímo do auta, což už některá konkurence umí, například dříve testovaný Audi Connect či řešení od BMW.

Za kolik výbavu pořídíte?

Jak jsme již zmínili v úvodní kapitole, základní cena modelu Golf GTI Performance činí 661 900 Kč, my jsme měli na recenzi zapůjčenou verzi s příplatkovou výbavou, díky které se celková hodnota vozu vyšplhala na 865 616 Kč (včetně DPH). Za navigační systém Discover Pro si výrobce nechá zaplatit 50 800 Kč včetně DPH. Telefonní rozhraní pak stojí 8 100 Kč.

Testovaný Golf měl kromě navigace i adaptivní tempomat s funkcí Front Assist (12 800 Kč), zpětnou kameru Rear Assist (5 400 Kč), parkovací signalizační čidla Parkpilot a automatický parkovací systém Park Assist (17 200 Kč) a Soundsystem Dynaudio Excite s výkonem 400W za příplatek 16 100 Kč.  Všechny tyto příplatkové funkce jsou napojeny na systém Discover Pro a můžete si je nastavovat nebo sledovat na vestavěném displeji.

 

Závěrečné hodnocení

Multimediální systém Discover Pro od Volkswagenu s funkcí online služeb Car-Net je velmi schopný a praktický společník na cesty. V offline režimu se dá považovat funkcemi za klasický navigační a multimediální systém, ale díky vysoké kvalitě celého provedení, inteligenci ovládání a poměrně solidnímu úložišti ho nakonec považujeme jako nadstandardní. Jediný větší nešvar je v umístění displeje příliš nízko, což se může jevit jako méně bezpečné. A pak také cena této příplatkové výbavy, která celkem slušně navýší základní cenu vozu.

Z online služeb Car-Netu bychom vyzdvihli zejména stahování informací o stavu dopravy a rozšířené vyhledávání bodů zájmů z Google map. Co se týká satelitního zobrazení map a funkce Street View, aktuálně to není prakticky použitelné z důvodu slabého pokrytí mobilní sítě rychlým internetem a vysokým cenám mobilního datového připojení. A to nemluvíme o případném cestování do zahraničí a nutném roamingu.

Alespoň, že si navigace při zadání cesty stáhne mapové podklady, takže se nemusíte bát, že o mapu za hranicemi přijdete. Chválíme snahu Volkswagenu o postupné doplňování funkcí, a těšíme se, až budeme moci napsat o některých dalších z nich.

Pavel Herceg

9 komentářů

  1. Vojta (neregistrovaný)

    Takže to vypadá (a je) úplně normální navigace, která je v jakýmkoliv jiným autě? Mě by zajímalo řešení CarPlay nebo AndroidAuto (který se určitě dá vyzkoušet na nový Fabii). Tohle mi moc revoluční nepřijde.

  2. lerion (neregistrovaný)

    Toto už (dle mého v lepším zpracování) provozuje přes rok například Mazda ve svých nových modelech. A dává to od druhé nejzákladnější výbavy (+ 12k aby to umělo navigovat).

    Ne díky, multimediální systém za 70 tisíc, který zvládne téměř (!!!) to samé, co můj telefon akorát je to integrované do systému vážně nechci…

  3. Peete (neregistrovaný)

    Milá redakce, mceza to opravdu nechce, tak proč mu to „pořád nabízíte“ :-D

    Hochu(lerion), Ty budeš mít ještě těžký život :-D

    • lerion (neregistrovaný)

      Njn, inteligentní lidé lehký život nemívají. Hlupáci ano…

      Stejně by mě zajímalo, kdy jsi ty měl někdy příspěvek k tématu…

  4. Trumpetka (neregistrovaný)

    Pěkná recenze a příjemné čtení pro zpestření zástupu mobilních novinek. To auto se mi moc líbí a v té červené je to super. Jen kdyby cena byla poloviční, skoro mega je fakt dost.

  5. orgasmic (neregistrovaný)

    Jak se vam jinak s novym GTI jezdilo?

    Mam OIIRS s TFSi, muzete porovnat? :D

    • Olda (neregistrovaný)

      Oboje jsou stejné šlupky. Co by si porovnával?

    • orgasmic (neregistrovaný)

      Co mas Ty? Fabii HTP? :D

    • Pavel Herceg (neregistrovaný)

      Úplně přímé srovnání s OIIRS či OIIIRS nemám. OIIRS jsem nikdy neřídil, a OIIIRS jsem řídil kamarádovu jen pár kiláků. Samozřejmě, podobnosti tam jsou, ale GTI má výrazně „sportovnější“ charakter (to je spojené i s velikostí auta, připadalo mi celkově mrštnější a obratnější). S tímhle kouskem jsem pár stovek kilometrů dal a nakonec se mi vůbec nechtělo ho vracet, jaká s ním byla sranda. Vcelku podobně jako u ORS se s ním dá jezdit naprosto běžné cesty (žádné sprinty), s nějaku spotřebou okolo 8 litrů a hodně vysokým komfortem (ticho v kabině, podvozek nastavený na nejměkčí režim) . Ale samozřejmě, GTI si člověk asi koupí na vyřádění. To tomu autu jde nejlíp – nebyl jsem skoro schopný dodržovat rychlostní limity, strašně to láká :). Jinak subjektivně mi připadá, že GTI udrželo stopu v zatáčkách hodně za hranicemi toho, na co je zvyklá ORS. Limitem byla spíš moje hlava, než zimáky 225/35 R19 :D Pravděpodobně to bude systémem VAQ na přední nápravě.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *