Recenze Rayman Jungle Run: Královna plošinovek pro Android a iOS

Rayman potěší všechny příznivce kvalitních her, fanoušky plošinovek pak dvojnásobně. Tenhle povedený titul pro Android a iOS rozhodně stojí za investici. Proč? To vám prozradí naše recenze.

Hraní na mobilních telefonech již dávno nepatří k činnostem provozovaným jen při čekání na autobus nebo stání ve frontě. Zejména příchod moderních smartphonů s dotykovými displeji učinil z telefonů plnohodnotnou herní platformu se vším, co k ní patří. Díky tomu se čím dál častěji setkáváme s porty her z větších konzolí a počítačů. Skvělým příkladem budiž recenzovaný Rayman: Jungle Run, který nepoužívá engine vyvinutý speciálně pro smartphony, ale plnohodnotný z většího dílu Rayman Origins, původně navržený pro “domácí” platformy (Xbox 360, Playstation 3 a Nintendo Wii) a přenosný Playstation Vita. Hlavní rozdíl oproti velké verzi tedy tkví v počtu dostupných levelů, jichž je zde “pouze” čtyřicet, a to včetně odemykatelných bonusových kol “The land of death”, o kterých si povíme později. Tomuto faktu je však úměrná cena; za hru zaplatíte necelých sedmdesát korun a rozhodně je to investice, které litovat nebudete.

Rayman: Legenda mezi plošinovkami

Raymana asi není třeba nijak dlouze představovat. Tento sympatický chlapík se na obrazovkách poprvé objevil již v roce 1995 a od té doby se s ním setkáváme hlavně na zařízeních Sony Playstation. Tato malá odbočka směrem k uživatelům iOS a Androidu je však velmi vítaná, protože se jedná o jednu z nejkvalitnějších her, a pokud jste fanoušky hopsaček a plošinovek, přičtěte si ještě další bonusové body. Bezprostředně po spuštění si hra stáhne přibližně 60 MB dat (může se lišit podle typu telefonu) a pak už se můžete pustit do překonávání levelů. Již samotná hlavní nabídka člověka jednoduše rozveselí. Geniálně chytlavá hudba s malovanou grafikou na pozadí prostě umí zaujmout.

Jak bylo zmíněno, celkem se dočkáme 36 levelů + čtyř bonusových. Ty jsou rozděleny po devíti, respektive po jednom do světů, kdy v každém Rayman získá novou dovednost. Zatímco v prvním si pouze zaskáčeme, v druhém si zalétáte, ve třetím se naučíme běhat bez ohledu na gravitaci a v posledním světě si také trochu zabojujeme. Každá úroveň má v sobě špetku originality a stereotyp rozhodně není na pořadu dne.

Co se obtížnosti týče, tak ačkoli k tomu vzhledová stránka hry docela svádí, rozhodně se nejedná o jednoduchou hru a v pozdějších částech již můžete mít problémy se zdárným dokončením úrovně. To však rozhodně nepovažuji za nevýhodu, jelikož i díky tomu hra vydrží o něco déle a pro ty bojovnější z vás je i o něco zábavnější. Postupným hraním se navíc odemykají bonusová pozadí, jichž je k dispozici celkem devatenáct. Poněkud nepochopitelně pouze verze pro iOS navíc nabízí i online žebříčky, ve kterých můžete soupeřit s časy ostatních hráčů.

Princip hraní je naprosto jednoduchý, snad jen kromě čtvrté části, kdy se objeví ještě tlačítko pro boj. Pro ovládání samotné pak stačí pouze jedno, kterým můžete skákat, případně jeho držením i létat. V každém levelu se nachází čtyřicet tzv. “Lums” (obdoba mincí a podobných záležitostí známých u tohoto žánru plošinovek) a tři zlaté mince, načež každá je ekvivalentní dvaceti bodům.

Celkově tedy v každém kole můžete bodů získat přesně sto. Když se vám to povede, vyhrajete tzv. “Tooth of death”, neboli Zub smrti. Pokud jich nasbíráte pět z devíti možných v každé kategorii, odemkne se vám zmiňované bonusové kolo “The Land of death”, volně přeloženo “Země smrti”. Ta se odlišuje od ostatních kol tím, že vůbec nic nesbíráte a jediným úkolem je doběhnout  do cíle živý. Nakolik to zní jednoduše, tak jsou to právě ty chvíle, kdy se můžete docela slušně zapotit. Těm méně trpělivým hráčům bych poté doporučil hrát buď obložen polštáři, nebo mít přístroj v nějakém pevném pouzdře. V opačném případě by se totiž investice do hry mohla zásadně navýšit :).

Zvuk a grafika: Tohle se vám bude líbit

Byla by velká škoda nevěnovat jeden odstavec audiovizuální stránce, protože ta si to rozhodně zaslouží. Je sice pravdou, že skladeb se ve hře nachází pouze pět, nebude ovšem nic divného, budete-li si je prozpěvovat i při úplně jiných činnostech. Škoda, že jich není více, jedná se však stále o hru pro telefony, což nízký počet částečně ospravedlňuje. Možná ještě větším skvostem je ale právě grafická stránka hry. Geniálně jednoduchá a přitom tak úžasná a dost možná vám vyrazí dech znatelně více, než u mnoha 3D her. Superlativy není třeba šetřit, tak krásně malované prostředí se totiž u podobných her nevídá zrovna každý den a rozhodně si za ni vývojáři zaslouží hlasitý potlesk.

Co říct závěrem? Snad jen, že máte-li po ruce telefon, okamžitě otevírejte Google Play či App Store a vražte těch pár korun do recenzované hry. Litovat určitě nebudete. Hratelnost i grafika vás totiž přilepí k obrazovce a užijete si opravdu mnoho hodin skvělé zábavy. Vytknout se dá snad jen menší počet levelů a nepříliš rozsáhlý soundtrack, který se při delším hraní může trochu oposlouchat.

- -

Autor článku Martin Pavlović
Martin Pavlović
O technologie se zajímám odjakživa. Kromě nich mě baví také urbanismus a městská mobilita, hudba a společenská témata. Nejraději trávím čas v sedle kola, na kulturních akcích, s analogem v ruce nebo doma u knih, filmů i videoher.