Recenze NVIDIA Shield TV (2017): všestranné multimediální centrum s Androidem

Máte doma televizi bez chytrých funkcí, ale nechcete ji vyměnit, jelikož stále nabízí dostatečnou kvalitu a vyhovuje vám? Jedním z řešení už jsou delší dobu Android TV, tedy multimediální centra, která dokáží vašemu televizoru funkce Smart TV dodat a to mnohdy i lépe, než to některé zvládají nativně.

Pomyslným vrcholem nabídky Android TV je NVIDIA Shield TV, která dorazila na trh v inovované verzi pro rok 2017. Oproti generaci předcházející (recenze) přináší několik novinek v čele s podporou 4K HDR, podstatně menšími rozměry a vylepšeným ovladačem, který rovněž prošel odtučňovací kúrou. Stále se ale jedná o výkonné zařízení s atraktivními herními službami od Nvidie, které je plnohodnotným multimediálním centrem a obstojnou herní konzolí v jednom. Uhájit cenu 5 999 Kč za základní 16GB variantu však nebude lehké. Výrobce na našem trhu také nabízí Pro variantu, která navíc disponuje 500GB diskem; její cena je 8 999 Kč.

Menší, než byste čekali

Prvního překvapení se u nové Shield TV dočkáte již při rozbalování krabičky. Zařízení je totiž s rozměry 15,9 x 9,8 x 2,6 cm výrazně menší, než předchůdce a pod televizí se skoro ztrácí. Design nicméně zůstal stejně odvážný a kombinuje ostré hrany se svítící zelenou linkou, díky čemuž působí elegantně a futuristicky.

img02

Na těle nenaleznete ani jedno tlačítko, zajímavá je tak především zadní strana osázená konektory. Naleznete zde dvojici USB 3.0, LAN vstup pro připojení k internetu a HDMI. Oproti předchůdci bohužel zmizel slot na paměťové karty a rozšířit paměť je tak možné právě jen přes USB, potažmo NAS server.

Změn doznal i ovladač, a to vskutku zásadních – zcela byl vypuštěn touchpad, navigační tlačítka se přesunula do spodní části a ubylo také na hmotnosti. Přestože se ovladač přiblížil designem samotné Shield TV díky trojúhelníkovým rysům po celém těle a inspiraci u posledních dvou dílů herní série Deus Ex bude Nvidia zapírat marně, úchop je i díky nižší hmotnosti jistější a příjemnější, než u předchůdce.

nvidia-games_20170206_174509

Potěší také přesunutí sluchátkového konektoru na boční stranu blíže k hráči, díky čemuž bude sluchátkový kabel případně méně překážet. Škoda jen, že se nekoná podsvícení, i NVidia tlačítko o něj totiž přišlo. Vzhledem k tomu, že je ovladač přímo součástí balení, jsem ochoten to odpustit. Pokud bych ale ovladač zakoupil za téměř dva tisíce korun, za které je k dostání, měl bych námitek.

shieldtv_2017_3

V balení najdete nově také klasičtější televizní ovladač, má však jen navigační kolečko s tlačítkem uprostřed doplněný tlačítky domů, zpět a hlasové ovládání. Hlasitost se stejně jako na ovladači reguluje pomocí lesklého pruhu a přestože se zpočátku může občas stát, že si ji ztlumíte/zvýšíte omylem, jakmile si na toto řešení zvyknete, bude se vám zamlouvat. Oproti původní verzi ovladače chybí jack na sluchátka a nabíjení neprobíhá přes USB, nýbrž výměnou dvojice kotoučových baterií. Stejně jako gamepad však disponuje mikrofonem, který můžete využívat hlasového ovládání skrze službu Google Assistant.

Hardware při starém

V útrobách zařízení se toho oproti předchůdci příliš nezměnilo. Stále je tak přítomen procesor Tegra X1 s grafickým akcelerátorem Maxwell, to vše doplněno 3GB operační pamětí. V AnTuTu dosahuje tato kombinace obstojných výsledků okolo 70 000 bodů, výkonu je zde tedy dostatek, ačkoliv nejlepší dostupné čipy už jsou o něco dále.

Kde shledávám největší slabinu zařízení je interní paměť, jež činí základních 16 GB (reálně je volných zhruba 11 GB). Zaplnit ji je dílem okamžiku a s ohledem na cenu atakující hranici šesti tisíc korun bych zkrátka očekával minimálně 32GB úložiště. Zmizela také možnost rozšíření pomocí microSD karet, Shield vám nicméně umožní si naformátovat externí disk jako interní úložiště. Obdobně se můžete připojit i k domácímu NAS serveru, není poté problém do této paměti instalovat i aplikace.

img04

Na tomto místě je nutno podotknout, že na pultech obchodů se můžete setkat i s variantou Nvidia Shield TV PRO. Ta obsahuje klasický pevný disk o kapacitě 500 GB (nikoliv tedy SSD). Pozor ale – rozměry u Pro verze stojí po boku starší generace a nabídne také zmiňovaný slot na paměťové karty. Ani lepší TV ovladač s možností dobíjení a sluchátkovým jackem však nekompenzuje cenu atakující hranici devíti tisíc.

Nepřeberné možnosti hraní

Jak už patrně tušíte, to, co odlišuje Shield TV od ostatních Android TV, je uzpůsobení pro hraní her. A tuto činnost je možno provádět hned několika způsoby. V první řadě jsou zde hry na Android, které běží přímo na hardwaru konzole a jde jak o tituly typu Real Racing 3 či Asphalt 8, tak o porty klasik jako starší Grand Theft Auto nebo, Half Life 2 nebo třeba DOOM 3 BFG.

shieldtv_2017_2

První jmenované tituly bohužel na televizi a s ovladačem nepůsobí zrovna dobře, neumí pracovat s citlivostí páček a jejich grafické provedení samozřejmě neodpovídá tomu, co dostanete od herních konzolí. Zbytek poté funguje poměrně obstojně, ale vyloženě nové tituly si touto cestou nezahrajete.

Velice praktická je možnost si Shield TV propojit s domácím počítačem skrze technologii Nvidia Gamestream. Ta vyžaduje přítomnost grafické karty řady Nvidia GTX600 a vyšší, odměnou vám ale bude fakt, že si z konzole budete moct pouštět hry z vašeho počítače a užívat si je třeba na velké domácí televizi v pohodlí gauče. Přenos obrazových dat zde probíhá bezdrátově, pro dosažení optimální plynulosti však vyžaduje kvalitní internetové připojení.

Jestliže nedisponujete výkonným PC, zamlouvat se vám bude funkce GeFroce NOW. Tou zařízení Shield disponují již od svého počátku a funguje na principu streamování obrazových dat her běžících na počítačích v datacentrech Nvidie. Za osm dolarů měsíčně (cca 200 Kč) dostanete přístup do knihovny her, kde nechybí tituly jako Tomb Raider, The Witcher 2, Saints Row IV, Deus Ex: Human Revolution a mnoho dalších. Kompletní seznam naleznete zde. Faktem ale je, že se nabídka her nemění vyloženě často a nepočítejte tak s tím, že se bude každým dnem rozšiřovat. Oproti situaci před dvěma roky nepřibylo více než dvacet titulů.

shieldtv_2017_4

Početná je také nabídka titulů, jež můžete zakoupit a následně jsou opět streamovány do vaší konzole. K nákupu dostanete i klíč na Steam a hru si tak můžete užít i na svém počítači. Opět je ale vyžadováno kvalitní připojení, pro streamování ve Full HD kvalitě při 60 snímcích za vteřinu je vyžadováno stabilních 50 Mbit/s.

Nvidia umožňuje si internetové připojení změřit za účelem zjištění plynulosti, faktem ale je, že na mém připojení potvrdila možnost streamovat v 720p/60 FPS, bohužel byl ale herní zážitek velmi špatný, jelikož připojení není zcela stabilní. Naštěstí je ale první měsíc služby zcela zdarma a můžete si tak vyzkoušet, jestli má smysl si službu platit. Hry jsou streamovány v nižším grafickém nastavení, pokud však splňujete podmínku kvalitního připojení, plynulost i reakce na pokyny ovladače je velmi slušná.

Užitečnou funkci vyvoláte podržením tlačítka domů. Z vyvolané nabídky můžete zachytit screenshot či záznam a ten můžete rovnou streamovat na Twitch. Možnosti editace jsou zde samozřejmě minimální, nenáročným streamerům ale může jednoduchost aplikace vyhovovat.

All inclusive multimediální centrum

Síla Shield TV však zdaleka netkví jen v herních funkcích, jedná se totiž také o plnohodnotné multimediální centrum. Základní plocha je rozdělená na tři kategorie. V první jsou doporučení aplikací (jejich selekci lze provést v nastavení), nejsou však nijak založena na vaší aktivitě a jsou tudíž poněkud na obtíž. Bohužel není zcela možné se tohoto pruhu zbavit. Druhá část nabízí nainstalované aplikace – v obchodě play se nachází početná řada takových, které jsou přizpůsobené pro chod na Android TV, bohužel ne vždy je uživatelský zážitek optimální.

shieldtv_2017

Třetí pruh se týká hraní a zahrnuje přístup do obchodu GeForce Now. O obsahu jsme si pověděli výše, snad jen stojí za zmínku kategorie s hrami uzpůsobenými pro hraní přes TV ovladač, jako třeba Crossy Road. Proč by někdo chtěl hrát takové hry na televizi je sice otázkou, ale proti gustu…

Mezi předinstalovanými aplikacemi naleznete kromě YouTube také Netflix či službu Amazon Video, pro její chod však musí být přehrávač nastaven na anglický jazyk. Pokud nechápete proč, můžete se ptát právě v Amazonu, kde si toto stanovili jako podmínku. Zajímavou službou je PLEX, který umožní zorganizovat veškeré vaše multimediální soubory a přistupovat k nim skrze aplikaci na libovolném zařízení. Nechybí také technologie Google Cast, pomocí které opět můžete streamovat obsah mezi zařízeními.

shieldtv_2017_5

Užitečné je hlasové ovládání, mikrofon se navíc nachází v obou ovladačích a nemusíte tak křičet směrem ke své televizi. Google Assistant umí poslouchat mnoho rozkazů a to i v českém jazyce, nemusíte tak vládnout perfektní angličtinou, aby vám zařízení rozumělo. Nejvíce jsem to paradoxně ocenil při psaní, vyťukávat jednotlivá písmena pomocí směrového kříže zkrátka není nejpohodlnější.

Recenze Nvidia Shield: více z vaší TV zkrátka nevymáčknete

Nvidia Shield TV je tedy veskrze povedené zařízení a až na malou paměť a poněkud osekaný TV ovladač jej lze doporučit každému, kdo hledá všestranné multimediální centrum s možností si i dobře zahrát. Pokud splníte podmínku kvalitního připojení, pak si zahrajete slušně a v podstatě se jedná o levnější, byť ne zcela plnohodnotnou alternativu k hernímu PC. Dodávaný ovladač si troufám klidně srovnat s ovladači od PS4 či Xboxu One, sluchátkový konektor je zkrátka geniální věc, díky němu můžete hrát, aniž byste rušili své okolí.

Na druhou stranu, jestliže to s hraním myslíte opravdu vážně, nelze si nepovšimnout, že Playstation 4 v základní konfiguraci pořídíte již o pět set korun dráž a ani rozdíl mezi Xboxem One (recenze) nejde přes 1500 Kč. A přestože Nvidia zde z konceptu streamování her dostala skutečné maximum, s hraním na těchto konzolích ze zkrátka celkový zážitek rovnat nemůže. Nemluvě o skutečnosti, že 500GB varianta Shield TV je k sehnání za 8 990 Kč a pro porovnání se vzhledem k úložné kapacitě hodí více.

Tip: podívejte se na Zboží.cz a zjistěte, kde tento produkt můžete pořídit za nejvýhodnější cenu

Pokud naopak sháníte čistě multimediální centrum, taktéž můžete sehnat zařízení o několik tisíc levnější, které funkcemi nebude výrazně zaostávat. Jestliže jste si ale ochotni připlatit za všestrannost a zaručenou podporu do následujících let, Shield TV je bezpochyby povedené zařízení a své investice nebudete litovat.

Nvidia Shield TV

Nvidia Shield TV
9.3

design a zpracování

9.4/10

výkon a optimalizace

9.4/10

hardwarová výbava

9.2/10

• design & kvalitní zpracování
  • vysoký výkon
  • bohatá nabídka multimediálních funkcí
  • vylepšený herní ovladač
  • NVIDIA služby
  • podpora pro 4K HDR obsah

• pouze 16GB interní paměť
  • vyšší cena
Autor článku Martin Pavlović
Martin Pavlović
O technologie se zajímám odjakživa. Kromě nich mě baví také urbanismus a městská mobilita, hudba a společenská témata. Nejraději trávím čas v sedle kola, na kulturních akcích, s analogem v ruce nebo doma u knih, filmů i videoher.