Recenze hudebního přehrávače Pocket Tunes pro Windows Mobile

Domovská stránka webu SMARTmania.cz

Pocket Tunes pro Windows MobileV tomto článku bych vám rád ukázal schopnosti poměrně neznámého přehrávače Pocket Tunes Deluxe od společnosti NormSoft, který má rozhodně co nabídnout. Pochlubit se může zajímavými funkcemi a především velmi širokou podporou skinů, se kterými můžete vzhled přehrávače vypilovat takřka k dokonalosti. Zajímavé je rovněž napojení na váš účet služby Last.fm či podpora podcastů a internetových rádií. Cena aplikace ale není nikterak malá a následující recenze by vám tedy měla pomoci s případným rozhodováním o nákupu. Program jsem několik týdnů používal na svém komunikátoru HP iPAQ 614c, pojďme se tedy podívat, co všechno Pocket Tunes nabízí.

Klady
– přehledná obrazovka přehrávání
– možnost synchronizace s hudební knihovnou na počítači (iTunes, Windows Media Player, Real Rhapsody a další)
– podpora synchronizace s Last.fm
– podpora podcastů a internetových rádií
– skiny a vzhled přehrávače

Zápory
– nelze vybírat hudbu z adresářů
– pomalejší vybírání hudby
– nefunkční ekvalizér
– chybí kinetické skrolování

Začněme pořízením. Z webu výrobce si můžete stáhnout 15 denní trial verzi, jejíž stažení před zakoupením doporučuji. Plná verze pak stoji 37.95 USD, což není zrovna malá částka. Pro srovnání, konkurenční Pocket Player stojí 19.95 USD a CorePlayer 29.95 USD. Recenze se bude týkat verze pro Windows Mobile Pocket PC.

- - -

Pocket Tunes funguje i na smartphone telefonech s Windows Mobile Standard, ovšem nejmenší podporované rozlišení je QVGA, tedy 240×320 px. K dispozici je i verze pro Palm OS (včetně trial verze), zakoupit pak můžete buď Basic nebo Deluxe verzi za 19.95 USD nebo 37.95 USD. Pro iPhone je k dispozici pouze Pocket Tunes Radio, který slouží k přehrávání internetových rádií a stojí 7.99 USD. Pro zajímavost nabízí například vyhledání právě hrané písně na iTunes Store, kde si ji poté můžete zakoupit (i když s podporou iTunes to v ČR zatím není příliš žhavé).

Po spuštění vás uvítá obrazovka příjemného vzhledu, který je možné změnit, jelikož přehrávač je skinovatelný a přímo na webu výrobce je ke stažení několik dalších skinů, podporováno je jak QVGA, tak VGA rozlišení. Zde máte k dispozici všechny informace během přehrávání. Vše je přehledně uspořádáno na jedné obrazovce na rozdíl od CorePlayeru, kde máte informace roztříštěné na několika stránkách.

- - -

Přehrávač je po spuštění zobrazený přes celou obrazovku, takže nevidíte žádnou systémovou lištu. Horní lišta je však té systémové trochu podobná, vlevo nahoře máme logo přehrávače, které vyvolává kontextovou nabídku (lze ji také vyvolat stisknutím pravého kontextového tlačítka, pokud je přítomno na zařízení), vedle pak hodiny a ukazatel stavu baterie. Pod ní máme pod sebou vypsané základní údaje o přehrávané skladbě – název, interpreta a album. Při tapnutí na tuto informační oblast se zobrazí podrobnější výpis informací. Pokud je přítomen obrázek alba, zobrazí se vpravo na stejné úrovni, po klepnutí na něj se nám zobrazí zvětšenina přes celý displej.

- -

Dále následuje ukazatel stavu přehrávání umožňující poměrně přesné přeskočení na určitý úsek skladby, vedle něj je uplynulý a celkový čas skladby. Nejvíce místa na obrazovce zabírá samozřejmě playlist, čili seznam skladeb vybraných k přehrávání. Zobrazuje stručně jenom název a délku skladby. Vedle rámečku se skladbami se nachází posuvník. Musím zmínit, že přehrávač není příliš finger-friendly, takže „touch“ skrolování není v programu vůbec implementováno, externí aplikace fungují jenom v klasičtějších částech (například výběr hudby), v tomto playlistu však ne.

Pod playlistem jsou dvě tlačítka pro zapnutí/vypnutí opakovaného a náhodného přehrávání, vedle nich je posuvník hlasitosti s procentuálním ukazatelem. Pak už následuje poslední, mohutná lišta, která má uprostřed tři klasická tlačítka pro pozastavení/přehrávání a přechod mezi skladbami. Nalevo je pak tlačítko pro výběr hudby (do stejných míst směřuje i stisk levého kontextového tlačítka), napravo pro internetové rádiové stanice. Tento popis je platný pro základní skin v portrait i landscape režimu. Další skiny mohou mít uspořádání jiné, prvky se však víceméně nemění.

-

Přesuneme se do části pro výběr hudby. Vybírat si můžete podle interpreta, alba, žánru či si nechat vypsat všechny skladby bez třídění. Je tu také možnost zvolit si z playlistů, internetových rádií a podcastů. Podcasty se stahují do zařízení, takže pro pozdější poslech už nemusíte být připojeni k internetu, poslední pozice se rovněž ukládá, takže když se k němu později vrátíte, začne přehrávání tam, kde jste posledně skončili. V databázi jsou i české podcasty. Mezi internetovými stanicemi jsem však žádnou českou neobjevil, nicméně pokud znáte adresu, můžete si stanici přidat ručně.

- - -

Právě zde, ve výběru hudby, je dle mého názoru jeden z největších nedostatků tohoto přehrávače, a sice nemožnost vybrat si hudbu přímo z adresáře. Nejenže potřebujete mít vyplněné ID3 tagy, abyste se ve své sbírce vůbec vyznali, ale také to velmi zdržuje. Při každém spuštění přehrávače, když vstoupíte do této části, začne se knihovna aktualizovat, a pokud máte v zařízení/na paměťové kartě větší objem hudby, zabere to celkem dost času. Samotné procházení hudební kolekcí pak také není zrovna nejsvižnější a na realizaci každého kroku si chvilku počkáte. Pro srovnání, konkurenční Pocket Player zvládá to samé (procházení knihovnou vytříděnou na základě ID3 tagů) o poznání rychleji. Když se proklikáte až k vytouženému albu, můžete si vybrat požadované skladby nebo dát přehrát všechny, případně je přidat na konec aktuálně přehrávaného seznamu.

Nyní se blíže podíváme na kontextové menu na hlavní nabídce. Jak jsem již zmínil, je možné ho vyvolat buď stisknutím loga na horní liště, nebo s pomocí pravého kontextového tlačítka. Na první položce je výběr hudby. Pak je tu sekce “Akce”, která obsahuje ovládací příkazy – přehrát, pozastavit, zastavit, předchozí a další stopa, přejít na určitý časový úsek stopy, opakovat, náhodně, vypnout obrazovku, zobrazit obrázek alba, přidat záložku (užitečné například při poslechu audioknih).

V další sekci nalezneme základní a rozšířené nastavení přehrávače, nastavení skinu, záložek, prolínání (crossfade), Bluetooth sluchátek, přiřazených typů souborů a podcastů. V sekce “Nástroje” nalezneme internetová rádia, správu playlistů, grafický ekvalizér, volbu skinu, informace o skladbě, záložky a nastavení synchronizace s Last.fm.

Poslední rozbalovací nabídkou je “Nápověda”, zde je možnost vložit registrační kód, zakoupit Pocket Tunes, provést kontrolu aktualizací, podívat se na nastavení zkratek (každému písmenu je přiřazena nějaká akce, pravděpodobně použitelné jen na komunikátorech s QWERTY) či informace o programu (About). Pak následuje už jen položka pro vyvolání klasické nabídky Start a ukončení programu.

- - -

Teď k samotnému přehrávání. Pokud běží přehrávání, funguje pohyb ovládacím prvkem nahoru a dolů jako ovladač hlasitosti, pohyb doleva a doprava pak na přepínání skladeb. V nastavení je možné orientaci přehodit, takže pohyb nahoru/dolů má potom funkci jako pohyb doleva/doprava. Pokud je přehrávání pozastaveno, je možné se ovládacím prvkem pohybovat po všech ovládacích prvcích na obrazovce. Například když najedete na stav přehrávání, tak po kliknutí můžete upravovat aktuální stav. Opětovným kliknutím se dostane zase do pohybu mezi prvky.

Zvukový výstup je možné upravit ekvalizérem, který nabízí možnost vytvořit si 8 vlastních nastavení a libovolně si je pojmenovat, či využít již vytvořeného basového profilu. Nevím, jestli je to jenom nekompatibilitou mého zařízení, ovšem ekvalizér byl na něm nepoužitelný. Při zapnutí jak basového profilu, tak profilu s neutrálními hodnotami, začne zvuk chrčet a poslech je značně nepříjemný.

-

Celkově zhodnotit tento přehrávač není lehké. Nejedná se o první verzi, konkrétně je to už verze 5.0, takže její schopnosti by mohly být mnohem dále. Přehledné a pochopitelné ovládání spolu s pěkným vzhledem stojí na jedné straně a nemožnost vybírat si hudbu z adresářů na straně druhé. Osobně toto považuji za velký nedostatek, jelikož nevím o tom, že by některý z přehrávačů, které jsou mezi čtenáři tohoto serveru nejvíce využívány, tuto funkci neměl.

Pro někoho může být zásadní i absence „touch“ skrolování, osobně bych jeho přítomnost také ocenil. Hlavní ovládací prvky přehrávače jsou dostatečně velké, takže by neměl být problém trefit se do nich prsty. Doporučuji vyzkoušet 15 denní trial verzi, abyste si udělali o přehrávači vlastní dojem. Můj výsledný názor je takový, že těch necelých 38 USD mi přijde jako vcelku nadsazená suma, vzhledem k cenám a schopnostem konkurenčních přehrávačů.

Za poskytnutí programu PocketTunes pro otestování děkujeme výrobci, společnosti NormSoft.

Autor článku ziminix
ziminix