Sledujte nás na YouTube

Recenze Audi Connect: Chytrý palubní systém pro vyvolené

V redakci jsme se rozhodli vyzkoušet něco nového a namísto křemíkové krabičky jsme otestovali Audi A3 v plné výbavě s chytrým palubním systémem Audi Connect, který je skvělým, ale zároveň i drahým společníkem na cesty.

Na první pohled se zdá, že automobily nemají s chytrými telefony až tolik společného, nicméně u vozů s příplatkovou výbavou toto pravidlo příliš neplatí a palubní systémy nabízejí tolik vymožeností a doplňkových funkcí, o kterých by se řidičům ještě před několika lety ani nesnilo.


Testovaný vůz: Audi A3 Sportback Ambition, 1.8 TFSI, 132 kW

My jsme dostali možnost otestovat si palubní systém Audi Connect společně s řešením MMI Touch ve voze Audi A3 v maximální možné výbavě, ale jelikož jsme na serveru věnujícím se technologiím, nebudeme se zde s vámi dělit o naše jízdní dojmy, které byly maximálně pozitivní, ale zaměříme se právě na palubní systém a další prvky, které jsou na něj přímo napojené.

Za kvalitu se platí…

Pokud byste při nákupu nového vozu od Audi přemýšleli o příplatkové výbavě, kterou si dnes popíšeme, připočítejte si k základní ceně vozu zhruba 90 000 Kč včetně DPH, respektive 135 000 Kč v případě, že sáhnete ještě po parkovacím asistentu a kvalitní zvukové aparatuře.

  

Za samotný systém Audi Connect si výrobce účtuje 13 856 Kč. MMI řešení za úctyhodných 75 526 Kč v sobě kombinuje 7″ výsuvný displej, 10GB paměť pro hudbu, DVD přehrávač, slot na SIM kartu, 2 x slot na SD kartu, GPS, Bluetooth 2.1, navigační software a speciální MMI Touch ovládání. A pokud chcete, aby vám to v autě pořádně hrálo, můžete si za 21 900 Kč dokoupit výkonný systém značky Bang & Olufsen, který hraje opravdu špičkově a na své si přijdou i milovníci výrazných basů. Zejména ženy při parkování ocení chytrý parkovací asistent se selektivním zobrazením (24 700 Kč), který umí díky ultrazvukovým senzorům zaparkovat příčně i podélně.

Jako ve vesmírné lodi

Jakmile zasunete klíček do zapalování a otočíte do první polohy, dojde k aktivaci systému Audi Connect, což poznáte podle vysunutí sedmipalcového displeje; ten je umístěný zhruba ve středu palubní desky a je pod mírným úhlem natočený směrem k řidiči, nicméně obsah mohou bezpečně sledovat i další členové posádky vozu.

Pokud byste očekávali, že displej bude dotykový, narazíte. Veškeré ovládání je soustředěno na kruhový ovladač s dotykovou plochou a několika sousedními tlačítky, který máte přístupný po pravé ruce. Celé ovládací centrum díky jemnému podsvícení vypadá velice futuristicky a zejména při jízdě v noci máte pocit, jako byste řídili vesmírnou loď.

Hlavní informace vidíte na výsuvném panelu, který můžete kdykoliv nechat zmizet zmáčknutím dedikovaného tlačítka. Nedílnou součástí systému Audi Connect je druhý displej palubního počítače, který najdete mezi budíky na přístrojové desce. Na něm se kromě základních informací o cestě, spotřebě, datu a času zobrazují i doplňkové obrazovky k funkcím na „velkém“ displeji. Při navigaci zde například vidíte upozornění na nejbližší odbočku, při práci s telefonem zase adresář kontaktů a u hudebního přehrávače můžete nahlédnout do seznamu skladeb.

Palubní počítač ovládáte skrze tlačítka na multifunkčním volantu. Při jízdě jsou velmi dobře přístupná a nechybí zde ani speciální tlačítko pro hlasové ovládání celého systému. A jestli si myslíte, že hlasové příkazy Audi Connect registruje pouze v angličtině, jste na omylu. Bez problémů můžete příkazy zadávat v češtině a systém je rozpoznává na jedničku s hvězdičkou.

Hlavní nabídka palubního počítače je rozdělena do sedmi záložek. První položka s označením Car umožňuje nastavit režim jízdy (automatický, dynamický, úsporný, komfortní…). Nás však budou zajímat spíše další záložky – Telefon, Audi connect, Navigace, Média a Rádio. Pod poslední nabídkou máte k dispozici konfiguraci audio systému a nechybí ani konfigurace samotného palubního počítače (výběr jazyka, jas displeje, centrální nastavení hlasitosti či aktualizace systému).


Hlavní nabídka palubního systému Audi Connect

Mezi jednotlivými nabídkami se můžete přepínat prostřednictvím tlačítek na volantu nebo skrze kruhový ovladač na centrálním panelu, což mi přišlo pohodlnější a rychle jsem si na něj zvykl. Během jízdy lze systém pravou rukou skrze kruhový ovladač a okolní tlačítka ovládat téměř poslepu, takže se plně můžete soustředit na jízdu. Kdykoliv lze také využít hlasového asistenta a požadovaný příkaz nadiktovat.


Znaky můžete zadávat i skrze dotykovou plochu na kruhovém ovladači, pohodlnější je však hlasové ovládání

Propojení s telefonem

Součástí systému Audi Connect je SIM karta, která se využívá pro datové přenosy (navigace) a telefonování. Audi Connect tak dokáže plnohodnotně nahradit mobilní telefon, nezvládne pouze multimediální MMS zprávy. Systém zároveň umí vytvořit WiFi hotspot, takže se ve vozidle k internetu mohou připojit i další uživatelé.

 
Vytvoření mobilního WiFi hotspotu

  
Základní nabídka pro práci s telefonem; textové zprávy v Audi a na propojeném telefonu; vyhledávání v adresáři

K dispozici máte samostatný telefonní seznam, historii hovorů a správce textových zpráv. Data se vždy vztahují k SIM kartě ve vozidle, ale stejně tak lez systém prostřednictvím Bluetooth spárovat s vaším mobilním telefonem, ze kterého se načítají zprávy, historie hovorů a kontakty.

  

Překvapilo mě, že systém zvládá i psaní textových zpráv, a kupodivu to není nijak složité. Pominu–li možnost nadiktovat text v češtině (hlasovému ovládání se budu věnovat v další kapitole), lze znaky zadávat i skrze dotykovou plochu na kruhovém ovladači a rozpoznávání funguje překvapivě přesně.

 
Detail textové zprávy

Příchozí textové zprávy si můžete nechat přečíst hlasovou asistentkou a i v tomto případě je výslovnost českých slov na velmi dobré úrovni. Dobře je rozumět i slovům bez diakritiky. V případě, že nemůžete přijmout příchozí hovor, umí systém odeslat předdefinovanou zprávu; na výběr je z několika již vytvořených šablon a přidávat lez i vlastní.

 

Při telefonování vás snímá dvojice vestavěných mikrofonů a protější strana si nikdy nestěžovala na problémy s kvalitou zvuku, a to ani při jízdě po nezpevněné vozovce. Vůz má velmi dobré odhlučnění, takže do interiéru proniká minimum rušivých zvuků, a to i při rychlejší jízdě.

Měřič počtu přenesených dat: SIM karta s výhodným datovým tarifem je v tomto případě nezbytná

Audi Connect: Rychlý přístup k důležitým informacím

V případě, že potřebujete zjistit aktuální informace o počasí, dopravní zpravodajství nebo máte chuť přečíst si novinky z vašich oblíbených stránek, nalistujte v hlavní nabídce záložku Audi Connect. Kromě toho se zde zobrazují informace o volných parkovacích místech v dané lokalitě, odlety letadel a vlakové spoje, nicméně tyto údaje nejsou pro Českou republiku ani Slovensko dostupné. V Německu nebo Rakousku ale fungují na výbornou.

  

Pokud cestujete do neznámá a rádi byste si nechali doporučit vhodné tipy na výlet v okolí, Audi Connect vám opět poskytne relevantní výsledky z databáze WeFind, která má v rámci České republiky a Slovenska bohatý obsah.

 
Procházení novinek na Facebooku

Online zprávy se načítají z RSS zdrojů. Ty bohužel nemůžete přidávat přímo v systému, ale je potřeba přihlásit se webového rozhraní My Audi a zdroje zde uložit. Číst si články během jísty není z bezpečnostních důvodů úplně vhodné, ale právě v těchto případech máte možnost využít služeb hlasové asistentky, která vám české texty ochotně přečte třeba při ranní cestě do práce.

Na své si přijdou i příznivci sociálních sítí; skrze nabídku Audi Connect lze přistupovat jak k vašemu účtu na Facebooku, tak i ke krátkým zprávám na Twitteru. Jen pozor, přímo z vozu se opět nepřihlásíte, sociální účty je nutné provázat ve webové aplikaci My Audi. Je škoda, že v Audi nemysleli také na elektronickou komunikaci, e-mailového klienta v systému citelně postrádáme a zvláště s hlasovým ovládáním by opravdu dával smysl. Tak snad v některé z dalších verzí…

Automobilová navigace: Online s využitím Google Map

Během jízdy budete pravděpodobně nejčastěji využívat právě automobilovou navigaci. Citlivost vestavěného GPS modulu je na výborné úrovni a během testování jsme ani jednou nenarazili na problémy s fixaci a zaměřením pozice. Taktéž při výjezdu z tunelu došlo ihned k obnově signálu.

Mapové podklady zprostředkovává Google a všechny se kompletně stahují při plánování trasy. Kromě standardního zobrazení máte k dispozici i vrstvy s dopravou, satelitní pohled, 3D navigaci a Google Earth. Celý systém je s mapami velmi dobře provázán – v případě, že máte u kontaktu vyplněnou adresu, můžete se na ni nechat odnavigovat. Když vás počítač upozorní na prázdnou nádrž, rovnou vám na Google Mapách nabídne cestu k nejbližší čerpací stanici. A například v Německu uvidíte i aktuální ceny benzínu.

  

Cíl cesty do navigace zadáte buď ručně skrze dotykovou plochu na centrálním ovladači, prostřednictvím hlasového příkazu (Navigovat na Václavské Náměstí, Praha) nebo skrze GPS souřadnice uložené v EXIF informaci fotografie.

  

Díky Google Mapám máte přístup k obrovské online databázi bodů zájmu. Vyhledávat tak nemusíte jen nejbližší čerpací stanice, ale i parkoviště, hotely, restaurace, obchody, bankomaty nebo památky. Na cestách nás automobilová navigace ani jednou nenechala na holičkách a fungovala spolehlivě.

   

Drobný problém může nastat při cestování do zahraničí – při navigaci se mapové podklady pro naplánovanou cestu stáhnou celé, takže po přejetí hranic bloudit nebudete, ale pokud během jízdy dojde ke změně trasy, je pro přepočítání opět vyžadováno datové připojení a všichni víme, že datové balíčky v roamingu zatím nevycházejí úplně nejlevněji. Na druhou stranu, případný majitel tohoto vozu tyto poplatky asi až tolik řešit nebude.

  
V německé verzi Google Map odeslání naplánované trasy do automobilu funguje, v české Audi zatím chybí

V německé verzi Google Map pro desktop se nachází jedna velice užitečná funkce, se kterou můžete naplánovanou trasu snadno odeslat přímo do vašeho vozidla. České varianta Google Map tuto možnost pro některé výrobce automobilů rovněž nabízí, ale na rozdíl od té německé v ní chybí podpora pro Audi.

Hlasové ovládání: Naslouchá řidiči

Hlasovou asistentku jsem už několikrát nakousl v předchozích kapitolách a rozhodně se jedná o výbornou pomocnici při jízdě. Spustíte ji skrze speciální tlačítko na volantu; na menším nebo hlavním displeji se vám ihned zobrazí základní příkazy.


Základní seznam příkazů pro hlasové ovládání

V případě, že chcete zavolat někomu z adresáře, stačí po zmáčknutí hlasového tlačítka vyslovit například „Volat Jiří Hrma„, následně dojde ke spojení hovoru. Stejně tak můžete telefonní číslo nadiktovat ručně. Zadáním příkazu „Diktovat zprávu pro Jiří Hrma“ se dostanete do správce textových zpráv, kde nadiktujete požadovaný text a zprávu odešlete.


Tlačítko hlasového ovládání najdete na pravé straně volantu

Příkazem „Zadat adresu“ spustíte rychlou navigaci na požadované místo. V předchozí kapitole jsem zmiňoval možnost navigace ke kontaktu, u kterého tyto údaje máte vyplněné. I v tomto případě skvěle poslouží hlasový příkaz „Naviguj k Jiří Hrma„. Příkazů je k dispozici celá řada a systém je velmi dobře interpretuje.

Zkoušel jsem na hlasovou asistentku mluvit rychle, zadávat příkaz během rušnější konverzace dalších dvou spolujezdců, a ani v jednom z případů jsem systém neoklamal a vždy došlo ke správnému rozpoznání mého požadavku. Když jsem se do testování vozu pouštěl, ani mě nenapadlo, že budu na asistentku moci mluvit česky a počítal jsem spíše s diktováním v angličtině. V Audi však nenechali nic náhodě a hlasové ovládání bravůrně provázali s celým řešením Audi Connect.

Přidám ještě popis jedné reálné situace. Během testovací jízdy ve směru Praha – Beroun jsem se rozhodl prodloužit si výlet a vyrazit na návštěvu k našemu redaktorovi Ruslanovi, který bydlí v Plzni, avšak přesnou adresu jsem z hlavy neznal. Místo složitého zadávání jsem pouze zmáčkl tlačítko pro hlasové ovládání, vyslovil příkaz „Volat Ruslan Botsyurko„, během hovoru jsem se Ruslana optal na jeho adresu a po ukončení hovoru vyslovil „Zadat adresu – Husova 6, Plzeň“ a směle pokračoval do cíle. Navigace mě navíc při propočítávání trasy upozornila, že na výchozí naplánované trase se mohou tvořit kolony a nabídla mi alternativu. Chytré.

Parkovací asistent: Automaticky zaparkuje do řady i příčně

Zejména něžné pohlaví ocení možnost automatického parkovacího asistenta. Ten umí za ideálních podmínek zaparkovat příčně i podélně. Ve všech situacích se něj nemůžete spolehnout, ale pokud se nacházíte na parkovišti s dostatkem prostoru a minimálním provozem, stačí stisknout tlačítko a pak už se jen dívat, jak se vám volant začne automaticky stáčet.

Parkovací asistent od Audi v akci: Stačí vybrat vhodné místo a o zbytek se postará za vás

Jakmile parkovacího asistenta aktivujete, kamera a senzory začnou snímat okolí. Vy během této činnosti neustále pomalu popojíždíte dopředu a jakmile vás systém vyzve, zastavíte a na automatické převodovce zařadíte zpátečku. Pak se vůz opět rozjede a následně dojde k automatickému stočení kol tak, aby se vůz dostal do prostoru pro parkování.

 

Ve výsledku to ale až tak snadné není a systém občas nezvládne zaparkovat do přesné roviny vůči ostatním automobilům na parkovací ploše. Nasměruje vás ale tak vhodně, že dorovnání už zvládnete provést sami. Na displeji díky senzorům neustále vidíte, kolik prostoru vám okolo automobilu zbývá a nemusíte se tedy obávat, že by došlo ke kolizici s některým z objektů v okolí. Pro jistotu jsem měl ale vždy nohu připravenou u brzdového pedálu, abych jej v případě potřeby mohl „zadupnout“.


Budoucnost automatického parkování podle Audi

Multimédia: S hudbou a filmy si poradí, fotografie nezvládne

Multimediální obsah můžete přehrávat z několika zdrojů. V palubní přihrádce najdete kromě prostoru pro SIM kartu také CD/DVD přehrávač a dva sloty na SD kartu + USB vstup pro Flash disk. Kromě toho můžete přes Bluetooth přehrávát hudbu z vašeho mobilního zařízení. Se Samsungem Galaxy S4 a HTC 8X přenos fungoval naprosto bez potíží. Přes USB kabel připojíte také iPhone a iPod Touch, ze kterých taktéž můžete přehrávat uložené skladby. Přehrávač si poradí se všemi standardními audio a video formáty (mp3, wma, aac), nepřehrál pouze videa ve formátu mkv. Filmy v HD rozlišení systém zvládá přehrávat plynule, nicméně vzhledem k rozlišení displeje 800 x 480 px doporučuji volit spíše nižší.

Vzhledem k přítomnosti slotu na SD karty bych očekával alespoň základní prohlížeč obrázků, ve kterém byste si v rychlosti na sedmipalcovém displeji mohli prohlédnout třeba snímky pořízené během dovolené. Přece jenom by to bylo pohodlnější než na malém displeji obyčejného fotoaparátu. Nic takového se ale nekoná.

  

V multimediálním přehrávači se můžete přepínat nejen mezi skladbami a filmy z výše uvedených zdrojů, ale nechybí ani nabídka pro poslech rádia. Hudební přehrávač umí zobrazovat ID3 tagy a problémy mu nedělají ani obrázky alb. Palubní počítač disponuje vlastním úložištěm s kapacitou 11,4 GB – do tohoto jukeboxu lze nakopírovat filmy a hudbu z paměťových karet.

Bohaté je rovněž nastavení zvuku. Pokud si připlatíte za zvukový systém Bang & Olufsen, získáte široké možnosti přizpůsobení včetně několika systémových ekvalizérů. Nechybí ani samostatná konfigurace subwooferu a prostorového zvuku.

  

Závěrečné hodnocení

Přiznám se, že na palubní systém Audi Connect jsem si hodně rychle zvykl a při návratu vozu se mi s ním těžko loučilo. Jedná se o komplexního společníka na cesty, který vás nenechá na holičkách. Jak už to ale u prémiových značek bývá, za kvalitu se platí.

Překvapivě dobře funguje hlasové ovládání v češtině a čtení textu. Právě tato funkce vám během jízdy ušetří spoustu času a navíc se můžete nerušeně věnovat řízení, aniž byste se museli rozptylovat čtením textu na displeji. Spolehlivá je také samotná GPS navigace, která využívá online mapových podkladů a databázi bodů zájmu společnosti Google. Jen je škoda, že software neobsahuje e-mailového klienta a prohlížeč obrázků, ale kdo ví, ktřeba se dočkáme v některé z dalších softwarových aktualizací.

Třešničkou na dortu je automatický parkovací asistent, který nám tak trochu dává nahlédnout do automobilové budoucnosti. Dnešní vozy jsou moderními technologiemi doslova prošpikované a propojení palubních systémů s mobilními telefony v následujících letech nebude dominantou jen u drahých vozů, ale postupně bude pronikat i do vozů nižší střední třídy.

Jiří Hrma

Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytrých zařízení, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů. Máte zájem o spolupráci? Ozvěte se na redakce@smartmania.cz.

15 komentářů

  1. GraVeGun (neregistrovaný)

    To už fušujete do práce i TopGearu? :D Jinak za slečnu + proč s ní netestujete i telefony? :D

  2. Caddy (neregistrovaný)

    Proc ty obrazky nejsou klikaci na plne rozliseni? :-D

  3. Jirka (neregistrovaný)

    A teď upřímně. Kdo rozklikl článkek hlavně kvůli slečně ? :D

    • D (neregistrovaný)

      já :D

      Mám rád Audiny a v bíle vypadají skvěle, ale když se na nich válí takvejhle materiál… fuu… to má ta Audi ještě větší kouzlo :D

      ps: Omlouvám se všem moralistům a rodičům toho kusu :D

    • Dano (neregistrovaný)

      Aj ja… No a? :) Nehovorte, ze to nebol umysel.

  4. milank2 (neregistrovaný)

    Kámo Škoda nemá MMI a už vôbec nemá také funkcie.

    Inak babenka super , auto super. Ale nič sa v článku čitateľ nedozvedel?! Ja s Audi robím tak viem presne o Audi Connect.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *