Sledujte nás na YouTube

Apple CarPlay v reálnem provozu: Podívejte se, jak funguje nový systém pro automobily

Na začátku týdne jsme vám přinesli informaci o oficiálním představení Apple CarPlay, prodloužené ruce iPhonu a jeho zjednodušeného prostředí iOS 7 na displejích nejnovějších automobilů. Její prezentace aktuálně probíhá na právě běžícím autosalonu Motor Show v Ženevě, kde je možné se s Apple CarPlay setkat v jednom z vozů značek Ferrari, Honda, Hyundai, Jaguar, Mercedes-Benz nebo Volvo.

Prostředí Apple CarPlay měli možnost vyzkoušet si redaktoři serverů Engadget a TechCrunch a díky nim máme možnost podívat se, jak integrace jablečných služeb do palubního systému v automobilu funguje. Po spárování iPhonu skrze lighting kabel můžete jeho funkce ovládat skrze displej na palubní desce. Ovládání probíhá skrze známé ikony z prostředí iOS 7, jsou zde zástupci funkcí pro volání, hudbu, navigaci, zprávy, podcasty a několik dalších.

 

Většinu funkcí obsloužíte hlasově díky asistentce Siri pro maximální bezpečnost při řízení, například příchozí SMS vám Siri přečte, na místo jejího zobrazení na displeji, stejně tak odpověď si nechá nadiktovat. Kromě dotykového displeje a hlasu lze CarPlay ovládat i tlačítky na volantu nebo palubní desce, jsou-li podporovány.

  

Ovládací prvky jsou maximálně zjednodušené a velké tak, aby jejich ovládání bylo pohodlné. Prostředí je navrženo tak, aby požadované prvky byly přesně na místech, kde by je člověk hledal, stejně tak prostředí je přijemně svižné a funguje bez sebemenšího zadýchávání. Ve voze Ferrari se navíc nachází aplikace výrobce FF, což by mohlo naznačit otevření API pro vývojáře aplikací třetích stran.

Seznam zapojených automobilek je poměrně široký a nezahrnuje pouze prémiové značky jako Ferrari, Volvo nebo Jaguar. I tak ale předpokládáme, že podpora CarPlay bude dostupná pouze v nejvyšších výbavách vozů a výrobce si za ni nechá patřičně zaplatit. Jak se vám prostředí Apple CarPlay líbí?

Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.

24 komentářů

  1. kazeasch (neregistrovaný)

    Hmm, takhle už má pár let vypadat handsfree, a ne systém do auta. Od toho čekám trochu víc, než že prostě zvládne +/- to stejný jako telefon v docku. Automobilový průmysl je v tomto směru jeden obří trapas. Až na výjimky typu Skyline nebo GTR to nemají tyhle systémy s „autopořítačem“ nic společnýho.

  2. Martin P. (neregistrovaný)

    Je to pouze snaha jak se po neslavném uvedení map chce Apple dostat do aut. Neposkytuje nic co by premiovém segmentu již nebylo

    Omezení na vybrané modely a nejvyšší výbavu stejně a trhnu moc velkou díru do světa neprovede. Až bude palubní konektivita a zábava na bázi něčeho jako „integrovaný tablet“ s OS Android. Bude záběr podstatně větší.

    • uni (neregistrovaný)

      A jak prosím tě stejné snahy Google, nVidie, Qualcommu apod. souvisí s Apple neslavnými mapami?

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Něřekl bych, že to jsou nebo mají stejné snahy.

      Apple chce aby auto bylo periferie. Systém je klient(auto) server ( iphone). Proto to běhá přes Lighting konektor protože přes BT se to vše tak jednoduše neprocpe.

      Rozhodně se nejedná o nezávislou implementaci iOS do palubního systému. Je to věc navíc k něčemu.

      Ostatní se snaží aby to mělo skutečně svůj OS. Aď WinCE u Fordu, Fiatu a jiných. Nebo Android u aftermarket segmentu.

    • uni (neregistrovaný)

      Martin P. (neregistrovaný): Přijde mi, že jsi objevil ameriku. Automobilky Apple už dávno podporují, už od dob iPodů s 30pin konektorem bylo možné iPod ovládat skrz automobilové rozhraní. Co je najednou špatně?

    • Martin P. (neregistrovaný)

      to Uni:

      Automobilky podporovaly. Čas minulý, protože původní dock konekcot obsahoval patřičné analogové audio výstupy a i datové kanály pro ovládání.

      Lighting je už pouze jen digitální konektor a proto z něj na straně auta\doku bez další elektroniky zvuk nedostanete.

      Co je na tom špatně? Třeba, že to nejsou schopní udělat přes BT. Že to není kompatibilní s iP4/iP4S. že díky integraci Siri bude iCar nabízen jen v některých regionech

      Celkově než proprietátní icar bych uvítal univerzální konektivitu pro iOs, WP a Android. Kdy každý zvolý pro sebe nejvhodnější platformu.

      Jinak znám dost audio\navigačních systémů do aut které mají z mého pohledu ty samé vlastnosti. Tedy iCar když né špatný tak je minimálně zbytečné.

    • kazeasch (neregistrovaný)

      UNI: Podle mě je špatně hlavně to, že krom výměny iPodu za iPhone a dock connectoru za lightning zůstalo vše při starém. Je to prostě jen takový lepší handsfree. Takováhle sranda musí v autě nekompromisně připojana k OBD, musí umět načítat chyby (i kdyby měla jen zobrazit ikonu), musí umožňovat číst všechny data diagnostiky (aspoň v nějakém servisním módu), musí být propojena s displejem v přístrojovce (nebo ještě líp celá přístrojovka interaktivní), musí umět od diktování sms až po hlasové ovládání klimatizace. Musí být propojena s parkovacíma kamerama, informovat o tlaku v pneumatikách, upozornit na sjetý pneumatiky, nastavit sedadlo, zrcátka atd. Zkrátka když počítač do auta tak ne místo autorádia, ale místo všech těch hejblátek kterých je v autech čím dál tím víc. Jsme v 21. století už dost dlouho na to, aby to konečně udělali. Všechno tohle se dá bez problému udělat přes NTB s kabelem za 250 od číňana, takže neexistuje jedinej racionální důvod, proč by to nemohl umět „chytrej“ prvek. Automobilky jen dělají z lidí blbce a ještě to vydávají za inovaci.

    • kazeasch (neregistrovaný)

      to Martin P. : Kup si držák na telefon a poslouží to stejně jako tahle hovadina, a možná i líp. Jen to nebude nevkusně integrovaný do palubky.

      (a pokud si koupíš BT OBD konektor a v playstore Torque Pro, tak tuhle blbost možnostma strčíš do kapsy)

    • uni (neregistrovaný)

      Martin P. (neregistrovaný): Pleteš pojmy a dojmy. Komunikace s iPodem nebyla o LineOut, ale tom, že podporuje databázovou strukturu iTunes a zobrazí se ti knihovna ze zařízení na displeji. To byly systémy s podporou iPodu. Přes LineOut jsi ovládal ale přehrávání na iPodu, auto fungovalo jen jako zesilovač.

      Přes BT by jsi musel podporovat rSap nebo co, což není stadnard, resp. kdo ví, co v aktuální podobě umožňuje, tohle je značně dál.

      kazeasch (neregistrovaný): A není to spíše postavené ve dvou rovinách? Obsluha vozidla (SW vrstva automobilky dle typu vozu) a obsluha „uživatelského obsahu“ daná standardem CarPlay? Ostatně už ten název, CarPLAY, to nezní moc jako diagnostika apod. co?

    • uni (neregistrovaný)

      „…zobrazí se ti knihovna ze zařízení na displeji VOZIDLA.“, sorry.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      To kazeasch: iCar má jen jednu výhodu a to ovládání. Počítá s kompletním ovládáním pomocí ovládací prvků vozu. Připojit přes BT neznamená ještě, že to půjde přes BT i ovládat.

      Co je Torgue a BT OBD adaptér vím a nezajímá mě to. Spíš mám rád komfortní přehrávání audia s kompletním ovládáním na volantu. Nikoliv šátrat po radiu a pak po telefonu. Protože radio reguluje zvuk ale zase neumí přeskakovat skladby v mobilu atd…

      Tohle propojení u starého iPhonu\iPodu bylo super realizovatelné přes Dock konektor, nový Lighting je krok zpět. Neumí proti původnímu konektoru tolik.

    • kazeasch (neregistrovaný)

      Ale na to není potřeba čekat až přijde Apple s něčím „chytrým“. To už dávno umí kde jaký rádio z vyšší výbavy + multifunkční volant. To co tady předvedli je prostě trapárna. Ani ne tím co to je, ale že to představují jako něco novýho. Kdyby to předvedli na normální keynote jako další produkt, ok. Ale prezentovat to pomalu jako revolici v automobilismu? To je trochu úlet, ne takovej jako jejich poslední pokus o integraci chytrýho zařízení která spočívala v docích pro ipady v hlavových opěrkách a palubní desce, ale pořád je to s těží evoluce. Doufal jsem že přijdou s něčím fakt zajímavým když o tom mluví tak dlouho, ale je to jen další normální autorádio nebo možná spíš hi-tech handsfree.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      To kazeasch: No bohužel rádio z vyšší výbavy + multifunkční volant není všude. To nemyslím deset let staré vraky ale i nižší střední třídu a výš i dnes. To zaostávání je ale pochopitelné protože nové auta v minulosti primárně kupovali starší a konzervativní lidé a ty moc technickým novinkám neholdovali. Teď nastává generační obměna a technika by to měla následovat. Jenže neděje se tomu tak,.

      iCar je prostě zbytečný systém, který má jen zvýšit podíl využití Apple navigace a map. Ano žádná revoluce to není.

      Revoluce by byl jak sem již psal jednotný systém pro připojení smartphonu bez ohledu naplatfomu s , komfortní ovádání a třeba i to streamování aplikací jako má iCar . To samo fullHD nepůjde přes BT , ale zmíněný kabel či Wifi. ( proto iCar jede přes Lighting kabel)

  3. Martin (neregistrovaný)

    Prečo je v tom Ferrari rezistivny displej?

    • Martin P. (neregistrovaný)

      To jsou prototypy a technologické demonstrátory. To není věc kterou si hned teď koupíte.

  4. mceza (neregistrovaný)

    Tak nějak jsem nepochopil, k čemu to v této podobě má být. Automobil mi zpravidla (zatím to tak vždy bylo :D ) vydrží déle než telefon a abych si kupoval pořád telefony od jednoho výrobce jen proto, abych je mohl připojit k telefonu, jehož další generace možná ani nebude kompatibilní?

    Víc ocením univerzální systém jaký má dnes například Mazda. Tam je jedno, zda si k automobilu připojím iPhone, Android, WP nebo třeba Maemo. Pokud telefon podporuje patřičné protokoly (a jako že většina použitých protokolů je velmi rozšířená, bude to fungovat vždy. Nemusím mít tak telefon s Lightning konektorem a ani od jednoho jedinného výrobce…

    A na druhou stranu – když nebudu mít iPhona, tak naprosto zbytečně budu za takové funkce platit? Jo, u Ferrari se to už ztratí, ale u méně prémiových modelů už je těch pár tisíc znát.

  5. Martin (neregistrovaný)

    Me by spis zajimalo jak je to s konektivitou k ostatnim telefonum nez jsou iPhony. Snad mi nechteji automobilky tvrdit, ze vyber meho telefonu me omezi v tom jake auto si budu moct koupit (za predpokladu samozrejme, ze chci svuj telefon s mym autem propojit, at uz za jakymkoliv ucelem). Ale snad se mi Ford nebo Volvo nesnazi rict, ze jejich auta nejsou pro uzivatele Andoridu, Win Phone nebo Blackberry ??

    • mceza (neregistrovaný)

      Obávám se, že snaží. Ale i kdyby si člověk mohl koupit auto s konektivitou k libovolnému z tebou vypsaných zařízení, tak mi to bude vadit. Za půl roku si koupím jiný telefon od jiného výrobce s jiným OS a co pak? Kupovat nové auto? Nebo koupit nové rádio za 50 tis.?

      Já chci v autě multimediální systém, který bude umět pracovat s jakýmkoli rozšířeným mobilním OS. Je mi jedno na čem poběží, je mi jedno, kdo ho bude vyrábět, ale chci, aby byl nezávislý na konkrétním modelu telefonu.

  6. Jiří Brož (neregistrovaný)

    Pan Martin P. Netuší A šíří tu bludy. iPhone 5 mi v automobilu funguje přesně tak jak říká že to neumí ☺️ Jak přes lightning a to nemám iOS in Car. Tak přes BT je to vždy otázka peněz. Takže STFU.

  7. Jarda (neregistrovaný)

    To ovladani porad vyzaduje docela dost pozornosti. Skoro jako kdyby vyrobci zapominali, ze v aute by ridic mel ridic predevsim _ridit_ (ve Ferrari obzvlast) ;-)

    Jinak dotykovy displej je do auta vylozene nevhodny – je fakt zabava se trefovat do (jakkoli velkych) ikon za jizdy…

  8. Kudrnac (neregistrovaný)

    No a může tomu člověk už konečně říct něco jako „Navigate me from Kroměříž to Châlons-en-Champagne via Düsseldorf“ nebo je nutné po každém přejetí hranic nutné změnit jazykové nastavení? V telefonu člověk takový nedostatek snese, ale v autě, kterým se cestuje, je to něco jiného.

    Jinak to vypadá dost hrozně a pomalé. Tak z roku 2008. To už by tam mohli radši zabudovat iPad Mini s nějakým zvětšeným interface. A orientace na jeden OS/výrobce mi také není zrovna po srsti.

    Obecně mi přijdou interiéry nových aut dost ohyzdné. Raději bych viděl něco takhle jednoduchého [odkaz] třeba s oním iPadem někde vespod.

    • mceza (neregistrovaný)

      Já ti nevím, ale auto mohu hlasově ovládat v češtině po celém světě. A nechat se navigovat všude, kam mám nahrané mapové podklady.

  9. janac_marek (neregistrovaný)

    Verim ze raz to pride. Fakt je treba auta, kde mi nahraju jeden z trojice OS. Auto musi vediet prehravat hudbu z mojej cloud kniznice MS/Google/Apple, zobrazovat fotky na pozadi, synhromizovat sa s mojim MS Appple alebo Google uctom. Musim si vediet doma naplanovat trasu, sadnut do auta a ist. Malo by to podporovat aplikacie pre auto (rozne merace, statistiky, atd….). budikovy system predo mnou musi byt displej menitelny mojim operacnym systemom, atd….

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *