TOPlist

Pokémon GO: Předzvěst nové kapitoly herního odvětví?

Vývojářské studio Niantic nám ukázalo, jak snadno lze v dnešní době vytvořit fenomén, který zasáhne miliony uživatelů na celém světě. Doslova přes noc se z mobilní hry Pokémon GO stal naprostý hit s těžko predikovatelným stropem. Jisté náznaky úspěchu se objevily již v posledním čtvrtletí minulého roku, kdy jsme se poprvé dozvěděli o vývoji mobilní aplikace. Na první pohled infantilní záležitost staví hned na několika důležitých faktorech. Pokud pomineme sílu a dvacetiletou tradici značky Pokémon, jde o chytře zvolenou strategii kombinující vhodně pečlivě naplánovaný termín vypuštění a sílící trend rozšířené reality.

Letní měsíce jsou jednoduše ideální dobou, kdy má cílová skupina uživatelů prázdniny či dovolenou a může tak volný čas trávit chytáním nejrůznějších příšerek. Opomenout nesmíme ani pervazivní styl hraní, který je stále neokoukaný a nesmírně atraktivní. Málokdo si ovšem uvědomuje, jaký má Pokémon GO potenciál z hlediska marketingu. Pouze pár dní od uvedení se příležitosti chytla celá řada restauračních podniků lákajících nové zákazníky na vypouštění vábniček v předem určený čas.

Asi netřeba dodávat, že takto zvolená strategie dokáže přilákat jinak těžko oslovitelnou klientelu. Následně už stačí tématicky navázat nejrůznějšími akcemi obsahující klíčové slovo Pokémon a sledovat narůstající tržby. Podobných modelů existuje celá řada, stačí například zmínit speciální Pokémon taxi, pronájem služeb profesionálního trenéra či slevy na produkty a služby pro účastníky jednotlivých frakcí.

il_570xN.1010470164_e2ds

Z pohledu společnosti Nintendo vlastnící práva na značku Pokémon jde o satisfakci, kterou lze použít jako základní kámen pro opětovné nastartování zašlé slávy. Narůstající komunita uživatelů a hodnota akcií na burze vyvolá pocit většího sebevědomí, které vyústí k dalšímu ždímání úspěšného titulu. V praxi to bude znamenat roztočení komerčního kolotoče s reklamními předměty, filmovými právy a příslušenstvím pro hráče. Zkrátka nepřijdou ani samotní vývojáři ze studia Niantic, které jejich hra katapultovala mezi programátorskou elitu.

Snímek obrazovky 2016-07-28 v 20.09.08

Ovšem nejvíce profitujícím subjektem na hře Pokémon GO je společnost Google. Ačkoli se o tom na veřejnosti příliš nemluví, studio Niantic má stále velmi úzké vazby na kalifornského giganta, od něhož mimo jiné přijalo mnohamilionovou investici na vývoj aplikace. Asi nikoho tedy nepřekvapí, že generovaná data ze hry putují přímo na servery Google, kde dochází k dalšímu zpracování. Mapová divize získává nesmírně cenné informace o pohybu chodců a lokalitách, kam by se jen těžko dostávala konvenční metodou.

pikachu_pokemonGo-650x366

S masivním úspěchem Pokémon GO se objevily první hlasy, podle nichž má brzy přijít opadnutí zájmu ze strany hráčů. Tato poměrně odvážná tvrzení však budou záviset na dalším vývoji hry a proto je nelze považovat za smysluplná. Pokud Niantic dokáže stále přinášet nové prvky, kterými udrží pozornost uživatelů, lze s jistotou očekávat narůstající křivku. Zároveň bude nesmírně důležité zamezit rozevírání nůžek mezi hráči na různých úrovních.

Malik-Pokemon-1200

Pokémon GO je v každém směru pouze začátek nové éry herního průmyslu. Jde o učebnicovou ukázku pervazivního hraní narušujícího obvyklý rámec prostoru, času a samotných hráčů. Prostorová expanze v kombinaci s rozšířenou realitou se stanou receptem na další tituly, které nám v blízké budoucnosti změní vnímání skutečného světa.

Autor článku Richard Streit
Richard Streit
Redaktor serveru SMARTmania.cz, fanoušek mobilní a výpočetní techniky. Vyznává a aktivně provozuje adrenalinové sporty. Mezi další zájmy patří hudba, příroda a moderní vědy. Jeho velkou vášní je Apple a partnerský web CeskyMac.cz.

Kapitoly článku