Sledujte nás na YouTube

Podle IDC přesáhnou výdaje za internet věcí v ČR v roce 2018 miliardu dolarů

Internet věcí (Internet of Things, IoT) pokračuje v České republice ve svém růstu – díky tomu, že poskytovatelé ICT i podniky začínají využívat nových příležitostí, které tento trh představuje. Podle nejnovějšího průzkumu International Data Corporation (IDC) se trh internetu věcí v České republice více než zdvojnásobí, když vzroste ze 480 milionů dolarů (11,7 miliardy korun) v roce 2014 na 1 miliardu dolarů (24,3 miliardy korun) v roce 2018 se složenou roční mírou růstu (CAGR) 20,8 %.

Trh internetu věcí se skládá z mnoha různých případů využití, přičemž každý z nich je poháněn  vlastní dynamikou růstu. Největším způsobem využití IoT v České republice bude monitorování nákladní dopravy, s výdaji ve výši 89 milionů dolarů (2,2 miliardy korun) v roce 2018. Mezi další nejvýznamnější způsoby využití IoT bude patřit provoz průmyslové výroby, správa výrobních prostředků a monitoring či zabezpečení domácností.

Zároveň mnoho dalších případů využití internetu věcí neustále vzniká a rozvíjí se. IDC předpovídá, že největší tempo růstu zaznamenají chytré spotřebiče, které budou do roku 2018 dosahovat složenou roční míru růstu (CAGR) 48 %. Mezi další nejrychleji rostoucí případy využití internetu věcí budou patřit tzv. „connected cars“, inteligentní budovy a digitální nabídky pro zákazníky v obchodech.

„V letošním roce zaznamená trh internetu věcí v České republice dvouciferný růst a vytvoří širokou škálu velmi zajímavých příležitostí – nejen pro trh ICT, ale také napříč dalšími oborově specifickými technologickými sektory,“ řekl Milan Kálal, programový manažer IDC CEMA. „Transformace podniků, veřejného sektoru a domácností prostřednictvím internetu věcí je jen začátek, ovšem již nyní jsou zde velké obchodní příležitosti. Společnosti působící na tomto trhu by si však měly být vědomy, že míra adopce internetu věcí není ani zdaleka ve všech sektorech stejná. Odvětví, která již internetu věcí ´porozuměla´, uhánějí vpřed, zatímco ostatní zůstávají pozadu, často svázána regulačními překážkami, odporem současných lídrů trhu nebo jen v důsledku nezralých technologických řešení. Každopádně všechny sektory čeká zajímavá příležitost.“

Téměř dva biliony dolarů v roce 2020

Předpověď pro trh internetu věcí v České republice je součástí průzkumu IDC „Celosvětový průvodce výdaji za internet věcí po vertikálách“. Tento průvodce výdaji poskytuje pohled na horizontální technologické členění (hardware, software, IT služby, konektivitu), stejně jako vertikální pohled podle sektorů ekonomiky a způsobů využití, které IDC na trhu internetu věcí sleduje a předpovídá. Zahrnuje projekci příjmů z národní i technologické perspektivy pro Českou republiku a dalších 53 zemí celého světa. Zaměřuje se na 25 nejrychleji rostoucích způsobů využití internetu věcí v 11 hlavních sektorech ekonomiky, např. spotřebním průmyslu, maloobchodě, zdravotnictví, státní správě, průmyslu či dopravě, a zahrnuje i odhad růstu internetu věcí napříč technologickými řešeními.

IDC definuje internet věcí jako síť, složenou ze sítí jednoznačně identifikovatelných koncových zařízení (nebo „věcí“), komunikujících bez lidské interakce s využitím IP konektivity. IDC považuje ekosystém internetu věcí za komplexní mix technologií, včetně (ovšem nikoli pouze) modulů a zařízení, konektivity, platforem pro internet věcí, datových úložišť, serverů, zabezpečení, analytického softwaru a IT služeb. Klíčovou vlastností podle definice IDC je autonomní konektivita. Do předpovědí internetu věcí nejsou v tuto chvíli zahrnuty chytré telefony, tablety a počítače.

Průzkum IDC o internetu věcí poskytuje komplexní přehled o struktuře tohoto trhu. Je vodítkem pro dodavatele a podniky – pro jejich zorientování se v komplexním ekosystému, obklopujícím tento rostoucí trh. Dodavatelé i podniky mohou profitovat z pochopení základních technologických komponent, jenž mohou být zahrnuty do implementace internetu věcí. Čtenáři by jej měli použít jako průvodce pochopením celkové struktury trhu internetu věcí a tím, jak IDC organizuje svoje úsilí o dimenzování trhu.

Michal Javůrek

Nadšený fanoušek chytrých telefonů, počítačů a automobilů. Lyžař, běžec, plavec a náruživý biker, za každého počasí. Fanoušek metalu, který nepohrdne sklenkou dobrého vína u kvalitního filmu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *