TOPlist

Podíl Samsungu v západní Evropě klesá, v Číně na konci loňského roku spadl na páté místo

Analytická společnost IDC zveřejnila na konci ledna zprávu o globálním prodeji smartphonů a tabletů v loňském roce s podílem jednotlivých operačních systémů na prodaných kusech. Nyní přidává dvě zajímavé statistiky, které ukazují, jak se v prodeji smartphonů vede jednotlivým výrobcům v západní Evropě a v Číně, oba trhy se poměrně významně liší. 

 

Západní Evropa

Jedničkou na západoevropském trhu byl v loňském roce Samsung s celkovým počtem 51 milionů prodaných smartphonů, což celkově znamená 35% tržní podíl. Korejský výrobce tak obhájil první příčku z roku 2013, ovšem tehdy prodal o sedm milionů smartphonů více a jeho podíl atakoval 43 procent. Druhou pozici drží Apple s podílem 21,2% (30,9 milionů prodaných iPhonů), třetí příčka patří Sony s 10,4 % (15,2 milionů prodaných Xperií).

  

Na bramborové pozici se překvapivě drží Nokia/Microsoft s podílem 6,9 % a 10 miliony prodaných Lumií, což meziročně znamená téměř třetinový nárůst. Pátá příčka v západní Evropě patřila LG – 8,6 milionů prodaných smartphonů a podíl 5,9 procent.

  

IDC tuto statistiku vyjádřilo i podílem jednotlivých platforem, první trojka ve srovnání s rokem 2013 rostla – Android ze 70,8 procent na 71,2; iOS z 19,6 procent na 21,2 a Windows Phone z šesti procent na 6,8. Všichni tři tak brali BlackBerry, které spadlo ze 3,4 % na pouhých sedm promile. 

Čína

Samsung neklesal jen v západní Evropě, ale i v Číně. Prodal zde o 22,4 procent smartphonů méně než v roce 2013 a usadil se s podílem 12,1 procent za prvním Xiaomi (12,5 %). Čínský drak meziročně narostl o neuvěřitelných 186,5 procent a údajně předběhl Samsung nejen v Číně, ale i v Indii. Třetí je Lenovo s 11,2 %, čtvrté Huawei s podílem 9,8 % a pátý Coolpad s 9,4 %. Trh v Číně je oproti západní Evropě velmi vyrovnaný, první a páté místo od sebe dělí pouhá 3,1 %.   

  

Pád Samsungu a aktuální trendy na čínském trhu navíc potvrzují výsledky z posledního loňského čtvrtletí. V nich se korejský výrobce usadil až na pátém místě s podílem 7,9 procent prodaných smartphonů. První příčka patřila Xiaomi, ovšem na druhé místo se prodral Apple s dvojnásobkem prodaných iPhonů ve srovnání se stejným obdobím roku 2013. Mezi druhým Applem a pátým Samsungem se drží domácí značky Huawei a Lenovo.

  

Čína je velmi důležitý trh z hlediska globálních prodejů, prodá se zde téměř třetina vyrobených smartphonů.

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek
Příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých smartphonů.

Kapitoly článku