Sledujte nás na YouTube

Pilotka se při řízení nechala unést hraním na iPadu a letadlo se propadlo o více než kilometr

Indická letecká společnost Jet Airways provozuje několik letadel na cestách ze Spojených států do Evropy, napříč Blízkým východem a v jižní Asií. Při delších letech využívá letadla Boeing 777-300, která dokáží přemístit několik stovek lidí na vzdálenost až 12 700 kilometrů.

Minulý týden bylo jedno z těchto letadel na cestě z Bruselu do Bombaje, na palubě se nacházelo 280 pasažérů. Zatímco kapitán odpočíval, což je při delších letech dovoleno (a zcela běžné), měla na let dohlížet druhá pilotka. Ta ale byla zabrána do činnosti na svém iPadu a nevšimla si, že se letadlo nad Tureckem propadlo o 1,5 kilometru.

 
Ilustrační obrázek

Letadla volí tuto trasu kvůli nebezpečí přeletu nad územím Ukrajiny a Iráku, z důvodu zvýšeného provozu se musí posádka držet pevně pokynů řízení provozu, aby nedošlo ke kolizi s dalším letadlem. Kontrole se po několika pokusech nakonec podařilo upozornit posádku, že letadlo není ve správné výšce a let nakonec bezpečně přistál v Bombaji. Piloti se ovšem neobtěžovali o situaci informovat indické úřady pro dohled nad civilním letectvím a k problému se dostaly až díky anonymní textové zprávě. 

Oba piloti jsou nyní vyšetřováni a mají pozastavenou činnost. Druhá pilotka tvrdí, že na iPadu pracovala. Úřady vyšetřují dvě varianty – jedna tvrdí, že zaspala, druhá, že se naplno věnovala hře Candy Crush. 

David Podzimek

22 komentářů

  1. AndyS (neregistrovaný)

    A co nemit „bleskove“ titulky a uvedomit si, ze prave pro iPad existuje sada nastroju od Jeppesen – Technical Support (mapy letist atd), Flite Deck (letove mapy atd)… takze klidne mohla konzultovat prave tohle.

    • Knoxx (neregistrovaný)

      No to určitě a pochybuji, že má pilot povoleno dělat něco na tabletu nebo cokoliv jiného krom sledování přístrojů v letadle..

    • AndyS (neregistrovaný)

      Je to totez, jako se podivat do papirovych map, jen efektivnejsi, rychlejsi a prehlednejsi. Pokud je letadlo vytrimovane, neletim VFR, jsem pod dohledem ATC ktery me pripadne DLOUHO pred pripadnou srazkou upozorni, tak se muzu venovat sekundarni cinnosti, jako je napriklad priprava na pristani atd.

      Do ceho ta holka tukla ze letadlo zacalo pozvolna klesat, to bohuzel nevim. Kazdopadne se urcite nejednalo o zadny dramaticky „propad“ jak nekde pisou.

    • Velda (neregistrovaný)

      To je úplně to samé, jako se dívat do mapy v autě třeba na dálnici při 130 km/h. A nevšimnout si, že auto přejelo z levého do pravého pruhu, spíše ale do svodidla…

    • Radeczek (neregistrovaný)

      No Veldo, to není úplně to samé. Pokud tedy nemáš v autě autopilota. Ale to asi ne, že?! :)

    • Knoxx (neregistrovaný)

      Andys: vůbec tomu nerozumím, ale opravdu nechci, aby jediný pilot, který by se měl podle logiky věci věnovat řízení letadla, dělal něco jiného krom čumění na přístroje v letadle, jestliže druhý pilot chrápe.

    • Knoxx (neregistrovaný)

      RADECZEK: očividně je autopilot k ničemu nebo špatně nastaven, když nechá letadlo klesnout o 1500m.

    • Radeczek (neregistrovaný)

      Ano, stalo se něco neočekávaného, zatím nevíme co. Ale kontrola letových informací na palubním tabletu není ničím nenormálním. Pokud jsi si do této chvíle myslel, že pilot 10 hodin vkuse sleduje výškoměr, musím tě zklamat, není tomu tak. :)

    • Knoxx (neregistrovaný)

      Tak by asi měl, když si nevšimne, že letadlo kleslo.

    • Radeczek (neregistrovaný)

      Jak říkám, nemáme žádné podrobnější informace. Kdo ví, co se vlastně stalo.

    • AndyS (neregistrovaný)

      presne tak, spekulovat co se stalo je zcestne. Pokud mela tablet ulozeny v prihradce glareshield, kde prave mapy byvaji, „zakladni“ nastaveni autopilota je tesne nad touto prihradkou.

  2. pepe (neregistrovaný)

    Ve firmě pro kterou pracujeme taky jeden týpek čuměl na FB a mezitím si nevšimnul, že lis je skoro u něj. A teď nemá obě hony.

  3. _iNTERFACE (neregistrovaný)

    jeej dalsi bulvar….senzacia hrala angry birds nwo iluminati gmp ipady bububububu

  4. Pěkně. Smažit se musí za jakékoliv situace :D

  5. MKLumia1020 (neregistrovaný)

    Aspoň je vidět co dělaj, hrajou si hry, souloží s letuškama, chrápou a nebo chlastaj drinky a když se něco stane, zahlásí pasažérům, že to jsou turbolence :D

  6. Pan Tau (neregistrovaný)

    No tak, každý přece pozná, že je to pouze marketing. V případě předání informace by se napsalo pouze to důležité: nevěnovala se řízení, sledovala tablet, hrála si hry. Pokud je tam zmíněná jakákoliv značka, nejedná de o informaci, ale o propagaci á la Blesk.

  7. xxx (neregistrovaný)

    Mám pilotní licenci a létám u ČSA. Tohle se stát mně při pilotování tak jdu na hodinu. Tohle je absolutně vyloučené. Létal jsem i se 777 u Emirates. Autopilot je postaven tak, aby vždy držel letadlo v určené výšce, kurzu, rychlosti nebo aby udržoval motory třeba na 60% výkonu. Takže chyba bude asi nekde jinde než v letadle. B777 je jedno z nejrozšířenějších letadel a Boeing má vše vychytané. Pokud letěla na „manuál“ a klesla o 1,5 km, tak nemá v letadle co dělat. Zvláště nad Tureckem, kde je to ve „špičce“ fakt maso. Argument někoho, že jí ATC upozorní je nesmyslný. Na zemi spoléhají na zkušené a soustředěné piloty. Taky argument typu „hledala něco v letové mapě na mobilu“ je blbost. V navigačním systému letadel jsou mnohem lepší mapy,kterým bych rozhodně věřil více, když bych měl v letadle okolo 250 lidí.

    • Tak na autopilota asi neletěla to je zřejmé když letadlo kleslo, ale když se letí na autopilota tak mi přeci neříkej že celou cestu a kor takovouto dálku budeš neustále sledovat co se děje. Neříkám aby jsi tam spal to může snad jen jeden pilot, ale můžeš si přece u toho něco číst nebo něco takového ne? Jako lítat z letadlem musí být zajímavé, ale někdy určitě i nudné když jen sedíš a koukáš jakoby do prázdna :)

    • icepoint (neregistrovaný)

      Pán samozřejmě plká až se mu od huby práší.V ČSA(troska letecké firmy) není jediný pilot,co by se vrátil z Emirates z Tripple sedmy- B777 – zodpovědně vím. Autopilot není nijak postaven-je to pouhopouhý počítač a samozřejmě umí s letadlem klesat,stoupat,zatáčet,přistát a vůbec není „postaven“ k udržování motorů na 60 procentech výkonu. Rychlost, když už udržuje autothrust a to ve spolupráci s AP, ale i bez něj a k jisté rychlosti se váže požadovaný výkon dle ostatních parametrů -teploty,výšky, váhy,profilu letu atd. Boeing (ani Airbus( ani nikdo jiný nemá VŠE vychytané, je to jen nedokonalý stroj. Nikdo nelétá s heavy letadlem v letové hladině na manuál,jak ten trouba píše, neb A- by měl problém to letadlo v té hladině v požadovaných tolerancích udržet, B(celkem makačka na fyzičku a psychičku – unaví to a za C( jedině v případě závady a pak musí být oba piloti v kabině a čilí a makat,neb jeden by měl celkem hafo práce, kdyby druhý pochrupkával. ZA D) ve třídách vzdušného prostoru kde dopr.letadla létají je tzv.RVSM, a autopilot – funkční je povinnou výbavou.ATC má samožřejmě výstup z odpovídače sekundárního radaru a odchylku okamžitě uvidí a ozve se. To, že Turci buď z liknavosti nebo přetížených letových cest dovolili 1.5km(mimochodem 5 cestovních hladin !!!!) je už věc jiná. Mapy Jeppesen samozřejmě jsou ty samé v ipadu,papírové mapě,palubním systému letadla, je li to stejná aktualizace. Tak – troubům nevěřte a pitomé příspěvky nečtěte.

    • AndyS (neregistrovaný)

      ICEPOINT: diky za podrobnejsi rozepsani, prave ze vim, ze nektere spolecnosti presly na tablety aby usetrily za papirove mapy (tisknuti) a je rozhodne pohodlnejsi mit aktualni mapu celeho sveta v tenke placce, nezli v bichli nekde v prihradce.

      nepletu-li se, tak airbus pouziva „tablet“ i k pre-flight checku kdy si dany pilot muze hybat „hejblatama“ zvenci letadla.

      ad „zodpovedne“ – tise zavidim.

    • zkill (neregistrovaný)

      B777 je nádherné éro, i když B787 je ještě hezčí. Asi na dva měsíce jsem se nachomítnul k vývoji elektroniky pro APU do Dreamlineru. Pořád obdivuji že to může létat. Několik milionů součástek od více než stovky dodavatelů po celém světe a vše do sebe pasuje a funguje…

    • AndyS (neregistrovaný)

      Jo, holt to neni A380 kde meli pri vyvoji spatne nastavene jednotky mezi imperialnim a metrickym systemem :]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *