TOPlist

Otevřený dopis šéfa Apple: Proč nemá Steve Jobs rád Adobe Flash?

Na oficiálních stránkách Applu se objevilo vyjádření ohledně diskutované technologie Flash, a to přímo od Steva Jobse. Ten v úvodu textu nezapomněl zmínit skutečnost, že v začátcích společnosti Apple bylo právě Adobe jejich velmi silným partnerem, nicméně dnes je situace úplně jiná a tyhle dvě firmy spolu příliš kamarádit nechtějí. Dále už následuje Jobsův přehled důvodů, proč Apple nepovoluje Flash pro iPhone, iPad a iPody. Jobs přitom své reakce rozdělil do několika klíčových bodů, které si právě v tomto článku rozebereme.

První z bodů je otevřenost. Steve tvrdí, že Flash je uzavřená platforma a ačkoliv iPhone OS a App Store jsou také uzavřené, web by měl být otevřený. Připomíná, že Apple přijal HTML5, CSS a JavaScript – to znamená všechny otevřené standardy. Dále Apple vytvořil WebKit, kompletní open-source HTML5 renderovací engine, který je srdcem webového prohlížeče Safari a tyto technologie využívají Google, Nokia a další. Z dalších kritik, co se na Apple chrlí, je že iVýrobky neposkytují kvůli absenci Flashe plnohodnotný web. Adobe argumentuje, že nepřítomnost Flashe způsobuje to, že 75% videí na webu nepřehrajete. Na to odpovídá Jobs tím, že spousta stránek již zavádí HTML5 s kodekem H.264; jako důkaz tu máme například skvěle fungující YouTube a další. Flashové hry nikomu nemusí chybět, poněvadž spousta kvalitnějších a mnohé zdarma jsou k dispozici v App Store. A Flash není optimální pro dotykové rozhraní.

- Článek původně vyšel na spřáteleném serveru iPhoneTips.cz.

Za třetí, je tu spolehlivost, bezpečnost a výkon. My co máme Mac, víme, že Flash není opravdu skvěle uzpůsobený pro náš operační systém a dokáže Mac dobře rozpálit, což Steve v podstatě tvrdí také. Po Adobe požadovali představení optimalizovaného Flashe pro mobilních zařízení, ale toho se prý nedočkali. Za čtvrté, je tu výdrž baterie. Video dekódované ve formátu H.264 pomocí hardwarové akcelerace je pro mobilní zařízení optimálnější a pro baterii únosnější než u flashového videa, kde se prý může výdrž snížit až na polovinu.

-

Opravdu pádným argumentem je dotykové rozhraní. Flash byl vytvořen v éře PC a myši a flashové aplikace se také podle toho chovají a vypadají. Všechny flashové aplikace by se musely přepsat tak, aby fungovaly na dotykovém principu ovládání. Pokud ale budou webmasteři předělávat weby, proč né rovnou v HTML5? Budoucnost je podle Apple právě v HTML5. Nejvýznamnější důvod je ale podle Jobse ten, že Apple nechce, aby mezi nimi byla nějaká třetí strana. Chtějí vytvářet perfektní fungující aplikace a nemůžou si dovolit nechat se „zdržovat“, nebo se přizpůsobovat tak, jako se Flash široce přizpůsobuje napříč platformám. Tím se snižuje kvalita a o tu jde Apple především.

-

Těmihle názory Steve rozproudil celou řadu diskuzí, ve kterých to velmi výrazně vře a fanoušci Applu i Adobe se navzájem snaží přebíjet svými argumenty. Co si o tomhle sporu myslíte vy? Dokázal Steve Jobs již konečně pádně sdělit, proč nepodporuje Flash na mobilních zařízeních od Applu nebo jde jen o taktické kličky? Pomůže toto oficiální vyjádření udělat v této věci již jasno? Teď už to vypadá, že  Flashe se pro iPhone či iPad nedočkáme; protože přesně to vyplívá ze Stevova prohlášení. Bude zajímavé sledovat, zda se na to objeví nějaká reakce ze strany Adobe.

Autor článku iPhoneTips.cz
iPhoneTips.cz

Kapitoly článku