Sledujte nás na YouTube

Nové modely automobilů Tesla získají pohon všech kol a autopilota

Celkem bezpečně se dá říci, že Tesla je jedna z nejrychleji se vyvíjejích automobilek a ačkoliv si jejich vozy nemůže finančně dovolit jen tak každý, snaží se svým zákazníkům alespoň odvděčit pravidelnými aktualizacemi software, kde přibývají nové a nové funkce.

Tentokrát nám CEO společnosti Elon Musk oznámil, že nová řada Tesla Model D dostane náhon na všechna čtyři kola, o což se postará duální (proto D) elektromotor – jeden vpředu a druhý vzadu. Dalším příjemným bonusem bude přidání nového hardwarového vybavení, díky kterému za vás bude moci vůz převzít řízení.

Konkrétně přibude přední radar a kamera spolu s množstvím ultrazvukových senzorů po všech stranách automobilu; právě díky tomuto „upgradu“ budou řidiči moci využít nového autopilotu. Majitele již prodaných modelů potěší také, a to sice vydáním aktualizace, která rozšíří funkcionalitu vozu o adaptivní tempomat, udržování jízdního pruhu nebo režim automatického parkování.

Ruslan Botsyurko

Lékař, fotograf, redaktor, DJ, webdesigner, nevyléčitelný perfekcionista a bezmezný nadšenec do všech možných technologií, který od malička běhá po světě se šroubovákem (no dobrá, nyní spíše se skalpelem :)) a snaží se přijít na to, jak věci kolem fungují.

27 komentářů

  1. Martin... (neregistrovaný)

    Bohužel bych řekl, že těmito senzory, automatikou v ovládání, sofistikovaným softwarem a prostě všemi těmi vychytávkami, které už tak šponují cenu nahoru, že tím z elektromobilů moc nedělá masově užívané auto, že se tím moc nedostane mezi běžné lidi, ale třeba to Tesle vyhovuje, že zůstane exkluzivním autem pro pár bohatých (ona ta Tesla je teda asi takovým mercedesem mezi eletromobily).

    Jednak bych řekl, že lidé asi ještě dlouho nebudou psychicky schopnosti předat řízení zcela do rukou automobilu (zvlášť, když se řítím po dálnici), byť je mi jasné, že zatím to ani na takové úrovni není a ony senzory na modelu D mají jen usnadňovat řízení (zaznamenávání dopravních značek, automobilů okolo, čemuž se může přizpůsobit jízda, pomoc při parkování atd.)

    A především bych řekl, že když už si někdo pořídí takovéto vymazlené auto plné elektronicých vychytávek, kdy mu pod kapotou „předou“ :-) dva nadupané elektromotory, že pak nebude chtít jen tak založit ruce a nechat se pasivně vozit jako pasažér, ale bude chtít řídit, ovládat, projet se. Trochu mě pak uniká smysl takové automatiky. :)

    • Hornisse (neregistrovaný)

      Tesla není a ani nikdy neměla být lidové auto. Důvod proč Musk Teslu založil je vývoj technologií. Elektromobil v každé domácnosti sice je jeho cílem, ale k tomu se nejdříve ty technologie musí vyvinout a především zaplatit. A to běžní lidé nedokáží, proto byla Tesla už od samého počátku zaměřená na movitější klientelu.

      Na druhou stranu, Tesla v současnosti nabízí volně k použití všechny své patenty, takže je otázkou času, kdy na jejich technologii začnou vyrábět elektromobily „levnější“ značky. A ty už se postarají, aby elektromobily dostupné byly, protože si nemusí zaplatit vlastní vývoj.

      S automatikou je to to samé, jde jen o to vyvinout technologii a postupnými krůčky se dostat někam dál. je pěkné, že Google testuje bezpilotní auta, ale kdyby je hned uvedl na trh, tak budou a) pekelně drahá a b) nikdo by jim nevěřil. Pokud budou značky jako Tesla (Mercedes, BMW, Audi…) generaci od generace nasazovat víc a víc automatických prvků, jednak se cena vývoje automatického auta rozpustí a jednak to pro lidi nebude takový šok.

    • Martin... (neregistrovaný)

      Ono to není ani tak otázkou času, kdy jiné značky začnou vyrábět své elektromobily, protože jiné značky už nějaký pátek ty elektromobily vyrábějí (máte pravdu v tom, že např. Smart – a třeba i jiní – používal baterii od Tesly, mám ale takový pocit, že v další chystné generaci už bude mít ale jinou). Vtip je ale v tom, že zatímco u jiných značek vidíte, jak každý rok cena těchto el. automobilů klesá (momentále je to myslím v průměru okolo pul milionu – kč -), protože se snaží více vyrábět a distribuovat mezi běžné lidi, tak Tesla očividně rok co rok dělá luxusnější a dražší modely.

      Já beru to, že se snaží vytvářet tu technologii, tu automatiku atd., ale moc tím zbytečně předbíhá dobu – lidi jsou teď natěšení, až to vůbec teprve začnou řídit, až si vychutnají jízdu v těchto autech…až po nějaké té generaci lidí či aut, začne být běžné, takříkajíc „nevzrušivé“, tehdy může začít dolaďovat s automatickým řízením. Zkrátka dnešní člověk by to auto rád vůbec řídil – což mu tímto šponováním ceny kvůli všem těm vychytávkám moc neumožňuje -, ne aby měl to auto plně automatizované (což mu je nijak platné, když to ani nebude řídit). Jedině, že bu tu automatiku, senzory atd. mohl převést i do klasických benzínových, ale proč by to dělal – byl by sám proti sobě, když by podporoval svoji konkurenci.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Ty technologie musí vyvinout a především zaplatit…. ….tak to se ještě nevyvinuly. Protože ač lowend eletromobil, nebo luxus za miliony „výdrž na baterky“ je stejná , opotřebení aku také.

    • Martin... (neregistrovaný)

      Výdrž baterky je různá – především kvůli velikosti samotné baterky (což je stejné jaku u Smartphonu; nejsem si jistý, jestli se nějak liší třeba v chemickém složení nebo v uspořádání jednotlivých článků, z nichž je celková baterka složena, což hraje také významnou roli). Smart proto ujede 100 km, Tesla 400-450 km. Aku se ustavičným nabíjem opotřebovává, což je skutečně problém, ale také ji neměníte každý rok (zase je to stejné jako u Smartphonu). Pokud výdrží myslíte, že neujedete na jeden zátah 800 km, pak zase odpovídám – kdo to z přinejmenším 90% lidí potřebuje? Smartphone taky nevytvořili s Gorila Glass 5 a totální voděodolnosti a 30 Mpx čočkou a senzory všeho možnýho ihned, ale daly je na trh s horšími vlastnostmi, kde se jejich výroba zaplatila a umožnila je zase vylepšovat, proto nemám moc pochopení pro Teslu, která si to vylepšení dělá – když to přeženu – spíše jen sama pro sebe a nesnaží se začít s něčím mnohem jednodušším, co by šlo za levnou cenu masově rozšířit, a až pak vylepšovat těmi svými vychytávkami.

  2. Nojo (neregistrovaný)

    No ja si myslím že Tesla je super celé to čo robia je bomba ale je tu jedno ALE. Ak mám na auto za 100 000 € tak mám aj na benzín a keďže elektromobil neponúka taký komfort (dlhé nabíjanie/kratší dojazd) tak je to určené primárne pre špecifickú klientelu ktorá to chce lebo je to inovatívne.

    Keď vyriešia tieto dva základné problémy tak to sa ľudia budú o to auto biť…

    Lebo mať auto čo si „natankujem“ za 15-20 min do plna a má dojazd 800-1000km na jedno nabitie by som bral…

    neviem si ale predstaviť že by som mal ísť firemne napr do BA čo je 250km potom tam riešiť vybavovať celý deň veci behať po meste a ešte ísť domov 250km …. neviem či by som si našiel čas na nabíjanie….

    Proste je to dobré ale ešte nie tak dobré aby to plnohodnotne dokázalo konkurovať benzínu/nafte ale dúfam že kým budem mať na také auto tak to už bude na tej úrovni :D ak niekedy na to budem mať :D :D :D

    • Martin... (neregistrovaný)

      tyhle elektromobily mají dnes už rychlonabíjení, které třeba Teslu S nabije z 0 na 100 % za dvě hodiny (u aut s menší baterkou ještě dřív). Už se rozšiřují nabíjecí stanice, a každopádně pokud má člověk příležitost, když někam přijede, třeba do práce, strčit to v garáži do zásuvky…tak na cestu zpět má zase nabito. Ale samozřejmě je to proti benziňáku větší komplikace. Pokud by ale tato auta byla více rozšířená, pak by i tomu bylo rozšířené možnosti dobíjení (ony stanice, v garážích firem atd.)

      Co se týče dojezdnosti, pak třeba Smart garantuje okolo 100 km, Tesla, která je poněkud větší, i přes 400 km. Pokud někdo najede denně, jak uvádíte přes 500 km, pak to pro něj není, řekl bych ale, že je to extrémní příklad, že většina lidí stěží za ten den najede tak do 50 km. Tím chci říct, že klidně to může být víc, ale ruku na srdce – komu i těch 100 km denně nestačí. :)

  3. Knoxx (neregistrovaný)

    Ekologicky postavené na hlavu, protože většina lidí co má na to prachy , tak to není jeho jedniné auto v garáži, akorát to zaparkuje vedle aut s V8, V12 benzinovými motory :D

    • Martin... (neregistrovaný)

      Je dost možné, že pracháči, kteří si mohou dovolit třeba tu Teslu mají v garáži i jiná auta, ale to není záměr výrobců elektromob., že si je teď nikdo jiný než oni nemohou dovolit – čili to není úmyslná ekologická logika postavená na hlavu, ale prostě náhoda. Jsou ale i levnější elektrom. než jen ta Tesla, byť na mne stále moc drahé :)

    • lerion (neregistrovaný)

      Například v Norsku jsou Tesly dost rozšířené. Elektřina je tam za pár haléřů, zatímco benzín stojí těžké prachy (jak paradoxní, když jde o stát placený z ropy…)

    • Martin P. (neregistrovaný)

      To Martin… : Tak to je opravdu velká výmluva , protože lidé kteří mají prachy na tato auta nemají jedno auto je už známá několik desetileti. U hybridů je to známo opět desítku let.

      To Lerion: Tak v Norsku především měli na eletro dotace a pak opět nenahradilo to třídu vozů která nejvíce zatěžuje.

    • Martin... (neregistrovaný)

      Ano, elektrom. jsou dnes dražší záležitost, je tedy logické, že bohatší lidé, kteří si to mohou dovolit, mají v garáži více aut, jako mají třeba více i samotných garáží a domů. A ano, není to novinka, tito lidé mají takových věcí víc už i několik desetiletí, ale v čem, že to má být výmluva?

    • Martin P. (neregistrovaný)

      To Martin… : čili to není úmyslná ekologická logika postavená na hlavu, ale prostě náhoda. …to tedy náhoda není. Nebo myslíte, že marketingová oddělení automobilek jsou idioti? Oni zajisté nevědí kdo kupoval pře xx lety první hybridní Priuse? Nevědí že pokud si někdo koupí místo jiného menšího vozu elektromobil a ve vozovém parku má ještě jiné auta které jsou z úplně opačného spektra ekologičnosti. Je přínos takové elekro káry naprosto směšný?

      Ale chápu je jistý společenský zájem na tom aby elektromobily a hybridy byly lepší a byly tlačený. Ikdyž prakticky lepší zatím stále nejsou… …a už xxlet slyšíme jak už brzy.

  4. Martin... (neregistrovaný)

    Proč by přínos takového el-m. měl být směšný, i kdyby majitel tohoto auta měl ve své garáži i benziňák? I kdyby kvůli tomuto benziňáku jezdil s elektrom. jen polovinu doby, protože druhou na benzín, už i to snad je úspěch, protože provoz benzínového se tím zmenšil na polovinu běžné doby, ne?

    Co jim navrhujte – jen proto, že vědí, že s velkou pravděpodobností kupující elektromobilu má už nějaké to auto na benzín, že kvůli tomu se mají na prodej vybodnout? Taková logika je právě směšná. Ano, nejspíše v marketingu vědí, že kupující má už benzínové auto, ale tím, že si koupí elktrom., tak provoz benzínového omezí nebo úplně nahradí. Co je na tom divného, nelogického?

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Není na tom nic nelogického. Naopak je to velice logické jen logika je jiná. Automobilky mají za výrobu elektromobilů, hybridů a nízkých objemů úlevy. V některých zemích máte opět za pořízení elektromobilů, hybridů úlevy. To je velice logické, jde jen a pouze o peníze. Nikoliv o ekologii, jak si někteří ubozí naivkové a aktivisté myslí.

      V segmentech kde se kupují hybridy a elektromobil nahrazují vozidlo, které nemá buť velký nájezd, nebo nákupní tašku tedy maloobjemový, už dost šetrný motor. Takže to že si dva lidé pořídí do rodinné flotily nemá takový dopad jako když to nahradí jeden vůz s intenzivním nájezdem v roli jednoho firemního či rodinného vozu.

      Ono nelze vycházet z toho, že elektromobil neprodukuje žádné znečištění. Produkuje nepřímé znečistění, protože zapomeňte na to, že elektřina na nabíjení pochází pouze z přírodních zdrojů ( voda, slunce, vítr, geotermální) a pak výroba aku mnohem více ekologicky zatěžující než vozu konvenčního.

      Stále platí, že jeden elektrický vůz Smart má v Německu vyšší celkovou ekologickou zátěž, než jeden vůz Smart na benzín.

      Tady jde o to že ty procenta jsou z nějakého základu takže pokud je základ malý ze výsledek ještě menší. To je směšné, jak někdo hýká a tleská, jak to je super a je to na hraně měřitelnosti.

      Už i stále přísnější EURO normy pro spalovací normy začínají být centrem jen dalších posměšků. Protože přínos je stále menší a hlavně pokud mimo EU ty normy nejsou závazné myslíte, že veřejný nepřítel CO2 ze zemí mimo EU sem nedovane?

      A emisní normy pro vjezd do center měst. Opět myslíte, že už nikdo nezměřil v zemích kde to je už dávno, že aby to mělo pořádný vliv museli by nevyhovující vozy od toho města jezdit víc než xxx km daleko?

      To je taky směšné jaká to je šaškárna. Protože účel jsou jen peníze. Aby se točil trh a stát vybíral daně.

    • Martin... (neregistrovaný)

      Máte pravdu, že nákup elekrom. je dotován (např. v USA, u nás bohužel ne). Výroba možná taky, nevím (ale je to opravdu možné, třeba v nějaké formě úlev na dani..). Říkáte, že z toho důvodu firmy elektromobily vyrábí, že jde jen o peníze. V této souvislosti říkáte, jak jsou dané firmy a jejich marketing vychytralé. Kdyby to ale skutečně dělali jen kvůli zisku, pak jsou spíše – nezlobte se – dementní. Je prostým faktem, že výroba elektrom. se nijak nevyplácí – sotva to pokryje náklady nebo jsou stále ve ztrátě (včetně Tesly) – i přes všechy možné dotace. Dobře víte, že miliardy na autech vydělávají firmy na benzínová auta, elektrom. nevydělávají firmám prakticky nic. Takže v tom se prostě mýlíte.

      Druhý odstavec jsem moc nepochopil – co myslíte nájezdem nebo, že nahrazuje vozidlo, které nemá nákuponí tašku atd.

      Ano, elektřina se musí vyrobit, to je častý argument. Ale, i když řekneme, že se nevyrábí kvůli stále malé účinnosti z vodních, solárních, větrných elektráren (což je dáno ale malým zastoupením, nikoli neefektivitou), tak značný díl elektřiny se dnes vyrobí z jaderných elektráren (a věřím, že jednoho dne zcela nahradí uhelné, ostatně uhlí jednou dojde). Výroba elektřiny podle mě je čistší proces než výroba benzínu (a těžba ropy) – nehledě na mnohem efektivnější a čistší následnou distribuci eletřiny ke koncovému uživateli, k „pumpám“ atd. oproti benzínu.

      Ano, baterka se musí vyrobit, má menší životnost než palivová nádrž, potažmo benz. motor (ačkoli to bychom měli spíše srovnávat zase s elektro motorem), ale pracuje se na tom, ale nelze na tom pracovat, dokud se to nezčane ve velkém distribuovat, aby se vývoj zaplatil – nelze čekat až se prostě vyrobí dokonalá baterka a až teprve pak se dá do oběhu. Podívejte se na vývoj u baterie a dalšího u smartphonu, nebo jaká hrůza byly Fordovy první benziňáky – co za svinstvo to vypouštělo a kam to dnes dospělo, což ale bylo možné právě masovou distribucí.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Automobilka, nebo koncern má daňové výhody pokud vyrábí vozidla s nízkou ekologickou zátěží. Takže tak že 0,9L komár od Fiatu „dotuje“ 5L u Ferrari.

      Tesla si ukousla moc velké sousto, nemá moc s kým sdílet konstrukční řešení. A podle všeho jim jde o technologie, nikoliv o prodej samotných vozů. Nepochybuji, že výroba se jiným automobilkám vyplatí, ikdyž né třeba přímo. Ale v tom, že jim přináší daňové výhody.

      Malý nájezdy… Pokud auto najede málo, vyprodukuje i málo škodlivin. Nebo má malý motor a opět vyprodukuje málo škodlivin. Takže základ ekologické zátěže na absolutní hodnotu je nízký. Pokud ho snížíte o 50% procent, může se jednat o menší snížení ekologické zátěže, než když nahradíte starý benzínový motor s velkým nájezdem, protože ten má základní hodnotu vyšší .

      Takže v reálném životě může takové kupé Mercedes V8 AMG vyprodukovat méně škodlivin než Peugeot 306 jen s 1,4kou nebo 1,6kou. Protože ten první najede do 50 000km to druhé až 300 000km. V druhém případě opět pokud máte 1,0 nebo 0,9 motor v nákupní tašce nevyprodukuje tolik škodlivin jako ta rodinná 306ka.

      Takže ušetříte víc, když se vám podaří nahradit tu jednu 306. Než, to první, druhé, třetí auto v rodinné flotile.

      Výroba elektřiny v uhelných elektrárnách v Německu je skutečně větší zátěž než výroba benzínu. Protože zelené paka se obrátily zády k atomu. Rafinace a destilace nějakého alkoholu a skladování té kapaliny je hodně jednoduchá. Ztráty při dopravě jsou také mnohem menší než „doprava“ elektřiny.

      Vývoj baterií u mobilu? Kolik vydržela Nokie před xx lety a kolik teď a kam že to dospělo? Dospělo to k tomu, že těžíme „lithné horniny“ ze kterých se ty chemické suroviny dostávají dost příšerným způsobem. Řekl bych, že výroba samotného aku pro elektromobil je míň ekologická, než výroba celého konvenčního vozu.

      Takže na tom vydělá stát, protože dostane daně za prodej drahých vozů. Kupodivu daň z prodeje 750000,- a dražšího elektromobilu je vyšší než za 300000,- u obyčejného rodinného vozu.

      Vydělá na tom výrobce, protože za výrobu takového auta má úlevy. A vydělá na tom v některých zemích i ten kdo si je koupí, protože má daňovou úlevu.

    • Martin... (neregistrovaný)

      ad 2. odstavec) k tomu už jen no comment, to nemá smysl.

      ad 3.,4.) Jestli jsem to už pochopil, říkáte, že elektromob. se snaží nahrazovat auta s už tak malýma emisema nebo auta, která moc nenajedou, proto to nemá z ekologického hlediska smysl. Zase záleží jak který. Dvousedadlový Smart jistě – to je autíčko do města. Tesla ale, např. ten jejich model D, zase konkuruje největším sporťákům a žroutům benzínu, krátce autům s velkým objemem motoru. Samozřejmě ale, že když elektrom. nemá vůbec žádné emise, tak je to stále zlepšení i vzhledem k autům s malým objemem – už jen z toho důvodu, že se to nasčítá, i když budeme brát v potaz jen tato maloobjemová auta.

      Jestli chcete brát v potaz auta, která hodně najedou, že je elektrom. nemůže nahradit – jak jsem říkal, i to prdítko Smart zvládne 100km, což pro většinu lidí na jeden zátah stačí, Tesla 450 km. Když tedy tímto elektrom. můžete už teď nahradit 90 % všech aut, pak si myslím, že to má dopad na tu ekologii.

      ad 5.) snad si opravdu nechcete brát za příklad Německo, které se po katastrofě ve Fukušimě zařeklo, že zlikviduje své jaderné elektrárny? To je trochu extrémní příklad, kdy k tomu na konec stejně nedojde. Nevím, jak je to s výrobou a skladováním alkoholu, bavíme se snad o benzínu, který má trochu jiné vlasnosti než alkohol, např. to, že vám stárne a nemůžete ho skladovat příliš dlouho. A jinak doufám, že to nechcete srovnávat se „skladováním“ elektřiny. Rozdíl v dopravě benzínu a elektřiny, např. i z hlediska ekologie, je snad jasný – muselo by se dohledat, zda zráty přenosem eletřiny jsou větší nebo menší než ztráty benzínu, kdy enormní množství benzínu spotřebují samotná dopravní auta použitá na přepravu. Můj odhad je, že elketřina je na tom líp.

      ad 6.) ano, baterie je stále nejslabším článkem celého elektromo.(samotný motor je jinak fantastický a na míle překonává spalovací/zážehový), to je uznávám, ale říkám, že se to musí zdokonalovat za provozu, jak to také probíhá u benziňáku.

      ad7.) jak na tom stát může vydělat, když sám říkáte, že to stát dotuje – to pak poněkud nula od nuly pojde ne?

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Ad 2.: Ano Tesla a jiní osamělí bojovníci nemají výhodu velkých automobilek, které sdílí technická řešení napříč výrobní řadou, nebo s partnerskými značkami. Proto to mají těžké, nemají kde rozložit náklady na vývoj.

      Ad 3 a 4: Ano s málo emisemi, nebo malým nájezdem. Kupodivu super-sporty tedy vozy s největší potřebou, toho za svůj život najedou na km velice málo. Takže ty vozy na okruhu mají spotřebu třeba 100L/100km jenže….. za svůj život najdou hluboko pod 100 000, 75 000 atd… koukněte se kolik km mají nájezd. Jina,k hothatch auta s přízviskem RS na naftu nejsou sportovní vozy!

      Takže nákupní taška, nebo supersport za svůj život vyprodukuje třeba 5 000 000 jednotek. Zato ta rodinná 306ka vyprodukuje 15 000 000 jednotek. Kupodivu pro přírodu bude lepší, když tu 306ku nahradíte nákupní taškou na benzín, než když nákupní tašku na benzín nahradíte, nákupní taškou na elektriku.

      Jak sem psal, dokud nebudeme mít jen ekologické zdroje energie, budou mít elektromobily nepřímé znečištěný a jejich výroba je také víc „špinavá“ než výroba normálního vozu.

      Odbočka Tesla se tedy se sporťáky měřit nemůže, protože ten výkon podá jen po zlomek času. Za to benzíňák pojede na 100% „do konce“ nádrže.

      A proč aktuálně nemůže elektro Smart ani Elektro Tesla nemůže nahradit 90% všech aut…

      -pokud aktuálně přesahuje cena několika násobek cena konvenčního vozu. V absolutní rovině jsou nepoříditelné.

      -náklady na pořízení a provoz nemají nikdy návratnatnost investice. Firmě se nevyplatí

      -nemají prostor pro přepravu nákladu.

      -nemají je kde nabíjet.

      Takže ono najedete Smart na baterky ( pozor je dvou místný, takže děti do školky nedovezete!) 90km jenže máte čas ho kde nabít na další jízdu? Já si to představím tak, že najedu např 40km do práce zbývá mě 50km, najedu 40km z práce zbývá 10km. Mám čas ho zase nabít na 100% ? Nebo ho stihu po práci nabít na 80-90%? Stihnu další den kolik a čtvrtek pátek pojedu autobusem ? Nezapomeňte na to že průběh nabíjení má degresivní křivku.

      Pravděpodobně nejste ani strojař ani elektrotechnik protože by jste takovou hovadinu jako v pře a předposledním odstavci nenapsal. Akumulátor nabíjení a zráty jsou taky to jedné, co elektromobily kazí. Jinak samotný elektromotor je efektivnější. Jenže samotný motor není vše. Nádrž benzínu vám vydrží rok, nabité aku nikoliv.

      Ad 7 Stát na tom vydělá tak, že za malou daňovou úlevu, ale více utrží na daním. Je to malá domů.

    • lerion (neregistrovaný)

      Martin P.: Pěkně sepsáno. Elektromotory mají lepší výkony a efektivitu než vznětové a spalovací motory. Bohužel ale mají jednu obrovskou nevýhodu – kde vyrobit, jak dodat a jak uchovat energii?

      Je sice pěkné, že jezdím v ekologickém autě, ale tu uhelnou elektrárnu za městem, která chrlí velké množství radioaktivního odpadu do ovzduší už jaksi nevnímám… Díkybohu jsme alespoň země s vysokým podílem jaderné a vodní energetiky. Většina zemí je na tom ještě mnohem hůř…

      Pokud bych chtěl eketromobil na denní ježdění, musel bych mít dva. Jeden by se nabíjel a druhým bych jezdil…

    • Martin... (neregistrovaný)

      Lerion: pokud by se začalo ve velkém nahrazovat auta se spalovacím motorem na elektro, pak by se tomu určitě přizpůsobily vnější podmínky, tj. není třeba, abychom teď měli více elektráren, když ještě elktřinu posíláme do zahraničí. V případě větší poptávky po elektřině by byl větší rozvoj elektráren – přičemž v dnešní době by se stavěly už spíše ty jaderné (zahlédl jsem někde, že Němci zase zkouší projekt získávání elektřiny pomocí pomořských proudů?, přesněji bych to musel dohledat, ale jde o to, že se už teď spíše hledají a stavějí náhrady za ty klasické uhelné). Takže by se to na ekologii projevilo. Ono to souvisí jedno s druhým – kdyby na světě jezdilo čím dál tím víc elektrom., kdyby začly nahrazovat ty miliardy benziňáků, pak by i ten technologický rozvoj elektráren byl mnohem intenzivnější.

      A co se týče baterie, tak minimálně vidíme neustálé zlepšování v rychlosti nabíjení (což je vlastně stejné jako u baterií smartphonů), dříve se třeba Smart nabíjel 8 hodin, teď to díky rychlonabíjení zvládne na plnou kapacitu něco málo přes hoďku.

    • uni (neregistrovaný)

      Ještě by bylo vhodné nezapomínat na akumulátory samotné. Jejich existence je tak nákladná (energie, materiál, přeprava, likvidace,….) že se jen těžko můžeme bavit o menším dopadu na životní prostředí než u benzíňáku. A to se bavíme o jednom životním cyklu/vůz, natož, pokud se do vozu budou měnit (nemají životnost 200k km jako ten neustále vybuchující motor).

      A dokud nezvládneme termonukleární fúzi, nevyrobíme tolik energie, kolik by bylo třeba (z pohledu dnes teoreticky dostupných technologií).

      A především změnit myšlení lidí. Když člověk vidí, v jakých monstrech lidi vezou půl hodiny svou prdel do práce…

    • Martin... (neregistrovaný)

      Marti P:

      Ad 2.: Ano Tesla a jiní osamělí bojovníci nemají výhodu velkých automobilek, které sdílí technická řešení napříč výrobní řadou, nebo s partnerskými značkami. Proto to mají těžké, nemají kde rozložit náklady na vývoj.

      – Tesla naopak, jak to tady bylo už řečeno, uvolnila všechny své patenty pro ostatní výrobce, narozdíl od jiných firem klasických vozidel, kde své technické řešení těžko sdílí, protože to mají chráněné patenty, naopak to přísně tají (za firemní špionáže jsou těžké tresty), popřípadě využívají jejich technické řešení, ale také za ty patenty těžce platí. Osobně vím minimálně o tom, že Smart zatím využíval baterii od Tesly. Proto říkáte nesmysl, když si představujete, jak si firmy na klasická auta mezi sebou rozkládají náklady na vývoj a společně sdílí své technické řešení. To platí očividně pouze právě u elektrom.

      Ad 3 a 4: Ano s málo emisemi, nebo malým nájezdem. Kupodivu super-sporty tedy vozy s největší potřebou, toho za svůj život najedou na km velice málo. Takže ty vozy na okruhu mají spotřebu třeba 100L/100km jenže….. za svůj život najdou hluboko pod 100 000, 75 000 atd… koukněte se kolik km mají nájezd. Jina,k hothatch auta s přízviskem RS na naftu nejsou sportovní vozy!

      – říkal jsem Vám, že Tesla může konkurovat klasickým rodinným automobilům nebo klidně i sporťákům, jediné, kde elektromob. nedokáže nahradit dnešní auta, jsou dopravní či nákladní velká auta – nafťáky, kvůli tomu, že musí mít opravdu velký dojezd nebo vezou těžké náklady, což by baterie nezvládla. Procentuálně ale tato auta nejsou tak zastoupená jako osobní (od rodinných, po sportovní), které elektrom. umí nahradit.

      Takže nákupní taška, nebo supersport za svůj život vyprodukuje třeba 5 000 000 jednotek. Zato ta rodinná 306ka vyprodukuje 15 000 000 jednotek. Kupodivu pro přírodu bude lepší, když tu 306ku nahradíte nákupní taškou na benzín, než když nákupní tašku na benzín nahradíte, nákupní taškou na elektriku.

      Jak sem psal, dokud nebudeme mít jen ekologické zdroje energie, budou mít elektromobily nepřímé znečištěný a jejich výroba je také víc „špinavá“ než výroba normálního vozu.

      – jen zopakuji: elktromob. vám nahradí od malých aut do města, na nákupy (nákupní tašky na benzín, jak říkáte), přes rodinná, až po sportovní. Jako si u benzínových aut vybíráte, na co to auto budete používat, a pak si koupíte tu „nákupní tašku“, rodinné nebo sporťák, tak to samé můžete u elektrom .(jestli Smart do města, až po model D Tesly na předvádění v rychlosti). Takže nahradí i tu 306ku – nevím, proč si pořád představujete, že elektrom. je „nákupní taška“.

      Co se týče ekologických zdrojů energie – opakuji, že se opouští od uhelných elektráren a snaží se přecházet jaderné a jiné varianty., což je mnohem čistší než nějaká těžba ropy a spotřeba benzínu.

      Odbočka Tesla se tedy se sporťáky měřit nemůže, protože ten výkon podá jen po zlomek času. Za to benzíňák pojede na 100% „do konce“ nádrže.

      -co tím myslíte, že onen výkon podá jen na zlomek času? Tesla model D z nuly na 100 zvládne za 3,2 vteřiny a strčí tak do kapsy kdejaký sporťák. Jestli to chcete srovnávat ve smyslu – s Teslou se můžete řítit maximální rychlostí po dráze, kde je to vůbec možné, jen třeba dvě hodiny, zatímco s jiným třeba tři – jestli vám takové srovnání udělá radost, no tak jo, benzínový sporťák zvládne jet maximální rychlostí o něco déle. Mně to přijde jen jako zbytečné honění ega.

      A proč aktuálně nemůže elektro Smart ani Elektro Tesla nemůže nahradit 90% všech aut…

      -pokud aktuálně přesahuje cena několika násobek cena konvenčního vozu. V absolutní rovině jsou nepoříditelné.

      – posouváte tu odpověď na jinou rovinu . Bavili jsme se o tom, jestli je z technického hlediska možné, aby elektrom. nahradil benziňáky – za předpokladu stejné efektivity, splnění stejných potřeb. Domnívám se, že z 90% ano, možná míň, ale říkal jsem, že pro většinu lidí ten dojezd třeba jen 100 km bohatě stačí. Není to ale možné v tom smyslu, že tolik elektromobilů není ani vyrobeno a kvůli jejich stále malému množství jsou stále drahé. To je ovšem jiný problém.

      -náklady na pořízení a provoz nemají nikdy návratnatnost investice. Firmě se nevyplatí

      – předtím jste říkal, že firmy je dělají kvůli zisku, teď se jim zas nevyplatí – nerozumím Vám.

      -nemají prostor pro přepravu nákladu.

      – tento bod je nejvíce úsměvný – už jste viděl třeba tu Teslu? Je to vážně sranda, protože v zadu má kufru jako blázen, který se může předělat na dětské sedačky a v předu, kde jiná auta mají motor, jenž tak zabírá 1/3 celého prostoru auta, když to otevřete, tak – vůbec nic…jen další obří prostor pro nákupy, protože elektromotor je jen takové malé nic u nápravy. Mrkněte někde na video – je to vážně fantastické, až si člověk říká, že ti konstruktéři museli udělat někde nějakou chybu, protože tady očividně něco chybí. :)

      -nemají je kde nabíjet.

      – nemáte doma jedinou volnou zásuvku nebo v garáži, nebo na „čerpacích“ stanicích, jichž je rok od roku stále víc, ale rozšiřující se logicky jen podle množství těchto aut na silnici, takže až těch aut bude víc, bude jich jako benzínových.

      Takže ono najedete Smart na baterky ( pozor je dvou místný, takže děti do školky nedovezete!) 90km jenže máte čas ho kde nabít na další jízdu? Já si to představím tak, že najedu např 40km do práce zbývá mě 50km, najedu 40km z práce zbývá 10km. Mám čas ho zase nabít na 100% ? Nebo ho stihu po práci nabít na 80-90%? Stihnu další den kolik a čtvrtek pátek pojedu autobusem ? Nezapomeňte na to že průběh nabíjení má degresivní křivku.

      – když máte rodinu, tak si nebudete logicky pořizovat dvousedadlového Smarta, jako si nepořizujete dvousedadlového benziňáka (třeba zase toho Smarta) – to vám snad vysvětlovat nemusím (takový argument z Vaší strany je až trapný).

      – Takže najede 40 km do práce, čímž spotřebujete asi 40% baterky (když jsme u toho nejméně kapacitního Smarta), což znamená, že ho strčíte na 30 min. do zásuvky a jste zase na 100% (z 0 na 100% by měl zvládnout za něco málo přes hodinu) – zdržíte se v tý práci doufám déle než půl hoďky? Zajedete domů, dáte si kafíčko a mezitím máte zase 100%. V čem je problém? Nabíjení se stále zhoršuje – stejně jako u smartphonu -, ale že ho naplno nenabijete na 100%, ale třeba už jen na 90% , to není záležitost jednoho týdne (takovéto zhoršení baterka opravdu nemá), ale třeba jednoho dvou let. A ano, baterie se nabíjením opotřebovává a po určitém čase (nějakém tom roku) se musí vyměnit (jako u Smartphonu).

      Pravděpodobně nejste ani strojař ani elektrotechnik protože by jste takovou hovadinu jako v pře a předposledním odstavci nenapsal. Akumulátor nabíjení a zráty jsou taky to jedné, co elektromobily kazí. Jinak samotný elektromotor je efektivnější. Jenže samotný motor není vše. Nádrž benzínu vám vydrží rok, nabité aku nikoliv.

      – a potřebujete opravdu mít v nádrži benzín rok (jo benzín se vůbec neodpařuje, a mimochodem, já osobně bych po roce ten benzín vylil a načerpal nový, jinak si dost možná zaděláváte na problémy s motorem). V čem je to ale jako výhra – hele, já mám i po roce benzín v nádrži, zatímco tvoje baterka se samovolně vybila. Je takový příklad vůbec reálný nebo si jen vymýšlíte už dost zoufalé příklady? Skutečně hodláte srovnávat plus a mínus na základě toho, že „co když bude benziňák a elektromob. nečině rok stát v garáži“? O.K., tak se baterie vybíjí, no tak když ji nějaký čas nepoužívám, tak ji zase nabiji (a mimochodem, pořád to bude levnější než ten váš benzín, co rok ladem leží v nádrži).

      Ad 7 Stát na tom vydělá tak, že za malou daňovou úlevu, ale více utrží na daním. Je to malá domů.

      – to jsou jen vaše spekulace

    • Martin P. (neregistrovaný)

      -Sdílením technických řešení se myslím i velké konstrukční celky. Velké firmy si nelajznou dělat elektromobil sami. Sdílejí se celé platformy, nebo elektromotor je jen eventualitou pro ten vůz s benzínovým motorem.

      Tesla s uvolněním patentů přišla nedávno, naprostá větši elektromobilů dostupných na trhu byla vyvinuta dávno předtím.

      -pokud jde o technické parametry, Tesla musí začít vyrábět kombi, mpv a suv , aby to bylo rodinné auto. To že Tesla něco představí neznamená , že se to vyrábí. A manažérský sedan\liftback není univerzální rodinné auto.

      A sporťáky ? Stejně jako jiné elektromobily, akcelerace je naprosto super jenže přesně jak jste napsal. Se sporťákem ikdyž budete mít spotřebu sto na sto za jedete do boxů a po minutě a pár máte plnou nádrž a pokračujete dál. U elektromobilu budete nabíjet i supernabíječkou nějakou desítku minut.

      -pokud neberete za argument aktuální cenovou nedostupnost pro 80% lidí co si na celé zeměkouli. Je stejně zavádějící argument …že až budou jen ekologické zdroje… ale nejsou!

      -ano viz nahoře sporťák patří na okruh a klikaté silničky v alpách, Skotsku, severský fjordech . Né na sprinty od semafóru, k semaforu. Ikdyž právě chápu, že tam si je schopno spousta lidí honit to ego. Protože na nic jiného oni ani jejich vůz nemají.

      -Ano smart je kupé, ale jako nákupní taška je to dobrý reprezentant. Mimo je to asi jediný elektromobil na který má hodně lidí stojí „jen“ něco přes 400 000,- s DPH. A předpokládejte že ho najdete v rodinných flotilách jako auto pro manželku, nebo velké děti.

      -ano znám Teslu a „kufr“ vepředu, přesto vozy jako Tesla S tedy liftback\sedan nejsou moc vhodné spíš to je vnitřní uspořádáním nouzovka. A Tesla X a Tesla D se zatím nevyrábí.

      -ano nemají kde nabíjet. Když se kouknete na aktuální mapu dobíjejících stanic tak si kupte permanentku na odtahovou službu. Naprostá většina elektromobilů nelze prostěš na ulici nabíjet. Spoléhat se na to že to nabijete doma nelze. Ja k sem řekl charakteristika nabíjení je degresivní. Takže aku na 25% nabijete obrazně za hodinu , na 50% se ale nedostanete za dvojnásobek času, ale až třeba dvoj a půl násobek, nebo trojnásobek času. Proto po tom co dorazíte domů se na 100% nabití nemusíte dostat.

      -nabíjení v práci? Zaměstnavatel nemá přece zájem pustit vaše auto na svůj pozemek. Natož vám vystavět nabíječku a povolit nabíjet. V médiích to už bylo x krát. Zaměstnavatel vám nemusí dovolit nabít Segveje, elektrokolo, nebo dokonce soukromí mobil! Při porušení je to i důvod k vyhazovu, chlápek se soudil, ale prohrál a šel….

      -sleva na daních za pořízení elektromobilu byla pro soukromé osoby né firmy.

      -pro osobní účely není auto investice nic vám nevydělává. Při životnosti elektromobilu a aku, je z hlediska TCO pro firmy nelákavé. Tedy pokud elektromobily nevyrábí.

      -ano nemáte potřebu mít benzín rok. A myslíte, že ten benzín, naftu, E85k která tankujete je starý, pár minut, nebo sekund jako u elektřiny? Problém jak už padlo je skladování elektřiny. Kupodivu nádrž můžete mít zavřenou a nedochází k odpařování tak jako k úbytku kapacity u akumulátorů. Stejně když bude, mrznou jak když praští nezmenší se vám nadrž, kapacita aku „kupodivu „ ano.

      -kupodivu tekuté uhlovodíky (benzín, alkohol, nafta atd…) můžete čerpat na xxx km daleko, aniž by se vám „odpařoval“. Na dálkový přenos elektřiny bez ztrát zapomeňte.

      Sečteno podtrženo až budou dostupné rodinné auta s dojezdem, plně naložené, 200km a za každého podnebí (klima , topení, svícení, stání v +40/-25°C na ulici ) S cennou do 350 000,- v základu. Dobíjecí rychlo stanice budou dostupné stejně jako LPG má se o něčem cenu bavit.

      Ikdyby teď všichni co na elektromobil mají ho kopili. A je jedno jestli to bude „lowend“ za 400 000,- , Tesla za mega a něco, nebo Audi či Porshe za několik miliónů. Nic se nezmění, nabíječky nevyrostou, elektromobily nezlevní.

    • Martin... (neregistrovaný)

      Sdílením technických řešení se myslím i velké konstrukční celky. Velké firmy si nelajznou dělat elektromobil sami. Sdílejí se celé platformy, nebo elektromotor je jen eventualitou pro ten vůz s benzínovým motorem.

      – měl jste představu, že firmy na klasická auta sdílí své technické řešení – říkal jsem vám, že je to nesmysl, že to mají patentově chráněné, že to přísně tají, protože si konkurují, že takto to funguje max. právě u elektrom., kde třeba Tesla uvolnila všechny své patenty a třeba Smart tak využívá Tesla-baterii. Vy mi to teď potvrzujete. „Velké firmy si nelajznou dělat elektromobil sami.“.

      Tesla s uvolněním patentů přišla nedávno, naprostá větši elektromobilů dostupných na trhu byla vyvinuta dávno předtím.

      – nevím, kdy přesně k tomu došlo. Opravoval jsem Vás ve Vašem nesmyslu o sdílení konstrukčních řešení u klasických aut a že to funguje max. u elektrom. Jsem rád, že jste si už vědom, jak to s tím je.

      -pokud jde o technické parametry, Tesla musí začít vyrábět kombi, mpv a suv , aby to bylo rodinné auto. To že Tesla něco představí neznamená , že se to vyrábí. A manažérský sedan\liftback není univerzální rodinné auto.

      – Tesla vyrobila model S (předtím ještě nějaký dvousedadlový sporťáky, ale tyhle mě nikdy moc nezajímaly), pak model X (X-ko by se mělo jít na trh příští rok, označované jako „elektrický SUV“, když si na tom technickém zařazení tak potrpíte). Tesla se velmi chlubí tím, jak je model S a X rodinné auto, kolik lidí se v něm uveze, jak právě řešili, jak předělat zadní prázdný prostor na místo pro dětské sedačky, jak je prostorné, kolik míst pro nákupy má ve předu a v zadu (jaký je objem jeho kufrů, oproti jiným aut dané třídy) atd. Nevím, kde jste přišel, že model S, který se už chystá na svou druhou generaci je manažerské, ne-rodinné autu?

      A sporťáky ? Stejně jako jiné elektromobily, akcelerace je naprosto super jenže přesně jak jste napsal. Se sporťákem ikdyž budete mít spotřebu sto na sto za jedete do boxů a po minutě a pár máte plnou nádrž a pokračujete dál. U elektromobilu budete nabíjet i supernabíječkou nějakou desítku minut.

      – a já vám znovu odpovídám, že je to jen zbytečné honění ega, když chcete srovnávat, to, že se sporťákem můžete pálit pneumatiky tři hodiny někde na dráze, poté za minutku zase načerpat a znovu dál pálit pneumatiky, zatímco Tesla si na dvě hoďky dát pauzu. Navíc jde o příklad, který nemá s běžnou realitou moc co společného – to už rovnou můžete dělat srovnávací příklady typu: „co když bude rok nečině stát v garáži, co pak?“

      -pokud neberete za argument aktuální cenovou nedostupnost pro 80% lidí co si na celé zeměkouli. Je stejně zavádějící argument …že až budou jen ekologické zdroje… ale nejsou!

      – já cenu za pádný argument určitě beru, já jsem pouze uváděl na pravou míru Vaši sofistickou odpověď, kde jste přešel od srovnání po technické stránce, od srovnání, jestli elektrom. dokáže nahradit v běžném provozu benzínová auta, ke srovnání: aha, takže to nahradit nejde, protože jsou moc drahá – já Vám říkal, že nejen drahá, ale není jich zatím ani tolik vyrobeno, ovšem o tom snad řeč nebyla. To je jiný problém, který mi je také jasný.

      -ano viz nahoře sporťák patří na okruh a klikaté silničky v alpách, Skotsku, severský fjordech . Né na sprinty od semafóru, k semaforu. Ikdyž právě chápu, že tam si je schopno spousta lidí honit to ego. Protože na nic jiného oni ani jejich vůz nemají.

      – jestli chcete shazovat model D (ono „viz nahoře“), s tím, že je to zbytečný sporťák, pak si prosím uvědomte několik věcí: a) konstrukčně model D vychází z modelu S, který je rodinným vozem, má ale především jen jeden motor navíc (teď nevím, jestli byl přidán na přední nebo zadní nápravu, ale nejspíše zadní). Takže krom většího výkonu je to stále rodinné auto (navíc má díky druhému motoru větší dojezd než model S, což z něho dělá ještě víc rodinné auto ne?), b) elektromotor má onen efektivní výkon jen jako bonus navíc – není to jako benzínové auto, kde buď prostě bude sporťák a bude to mít odpich při každém sešlápnutí pedálu, protože jeho silný motor to jinak neumí nebo to bude klidnější rodinné – u elektromotoru to takto jednostranně zaměřené není – na kolik u elektrom. sešlápnete pedál, tolik výkonu dostanete (a naopak, jestliže pustíte pedál, začnete ihned brzdit), když tedy nebude sešlapovat pedál až někam k podlaze, nebude závodit s Porsche (samozřejmě i zde jsou rozdíly v síle motoru, zvláště, jestliže pod kapotou máte rovnou dva jako model D – ale jak říkám , není to jen kvůli tomu, že zajedete z nula na 100 za 3,2 sekundy, ale získáte tím i větší dojezd).

      -ano znám Teslu a „kufr“ vepředu, přesto vozy jako Tesla S tedy liftback\sedan nejsou moc vhodné spíš to je vnitřní uspořádáním nouzovka. A Tesla X a Tesla D se zatím nevyrábí.

      – nejsou vhodné k čemu, k rodinným účelům? Reagoval jsem na Vaši připomínku, že to nemá žádný úložný prostor, s tím že naopak má to dvakrát tak velký úložný prostor kvůli absenci obřího motoru. V čem se Vám to nezdá a mluvíte o tom, že to vnitřní uspořádání, ten jeden velký úložný prostor navíc vedle klasického velkého kufru v zadu, že je to podle vás jen jakási „nouzovka“. Opravdu nevím, co tím chcete říct.

      -ano nemají kde nabíjet. Když se kouknete na aktuální mapu dobíjejících stanic tak si kupte permanentku na odtahovou službu. Naprostá většina elektromobilů nelze prostěš na ulici nabíjet. Spoléhat se na to že to nabijete doma nelze. Ja k sem řekl charakteristika nabíjení je degresivní. Takže aku na 25% nabijete obrazně za hodinu , na 50% se ale nedostanete za dvojnásobek času, ale až třeba dvoj a půl násobek, nebo trojnásobek času. Proto po tom co dorazíte domů se na 100% nabití nemusíte dostat.

      – líbí se mi, jak stále zamlčujete, že nabít to lze prostým úkonem, že ho strčíte do zásuvky a pořád mluvíte o té hrůze, že není kde nabít, protože nejsou nabíjecí stanice. Proč by nešlo spolehnout na to, že doma nabijete – opět Vám nerozumím, nemáte doma jedinou volnou zásuvku, neumíte si na číselníku přečíst, že máte nabito na 100% atd.? Vy tady překládáte své spekulace o tom, jak špatně se elektromob. nabíjí, mluvíte o degersivní křivce, já Vám sděluji na základě článků lidí, kteří ta auta testují, kteří s nima v provozu jezdí – jak dlouho to trvá nabít a kolik km to zvládne na jedno nabití při takové a takové zátěži (tedy nejen nějaké technické údaje od výrobce). Proto mě prosím přestaňte přesvědčovat, jak se ten elektrom. určitě nenabije za takový a takový čas a jak se na to nemůžete spolehnout a podobné nesmysly.

      -nabíjení v práci? Zaměstnavatel nemá přece zájem pustit vaše auto na svůj pozemek. Natož vám vystavět nabíječku a povolit nabíjet. V médiích to už bylo x krát. Zaměstnavatel vám nemusí dovolit nabít Segveje, elektrokolo, nebo dokonce soukromí mobil! Při porušení je to i důvod k vyhazovu, chlápek se soudil, ale prohrál a šel….

      – zaměstnavatel nemá zájem pustit vaše auta na svůj pozemek – opravdu? Vy se do práce musíte tajně vloupávat, protože zaměstnavatel vás tam nechce vpustit? A co ještě :) O tom snad nemá smysl ani spekulovat, jestli budou zaměstnavatelé zásadně proti, aby jste si tam na půl, hodinu, dvě strčil auto do zásuvky (a připravil tak formu o cca 20 Kč?). Přít se o vašich domněnkách nehodlám.

      Sečteno podtrženo až budou dostupné rodinné auta s dojezdem, plně naložené, 200km a za každého podnebí (klima , topení, svícení, stání v +40/-25°C na ulici ) S cennou do 350 000,- v základu. Dobíjecí rychlo stanice budou dostupné stejně jako LPG má se o něčem cenu bavit.

      Ikdyby teď všichni co na elektromobil mají ho kopili. A je jedno jestli to bude „lowend“ za 400 000,- , Tesla za mega a něco, nebo Audi či Porshe za několik miliónů. Nic se nezmění, nabíječky nevyrostou, elektromobily nezlevní.

      – pokud lidé začnou nakupovat ve velkém elktrom. zákonitě se to jejich ceně projeví a přizpůsobí se tomu vnější podmínky, tj. vyrostou dobíjecí stanice. Je to samozřejmě takový kruh – ale až budou elektrom. levnější, až pak budou lidé nakupovat atd.

      Každopádně s Vámi opravdu už nadále nebudu ztrácet čas.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      -tak znova . Toyota s Peugeot s Citroen, Fiat s Suzuki. Škoda s VW se Seat , Kia s Hyuindai atd…

      Oni nesdílejí patenty, oni požívají kompletní mechanické sestavy, motory, podvozky atd…. Takže na trhu jsou auta, která jsou víc než 50% stejná s jiným modelem i od jako by konkurenční automobilky. Elektro Smart není úplně nové auto je to předělávka na elektro. Tesla vychází z čeho…? Z ničeho, stavěli na zelené louce to je samo náročnější dražší.

      -Elektro Smart se vyráběl již v roce 2009

      -Chevrolet Volt ( Opel Ampera) 2011

      -Tesla S se vyráběl až v roce 2012

      -Tesla uvolnila patenty až v tomto roce tedy 2014

      -pokud jde o technické parametry, Tesla musí začít vyrábět kombi, mpv a suv , aby to bylo rodinné auto. To že Tesla něco představí, neznamená, že se to vyrábí a manažérský sedan\liftback není univerzální rodinné auto. Ano kupodivu Tesla S je managerský liftback, dětskou sedačku dáte i do Ferrari je to pak rodinné auto? Možnost tažného? Možnost namontování střešního nosiče? Dají sedačky vzádu sklopit do roviny pro větší náklad?

      Jinak ty sedačky pro děti „v kufru“ Tesly S nejsou, co já vím chváleny v EU.

      -pokud bude skutečně Tesla X vyráběna může se hovořit skutečně o rodinném autě

      -sportovní využití opravdu není pálení gum na semaforech, co předávní mnoho elektromobilů a hybridů protože úzké pneumatiky, pro co nejmenčí spotřebu, už mají na ten výkon i malou přilnavost. Kupodivu na závodním okruhu se pneumatiky tolik nepálí, ale jezdí na x kol. Dementi co záměrně pálí pneu a dokazují si na semaforech že ho mají většího, jsou jiná kategorie. A sporťák není na běžný provoz je to vozidlo na volný čas. A znám garáže kde stojí půl roku a projedou sem pár set kilometrů jen v létě. Za to intenzivně

      -jinak pro „načepování pohoných hmot“ pro Teslu v ČR není ani jedna veřejná „turbo nabíječka“ takže by jste si počkal krapet delší dobu.

      -ohledně „turbonabíječek“ doma v garáži lokální vedení může být takové ČEZ vám tam žádnou nedovolý zatížení lokální sítě

      -cenový problém je trochu větší. Ikdyby Tesla klesla cenou na úroveň stejně vybavených vozů s konvenčním motorem k masovému rozšíření nedojde. I tak je moc drahá. Kupodivu né všichni kupují Mercedes, BMW, Audi Proto jsem, vytáhnu na příklad tu Peugeot 306.

      -kupodivu zásuvky na ulicích nejsou běžné. O rychlo-nabíječkách nemluvě! Stačí se podívat na mapy nabíječek.

      -nabíjení trvá dlouho, a protože zpomaluje, na několik desítek procent to nabijete za chvilku ale 100% trvá několik hodin. Bohužel rychlo-nabíječky tu nejsou.

      -ano znám spoustu firem, společností a korporací kde firemní parkoviště neslouží pro zaměstnance a prostě si tam nebudete nabíjet ani svůj mobil. Pokud by jste říkal, že …tam bych chtěl tak dělat… tak chtěl, jsou to velice žádaní zaměstnavatelé.

      -není to tak absolutní. Zatím v elektromobily máte vozy ve většině dvou okrajových kategorií . Vyšší třídu nebo ty nákupní tašky. Ten střed, který tří víc než 75% eutomobilů které se na celé zeměkouli prodávají jaksi chybý.

      Každopádně agitací pro Teslu nebo elektromobily ztrácíte čas obecně. Nechte tomu volný průběh ti co si elektromobil nebo hybrit koupit mohou tak udělají bez i Vás. Ti, kteří ho mít nemohou z důvodů ceny nebo nemožností nabíjení si ho nekoupí ani, když jim vymluvíte do hlavy díru.

    • Martin... (neregistrovaný)

      Jen jeden příklad za všechno, co jste napsal:

      „-ohledně „turbonabíječek“ doma v garáži lokální vedení může být takové ČEZ vám tam žádnou nedovolý zatížení lokální sítě

      -kupodivu zásuvky na ulicích nejsou běžné. O rychlo-nabíječkách nemluvě! Stačí se podívat na mapy nabíječek.

      -nabíjení trvá dlouho, a protože zpomaluje, na několik desítek procent to nabijete za chvilku ale 100% trvá několik hodin. Bohužel rychlo-nabíječky tu nejsou.“

      Pane Martine P. rychlonabíjení je zakomponované přímo do toho auta, to není nějaká venkovní turbo-nabíječka či jak si to představujete, Vám se jen doporučuje, abyste měl 16 amperový jistič, kdyby došlo k přetížení, jestliže byste měl starší rozvod či toho už měl zapojeno více. Nic víc. Silně Vám doporučuji – přestaňte o tom žvanit, když tomu očividně vůbec nerozumíte – s každým dalším příspěvkem se víc a víc zesměšňujete.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *