TOPlist

Nové informace o Windows Phone 7 Series z MIXu 2010

Včera byl v Las Vegas zahájen další ročník konference MIX 2010, která se točí nejen okolo webových technologií a standardů, ale letos také kolem platformy Windows Phone 7 Series, kterou Microsoft představil přesně před měsícem v Barceloně, ale pokud jste sledovali mé zpravodajství, pak víte, že únorová premiéra nebyla zcela kompletní a zůstala po ni celá řada nezodpovězených otázek. A právě na ty bychom měli během jednotlivých keynotes, které jsou rozloženy do několika dnů, získat odpovědi. První den se točil okolo obecné prezentace systému, informacích pro vývojáře a Marketplace.

Pokud jste byli během včerejších odpoledních hodin u počítače, mohli jste živý přenos z keynote sledovat na této adrese (dnes zde bude stream pokračovat). Jestliže jste to z nějakého důvodu nestihli, můžete si celý stream znovu přehrát, Microsoft jej totiž před malou chvílí zveřejnil na svých stránkách. Jak jsem již nakousl v úvodu, na keynote byla nejprve celá platforma znovu odprezentována a poté se přešlo k ukázkám aplikací napsaných v Silverlightu, Visual Studiu 2010 a XNA Game Studiu 4.0. Z předešlých bleskovek jistě víte, že Microsoft se vývojářům snaží vytváření aplikací co nejvíce usnadnit, což je dobrý krok k tomu, aby si u nich tahle nová platforma získala pozornost. 90% kódu vytvořené aplikace je kompatibilní současně s platformami Windows Phone 7 Series a Xbox + také se stolními Windows. To by v budoucnu mohlo hrát velice důležitou roli a rozhodně je to od Microsoftu velmi dobrý tah (ono mu v tomhle případě snad ani nic jiného nezbývalo). Pokud jste vývojář a zajímá vás, jak mají aplikace pro Windows Phone 7 Series vypadat, můžete si prostudovat téměř 70 stránkový manuál ve formátu PDF.

Vstřícné podmínky pro vývojáře
Dalším lákadlem by pro vývojáře mohl být fakt, že mohou všechny aplikace pro WP7S vyvíjet zcela zdarma. Stačí si ze stránky developer.windowsphone.com stáhnout potřebné nástroje a můžete začít. Balík s názvem Windows Phone Developer Tools obsahuje Visual Studio 2010 pro Windows Phone, Expression Blend 4 pro Windows Phone a XNA Game Studio 4.0 pro Windows Phone. Na stránkách si navíc můžete stáhnout několik jednoduchých ukázek aplikací. Přímo z Visual Studia 2010 je pak možné (respektive bude možné) hotovou aplikaci odeslat do Marketplace. Tady se také chystají velké změny; tak například Marketplace už nebude omezený regiony a vývojář dostane z ceny aplikace celých 70%. Když už Microsoft při vývoji Windows Phone 7 tak trochu opisoval od Apple, tak doufám, že si zapsali i to, aby bylo v Marketplace možné nakupovat skrze internetovou platební kartu, protože v opačném případě bychom se na našem trhu dočkali úplně stejně nefunkčního obchodu jako je tomu nyní u Windows Mobile 6.5.

- -

- -

Ze včerejší keynote mám ale pocit, že si Microsoft konečně uvědomil, že je potřeba přijít s opravdu výhodnými podmínkami pro vývojáře a snad tedy dotáhne i onen Marketplace k dokonalosti (a tady mluvím hlavně o možnosti nákupu placených aplikací ve všech zemích ihned při spuštění). Mimochodem Marketplace bude jedinou možností, jak hry a programy do telefonu nainstalovat. O tom, jak bude nový Marketplace vypadat, si můžete udělat obrázek z přiloženého videa; u většiny placených programů v databázi nebude chybět tlačítko „Try“ pro stažení zkušební nebo časově omezené verze.

Jestliže je váš PC vybavený systémem Windows 7 a máte k němu připojený multidotykový monitor, můžete na něm aplikovat nejrůznější gesta i v samotném emulátoru, což je určitě skvělá věc. Microsoft se nijak netají tím, že Windows Phone 7 Series podporují multitouch a jsem zvědavý, jak na tohle zareaguje Apple, protože tady v minulých měsících létalo vzduchem hned několik žalob třeba na Nokii či HTC.

Zakletý multitasking
O multitaskingu se zatím nemluvilo, ve včerejší keynote byly pouze demonstrovány některé možnosti online push notifikací v aplikacích třetích stran. Bylo to demonstrováno na jednoduchém programu pro zobrazování sportovních výsledků, kde si uživatel mohl nastavit, na jaké události chce být push notifikacemi upozorňován. Dejme tomu, že nás zajímají fotbalové výsledky, které u notifikací zaškrtneme. Jakmile u sledovaného zápasu padne gól, telefon vás na to během několika vteřin upozorní textovou notifikací v horní lince. Když si ji rozkliknete, objeví se doplňující informace a v keynote se u této aplikace dokonce zobrazoval relevantní obsah (další góly, video z kopu na branku…). Tuhle ukázku si můžete prohlédnout i v záznamu z keynote a myslím, že jsou na tom notifikace velmi dobře předvedeny. Pořád ale doufám, že v dalších dnech se objeví informace k tolik probíranému multitaskingu, který v systému přítomný je. Jen se zatím neví, do jaké míry bude zpřístupněný aplikacím třetích stran.

Doplněno: Tak to vypadá, že multitasking, jaký známe ze starších Windows Mobile, ve Windows Phone 7 opravdu nebude; alespoň se to tvrdí v článku z WMExperts.com. Aplikace třetích stran tedy budou moci komunikovat výhradně přes push notifikace. Některé programy však budou moci získat oprávnění pro spuštění vlastní služby v odpovídajícím hubu, ale plnohodnotný multitasking zkrátka nebude. Tohle se mi příliš nelíbí a mám pocit, že to celou řadu zastánců Windows Phone pěkně pobouří, ale co se dá dělat, křičením a nadávkami v diskuzích s tím toho stejně mnoho nenaděláme. V tomhle se Microsoft u Apple inspirovat neměl, ale jejich vývojáři pro to asi mají svoje důvody.

-

Mimochodem, Microsoft prý nebude mít problém s nahráváním prohlížečů, e-mailových klientů a obdobných aplikací do Marketplace a rozhodně takové programy nebude blokovat, naopak je prý uvítá.

-

A na závěr ještě finální standardizované parametry pro Windows Phone 7 telefony:
– kapacitní displej s HVGA/WVGA rozlišením (s možností stisknutí minimálně 4 bodů najednou)
– pohybový senzor, světelný senzor, proximity senzor, A-GPS, digitální kompas
– minimálně 5 MPx fotoaparát s přisvětlovací diodou + speciální tlačítko pro spuštění fotoaparátu
– procesor ARMv7 Cortex/Scorpion nebo lepší, hardwarově akcelerované kodeky, DirectX 9 akcelerace
– 256 MB RAM nebo více, 8 GB či více ve vnitřní paměti

Autor článku Jiří Hrma
Jiří Hrma
Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytré domácnosti, cestovatel, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů.

Kapitoly článku