Sledujte nás na YouTube

Japonští vědci přišli na způsob, jak vyrobit téměř nerozbitné sklo

Sklo je velmi křehké, což nám v životě často působí mnoho problémů, od rozbitých oken, láhví, skleniček, až po zničené displeje našich kapesních zařízení. Ve snaze zbavit se této negativní vlastnosti přišli vědci s mnoha nápady, které měly vlastnosti skla vylepšit – pomocí tvrzení, laminování, vrstvení, a podobně.

Japonští vědci nyní představili jejich řešení. Sklo, ve kterém je z 50 % zastoupen oxid hlinitý, je prý téměř nerozbitné. O kladných účincích směsi oxidu křemičitého a oxidu hlinitého se vědělo již delší dobu, technologie však neumožňovala výrobu, neboť při jakémkoliv kontaktu s formou začala směs okamžitě krystalizovat a nedošlo k vytvoření průhledného materiálu.

Tým z Japonska tedy přišel s novou metodou, u které není k výrobě třeba žádná forma. Tu nazvali aerodynamická levitace a její princip spočívá v tom, že se složky spojí ve vzduchu bez kontaktu s formou, díky čemu nedochází k nežádoucí krystalizaci. Výsledkem je průhledné „megasklo“, které prý překoná i ocel a železo v modulu pružnosti v tahu (Youngův modul).

Takto pevné sklo by bylo v budoucnu možné použít téměř všude, ať již v okenních tabulích, automobilech, nebo právě třeba v chytrých telefonech, tabletech, či u notebooků. Materiál by se na trhu měl objevit v horizontu pěti let, ještě si tedy budeme muset chvíli počkat, výsledky by však mohly být působivé.

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

10 komentářů

  1. xzeit (neregistrovaný)

    O tom se zas bude mluvit za 5 let,že to tady bude za 5 let :-)

  2. thegrid (neregistrovaný)

    Rozhodne je to plus, ale proc v automobilech? Až se prevrátím na strechu a auto začne hořet, ocenil bych stávající – rozbitné sklo.

    • ferko (neregistrovaný)

      napríklad by mohli byt nerozbitne celne skla, kdezto tie bocne by boli klasicky rozbitne aby sa dalo vyjst aj z prevreteneho auta

    • uni (neregistrovaný)

      ferko (neregistrovaný): Tak už dnes je přední sklo prakticky nerozbitné. Pokud se tudy budeš dobývat do vozu, tak jej spíše těmi údery vlastně vysadíš z karoserie než rozbiješ.

      A pokud jde o boční, tak tam je téma v zásadě bezpečnost proti vniknutí zloděje.

      Pokud narážíš na záchranu při nehodě, tak jako tak jsi z vozu vyštípán, než vytahován skrz okno.

  3. jirxu (neregistrovaný)

    Otázka co znamená, že toto sklo překonává ocel v Youngove modulu…ono jedem ohledu je vyššímodul lepší (pevnost v tahu) a nebo také horší (křehké).

    otázka je taky chování v tlaku nebo smyku…a vůbec odolnost proti křehkýmu lomu…(ne ocel se fakt po pádu na ostrý předmět nerozsype, jako sklo nebo keramika)

  4. bkf1 (neregistrovaný)

    Jsem teď úplně dostal chuť na nějakou další pohádku o AKUMULÁTORECH :D Co vy?

    • Roman (neregistrovaný)

      presne tak, den bez inovacii akumulatorov ani nie je dnom, skoda ze tie inovacie koncia v inej galaxii…

  5. WP (neregistrovaný)

    A skláři nebudou mít co žrát:)

  6. tompec (neregistrovaný)

    aaaaa, transparentní hliník, konečně :-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *