Sledujte nás na YouTube

MWC 2015: Sen každého technologického nadšence aneb má první návštěva v Barceloně

Letos jsme se na MWC poprvé vydali v redaktorském triu. Pro mě samotného se jednalo o vůbec první akci takových rozměrů. A jelikož jsem byl plný zážitků, pokusím se vám své pocity přiblížit na následujících řádcích.

V uplynulých letech se na barcelonský Mobile World Congress vždy vypravovali dva zástupci naší redakce, konkrétně náš šéfredaktor Jirka Hrma a Richard Streit. Letos jsme se ale rozhodli nabídnout ještě kvalitnější zpravodajství a do Barcelony jsme vyrazili ve třech. Pro mě, jakožto nejmladšího člena redakce, se jednalo o vůbec první cestu na veletrh takových rozměrů, proto jsem až do příjezdu neměl zcela jasnou představu, co od této události očekávat, byť mě Jirka na vše důkladně připravoval. Tak pojďme na to.


Hlavní vstup na výstaviště Fira Gran Via

Neděle: Ve znamení tiskových konferencí

První den – neděle, se nesl ve znamení tiskových konferencí, kde byly představeny nové vlajkové modely HTC a Samsungu. Na první jmenované jsem po příchodu byl celkem překvapen velikostí celé akce, která měla hrubým odhadem okolo tisícovky účastníků. Čelist mi poté spadla o poznání více na eventu Samsungu, jež byl zhruba čtyřnásobně tak velký. Obě události byly nicméně výborně zorganizované a až na tradiční drobné problémy s připojením k internetu vše probíhalo v nejlepším pořádku.

 
Tento týden se počet obyvatel Barcelony krátce zvýšil téměř o sto tisíc obyvatel

Je třeba říci, že prostoru na oddech není mnoho. Celý den je totiž nutné připravovat obsah o přítomných zařízeních a nezřídkakdy na vás přitom tlačí čas. Například ve chvíli, kdy se představuje nějaká novinka, je nutné vydat text co nejdříve po odhalení tak, aby byl článek co nejaktuálnější. Vzhledem k rozsáhlosti této akce je pracovní nasazení vysoké a pokrýt vše potřebné vyžaduje velkou produktivitu.

Hned další den nad ránem jsem se nachystal na cestu k výstavišti Fira Gran Via, kde se MWC odehrává. Jestliže něco není úplně domyšlené, pak je to jednoznačně doprava. Barcelonská MHD totiž nápor takřka stovky tisíc účastníků vůbec nezvládá a do autobusu jsem se první den vešel napočtvrté. Jedná se navíc o skvělou příležitost pro kapsáře, což na vlastní kůži pocítil nejeden návštěvník veletrhu.

   
Představení produktů Huawei Watch (videopohled), HTC One (M9) a Samsung Galaxy S6/S6 edge oficiálně odstartovalo letošní Mobile World Congress

Čeho se v Barceloně dále úplně nedostává je spánek, jelikož po návratu z výstaviště ve večerních hodinách je třeba ještě zpracovávat další obsah a do toho jsou zde různé večeře se zástupci jednotlivých společností a další akce podobného ražení. Obvykle se tak člověk nedostane do postele před půl nocí a přitom je především v prvních dnech nutné být již v sedm ráno opět na nohou.

Moderní výstaviště s několika obřími halami

Samotné výstaviště se nachází ve čtvrti plné moderní architektury, která na mě velice zapůsobila. Po vstupu, kde je potřeba se akreditovat NFC visačkou a občanským průkazem, případně lze použít váš telefon s mobilní aplikací MWC, do které se uloží vaše digitální identita. Následně se již můžete vydat do výstavních prostor, které tvoří celkem osm obrovských hal. K dispozici jsou také různé terasy a novinářské centrum, ve kterém se nachází několik stovek míst, ale i tak je zde často obtížné „zabrat židli“ a většinou se nevyhnete několikaminutovému čekání.


Výstaviště tvoří osm velkých hal, celková výstavní plocha přesahuje 240 000 m². K dispozici je 4 580 parkovacích míst, 45 restaurací a dva heliporty.

Velikost výstaviště mě zaskočila a v prvních chvílích jsem trochu bojoval s orientací po jednotlivých halách. Stačilo ale půl dne a přišlo zásadní zlepšení. Občas se mi sice podařilo vydat se opačným směrem, to se však stává i zkušenějším jedincům a vzhledem k rozlehlosti celého areálu vskutku není divu. Díky dostupným plánkům a početnémupersonálu, který je vždy připraven ochotně poradit, není problém najít to, co je potřeba.

Pro usnadnění je k dispozici také oficiální aplikace pro chytré telefony, kde naleznete seznam vystavovatelů a přednášejících spolu s mapou, pomocí níž lze jednoduše najít stánek, který právě hledáte.

Je vidět, že pořadatelé již mají nějakou tu praxi, po stránkách organizace tudíž doopravdy není co vytknout. Novinářské prostory jsou dobře vybavené a ještě dlouho budu v dobrém vzpomínat na obědy, které byly jedním slovem výtečné a sestávaly z několika kuchyní s možností libovolného výběru – čínské, japonské, jihoamerické a středomořské.

Zajímavé přednášky i záplava čínských značek

Po halách jsou rozmístěny stánky všech myslitelných i nemyslitelných výrobců, přičemž zejména číslo 7 ukrývalo spoustu čínských firem, jež v názvu nesly slovo Shenzen a nabízely polofunkční lacině vypadající elektroniku. Zde už se nabízí myšlenka, jestli je jejich přítomnost k něčemu dobrá, přičemž my v redakci jsme se celkem jednoznačně shodli, že ne.


V rámci přednášek a diskuzí se na letošním MWC objevil například Mark Zuckerberg (CEO Facebooku), Sundar Pichai (Senior viceprezident Googlu) či hudebník will.i.am. Návštěvník tak má možnost dozvědět se spoustu zajímavých informací z probíhajících přednášek, které jsou vždy streamovány online.

Mobile World Congress je skvělou událostí pro každého, komu technologie něco říká. Nejde pouze o samotné produkty, ale také o to, že jste doslova obklopeni tím, co vás zajímá a okolo vás je mnoho lidí, kteří toto nadšení sdílí. Na stáncích si nezřídka kdy můžete pohovořit se zaměstnanci dané společnosti a dozvědět se zajímavé věci, ačkoliv najdou se také případy, kdy se pouze lámanou angličtinou dozvíte to, co byste si jinak přečetli v letáku. Možnost prohlédnout si takřka všechny nejnovější smartphony, tablety a nekonečné hromady všemožného příslušenství je pak také příjemná.

Pokud se na MWC chcete podívat jako běžný smrtelník, pak je třeba se doopravdy plácnout přes kapsu. Základní vstup přijde na 749 EUR (asi 20 500 Kč) a umožní v podstatě pouze pohyb po výstavních prostorech. Chcete-li navštívit i nějaké přednášky, pak si připravte minimálně 2 199 EUR na Silver Pass (asi 60 000 Kč) a další výhody vám odemkne Golden Pass za 2 699 EUR (74 000 Kč). Možnosti plně srovnatelné se vstupem přes novinářskou akreditaci nicméně poskytuje teprve Platinum Pass, jeho cea však činí plných 4 999 EUR (137 000 Kč). Kompletní přehled naleznete na oficiálních stránkách MWC

MWC je v roli novináře občas poněkud náročnější a počet kilometrů, které jsme za den nachodili po výstavišti, rozhodně nebyl nízký – v průměru se během jednotlivých dnů pohyboval v rozmezí 15 až 20 km. Za pět dnů v Barceloně jsme tedy každý nachodili téměř 100 km. Do těchto údajů nejsou započítany jen kroky po výstavišti, ale i po samotném hlavním městu Katalánska.

Tip ke čtení – Mobilní svátek roku je za námi: Co nejzajímavějšího letos MWC přinesl?

To vše je ale jen mírnou daní za zkušenosti, jež zde můžete získat a zážitek, který si odnesete. Samotná Barcelona pak rozhodně také stojí za návštěvu, jelikož se jedná o velmi pohledné město se zajímavou architekturou všeho druhu a také přátelskou a otevřenou atmosférou. Na své si zde tak přijde doopravdy každý. Sečteno podtrženo, MWC 2015 lze i přes občasné drobné komplikace, stres a námahu považovat za vydařenou akci, která významným způsobem určuje trendy v oblasti chytrých zařízení i nositelné elektroniky.

Martin Pavlović

Redaktor webu SMARTmania.cz a současně student jednoho z pražských gymnázií. Dalšími koníčky jsou mimo technologie také společenské dění, cestování a fotografie. Milovník kvalitní literatury a hudby.

5 komentářů

  1. Petrohrad (neregistrovaný)

    Teda ten vstup to je pálka! Zajímalo by mě, jestli se to redakci vrátí v podobě příjmů z reklam při zvýšené návštěvnosti stránek během akce…

    • Martin Pavlović (neregistrovaný)

      Novináři dostávají bezplatný vstup na základě akreditace. Ceny uvedené v článku platí pro osoby, které cestují například z obchodních důvodů.

    • Jiří Hrma (neregistrovaný)

      Přesně tak, novináři, kterým je schválena akreditace, mají vstupenku zdarma. Ale získat akreditaci (tedy alespoň tu první) je občas docela boj.

      Pamatuji si na kolegu z jiné redakce, který když na MWC letěl poprvé (je to už několik let nazpět), musel kromě odkazu na publikované online články poslat do Barcelony fyzicky časopisy, do kterých publikoval. Dnes už jsou pravidla mírnější, ale když jsem se poprvé před pěti lety akreditoval, byl to také celkem boj :-)

  2. jarda (neregistrovaný)

    No, taky jsem si to rikal. To vstupne je silenost. To by snad mely zaplatit firmy ne? A ne zdimat jeste novinare. A jestlize tam byli tri, to je opravdu musi bavit a zivit. Me by zajimalo, jestli tam bylo i neco jineho zajimaveho nez telefony a tablety. Dekuji za info.

    • lerion (neregistrovaný)

      Ten vstup je vysoký právě proto, aby to odradilo běžné návštěvníky. Aby dorazili jen lepší novináři. Takový veletrh by byl naprd, kdyby tam byly miliony zvědavců, co chtějí naživo vidět nějaký telefon o měsíc dříve než přijde do obchodů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *