Worldwide Partner Conference, kterou v těchto dnech pořádá Microsoft, začala velice překvapivě přiznáním provozního ředitele Microsoftu Kevina Turnera, že redmondský gigant na trhu s koncovými zařízeními prohrává. I když na poli osobních počítačů stále dominuje s 90procentním podílem, v ostatních oblastech se mu příliš nedaří a pokud do statistiky zahrneme i chytré telefony a tablety, patří Microsoftu pouze 14 % pomyslného koláče.
Toto číslo v Microsoftu neberou jako prohru, ale naopak jako velkou výzvu do budoucna. Turner sdělil, že má-li společnost 90 % trhu, soustředí se na ochranu svého podílu. Pokud ale vlastní pouze 14procentní podíl, musí svůj přístup změnit. Těchto aspektů si je zcela jistě vědom generální ředitel Microsoftu Satya Nadella a mnohé naznačil ve svém otevřeném dopise zaměstnancům, jehož hlavním mottem je „Produktivita a platformy“.
Právě vysoká produktivita spolu se schopností se odlišit od konkurence se mají stát hlavními body nové výzvy, která si klade za cíl zvýšit podíl Microsoftu na poli koncových zařízení. K tomu mají Microsoftu pomoci i nová zařízení v nižší a střední třídě, která mají přímo konkurovat stále populárnějším Chromebookům. V předvánoční sezóně se mají objevit první tablety s Windows s cenou pod 100 USD (2 000 Kč bez DPH) a notebooky s cenou začínající na 199 USD (4 000 Kč bez DPH). Prvními vlaštovkami na boj s Chromebooky mají být Acer Aspire ES1 a Toshiba 11,6.
Tyto a další levné notebooky mají stavět na operačním systému Windows s Bing, výrobci telefonů a tabletů s úhlopříčkou pod devět palců zase mohou těžit z nulového poplatku za licencování systému Windows (Phone). Jsme zvědaví, jak se zvýšená produktivita a odklon od Ballmerovského „Zařízení a služby“ na podílu Microsoftu v budoucnu projeví.