Sledujte nás na YouTube

Jony Ive tlačí na lepší spolupráci uvnitř Apple a moderní design iOS

V říjnu odešel vedoucí vývoje iOS Scott Forstall. Jony Ive se ujal vedení sekce „human interface“ napříč celou společností. Včetně iOS, o kterém se často říká, že by potřebovalo aktualizaci designu. Teď, několik měsíců po změně vedení, přichází informace o bližší spolupráci mezi týmy, které se starají o design softwaru a hardwaru, změny jsou tak významné, že je o nich slyšet i mimo společnost, která je známá tajením svých interních záležitostí. Podle těchto informací, Greg Christie, který pracoval pod Forstallem, je teď vedoucím vývoje uživatelského rozhraní pro iOS. Tento tým je pod dohledem skupiny, která se stará o průmyslový design, kterou vede Jony Ive. Jeho role znamená, že se účastní schůzek obou týmů a dochází k hlubšímu spolupráci a sdílení informací. 

 

Zatímco detaily o přímém vlivu na další verzi iOS jsou minimální, informace říkají, že Jony Ive tlačí moderní „flat design“, který je více asketický a podobná se designu, který užívá Google v poslední době. Celkově je však rozsah změn spíš konzervativní. Což může zklamat ty, kteří čekají  radikální změny. Vypadá to, že Apple není ochotný odradit uživatele iOS, kteří jsou zvyklí na software za posledních šest let. I přes nedostatek velkých změn, nová forma spolupráce uvnitř společnosti je to, co CEO Tim Cook měl na mysli, když se zbavil Forstalla v loňském roce. 

Další informace jsou o spolupráci mezi vývojářskými týmy Mac OS a iOS, které vede Craig Federighi. Změny jsou zatím pomalé, skupiny se více překrývají, ale Federighi se rozhodl je držet odděleně. Týmy však čeká větší reorganizace letos v létě, kdy by mělo dojít ke sblížení. V současnosti je těžké posoudit dopad změn, které Tim Cook ve společnosti udělal, ale rozhodně jsou největší od nástupu na pozici CEO před více než rokem a půl.

David Podzimek

22 komentářů

  1. Standa (neregistrovaný)

    Jsem rád, že si Apple uvědomuje své nedostatky a fandím mu – oproti konkurenci nedostatečně houževnatá konstrukce (viz nedávný článek s pokusem o konstrukční patent) a koncepčně i graficky zastaralé GUI (to je patrné už cca rok).

    Teď už jen přesvědčit své konzervativní uživatele, že změna nebude k horšímu. S tím ale Apple problém mít nebude.

    • --_-- (neregistrovaný)

      Neviem čo všetci majú s tým zastaralým GUI. Mám pocit, že jeden to povedal a každý to len opakuje. Smartphone je v prvom rade systém na zobrazovanie aplikácii. Ak nie si v dial menu, tel. zozname a nepíšeš sms (sw klavesnicu ma iP kvalitnu) tak nejake GUI v podstate nevidíš. Väčšinu času sú ľudia v aplikáciach. Proste každý smart ma maticu s aplikáciami. Tie veci okolo sú len omaľovanky. Stále neviem čo je na iných smart také pokrokové. Mohli by sme sa maximálne baviť o gestách.

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Není to samozřejmě jen o uživatelském rozhraní, například limitované možnosti aplikací třetích stran. Pokud jde o UI tak někdo kritizuje nekonzistentní designové prvky, nebo „mrtvé ikony“. Samozřejmě srovnat s konkurencí si to může každý. Nic není perfektní a každý volí podle svých potřeb.

    • --_-- (neregistrovaný)

      Tak API pre 3rd aplikacie je nieco uplne ine a vobec by som to nevztahoval na GUI. Musim povedat, ze okrem noveho BB som mal vsetky OS na mobile. Co sa tyka API tam nevidim nejaky velky nedostatok u iOS., respektive vobec. Ano su tam iste veci co nejdu, ale 99% potrieb ludi to splna.

      Ano, UI je v niektorych veciach nekonzistentne po par updatoch, nie vsetky ikony, alebo prostredie v apps sa mi paci, ale to je vec dizajnu ale nie zmeny filozofii fungovania celeho GUI.

      iOS je skor okukane, ale nie zastarane GUI. Proste to skor potrebuje prekreslit,kedze po niekolkych updatoch sa to prostredie rozne nabalilo. Ale stale to funguje rovnako ako u inych OS. Zastarane GUI, to len vsetci opakuju po sebe.

  2. weth (neregistrovaný)

    No ja bych uvital v novem iOS konecne prenos gest i na iPhone. Na iPadu jsou davno a treba novy BB10 ukazal ze neni treba se jich bat ani na „malych“ zarizenich.

    Dalsi veci, kterou bych chtel uz dlouho je jednotne datove uloziste, resp. jedno misto, kam ukladat data, klidne kontrolovane pres nejake API, ale jednotne… Presouvat data mezi aplikacemi je opravdovy opruz… Na toto sice Ive asi vliv mit nebude, ale s tim prvnim by neco udelat mohl:).

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Souhlas, gesta na iPadu jsou dlouho a mám tendence je dělat i na iPhone když ho mám v ruce.

      iCloud bez komentáře raději :) to je hrozná věc…zvlášť pokud nemáš Mac, ale Windows PC. Na Verge o tom byl nedávno moc pěkný článek: [odkaz]

    • htcjirka (neregistrovaný)

      „prenos gest i na iPhone. Na iPadu jsou davno a treba novy BB10 ukazal ze neni treba se jich bat ani na „malych“ zarizenich. “

      Spise Nokia N9/MeeGo,BB10 uz jen nedokonale kopiruje.

    • Geary (neregistrovaný)

      No nevim, třeba zavírat aplikace, nebo naposled spuštěný aplikace vyvolat gestem na iPhonu by bylo trochu zvláštní.

    • weth (neregistrovaný)

      htcjirka: Napsal jsem, ze kuprikladu na BB10 se ukazalo, ze to funguje. Je mi fuk, kdo mohl byt driv, na to se nehraje. webOS mel taky swipe gesta pro ruzne akce a ted uz je to prd platne.

      geary: Nevidim jediny duvod, proc by to melo byt divne. Na iPadu to take neni divne. Nikdo samozrejme nepredpoklada, ze by to mela byt stejna gesta jako na iPadu, spise neco, co se da udelat jen jednou rukou, resp. jednim prstem.

    • Geary (neregistrovaný)

      No protože jakýkoliv gesto na zavření aplikace je zdlouhavější a složitější než zmáčknout tlačítko. Na iPadu to význam má.

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Pokud je to jeden pohyb…zdola nahoru apod. Může to být rychlejší a ušetříte místo, když se zbavíte HW tlačítka. Určitě to není tak intuitivní a vyžaduje to zvyk-učení ze strany uživatelů.

    • weth (neregistrovaný)

      geary: Tvrdim, ze gesto pro minimalizaci aplikace v BB10 je stejne rychle a slozite jako stisknuti tlacitka. A rozhodne se nej mene vykloubi palec.

      david podzimek: pravda, je to mene intuitivni. ale mohla by to byt alternativa home tlacitku, jako na ipadu. jeste k tomu prvnimu komentari: nemyslel jsem iCloud, resp. jeho soucasnou podobu, ale spis zpusob, jak jsou ukladany jednotlive soubory v aplikacich. Spise bych uvital jednu hromadku, kam by se sypalo vsechno a jednotlive aplikace by z teho hromadky mohli tahat svoje soubory.. A klidne at je ta hromadka v iCloudu proc ne.

    • Standa (neregistrovaný)

      Já bych hlavně nedělal z intuitivnosti něco víc než je. Apple si na tom sice založil marketing, takže applisti mě jako vždy sežerou, ale aby něco bylo intuitivní, musí se to nutně držet základních uživatelských zvyklostí a posun dopředu je omezen. Čehož je Apple dobrým příkladem.

      Pokrok (i k dobrému) nemůže být vždy intuitivní a přínos se může objevit až po čase.

    • weth (neregistrovaný)

      standa: Ne nezbytne se musi na neco navazat – tedy pokud nemas na mysli zvyklosti z bezneho zivota, ty „nepocitacove“ (to z tve vety nejde poznat). Ty jsou naopak pro podobnost s nejakym „pocitacovym resenim“ velkym prinosem.

      Ja bych to postavil opacne, nejlepsi je udelat pokrok tak, aby byl intuitivni. Tam uz nejednou Apple ukazal, ze to umi.

    • Standa (neregistrovaný)

      Weth: jak chceš udělat, aby byl pro uživatele intuitivní gestový OS se všemi jeho výhodami, pokud jsou tito uživatelé léta zvyklí na zastaralé a klasické ovládání z iOS a Androidu? To nejde, lidé jsou nějak naučení a tyto postupy se snaží aplikovat. Když pošleš člověka, co je 6 let zvyklý na manuální převodovku do automatu, nebude se umět bez základního vysvětlení pořádně ani rozjet. Přitom je automat daleko pohodlnější. Takových příkladů je spousta a BB10 je jedním z nich.

      Proto je dnes iOS zastaralý – Apple není hloupý, jen ví, že změny bolí.

    • weth (neregistrovaný)

      standa: Vis, ja tak nejak verim spouste neuveritelnych veci:).

      To ze si to ani jeden z nas neumi predstavit, neznamena, ze to nejde. Jasne, zvyky jsou (nekdy) fakt bolest. Jen verim tomu, ze se muze najit nejaka paralela s necim jinym – listovani knihou, pusteni televize, atd. (nechytej me za slovo). Uz ten iOS ukazal, ze to jde udelat jinak nez pokroucenym UI z desktopu. Tak treba nekdo (netvrdim ze Apple) prijde na neco jineho, co bude efektivnejsi/pohodlnejsi nez soucasna ovladani.

      V ohledu ovladani dochazi iOS dech, to je jasne, soucasny trend jsou gesta – bez debat. Nicmene zrovna Apple se bolesti ze zmen az tak neboji – to ukazal nekolikrat (napr. prechod mezi procesorovymi platformami).

    • Standa (neregistrovaný)

      Weth: no zatím mám z novinek mezi telefony zkušenost, že posun dopředu byl vždycky nějak odtržen od dosavadní klasiky. Až mi někdo ukáže, že to jde jinak (intuitivně), pak tomu uveřím. Přechod Windows Mobile > iOS byl uživatelsky revoluční, ale upřímně: měl to velmi jednoduché. 80% uživatelů WM neumělo ovládat a místo přechodu jinam kňučeli několik let na fórech.

      Jaký měl vliv změny procesorové platformy na obyčejného uživatele?

    • weth (neregistrovaný)

      No, vliv to melo docela znacny – spousta „pravovernych“ se bala snizeni vykonu Intel CISC oproti RISC PowerPC (nicmene jak se ukazalo, nebyl to az tak spatny tah). Apple navic umoznil Windows, aby vstoupil na Mac a defacto tak zacal konkurovat Mac OS X. PowerPC byla jistota, Intel velka neznama.

      To ze to mel jednoduche – souhlasim. Ale neni to neschopnosti uzivatelu. Spis o neschopnosti vyvojare, udelat neco, co se dobre ovlada. Nerekl jsem, ze nemuze byt podobny na neco, co uz tu bylo. Jen ze se muze objevit neco, co tu jeste nebylo. Tvuj pripad WM -> iOS byl genialni, to je presne to, o cem mluvim. Napr. posun stranek v prohlizeci nebo otaceni stranek v iBooks je proste intuitivni – neni potreba klikat na pitoma tlacitka, proste vezmes stranku a posunes/otocis ji:). Kdyz jsem poprve mel v ruce dotykova WM, misto posunu stranek jsem stylusem oznacil text.

      Nemyslim, ze ovladani WM byl problem neschopnosti uzivatelu… Spise Microsoftu, ktery proste chtel svoje stolni UI presunout na mobil/PDA.

    • Standa (neregistrovaný)

      No právě: pro uživatele (ač se báli čehokoli), neměla změna CPU platformy uživatelsky žádný význam, takže tady se nedá mluvit o změnách. Navíc Apple měl toto určitě pořádně otestováno.

      Pro mě případ WM > iOS bohužel je o neschopnosti uživatelů. Vždyť oni mnoho let používali to, co nesnášeli. To nezní jako chování rozumných lidí. Já třeba nemám rád květák, a budu si ho pět let denně kupovat, jíst a nadávat na něj? Není pak nic jednoduššího, než těmto uživatelům najednou nabídnout něco kýčovitého, nablýskaného a blbuvzdorného. Plus věci, co na Apple uznávám já: myšlenka Appstore a vyladěnost systému.

      Ano, šlo o stolní UI v PDA, ale MS to taky tak inzeroval -PocketPC.

      A ohledně té neschopnosti vývojáře udělat něco, co se dobře ovládá: to tu právě už tehdy bylo a dokonce před iPhonem (tedy před 2007). Já jsem na WM finger friendly měl a stylus (mám ho spolu s tlačítky rád doteď) jsem vytahoval vyloženě jen na různé editace. Na normální denní provoz stačil prst.

  3. nazor (neregistrovaný)

    No flat UI tlaci hlavne Microsoft se svym Metro (Modern UI) designem. Google ho jen ted zacal kopirovat.

  4. Goodhoko (neregistrovaný)

    Teda, Jonyho Ive nemůžu ani cítit, viděl jsem několik videí z produkce applu o vymýšlení designu nových produktů a když mluvil tenhle člověk, byly to marketingový kecy nejhoršího kalibru, asi to nebylo z jeho hlavy, ale tohle fakt nemůžu.

    • Andreas (neregistrovaný)

      GOODHOKO: Tak je pravda, že na někoho to může i s tou vizuální barevností působit, jako když na něj mluví Vesmírní lidé :-) . Tohle je věc nátury, asi to na spoustu lidí působí, jinak by se takhle nepresentovali.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *