Sledujte nás na YouTube

Slova Jonyho Iva se potvrdila. Hodinářský průmysl zřejmě čekají krušné časy

Několik měsíců před uvedením chytrých hodinek Apple Watch (recenze & dlouhodobé zkušenosti) se Jony Ive nechal slyšet, že hodinářský průmysl čekají krušné chvilky. Každý, kdo alespoň částečně sleduje dění okolo spotřební elektroniky si jistě pamatuje, jaké reakce následovaly. Nikdo ani na vteřinu nezapochyboval o tom, že by toto příslušenství dokázalo ohrozit zaběhlé výrobce či dokonce věhlasné hodináře s dlouholetou tradicí. Již v průběhu letošního roku se ovšem začaly objevovat první náznaky, které predikovaly pravý opak.


Jony Ive loni prohlásil, že hodinářský průmysl čekají horké chvíle. A očividně měl pravdu.

Analytik Jon Cox popisuje rok 2015 za krajně nepřející švýcarským hodinářům, kteří hlásí 12% ztráty tržeb. V reálu se jedná o nejsilnější pokles za posledních šest let, přičemž za největšího viníka je považován Apple a jeho chytré hodinky. Nejmarkantnější propady byly zaznamenány v Hong Kongu, kde prodeje luxusních modelů hodinek klesly o nepříjemných 39 procent.

S obdobným vysvětlením přišla redakce serveru Bloomberg, která též poukázala na rapidní úbytek zájmu o produkty hodinářských společností. Je až neuvěřitelné, že rychle stárnoucí elektronika dokáže ovlivnit trh, jehož předmětem jsou mnohdy až umělecká díla od uznávaných hodinářů. Jestliže Apple v příštím roce představí druhou generaci Apple Watch a další výrobci odhalí nové modely s Tizenem či Android Wear, je velice pravděpodobné, že hodinářský svět bude čelit nepříjemné konkurenci, proti níž není lehké najít účinné zbraně.

Richard Streit

Redaktor serveru SMARTmania.cz, fanoušek mobilní a výpočetní techniky. Vyznává a aktivně provozuje adrenalinové sporty. Mezi další zájmy patří hudba, příroda a moderní vědy. Jeho velkou vášní je Apple a partnerský web CeskyMac.cz.

29 komentářů

  1. Martin P. (neregistrovaný)

    Hodinky v prodeji klesají už delší dobu.Spousta lidí si totiž nekupuje hodinky žádné.

    Takže statisticky hodinky klesají, ale smarhodinky nestoupají.

    Pro velké množství lidí klasické hodinky jsou důležité a smarthodinky byly náhražka. Výdrž a odolnost „normální“ hodinky zatím neohrožuje… …ve většině případů se jedná o outdoor využití. Nebo různé jiné sporty, kde nechcete tahat telefon ještě v kapse. Případně budete bez nabíječky víc než 8-16-24…hodin.

    Apple proti TAG HEUER či jiným značkám byly jsou a budou hračka pro „šašky“. Stejně jako Apple auto v budoucnu neohrozí jiné zavedené výrobce.

    • Tris (neregistrovaný)

      Za mě jsou klasické hodinky pro šašky, jenom módní doplňek který je zbytečný a i drahé hodinky skoro nerozeznáte od hodinek z tržnice, Apple watch je užitečný doplňek který je nezaměnitelný

    • chmeldas (neregistrovaný)

      TRIS, tohle může prohlásit snad jedině zženštilý metrosexuál. :D

    • pavel (neregistrovaný)

      Naprostý souhlas s TRISEM, přesto si tu všichni „váží“ názorů od šašků jako je matrin p…

    • chmeldas (neregistrovaný)

      PAVEL, Martim může být jaký chce, ale v tomhle případě má naprostou pravdu.

    • borix (neregistrovaný)

      Tris a Pavel: Vy jste cílovka apple, google apod. Hodinky nenosíte, ale zajímáte se o spotřební elektroniku. Tím pádem vás skutečné hodinky vůbec nezajímají a pravděpodobně ani nikdy nebudou. Využíváte technologie, protože jsou pro vás v něčem užitečné. Pokud nebudete tvrdit nějaké hovadiny, že apple je prémiová značka a apple, huhajvej apod. vyrábí luxusní hodinky atd., tak jste prostě normální lidé a nemám důvod vás nějak urážet.

      Jen pro upřesnění. Drahé hodinky, pokud o nich něco víte, rozhodně rozeznáte od těch z tržnice. Paradoxem je, že i třeba „repliky“ (= chápej povedenější kopie) luxusních hodinek se prodávají třeba i za 50 tis. Kč. To když ze sebe někdo chce udělat, na co nemá.

      Tam, kde se skutečné hodinky nosí, by se zase člověku s nějakými smartkami vysmáli.

    • Tris (neregistrovaný)

      Jj teď jsi mě fakt rozesmál , asi jsem Ti zboural bábovičku viď ? Spíš metrosexuál se ověsí zbytečnou „parádou“ :)

    • chmeldas (neregistrovaný)

      Buď v klidu. Moje bábovičky jsou stále pevné. Zbytečná paráda jsou spíš Apple Watch. Klasické hodinky jsou úplně jiná liga. Nedovedu si představit, že bych si k obleku vzal Apple Watch. To bych si rozhodně musel nafackovat.

    • TomasSX1 (neregistrovaný)

      Plus ide aj o hodnotu. Klasicke hodinky, napr. ten TAG HEUER, Omega, atd. je investicia ktora na cene nestrati ani po rokoch. Kdezto tie tvoje skvele Apple Watch mozes po roku/dva hodit do kosa, nestekne po nich ani pes.

    • borix (neregistrovaný)

      Chmeldas: Ono to opravdu trošku udělalo vrásky třeba TH, protože apple zvolil stejnou cílovou skupinu. Jak už jsem psal, nezkušení manažerci, kteří si mysleli, že TH je luxusní značka, je s oblibou kupovali jako prodloužení brka a spousta z nich si teď kupuje dražší apple watch – po prvním trapasu zase prodávají, ale to už pak nejdou do TH, ale něčeho dražšího.

    • mas0n (neregistrovaný)

      TRIS: Chapu, ze z platu pokladniho v Kauflandu na poradne hodinky nikdy neusetris, ale to neznamena, ze to tak ma kazdy. Takze bud tak hodny, a radeji uz nepis o tom, cemu nerozumis…

    • chmeldas (neregistrovaný)

      Borix, to určitě udělalo, ale je to tím, že část portfolia TH se cenově s Apple Watch překrývá.

    • kukolar (neregistrovaný)

      MARTIN P. určite si takto klábosil – „trepal blbosti“ aj pod značkou Tesla a jeho Roadsterom a neskor model S

      jojo bla bla bla

  2. borix (neregistrovaný)

    Tyhle historky šířící se internetem jsou v překladu asi něco takového:

    „Hyundai se svojí i40 se šlapadlem na místě spolujezdce zcela ochromila trh luxusních automobilů, protože prodeje základní verze VW Passat klesly o 30%…“ :-)

    Dotýká se to levných hodinek a střední třídy. Takže prodeje Swiss, Tissot postupně klesají, částečně i nižší střední třída, jako např. Tag Heuer (tam je ale náhodné spíš zaměření na stejnou cílovou skupinu – mladí a nezkušení manažerci, co si myslí, že hodinky za 80 tisíc Kč jsou luxusní zboží). Luxusní značky, jako AP, PP :-), pokud by se k něčemu takovému snížily, tak můžou rovnou zabalit krám. Ve světě hodinek jsou quartz levnou volbou a smarthodinky směšnou hračkou, jak píše Martin P.

    • wepezwanil (neregistrovaný)

      asi tak. smarthodinky jsou pro jinou cilovku nez jsou aktualni vlastnici luxusnejsich hodinek. trochu se to da prirovnat k tomu, jako kdyby apple zacal prodavat iTriko a na netu by sirilo, ze vyrobce obleku ceka pokles zajmu.

      ano, je tam prunik majitelu levnejsich hodine, kde lip vypadajici kousky smarthodinek (huawei) dokazi nahradit tento segment + pidat i neco navic. ale jinak? no..

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Nemusite jít ani do segmentu „luxusních“ hodinek. I Casia pod 5000,- Vám udělají při sjíždění Sázavy nebo Vltavy větší služeb než smarthodinky za 25000,- plus mobil , protože většiba smarthodinek jsou jen periferie mobilu.

  3. Tibb (neregistrovaný)

    Ja osobne nosim hodinky od detstva nie stale ale vacsinou ano. Nehodlam ich vlozit do suflika ani vymenit za nejake chytre“ hodinky.

    • borix (neregistrovaný)

      Je to jen můj názor, ale myslím si, že tyhle smart-věci mají smysl spíš u sportovních aktivit apod., kdy člověk využije třeba krokoměr, měřič tepu a ukládá se třeba nějaká statistika do telefonu. Tam pak ani nevadí malá výdrž. Ale vzít si to mezi lidi.. to je jako mít kdysi hodinky s kalkulačkou.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Pokud sportovní aktivitou si představitel, běhání na pásu ve fitku tak možná.

      Pro normální sportovce je běžně být mimo nabíječku přes 8 hodin a mobilní signál to samé

    • borix (neregistrovaný)

      Asi máš pravdu. Nemám zkušenosti, naposled jsem běžel na autobus tak před desti lety :-)

  4. B17S (neregistrovaný)

    Plně souhlasím „Hodinářský průmysl čekají krušné časy“ Ale ještě nějaký čas to potrvá, než bude ohebný displej a baterka atd. Potom si mobil nebudeme dávat do kapsy, ale si ho zformujeme na zápěstí jako náramek. Pak hodinářský průmysl bude na stejné koleji jako dnes mp3, budíky, kalkulačky atd.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Jasně nekoupite si Dacii a ve BMW si sednou na zadek… :-D

    • borix (neregistrovaný)

      B17S: To se už nestane. Největší poklesy prodejů hodinek už jsou dávno za námi a můžou za ně mobilní telefony. Spousta lidí prostě přestala hodinky nosit, ale opět se to týkalo levných výrobců.

  5. pes (neregistrovaný)

    no nevim.. videl sem to dvakrát na zivo, a nic odpornejsiho sem snad nevidel. Silikonovy reminek, maninky cifernik a proste odporne hranaty cifernik. Jako prominte, ale kdo da za toto 10000 by mel byt zbaven svepravnosti

    • Prasatko (neregistrovaný)

      iWatch asi nejsou spatne, s iPhonem funguji dobre. Taky jsem si je byl 2x osahat v krame, ale ten ctveraty displej je opravdu z meho pohledu osklivy a nikdy bych si ctverate hodinky nekoupil.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      ano iWatch nefungují s iPhonem špatně, oni totiž bez smartphonu na rozdíl od některých smartwatch na platformě Androidwear , nefungují skoro vůbec smart…

  6. antisnob (neregistrovaný)

    První a poslední mechanické hodiny jsem měl asi ve třetí třídě, poté elektronické, které pak byly nahrazeny mobilem. K hodinkám, natož mechanickým, už se nikdy nevrátím:)

  7. Mr. Arakin (neregistrovaný)

    Ne nedarmo jsou hodinky povazovany za sperk pro muze. Kvalitni mechanicke hodinky tradicni znacky vypovidaji o majiteli, ze ma vkus a smysl pro kvalitu. A nemusi to byt nutne drahy model v cene osobniho vozu. Solidni kousky zacinaji uz nekde kolem 15 tisic, a to si dnes muze dovolit opravdu kazdy. Modni vystrelky jako smart watch jiste maji na trhu sve misto, ale kvalitni mechaniku nikdy nenahradi. Nedoakzu si predstavit, ze bych si ke kvalitnimu obleku vzal na ruku nejake smartwatch. Do posilovny nebo na tek, proc ne. I tady vsak existuji zavedene znacky jako treba Suunto.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *