TOPlist

Je BlackBerry na prodej? Nově sestavený tým zkoumá strategické možnosti společnosti

Vedení BlackBerry sestavilo výbor, který má zkoumat budoucí strategické možnosti společnosti na trhu. Jednou z možností je prodej, jak moc je ale uskutečnitelný a dokáže firmu zachránit?

Po delší době relativního ticha a spíše poklesu zájmu kolem sebe společnost BlackBerry rozpoutala poměrně velké mediální vlny. Na svém webu vydala oficiální tiskovou zprávu ohledně možných cest, kterými se hodlá v budoucnu vydávat. Největší pozornost si zasloužila část, ve které je zmíněna možnost prodeje společnosti; média v tomto obratu spatřila senzaci a záhy už na čtenáře ze všech stran vyskakovaly nadpisy o tom, jak to v BlackBerry “zabalili” a firmu prodávají. Pojďme se ale raději soustředit na holá fakta a nechme tentokrát bujnou fantazii dřímat.

Prodej společnosti: Fakta versus fikce

Nebudeme pochopitelně rozebírat celou tiskovou zprávu slovo od slova, soustřeďme se ale na ústřední část, která vyvolala onu mediální bouři, volně přeloženo:

“BlackBerry oznamuje, že členové představenstva vytvořili speciální výbor, jehož cílem je zkoumat strategické alternativy, které by vedly ke zvýšení hodnoty společnosti za účelem zrychlit rozvoj platformy BlackBerry 10. Tyto alternativy by mohly (sic) mimo jiné zahrnovat spolupráci formou Joint Venture, strategická partnerství či aliance, prodej společnosti nebo další možné transakce.”

Ano, v tiskové zprávě se připouští, že vedení zvažuje jako řešení i prodej společnosti, nicméně dosud nebylo řečeno, že se zaobírají prioritně touto možností, natož aby padla konkrétní jména. Zástupci kanadského výrobce chytrých telefonů se minulý týden sešli na obchodním jednání se soukromou americkou společností Silver Lake Partners, dle vyjádření Američanů se ale navzdoru spekulacím během schůze neprobíralo odkoupení či jiné transakce.


Mike Lazaridis a Jim Balsillie: Bývalí co-CEO Research In Motion příliš dlouho spali na vavřínech

Revoluce je krokem vpřed, přichází ale pozdě

Bylo by na pokraji jasnovidectví debatovat o tom, zda by BlackBerry odkoupení pomohlo překonat aktuální potíže, které plynou především ze ztráty zájmu trhu (ať už se bavíme o korporátní či komerční sféře). Thorsten Heins se sice snaží vést jakousi interní revoluci, společnost začala konečně naslouchat potřebám uživatelů a nabízet jim to, po čem volají. Problém vidím ale především v tom, že tato revoluce měla přijít už dávno; zatímco Apple spustil představením svého iPhonu obrovský trend dotykových multimediálních telefonů, který se šířil světem jako lavina, dvojice co-CEO tehdejšího Research In Motion (Lazaridis a Balsillie) velice dlouho a mocně spali na vavřínech a společnost živila setrvačnost předchozích úspěchů a především příjmy z korporátní sféry, která na technologické novinky nereaguje zdaleka tak dynamicky jako běžní uživatelé.


Thorsten Heins: Kanadský “Che Guevara” se snaží postavit BlackBerry na nohy, má na to ale dostatek času?

Nová platforma BlackBerry 10 sice nabízí obrovský potenciál pro oba trhy, přichází ale v době, kdy se kvůli trendu BYOD (v překladu “Přineste si své vlastní zařízení”) z firemních zákazníků stali běžní uživatelé, za které už služební telefon nevybírá hromadně vedení. Ti pak spolu s většinou technologických nadšenců odešli za voláním konkurence, jež se dokázala dříve přizpůsobit poptávce, a zasloužit si opět jejich zájem a důvěru není zdaleka jednoduchý úkol, ale spíše běh na dlouhou trať.

Akciová společnost není továrna na čokoládu, nejde tak snadno prodat

V posledním oddílu se zaměříme na praxi a skutečnou pravděpodobnost prodeje BlackBerry v současném stavu. V nejmenovaném českém médiu se objevil poněkud úsměvný titulek “Majitel BlackBerry uvažuje o prodeji podniku”. Kdo je ale jeho majitelem? Je jím snad Thorsten Heins nebo nějaký tajný mocnář, který se během vyjížďky na jachtě rozhodl prodat jeden ze svých podniků? Kdepak. BlackBerry je v první řadě akciová společnost, její hodnota i osud jsou rozděleny na stejné podíly, kterým se říká akcie a nákupem libovolného počtu takových akcií se stáváte v podstatě spolumajitelem, nebo lépe řečeno podílníkem podniku.


Společnost BlackBerry není majetkem jednoho člověka, ale podílem všech akcionářů

Právo prodeje akciové společnosti připadá na její představenstvo a vlastníky, tedy akcionáře, nebo chcete-li investory. Při celkovém počtu akcií, který v případě BlackBerry tvoří přes půl miliardy kusů, si dovedete snadno odvodit, že prodej není rozhodnutím jednoho “majitele”. Další problém je v tom, že kdokoliv by měl zájem takovou společnost koupit, musel by nejprve vyplatit všechny akcionáře. Matematiku nechám na vás, ale při zmíněném počtu akcií a ceně 11 dolarů za kus (dnešní údaj) se dostáváme na částku, kterou bude málo kdo schopen a hlavně ochoten vyplatit aniž by ohrozil vlastní konkurenceschopnost a existenci, nemluvě o tom, že se při takových transakcích většinou vyplácí i prémiová procenta navíc jako “odškodné” investorům.

Závěrem: Mnoho povyku pro nic

Mimo finanční stránku nesmíme zapomínat i na to, že BlackBerry provozuje i rozsáhlou síť vysoce zabezpečených datových serverů, čehož využívají jednak další společnosti, které ještě nezanevřely na ostružinové telefony, ale i vlády několika světových velmocí včetně USA nebo Kanady, a je velice nepravděpodobné, že by západní Amerika nechala tato data skluznout jen tak například do rukou asijského mobilního giganta jménem Samsung. Navíc pokud se opět vrátíme k tiskové zprávě, zjistíme, že v ní nebylo řečeno vlastně nic konkrétního. Podobné oznámení jsme slyšeli už před rokem, kdy si vedení BlackBerry najalo odborníky z finanční sféry – společnosti J.P. Morgan a RBC Capital Markets, aby jim pomohli hledat alternativy. Stejně tak kolem toho prohlášení bylo mnoho povyku, ale jak sami vidíte – ani po roce se v tomto směru nic zásadního nestalo.


Společnost BlackBerry by sice přesunem do soukromého sektoru unikla před tlakem investorů a médií a získala by potřebný čas na dokončení své interní revoluce, problém je ale v tom, že spolu s tlakem by značně opadl i zájem médií a na výsledky jejich práce by pak už nikdo nemusel být zvědavý. Tím chci říci, že prodej společnosti nemusí jednoznačně vést k její záchraně a tak obrovské a náročné transakce se rozhodně nedějí ze dne na den.

Michael Dell se snaží takový přesun prosadit už nejméně půl roku, nicméně akcionáři stále jednohlasně říkají NE. Je vcelku reálné, že vedení BlackBerry chtělo touto tiskovou zprávou pouze utnout šířící se spekulace a trochu poškádlit investory, konec konců díky takovému mediálnímu rozruchu povyrostla cena akcií BlackBerry během jednoho dne o 10 %.

Autor článku Ruslan Botsyurko
Ruslan Botsyurko
Lékař, fotograf, redaktor, DJ, webdesigner, nevyléčitelný perfekcionista a bezmezný nadšenec do všech možných technologií, který od malička běhá po světě se šroubovákem (no dobrá, nyní spíše se skalpelem :)) a snaží se přijít na to, jak věci kolem fungují.

Kapitoly článku