TOPlist

Jaromír Lešo: Rozhovor s vývojářem aplikace Flowdly

Pro dnešní den přinášíme rozhovor s autorem populární české aplikace Flowdly pro Windows Phone o tom, jak se pro tuto platformu vyvíjí a jaký byl přechod z iOS.

Jmenuji se Jaromír Lešo a v současné době je má hlavní činnost práce na interních aplikacích pro jednu finanční instituci. Programuji od svých 20 let, kdy jsem začínal s Delphi a dlouhá léta programoval ekonomické a informační systémy a systémy pro sázkové kanceláře a realitní společnosti.

Volného času moc nemám, ale pokud se najde, rád si přečtu nějakou zajímavou knihu nebo okořením své chvilky nějakým, nejčastěji sci-fi, seriálem nebo filmem. V neposlední řadě se pak od svých 17 let věnuji bojovým uměním jako je aikido a ninjutsu a rád jezdím na koni.

-

Mohl bys nám krátce představit aplikaci, na které právě pracuješ?

Momentálně pracuji na projektu takového lepšího TO-DO, kde lze využívat i prvky GTD a ZTD. Jmenuje se Flowdly. Už je i celosvětově dostupná v Marketplace, vydali jsme ji 14. října 2011. K dispozici je i trial verze s omezením na 20 úkolů.

A protože to původně nebyl pouze můj nápad, pracuji momentálně na aplikaci ještě se dvěma středoškoláky – Michalem Váchou a Vladimírem Kočou z Karlových Varů, na které jsem narazil díky jejich aktivitám v české komunitě. Vývoj aplikace tedy zároveň slouží jako učební a testovací materiál platformy, technologií, ale třeba i marketingu.

 --

Jaký v současné době používáš mobilní telefon?

V současné době používám nebrandovaný Samsung Omnia 7, který jsem koupil zde v Praze v jednom kamenném obchodě.

Vím o Tobě, že jsi dříve používal iPhone. Bylo pro tebe těžké vyměnit jednu platformu za druhou? Jaký byl přechod z hlediska vývojáře a jaký z pohledu uživatele?

Dříve jsem skutečně používal iPhone a to dokonce od jeho první verze, kterou jsem si nechal přivést z Kanady. Ale s příchodem iPhone 4 se mi nepozdávala jeho skleněná konstrukce, u níž jsem měl obavy o její bytelnosti. Chvíli jsem tedy používal BlackBerry a letos po příchodu Windows Phone 7 jsem si pořídil Omnii.

Co se týče přechodu, bylo to naprosto bez problémů. Je to podle mě i z toho důvodu, že filozofie iOS a Windows Phone je hodně podobná a oba systémy se snaží uživateli nabídnout jednoduché, příjemné, ale fungující uživatelské rozhraní. Na Windows Phone se mi líbí právě ta jednoduchost a čistota uživatelského rozhraní. To je ale věc, která tuto platformu dělá poměrně emotivní – buď si Metro zamilujete, nebo ho budete nenávidět – nic mezi tím.

Z hlediska přechodu vývojáře vlastně nebylo kam přecházet, bylo to velmi snadné. Od příchodu prvního .NET frameworku v něm programuji, i když to byly převážně desktopové a webové aplikace. Novinkou byl pro mě Silverlight, ale tam jsem se poměrně rychle zorientoval. Navíc jsem z vývoje pro iPhone/iPad využil zkušenosti programování pro mobilní platformu. Bylo to tedy snadnější, než jsem čekal.

Co bys doporučil nebo poradil začínajícím vývojářům aplikací? Nějaké záludnosti, které ti zkomplikovaly první dny vývoje, nebo triky pro urychlení práce?

Co se týče záludností vývoje, tak tam by snad žádné větší problémy nastat neměly. Na MSDN je možné najít vše potřebné.

Problémy mohou vzniknout na základě toho, že si vývojář provedl špatně analýzu projektu. Problém však může být ještě záludnější v tom, že vývojář začne programovat bez toho, že by si vůbec analýzu udělal a znal výsledek, kterého chce dosáhnout. To je nejčastější okamžik toho, kdy projekty selhávají. Zrovna tak bych doporučil začít něčím jednodušším, o čem si je vývojář jistý, že to zvládne. A v neposlední řadě by měl dělat to, co má nějaký cíl. Programovat jenom proto, že programuji je velice špatné a má to zpravidla nulový přínos.

Častým problémem pak bývá i skutečnost, že vývojář se snaží na základě reakcí uživatelů vyhovět všem. Což není optimální. Projekt by měl mít od počátku jasnou vizi, kam by měl směřovat a vývojář by se od této cesty neměl příliš odchýlit. Pokud se tak stane, je potřeba přehodnotit počáteční analýzu a cíl, který má být dosažen.

Sekundární problémy pak nastávají ve vztahu s Marketplace a obchodním modelem. Většina začínajících vývojářů, pokud už třeba i ví, co má jejich aplikace dělat, nezná cílovou skupinu, pro kterou chce program nabízet. A v neposlední řadě, a o čem se (zejména mezi českými vývojáři) téměř nemluví, je nějaký marketing a propagace aplikace. Narovinu je potřeba si říci (a to se potvrdilo i u vývoje pro iOS), že český trh je příliš malý píseček na to, aby z vás udělal milionáře.

Je potřeba myslet hned od počátku celosvětově a aplikace primárně směřovat do anglicky, portugalsky a francouzsky mluvících zemí. A protože na Marketplace je v této chvíli již přes 30 tisíc aplikací, je potřeba udělat něco pro to, aby naše aplikace byla vidět – psát a posílat tiskové zprávy zahraničním časopisům, nabízet promo akce, využít soutěží, nabídek investorů, jakýchkoli pobídek z ciziny. Důležité je se nebát, mít svůj cíl a jít tvrdě za tím. Zkrátka udržet si své flow.

Přece jen ne všichni nosíme v hlavě všechny potřebné vědomosti, jaký je tvůj oblíbený zdroj informací o programování pro Windows Phone?

Paradoxně nejvíce informací čerpám přímo z MSDN, protože většinou hledám konkrétní popisy tříd nebo API. Nejsou to blogy ani magazíny, jak by si někteří mohli myslet. A pak samozřejmě různá fóra jako je SmartMania, XDA-Developers, WM Power users apod.

Bez které aplikace by sis už svůj mobilní telefon nedovedl představit?

Ehmm… Flowdly? Teď samozřejmě trochu vtipkuji. Myslím, že by mi chybělo Rowi nebo třeba Board Express pro přístup k diskuzím.

A možná malá inspirace pro čtenáře. Jaká aplikace pro Windows Phone ti naopak v Marketplace chybí?

To je poměrně těžká otázka. Chtít si to zjednodušit, odpovím jednoduchým: “Co mi chybí, to si naprogramuji!“.

Marketplace ve skutečnosti nabízí cokoli, na co si člověk vzpomene. Bohužel, a to je stejné na všech platformách, kvalita nabízených aplikací je poměrně kolísavá a kvalitních aplikací není zas tolik, kolik by člověk očekával. Týká se to nejen klasických aplikací, ale i her.

Rada pro inspiraci na vývoj nové aplikace tedy zní: raději malou, kvalitní a placenou aplikaci než populistický bloatware zadarmo. Za zajímavou aplikaci rád zaplatím a za hratelnou přitažlivou hru ještě raději. Překvapte mně!
- Vyzkoušet aplikaci Flowdly můžete na webu flowdlyapp.com. Pokud Vás práce autorů Flowdly zaujala, můžete se také stát fanoušky Flowdly na Facebooku nebo se zapojit do konverzace na Twitteru.

Začít s vývojem pro Windows Phone je opravdu snazší než si myslíte. Překvapte autora aplikace Flowdly ještě dnes a třeba již zítra zde budeme zpovídat právě vás :-)

Autor článku: Petr Vlk (Microsoft Student Partner, Windows User Group)

Autor článku Kazzan
Kazzan

Kapitoly článku