Sledujte nás na YouTube

Japonský vlak Maglev překonal svůj vlastní rychlostní rekord, blíží se k 600 km/h

Japonské vlaky jsou právem označovány za jedny z nejmodernějších na světě, jejich technologie a především rychlosti, kterých dosahují, se u nás zdají být tak trochu jako z jiného světa.

Tento týden Středojaponská železniční společnost překonala svůj vlastní rychlostní rekord z roku 2003, kdy její Maglev dosáhl rychlosti 581 km/h. Ten nebyl po dvanáct let překonán, nyní však prototyp nové soupravy Maglev dosáhl rychlosti 590 km/h. Jelikož společnost chystá další zkušební jízdy na příští týden, kdy chce dosáhnout rychlosti až 600 km/h, očekává se, že aktuální rekord nevydrží příliš dlouho.

 

V provozu by se tyto vlaky měly objevit až v roce 2027, nebudou však vozit cestující maximální možnou rychlostí, ale „pouze“ 500 km/h. I přes to se například cesta z Tokia do Nagoji, dlouhá přes 350 kilometrů, oproti vlakům, které na této trati operují dnes, zkrátí o polovinu – na 40 minut.

 

Středojaponská společnost také uvažuje o exportu své technologie, která stojí na magnetické levitaci (odsud název Maglev), do Spojených států. První trať by měla spojit New York a Washington DC, zatím se o ní však jen spekuluje. Můžeme pouze doufat, že by se tato technologie jednou mohla objevit i u nás a drasticky zkrátit dobu cestování, ať už napříč Evropou, nebo jen v rámci České republiky. Vzhledem k vysokým provozním nákladům se však nabízí otázka, zda by se investice do budování těchto tratí u nás vyplatila.

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

7 komentářů

  1. jenda.69 (neregistrovaný)

    Je to pěkné, ale asi nechápu návaznost na zaměření SmartManie.

  2. lerion (neregistrovaný)

    Takových miliard a z 80 min cesty udělají 40 min?

  3. Martin (neregistrovaný)

    Maglev je ale Německý vynález tak nevím proč píšete „Japonský“… Ten systém vyrábí Siemens a v roce 1990 byl plán postavit trať z Berlína do Moskvy z Berlína do Kyjeva a z Berlína do Soluně před Prahu, Pardubice a Brno…

    • Jan (neregistrovaný)

      Princip mozno pochadza z Nemecka, ale vlaky na nom zalozene vyrabaju aj Japonci, alebo sa mylim ?

    • RTFM (neregistrovaný)

      MARTIN: nikde v článku jsem se nedočetl o tom, že by psali, že maglev je japonský vynález. A to ani v nynější podobě článku, tak ani v případně původní podobě na feedly. Asi čtu nepozorně…

      Píšeš o nějakém systému, který vyrábí Siemens. Ale nějak netuším, proč by to nemohl dělat třeba někdo jiný. Vždyť magnety ani magnetickou levitaci nemá Siemens patentovanou

  4. wtf (neregistrovaný)

    12 rokov prace a rychlost vyššia len o 9km/h ?

    • maco19 (neregistrovaný)

      A u nás je to ako??? Ako dlho sa modernizuje železnica a rýchlosť za zvýšila na koľko? 130 maximálne niektoré úseky 160. Na smiech

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *