TOPlist

Jak mohou vývojáři optimalizovat aplikace pro nevidomé?

Pavel Ondra je nevidomý geek z Brna, který má velkou zálibu v chytrých telefonech a nových technologiích. Skrze Twitter nás upozornil na svůj článek, ve kterém radí vývojářům, jak mohou své aplikace optimalizovat do takové podoby, ve které budou lépe přístupné právě pro nevidomé uživatele. Chytré telefony s vlastním operačním systémem umožňují nevidomým uživatelům přistupovat k celé řadě funkcí, které by na klasických telefonech nebylo možné využívat, a právě optimalizace programů může být jednou z cest, jak jejich používání co možná nejvíce usnadnit.

-
Zdroj fotografie: blog Poslepu

Jak by měla aplikace vypadat?

1. vypuštění obsahových částí s webovým – html zobrazením

Takové zobrazení je pro nevidomé zatím nepřístupné, standardní prohlížeč systému Android ve verzi 2.3 není pro současné odečítače obrazovky přístupný. Příkladem takových aplikací jsou různí klienti pro soc. sítě, kde se vyžaduje autorizace, např. IM klient IMO vyžaduje potvrzení přístupu od Facebooku, a zde se načte právě webové zobrazení s dotazem Facebooku na povolení přístupu aplikace, které je pro nevidomé absolutně nepřístupné.

Řešením je v tomto případě, pokud je to technicky možné otevírat jakoukoliv webovou stránku, která je třeba v externím prohlížeči, ozvučený prohlížeč pro nevidomé byl vyvinut firmou Codefactory ze Španělska. Jiná situace je u systému Android 3.0 Honeycomb, ten je však jen pro tablety. Toto by mělo snad odpadnout v momentě, kdy se do telefonů dostane verze 4.0, ve které by měl webový prohlížeč nabízet i zvukové ozvučení. 

2. dostupnost všech prvků pomocí trackpadu či šipek

Současné odečítače na Androidu neumožňují prohlížení displeje pomocí doteku, takže uživatel je vždy odkázán na trackpad či šipky. Příkladem budiž aplikace Smartmaps od vývojáře mapy.cz, kde se dá sice dostat k zadávání adres pro navigaci, leč tlačítko pro spuštění navigace samotné je umístěno kdesi, kde se k němu šipkami nedostanu a spoléhat se na náhodné klepání na obrazovku mi příjde trochu neefektivní. 

3. popsat jasně všechny prvky

Tlačítka, seznamy, editační pole a další položky by měly být správně popsány. Hodně se stává, že vývojář na tlačítko umístí obrázek, ve kterém je text nebo nějaký jiný symbol, takové tlačítko je pak neozvučené. Jediné, co se o takovém tlačítku dá zjistit je, že obsahuje obrázek. A narozdíl od podobných programů pro stolní počítače, odečítače na Androidu neumožňují dotvořit si popisky pro objekty vlastnoručně. 

Jak aplikaci otestovat?

aby si vývojář mohl otestovat, zda uživatel jeho aplikace bude moci s aplikací pracovat bez zrakové kontroly, bude potřeba následující:
1. Svox classic CZ Iveta
2. Svox classic TTS
3. Talkback – odečítač, pokud není na Marketu k nalezení, tak místo něj lze využít balík Platform access installer 

instalace

1. Nainstalovat Svox Classic TTS
2. nainstalovat Svox classic CZ Iveta
3. nainstalovat Talkback
4. nainstalovat po případě i druhý odečítač Spiel, a to odtud
5. povolit přístupnost v Androidu: Menu – Nastavení – Usnadnění, zde zaškrtnout první volbu Usnadnění, a následně Talkback nebo Spiel
6. nastavit český hlas: Menu, Nastavení, Hlas. vstup a výstup, Nastavení převodu textu na řeč. Zde zaškrtnout volbu Svox classic, otevřít podsekci výchozí modul, zde opět zaškrtnout Svox classic.  

Doplňující informace

pokud chcete vyrábět i aplikace s ozvučeným dotyk. ovládáním inspirujte se na webz CodeFactory.es nebo na této stránce http://code.google.com/p/eyes-free. Pro Android kromě syntézy Svox existuje i volně šiřitelný software Espeak, který je rovněž k dispozici na Marketu. Bohužel narozdíl od jeho verzí pro Linux a Windows je v Android verzi nějaká chyba. Při nastavení jazyka hlasového výstupu na češtinu zůstává syntéza stále v angličtině. Google sám se k tomuto problému nijak moc nevyjadřuje a já jako uživatel jsem dosud nepřišel na to, kde je zádrhel.

Pokud by tedy někdo z těch, co tento článek budou číst dokázal zjistit, kde se onen záhadný problém skrývá, byl bych mu velmi vděčný, a nejen já, syntéza Espeak je totiž o proti syntéze Svox co se odezvy týče nesrovnatelně rychlejší. Stejné platí i v případě, že by jste o někom, kdo by byl ochoten problém vyřešit věděli, určitě článek přepošlete. 

Věřím, že pokud se článek dostane do širšího povědomí mezi českými programátory Androidu, a ti se budou ochotni přístupností zabývat, pomůže to rozšíření platformy Android mezi zrakově postižené české uživatele chytrých telefonů. Vše, co jsem výše napsal, vyplývá jen z mých uživatelských zkušeností s platformou Android, rozhodně nejsem nějaký odborník či vývojář. 

Doporučené odkazy

– CodeFactory.es

– http://code.google.com/p/eyes-free

– Blind-Android.cz

Poslepu.blogspot.com

Autor článku Jiří Hrma
Jiří Hrma
Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytré domácnosti, cestovatel, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů.

Kapitoly článku