TOPlist

Infografika Samsungu Galaxy S7 ukazuje použití chladícího systému od NASA

S lehkou dávkou nadsázky lze říci, že mobilní telefony se pomalu ale jistě stávají tak výkonnými zařízeními, že dokáží to, co počítače před 10 lety. Například běžné domácí počítače okolo roku 2005 se dost zapotily, když na nich běžela hra Grand Theft Auto III. Je to až neuvěřitelné, ale dnešní telefony nejenže dokáží s přehledem tuto hru spustit, oni dokáží i simultánní provoz všech čtyř dílů najednou (GTA III, GTA: Vice City, GTA: San Andreas, GTA: Chinatown Wars) a stále mají dostatek výkonu na rozdávání.

Takto velký výkon však krotí tzv. „throttling”, který je u mobilních procesorů naprosto běžný. V jednoduchosti řečeno se jedná o metodu, která nedovolí procesoru takové zatížení, aby mohl být poškozen sám sebou, tedy hlavně teplotou. Při „throttlingu“ tak dochází k velkému poklesu výkonu do doby, než je procesor opět v optimálním stavu a ve své provozní teplotě. Toho je docíleno podtaktováním a snížením napájení.

Jihokorejská společnost Samsung proto přišla s chladícím systémem převzatým ze světa počítačů a implementovala jej do aktuálně nejnovějších vlajkových lodí Samsungu Galaxy S7 a Galaxy S7 (edge). Nejedná se o nic revolučního, technologie tepelných trubic „heatpipe“, kterou původně vynalezli v NASA, se využívá už desítky let a od doby, kdy na svět přišla první desktopová Pentia od Intelu, se tohoto chlazení využívá i v počítačové sféře.

S7cooling_0310

Princip fungování je jednoduchý. Uvnitř měděné a dokonale uzavřené trubice se nachází pracovní látka (nejčastěji propanbutan či freon), která se, v důsledku vzrůstajícího tlaku a teploty, odpařuje. Po ochlazení látka kondenzuje a ztéká zpět na nejteplejší místo.

Nutno podotknout, že Samsung není jedinou společností, která do mobilního telefonu vměstnala takový chladící systém. Vodou chlazený chipset jste mohli vidět například v telefonu Lumia 950 XL, který pohání osmijádrový Snapdragon 810 od americké společnosti Qualcomm.

Kam až výkon telefonů zajde je prozatím ve hvězdách. Jen doufáme, že nebudeme muset při hraní náročných her u telefonu poslouchat i zvuk běžícího větráčku.

Autor článku Xaver Jandura
Xaver Jandura
Milovník „road trip" cestování a exotického jídla, velký fanoušek a zároveň kritik Apple zařízení, rád boxuji, cvičím jógu a přemýšlím u sklenky vína.

Kapitoly článku