Proč mají Windows Phone 7 na hlavní obrazovce tolik nevyužitého místa? Může za to „zlatý řez“

Operačnímu systému Windows Phone 7 bývá často vytýkáno zbytečné plýtvání místem, zejména pak na hlavní obrazovce. Ta je tvořena několika panely (Live Tiles), které je možné do jisté míry přeuspořádat tak, abyste vždy měli požadované informace na očích. V horní části a na pravém okraji však zůstává spousta nevyužitého prostoru, za který sklidil Microsoft ostrou vlnu kritiky. Věděli jste však, že tento prostor není jen rychlým výmyslem některého z designerů, ale že za vzhledem hlavní obrazovky stojí vyšší matematika?

Microsoft při navrhování vzhledu Windows Phone 7 kladl velký důraz na jednoduchost, přehlednost a standardizaci většiny grafických prvků. Pro vývojáře je dokonce k dispozici podrobný manuál, ze kterého se dozví, jak správně navrhovat vzhled svých aplikací. Příručku s názvem Windows Phone 7 UI Design and Interaction Guide je možné stahovat například z tohoto odkazu. Hlavní obrazovka systému může kvůli tolika prázdným místům působit trochu zvláštně, ale za rozmístěním ovládacích prvků může tzv. „zlatý řez“, který se už od renesance využívá například v umění a v dnešní době je pomocníkem spousty designerů. Zlatý řez by měl na člověka působit esteticky příznivým dojmem a to je pravděpodobně jeden z důvodů, proč se jej rozhodli využít i v Microsoftu při navrhování vzhledu hlavní obrazovky ve Windows Phone 7.

- - -
Microsoft při tvorbě hlavní obrazovky využil logaritmické spirály

Zlatý řez se mimochodem vyskytuje také v přírodě, a sice ve formě Fibonacciho posloupnosti nebo jako logaritmická spirála, jejíž tvar je neměnný. Tu můžeme vidět třeba u parohů různých zvířat nebo na schránkách měkkýšů. Pořád vám ale nejde do hlavy, co má všechno tohle společné se systémem Windows Phone 7? Pak se doporučuji podívat na přiložené screenshoty, které pocházejí ze serveru PocketNow.com a na kterých je znázorněný právě zlatý řez, respektive logaritmická spirála. Microsoft tedy při navrhování vzhledu hlavní obrazovky nestřílel jen tak od boku, ale držet se právě logaritmické spirály. Ve výsledku by tedy panely společně s volným prostorem na ploše měly na uživatele působit přehledně a zároveň jednoduše, což se myslím povedlo.  Přiznám se, že ani já jsem při prvním spatření hlavní obrazovky nebyl nikterak nadšený, ale když se nad tím zpětně zamyslím, tak jde o celkem originální řešení; Microsoft se v tomto případě nesnaží nikoho kopírovat a výchozí obrazovku zkrátka vytvořil podle svého. Tolik tedy na osvětlení, proč je na výchozí obrazovce tolik volného prostoru a nám teď nezbývá nic jiného, než držet palce, aby finální verze systému dokázala uspokojit potřeby všech uživatelů a omezení ze strany Microsoftu zde bylo co nejméně, i když tak „otevřený“ systém jako Windows Mobile (ve výchozím stavu), se už asi jen tak neobjeví. Windows Phone 7 se svou „uzavřenost“ budou snažit vykompenzovat rychlostí, stabilitou a integrací  zajímavých služeb jako je Marketplace, Bing vyhledávání nebo Xbox Live.

- -
Schránka plže a průřez ulity hlavonožce Nautilus aneb logaritmická spirála v přírodě

Tip: Zajímá vás Windows Phone 7? Pak byste neměli přehlédnout novou sekci v našem fóru, která se tomuto systému věnuje.