TOPlist

Hyperloop za humny? Z Bratislavy do Vídně za 8 minut

Elon Musk a jeho představivost často nechávají člověka v němém úžasu, ale i pochybách, zda je tak ambiciózní návrh vůbec schopen přejít ze světa snů a plánů na papíře do reálného světa. V oblasti elektrických aut a vesmírných technologií se Muskovi daří, v roce 2013 však přišel s dalším projektem, který nazval Hyperloop.

Ten by měl fungovat tak, že v tubusu umístěném několik metrů nad zemí by rychlostí přes 1200 km/h cestovaly hliníkové kapsle s lidmi, případně s nákladem, který by bylo třeba rychle dopravit do jiné země. Sám Musk se do realizace projektu nepustil, nicméně myšlenky se chopily soukromé firmy, které nyní hledají vhodné místo, na kterém by tubus postavily a mohly zavést dopravu nového tisíciletí.

hyperloop

Původně se zamýšlela trasa mezi San Franciscem a Los Angeles, která by byla výše uvedenou rychlostí překonána během 30 minut. Společnosti se však chystají začít v menším měřítku a ne daleko za oceánem, ale doslova za humny. Zástupci firmy Hyperloop Transportation Technologies (HTT) totiž začali jednat se slovenskou vládou o možnostech, které se nabízejí.

Projekt prozatím počítá s propojením tří měst – Bratislavy, Vídně a Budapešti, a to co nejrovnější trasou bez zbytečných záhybů, aby kapsle nemusela zbytečně zpomalovat. Cesta o délce 56 km mezi hlavními městy Slovenska a Rakouska by mohla trvat 8 minut a 160 km mezi Budapeští a Bratislavou by pak bylo možné překonat za 10 minut. Do budoucna by mohlo dojít i k připojení Košic, které jsou od Bratislavy 400 km.

hudakSlovenskému ministrovi hospodářství Vazilu Hudákovi by se Hyperloopu na Slovensku líbil

Prozatím se jedná jen o pouhé plány na papíře, HTT to však s Hyperloopem myslí vážně a chystá se postavit testovací trasu v Nevadě. Zda k výstavbě trati u našich sousedů opravdu dojde, se dozvíme v následujících letech. Vazil Hudák, slovenský ministr hospodářství, je však nápadu otevřen a pokud se podaří projekt zafinancovat, mohli bychom se brzy dočkat revolučního dopravního prostředku, ke kterému by se třeba jednou mohla připojit i Praha.

Autor článku David Preiss
David Preiss

Kapitoly článku