Sledujte nás na YouTube

HTC se stále nedaří: Příjmy za únor byly rekordně nízké

Tchaj-wanský gigant HTC informoval o svých příjmech za měsíc únor a zprávy to nejsou příliš pozitivní – rekordní pokles a slabé výhledy na zlepšení.

HTC reportovalo své finanční výsledky za měsíc únor, obsahují vlastně jen jedno číslo. A to příjem 384 milionu dolarů, což je o ohromných 44 % méně, než před rokem a o 27 % méně, než v lednu. Podle The Next Web, HTC vydělalo takto málo naposledy v únoru 2010, což jsou přesně 3 roky. 

  

To je velmi špatné i v kontextu. HTC prodává většinu telefonů v Asii. V únoru se v Číně slaví příchod nového roku, což je období podobně hektické jako Vánoce u nás. Všichni nakupují a řada produktů je rychle vyprodaných. V listopadu a prosinci vypadlo, že se HTC začíná vzmáhat, osobně sem to připisoval prodejům Windows Phone 8 telefonů, nejspíš velké objednávky operátorů. Ale letos se situace opět horší, nyní vsází vše na HTC One, který je sice dobrý telefon, ale nenabízí nic, co by mělo zákazníky přesvědčit k nákupu právě HTC. 

Na HTC tlačí z hora Samsung a Apple, ze spodu pak řada výrobců v Asii. Nemá ani možnosti investovat 12-14 miliard dolarů ročně za marketing, jako Samsung. 15.3. bude představen další telefon řady Galaxy S a po něm všichni na HTC One zapomenou, jako tomu bylo v přechozích dvou letech. HTC One X byl také dobrý telefon, možná lepší než GS3, ale na prodejích se to neprojevilo. 


Na grafu vidíte prodeje telefonů HTC od roku 2007 až po současnost

HTC ztratilo svou cestu a nemůže najít novou. Jeden z vlivů bude, že začínají dominovat firmy, které jsou vertikálně integrované. HTC vlastně dělá pouze to, že nakoupí různé komponenty, koupí software a vše poskládá dohromady. Nedělají vlastní baterie, paměti, displeje, nic. Nejúspěšnější firmy se snaží co nejvíce vývoje a produkce zajistit z vlastních zdrojů. 

David Podzimek

43 komentářů

  1. Borec (neregistrovaný)

    Na Samsungu se mi líbí, že prostě bez okolků vrátil do hry stylus, nadělá k němu svůj soft a prostě tak nějak se s tím celkově nemaže. Na HTC jaksi není co by se mi mělo líbit. S mým SGS II jsem náramně spokojen, že je z plastu považuji za výhodu a rozhodně nemám zájem o žádné sklo ani kov, to je mi totálně ukradené. Navíc je tu má zkušenost s HTC z před pár let, kdy servis na reklamaci příšerného vrzání bezostyšně tvrdil, že je to ok. No tak OK, tak HTC už nekoupím. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá, každý svého štěstí strůjcem.

    • uni (neregistrovaný)

      HTC se chytlo za nos a po vzoru Apple začal dělat „unibody“, vrzání min. u One je minulostí:-)

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Díky za podnětný komentář. Se stylusem jste trefil hřebíček na hlavičku, našinec jeho význam nejspíš necítí. Ale v Asii, kde má písmo mnohem více znaků, speciálně Čína, je to pořád nejrychlejší způsob psaní, na telefonu.

      Další pointu také, HTC nikdy nemělo silnou „brand recognition“ a některé modely značce nepomáhaly, to samé potkalo i LG, ale chtytlo se za nos v poslední době.

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Unibody konstrukce je skvělá věc a zpracování HTC One X, samozřejmě i One se mi líbí. Ale pro většinového zákazníka to není rozhodující prvek a také tím není originální. Jedno z největšího zla, co HTC páchá na svých telefonech je Sense. Sice chápu proč ho užívají, ale nemyslím, že je to dobrá cesta.

    • Geary (neregistrovaný)

      „Unibody po vzoru Applu“, ale notak, první unibody telefon od Applu je iPhone5.

    • Pipa (neregistrovaný)

      Každý výrobce (pominu nexus) dává nějaké vlastní lepší či horší uživatelské rozhraní, a myslím, že v tomto ohledu je Sense spíš lepší. Myslím že sense není to co by lidi hnalo k Samsungu.

    • Ondřej Gardavský (neregistrovaný)

      @DAVID PODZIMEK: Nesouhlasím. Čínsky píšu na mobilu často, v podstatě každý den (SMS, příspěvky na mikroblog atd.) a psaní stylusem pomocí handwriting recognition rozhodně není a nikdy nebyl nejrychlejší způsob (ani v dobách PDA se stylusem). Nejrychlejší je softwarová klávesnice s propracovanou predikcí (a la SwiftKey… která bohužel čínštinu nepodporuje a musím tak často přepínat klávesnice), kdy se text zadává pomocí fonetického zápisu latinkou a predikce nabízí znaky odpovídající dané slabice v zápisu latinkou. Řídí se u toho podle okolních slov/znaků i podle kontextu celé věty. Není nutné vypisovat vždy celé slabiky, mnohdy postačí první písmeno (např. napíšu BJ a první mi v nabídce vyskočí BeiJing). Je možné napsat celou větu latinkou a pak jen překontrolovat, zda mi predikce doplnila správné znaky, opravit případné chyby a potvrdit (většina SW klávesnic pracuje i s databází v cloudu, což přesnost predikce dále zvyšuje). Občas si nějaké chybky člověk nevšimne, což může vést k nedorozumění, ale většinou si to protistrana domyslí (např. při komunikaci přes IM). Handwriting recognition má smysl jen v případech, kdy chci napsat nějaký nestandardní a málo používaný znak (typicky v osobních či místních jménech), který je v seznamu nabídnutých znaků až někde hluboko a je potřeba dlouho skrolovat. Dále pak když chci odněkud opsat nějaké znaky, u nichž neznám výslovnost. Poslední případ jsou studenti čínštiny, jimž tato funkce značně usnadňuje život. Ale pro běžné psaní to skoro nikdo nepoužívá. Tím nechci nijak znevažovat stylus, který má bezesporu své výhody – jen to psaní bych mezi ně nezařadil…

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Děkuji za dobrý podnět, slyšel sem opakovaně, že to je oblíbený způsob v Číně, ale možná se jedná o omyl, který se jen šíří.

      Budu Váš názor brát jako fakt, jelikož já s tím praktickou zkušenost nemám. Tudíž stylusu nebudu přisuzovat takovou přidanou hodnotu.

  2. uni (neregistrovaný)

    Nemyslím, že by „nevertikální“ chování bylo vadou, jistě je prostor i pro tyto společnosti. Ale jak už mnohokrát zaznělo, HTC to dělá blbě. Koho zajímá Beast Audio, OnLive, Sense, Dropbox apod. chujoviny. A bohužel, u nového One se očividně nepoučili….

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Jak píšete, dělají to špatně a nepoučili se.

      Vertikální integrace vypadá jako trend a firmy zatím mají výhodu. Když se podíváte na Samsung, Apple, na druhou stranu LG a Sony, jsou na tom sice lépe, jak HTC, ale ne zázračně. Zase míra jejich integrace není tak vysoká.

      Jako trend si to troufám označit, na základě snahy Google a Microsoftu dělat vlastní hardware.

      Samozřejmě jen budoucnost ukáže, jestli to byl trend správný, nebo je klíč k úspěchu někde jinde.

    • uni (neregistrovaný)

      Věřím že je prostor pro pestrý trh, ale samozřejmě je prostor jen pro dobré společnosti.

      Osobně doufám, že budoucnost není v podobě 3 megakorporací (např. Apple, Google, Samsung) které si udělají své světy a poskytnou vše, od sunaru po urnu:-)

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Takovou budoucnost bych taky nechtěl a s rozpínáním „počítačů“ do všech sfér života. Ledničky, hodinky, auta to možná hrozí. Na druhou stranu Google, Apple i MS jsou americké firmy a to pro některé státy (Čína), bude vždy problém a budou chtít balancovat.

    • -pekr- (neregistrovaný)

      Nevím, kde jste přišel na pojem „vertikální integrace“, v marketingu nejsem kovaný, ale pokud tím myslíte pouze to, že Samsung má výhodu, že má vlastní výrobní linky, tak mám nějaké dotazy – opravdu si myslíte, že nevýhodou HTC je, že si nedělá třeba vlastní baterie? Myslíte, že třeba automobilka si všechny díly dělá sama? :-) Jistou výhodou to pro Samsung bezesporu je, ale kdo kromě Samsungu je takto vysoce integrovaný? Ani ten Apple není, a poměrně donedávna naproto dominoval, hlavně proto, že vytvořil produkt, se kterým byl včas na trhu, zatímco jednička jako Nokia spala na vavřínech, a teď už jí nepomůže ani svěcená Windows Phone platforma …

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Tento výraz sem slyšel opakovaně a četl v zahraničních textech, označuje tak společnosti například Horace Dediu – autor asymco.com.

      Myslím, že je výhoda mít výrobu komponentů přímo. Jelikož je máte levnější, máte blíž k novým technologiím a nehrozí vám tak nedostatek.

      Nemyslím, že auto je to samé jako telefon. Ale, když bych to přirovnal, jako kdyby si škodovka objednávala převodovky, motor, vše od nějakého dodavatele, ne v koncernových továrnách. Dávám příklad, nejsem znalec automobilového průmyslu.

      Nemyslím zdaleka, že je to hlavní cesta k úspěchu, ale je to její součást. Důraz na integraci u Apple a jinde je znát až v posledních letech (jak průmysl a objem roste, mění se priority)

      Apple na první pohled není, ale dělá si software, navrhuje procesory, vlastní výrobní linky na displeje. Tam je struktura hodně složitá, ale Apple kontroluje řetězec od nákupu surovin až po výrobu komponent.

    • -pekr- (neregistrovaný)

      Díky, dává to smysl. Že Apple navrhuje třeba procesory, jsem věděl, myslím že koupili PA Semi, ti kdysi dělali PowerPC a jako bývalý Amigista jsem tuto firmu sledoval :-)

      Jinak si ale myslím, že i tak Apple stále bere od Samsungu – ne každý má na to, aby si dělal všechny komponenty a měl na to fabriku. Jak je vidět právě u Apple, jsou příkladem toho, že přišli v pravý čas s pravým produktem a šli doslova raketově nahoru (ikdyž už jejich iPody byly celkem úspěšné) …

    • uni (neregistrovaný)

      -PEKR-: ad „celkem uspesne“ iPody, v USA pres 90%, celosvetove nad 50%, na „celkem“ vcelku slusny udaj:) Za tim je v zavesu digitalni distribuce hudby-dlouhodoby cil.

  3. Tomáš (neregistrovaný)

    Já osobně mám rad HTC něčím se odlišují, ale nikdy bych si ho nekoupil kvuli sense… Designově ty ikonky a prvky co tam jsou vypadají tak do androidu 2.3 ale v dnešní době kdy se snoubí design s jednoduchostí je HTC opravdu mimo mísu.. Už jsem dokonce přemýšlel o koupi ale to nevkusné prostředí nepřekousnu

    • uni (neregistrovaný)

      Sense je věc řešitelná-přehraju FW. Ale jak si vyměním baterku nebo přeletuju šváby s flash pamětí, to nevím.

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Máte naprostou pravdu a jak jsem zmínil v článku, zpracování HTC se mi líbí, jak loňského OneX, tak nového One. Ale root telefonu a změna ROM se týká opravdu jen malého počtu uživatelů. Ostatní nemají technické znalosti, ani tyto možnosti neznají.

    • uni (neregistrovaný)

      Tak prachy dělají prachy. HTC i Samsung mají řekněme srovnatelné vlajkové lodi, ale marketingově Samsung protlačí svůj model násobně více, než HTC. Bohužel, toto rozhoduje, při srovnatelnosti produktu.

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Marketing, distribuce, výhody pro obchodní partnery, vztahy s operátory, rozhodně má Samsung nižší náklady na HW, když si ho sám vyrábí. Je toho hodně co má lépe zvládnuté.

      Ale marketing bude v posledních letech klíčová věc, 12-14 miliard dolarů ročně. Takový rozpočet má snad jen Coca-Cola:)

    • uni (neregistrovaný)

      jj, pak tu nějací borci napíší, že Samsung nestojí na marketingu, resp. oni mají ten pocit:-)

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Údajů je dostupných hodně málo, ale připravuji článek na téma „Samsung a výdaje na merketing.“ Jen mám pocit, že je to někdy více o odhadech a spekulacích, tyhle firmy, které vlastní úzká skupina lidí, mají tendence sdělovat co nejméně.

    • uni (neregistrovaný)

      Ono se někdy stačí podívat na fotky známých z dovolené v USA:-)

    • mino (neregistrovaný)

      jasne, ze uspech Samsungu stoji z velkej casti na marketingu(btw tych 12-14 miliard sa ale asi tyka vsetkych produktov ktore Samsung vyraba nielen mobilov, to by do toho daval viaz na tom zarobi)

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Ta částka by se měla týkat divize Samsung Electronics. Většina z této částky půjde na telefony a tablety, nejspíš televize. Ostatní produkty tak často nevidíme na exponovaných místech.

  4. -pekr- (neregistrovaný)

    Problémem HTC není Sense, to jen někteří Sense-bijci se tomu snaží uvěřit. Ten problém bude širší. Kromě štěstí ve stylu „být včas na pravém místě“, přeneseno na trh, to může to být o míře marketingové podpory a šířce a promyšlenosti produktového portfolia. Tady si umím představit, že třeba Samsung bude do marketingu dávat více, než HTC.

    HTC nemá špatné jméno. Nemá ani špatné mobily – upřímně, kromě geeků lidi ani neví, že tam nějaké Sense je. Sám mám skoro 2 roky Sensation, brácha a švagrová OneX, v práci jsme začali BB nahrazovat OneX plus OneV pro nižší management, lidem se s tím dělá dobře.

    Co ale vidím jako nedostatek je právě ta šířka porfolia – proč HTC nemá tablet? Ten Flyer či jak se jmenoval, nějak rychle zabalili. Kdyby v kvalitě mobilů One, udělali tablet, rovněž bez kompromisů, mohli by se poprat o část trhu. Naprosto nechápu, proč tento segment doposavad ignorují …

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Máte pravdu, že velká část lidí neví, že tam Sense, na durhou stranu většinou mají zkušenost s telefonem z spodní části nabídky. Takové Wildfire, který byl tlačen operátory, to byl zážitek užívat…Lidi možná nevědí, že je tam Sense, dokonce ani Android, ale vědí, že to bylo pomalé a nepraktické.

      HTC nemá špatné jméno, nemá moc žádné jméno.

      Protože tablety s Androidem, kromě Samsungzu, který je brutálně tlačí marketingem, nikomu moc nevydělávají a HTC nemá prostředky na pokusy. Viz. jejich škrcení zaměstnanců vývoje:)

      Na druhou stranu, HTC rozhodně dělá telefony, které si své zákazníky najdou a budou spokojení. Vy jste toho příkladem.

      Ale firma jako takové zatím směřuje špatným směrem.

    • -pekr- (neregistrovaný)

      Mě se moc ty řeči o Sense číst už ani nechce, to je jako htcjirka, kterému takový mobil padá asi každých pět minut, zatímco já si ani nepamatuju, kdy jsem svůj Sensation musel restartovat :-) Wildfire S jsem koupil přítelkyni, chvíli jej používal, ale z pomalosti a nepraktičnosti bych jej k jeho segmentu/cenové hladině, neoznačil. Ale třeba jste opravdu myslel ten model bez „S“.

      Že má HTC žádné jméno, tak to bych se neodvážil tvrdit. Možná si jej z minulosti ještě část lidí spojuje s dodávkami OEM zařízení pro operátory (éra WinCE), ale i u nás na dědině jsem našel nepsaný HTC klub. Ti lidé nějak k těm HTC došli, takže zase asi tak špatné jméno nemá. No a možná naopak – Samsung má více jméno, než dobré telefony, osobně bych si z rodiny SGS včetně trojky nic nekoupil, ten telefon vypadá naprosto děsně a lacině plastově.

      Možná je také problém v hlavách lidí – jsou tady iPhony, Samsungy a Windows Phone, no a pak už jen něco méně významného. Bohužel jsou pak HTC, LG, Sony až někde dalšími v řadě, a pak kvůli ceně možná lidé pošilhávají po ZTE, Huawei zařízeních. Prostě mentálně vede ta silná trojka, takže vše ostatní je jen dalším zařízením v řadě.

      Jestliže tvrdíte, že tablety (nějaká verze bez kompromisu) nejsou tím správným směrem, tak pak nemůžete tvrdit, že HTC jde špatným směrem, když jediné co dělají, jsou právě mobily. Osobně bych následovat trend zúžení výrobní řady, mít modely pro high i low end, a už dávno měli přidat nějaký ten tablet. Nebo by měli začít dělat LCD televize či foťáky? :-)

    • uni (neregistrovaný)

      -pekr-: Foťáky proboha ne, už tady jim hoří koudel:-) A s těmi obrazovkami….tam to taky zrovna moc neumí.

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      K Sense, co člověk to názor. Neříkám, že padá, ale čistý Android, lehčí nadstavba mi přijde lepší, zřejmě si to myslí i uživatelé, vzhledem k tomu co slyším v okolí, čtu na zahraničních webech a co se prodává.

      Myslím, že oproti Sony, nebo LG jméno nemá. Původně OEM, pak qtek, teď HTC. Dlouho telefony pod operátory. U nás v Česku má relativně dobré jméno, proti jiným trhům.

      Silná trojka není, je jen Samsung a Apple mezi smartphony, pak možná Huawei

      Tablety jsou dobrý směr, iPad to prokazuje, ale tablety s Androidem zatím spíš dohání. Nexus 7 se prodává jen díky ceně, Samsung je tlačí marketingem, Sony se neprodávají, Amazon je prodává pod náklady a vydělává na obsahu (teoreticky).

      Tudíž, že HTC nedělá ztrátové tablety není špatné. Ale to nutně neznamená, že vše ostatní dělá správně.

    • uni (neregistrovaný)

      K tomu Barnes & Noble, ten to už i odpískal:-)

  5. niky79 (neregistrovaný)

    „HTC reportovalo své finanční výsledky za měsíc únor, obsahují vlastně jen jedno číslo. A to příjem 384 milionu dolarů, což je o ohromných 44 % méně, než před rokem a o 27 % méně, než v lednu. Podle The Next Web, HTC vydělalo takto málo naposledy v únoru 2013, což jsou přesně 3 roky. “

    Takže v unoru 2013 HTC vydelalo tak malo jako v unoru 2013, coz bylo pred tremi roky.. :P

  6. xluc (neregistrovaný)

    HTC si drivejsi mizernou kvalitou neudalala moc dobre jmeno a ted se jim to vraci. V Androidech je prejede Samsung, Huawei a Sony. WP jsou zatim maly trh a tady zase vladne Nokia.

    • htcjirka (neregistrovaný)

      Bohuzel ta mizerna kvalita je dodnes,poruchovost zejmena zakladnich desek je na dennim poradku.HTC ma vyhodu ve velice rychlem a vynikajicim servisu ala VSP Data.Jinak HTC stale stavi na superlativech Beats Audio,novy zvuk HTC Boom apod lakavych nazvu,ktere jsou v realu jen umelym lakadlem,ktere nic neprinasi,ac se tak tvari..A Sense to cele uzavira,premalovat cele prostredi tucnou nadstavbou,ktera Android a samotne HTC spise degraduje.

  7. balvi (neregistrovaný)

    to mate tak, ked si niekto ide kupit mobil za take peniaze xce to nej. htc sa dalo na vzor apple. nevymenitelna bateria a nepritomnost pamatovej karty.

    toto je premna klucova vec. mam 32GB kartu plnu dokumentov etc. a mam si kupit mobil bez pamatovky?

    bohuzial takyx ako som ja je asi viacej, preto mam sg3 a nie HTC.

    a ako som niekde cital , v UK je HTC ONE premiovy mobil u operatorov a ty co platia take sumy sa vatsinou vyznaju preto bol popularny S3 a nie HTC.

    je to skoda, maju dobre napady ,mno pouzivatelia nexcu bit limitovany . . .

  8. Saruman (neregistrovaný)

    Amatera, ktery vypotil tento tendencni blabol, bych vyrazil i s dverma. To to po nich nikdo necte? „15.3. bude představen další telefon řady Galaxy S a po něm všichni na HTC One zapomenou, jako tomu bylo v přechozích dvou letech.“ – dafaq?? Na blogisek mozna dobre, ale pan „redaktor“ by si za tohle prezentovani vlastniho bullshitu jako obecne pravdy zaslouzil minimalne koberecek.

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Dobrý den, je to tak jak sem napsal. HTC má poslední dva roky problém. Je to vidět i na jeho prodejích.

      HTC Sensation v roce 2011 zastínil Galaxy S2

      HTC One X v roce 2012 Galaxy S3

      HTC One nejspíš letos dopadne stejně.

      Nemluvím o tom co si myslíte o telefonu, ale o prodejích a to je fakt, který nejde popřít.

    • Saruman (neregistrovaný)

      Blbost. Fakt založený jenom na vašem názoru už z principu faktem neni. Napsali jste doslova „…15.3. bude představen další telefon řady Galaxy S a po něm všichni na HTC One zapomenou…“ coz je až do momentu zverejneni prvnich cisel prodeju obou telefonu (a to jeden z nich zatim stále ani nebyl predstaven) jen vasim mokrym snem a v takovem clanku to nemá co delat.

    • David Podzimek (neregistrovaný)

      Když mluvíme o budoucnosti, je to vždy odhad. Můj odhad je, že to bude jako v posledních letech. Máte jiný, můžete ho vyjádřit. Nevidím důvod k tomu, aby se situace z posledních let neopakovala.Když se spletu, budu to samozřejmě reflektovat v článku o tom, že se HTC neskonale daří a drtí Samsung GS4.

      Mám právo si myslet, jak to bude. Lež-blbost by to bylo kdybych napsal, že se tak stalo.

  9. Roman (neregistrovaný)

    To se jako dostalo ven ?????

    „řada produktů je rychle vyprodaných.“ „V listopadu a prosinci vypadlo“ „osobně sem to“

    prostě …. já nevim, to se fakt nedá číst, chybí někde i čárky … Po prvním odstavci jsem to radši ani nečetl

  10. Dr. foot (neregistrovaný)

    To vyřeší jedna jediná věc, a to celkem důležitá jménem podpora neboli aktualizace. Tak kdy už jim to konečně dojde!

    P.S. Někdo tam napište, at se jim neuvaří mozky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *