Sledujte nás na YouTube

Google vyvíjí vlastní autonomní vozidla, první prototypy nemají volant

Společnost Google, která se kromě aktivit na internetu soustředí i na robotický a automobilový průmysl, včera představila svůj první vlastní prototyp autonomního automobilu. Dosud byla všechna Google vozidla bez řidiče, která od roku 2012 již najezdila po amerických silnicích více než 1,1 milionu kilometrů bez nehod, postavena na běžných modelech, jako Toyota Prius, Audi TT nebo Lexus RX450h. Vlastní prototyp od Google je ale zcela odlišný.  

Nenabízí totiž v podstatě žádné ovládací prvky, dokonce ani volant. Pasažéři se tak musí spolehnout pouze na automatiku a na bezpečnostní pásy na svých sedačkách. Mini-vozidlo, které do svých útrob přijme dva cestující, připomíná svou velikostí automobil Smart. Strohý design působí spíše jako kryt, ze kterého by se teprve mělo být finální auto vyloupnout. Šedobílá barevná kombinace spolu s kmitajícím čidlem na střeše může vzbudit pocit, že se jedná o policejní vůz.

  

Prototyp pohání elektromotor, softwarová a hardwarová výbava je totožná jako v případě předchozích autonomních vozidel od Google. Rychlost prototypu je omezena na 25 mil za hodinu (asi 40 km/h). Do pilotního programu v ulicích má být zapojeno celkem 100 těchto vozů, ty však mají být vybaveny i běžným ručním ovládáním. Plně autonomní vozy jako tento se mají do ulic dostat pozdějí, Google doufá, že se tak stane do dvou let. Nové informace o tomto projektu můžete sledovat na nové stránce Google Self-Driving Car Project na Google+.

Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.

16 komentářů

  1. bigt (neregistrovaný)

    Asi bych nechtěl zažít pocit, když se na mě řítí auto, co je omylem v protisměru a já nemůžu strhnout volant a uhnout mu… Tohle podle mě elektronika nepodchytí…

  2. mceza (neregistrovaný)

    Zajímá mě, jak vyřeší právní otázku – kdo bude viníkem nehody v případě, že takové auto nabourá? Výrobce automobilu/softwaru nebo cestující, který vlastně nebude už ani řidičem?

    V současné době už je běžná technologie, kdy automobil sám zaparkuje. Alep rávě z těchto důvodů je vždy vyžadována nějaká interakce řidiče – např. u Škodovek se musí přidávat plyn (případě pouštět spojka).

    PS: Automatické parkování mám v autě a je to jedna z nejhorších věcí, co jsem v autě zažil. Tak vystresovaný z podélného parkování jsem nebyl ani poprvé v autoškole. Tuhle technologii si odpustím…

    • biscuit84 (neregistrovaný)

      Tak pokial si sa nedostal vyssie nez na Skodovku, tak sa ti ani necudujem. kup si poriadne auto a uvidis, ako v praxi ten system funguje. U Merglu naozaj nepotrebujes v tom aute sediet ci nieco pridavat. auto zaparkuje samo a a ja uz medzitym sedim niekde u kafe :)

    • Bartyx (neregistrovaný)

      I Škodovka parkuje úplně v pohodě. Nevím jak jste přišel na to, že to je stresující. Funguje to výborně a většinou zaparkuje lépe než já. A to nejsem žádný antitalent, parkovat umím dobře.

    • mceza (neregistrovaný)

      Ale jo, ono to zaparkuje. Ale to, že se mi točí volant pod rukama a já to nesmím ovládat je pro mne stresující. Automatické parkování potřebuje o trochu větší místo než zkušený řidič.

  3. Dano (neregistrovaný)

    A čo ešte keď systém zalaguje a odbočí o dva metre neskôr (do kanála,do múra,na chodník)… :-)

  4. viki1 (neregistrovaný)

    První reakce mi připadaj, jak kdyby někdo minul těch 1,1 mil km naježděných v ostrém provozu.. :)

  5. Martin P. (neregistrovaný)

    Jak už tu padlo nemáme legislativu, ale hlavně nemáme kupce.

    To aby se to vyplatilo musí do toho jít neskutečný počet lidí. Pár nadšenců nestačí. To aby to k něčemu společnosti bylo, muselo by takových aut prodáno a používáno v řádu statisíců kusů ročně na EU a statisíců kusů ročně na USA.

    • Bartyx (neregistrovaný)

      Je to jen o ceně. Podle mě by se našla hromada lidí, která by to uvítala. Vem si jen tu výhodu, když chceš jet někam kalit a nemůžeš řídit zpátky. Tohle bude bomba. Prostě s přáteli vyrazíš a zpátky tě auto odveze. Nepochybuji, že bude i možnost nechat ho jet domů, abys ho nemusel nechávat před barem a pak ho jen přivoláš telefonem. Mě to přijde boží a doufám, že se dočkám takových aut na silnici.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *