Sledujte nás na YouTube

Google v obchodě Play blokuje některé aplikace na ochranu soukromí

Google ve čtvrtek odstranil z obchodu Play aplikaci pro Android s názvem Disconnect Mobile, která porušovala pravidla komunikace mezi aplikacemi. Její hlavní funkcí byla ochrana soukromí a bránila sbírání uživatelských dat z dalších aplikací. Během šesti dnů, kdy byla dostupná, získala více než pět tisíc stažení.

Autoři tvrdí, že aplikace byla vytvořena s ohledem na pravidla obchodu Play, ale ty jsou napsány tak vágně, že jejich výklad si Google může přizpůsobit svým potřebám. Google ze stejného důvodu již v minulosti zakázal řadu aplikací na blokování reklam, které je dnes často možné instalovat pouze po provedení rootu zařízení.

 

Google se brání, že je ho pravidla zaručují kvalitní prostření pro uživatele i vývojáře a podobné aplikace ho narušují a mění způsob, jakým systém funguje. Od autorů těchto nežádaných aplikací se spíše ozývají hlasy, že Google nechce umožnit narušení svého hlavního byznysu a tím je prodej reklamy.

Vracíme se tím opět ke kontroverznímu tématu, jakou silou kontroluje Google a Apple obchody s aplikacemi pro mobilní zařízení a například Microsoft u osobních počítačů nechává prostor více otevřený. Na druhou stranu, tato otevřenost sebou nese rizika a problémy, od kterých se Microsoft snaží utéct ve Windows Phone a v obchodě pro tradiční počítače Windows Store, kde nabízený software kontroluje podobně jako další velké společnosti.

David Podzimek

16 komentářů

  1. smisekCZ (neregistrovaný)

    Jedna aplikace by neměla zasahovat do druhé, za mně tedy správné rozhodnutí. Kdo nechce vidět reklamu, ať kupuje plné verze aplikací, pak ji v mobilu neuvidí.

    Google se zastal výrobců jiných aplikací, kteří díky reklamě mohou vytvářet aplikace zdarma. Takhle by si nikdo jejich aplikace nekupoval, stáhli by si free verzi a použili zmiňovaný nástroj Disconnect Mobile.

    Za mně má Google +1.

    • steelspace (neregistrovaný)

      Smíšek šel do sebe a vypotil svůj první rozumný názor bez zášti. Gratulky.

    • M.BoBo (neregistrovaný)

      Reklama u free aplikací ano, ale v rozumné míře, ne že se mi po každém levelu zobrazí video(!!), které nejde přeskočit a pokud jsi na mobilních datech, tak si za pár desítek minut takhle vysosáš FUP.

      Reklama je vhodná, pokud uživatele neobtěžuje, třeba v menu aplikace, ne při samotné hře.

    • smisekCZ (neregistrovaný)

      Musíš ale chápat, že si pak tuto hru nikdo nekoupí, protože tu reklamu v menu klidně ignorují.

      Já třeba nedávno vyzkoušel hru Townsman, která zobrazovala reklamní proužek dole během hry. Hru jsem vyzkoušel, a jelikož se mi líbila, ale hrací plocha díky reklamě nebyla tak veliká, koupil jsem si rád verzi bez reklamy za 20 nebo 30 kč.

      Kdyby nebyla hra zdarma s reklamou, nekoupil bych si ji asi vůbec.

    • M.BoBo (neregistrovaný)

      Je to stejné jako u webů, kdo chce víc nemá nic. Třeba tento web má rozumnou reklamu, ale konkurenční mobilmania jí má nepřijatelnou, navíc rozdělení článků nesmyslně na více kapitol, kvůli většímu zobrazení reklamy je šílené a o adblock si jen říkají.

      Pokud mi aplikace nutí video, za které platím svými daty, tak si zaslouží podobné programy na blokování.

    • steelspace (neregistrovaný)

      Tak tu hru nehraj. Když lidi nebudou akceptovat hry s reklamou a naučíse platit drobné (hry jsou +- za cenu 1-2 jízdenek MHD), tak zmizí i nešvar reklamy a free-to-play.

  2. kolemjdouci (neregistrovaný)

    „Google ze stejného důvodu již v minulosti zakázal řadu aplikací na blokování reklam, které je dnes často možné instalovat pouze po provedení rootu zařízení.“

    Tohle je zrovna dost zavadejici a matouci informace, protoze „potreba“ root opravneni jde spis s verzemi systemu a funkcemi aplikaci. Rozhodne to nelze chapat tak, ze kdyz aplikace neni v Play Store, tak potrubuju root k instalaci. Nejspis je rec o Adblock Plus [odkaz] ktery lze jednoduse (pohodlne) nainstalovat i mimo Play Store. Pro filtrovani existuji i dalsi a mozna jednodusi (?) metody jako vyuziti VPN primo v Androidu, kdy pri nastaveni patricnych filtru na VPN serveru i toto reseni odfiltruje kdeco (bezne napriklad u korporatnich siti).

    Co se samotne ochrany tyce, tak „android permission app“ existuje spousta, nektere v Play Store jine mimo nej. Vsechny potrebuji root pristup pro efektivni fungovani. Asi nejlepe to ma vyresene CyanogenMOD, ktery ma podporu „Permission App Manager“ primo v sobe a jeho nastaveni je velmi jednoduche [odkaz]

  3. Durus (neregistrovaný)

    Ja som to pochopil tak, ze ta aplikacia mala hlavne zabezpecit aby z mojho zariadenia neboli odosielane data. Mam na mysli vase sukromne data!!!… Naco sa tu bavite o reklame? Takze sa google nezastal vyrobcov aplikaci, ale poriadne prosperujuceho biznisu celosvetovych rozmerov. Racej mi vysvetlite naco je nejakej aplikacii ovladajucej svetlo pristup k mojmu zoznamu hovorov, alebo uctom?

    • Martin II (neregistrovaný)

      DURUS: Presne. To je presne co som cital na inych strankach. Ta aplikacia neblokuje reklamu ale odosielanie aplikaciami dat smerom von.

  4. lerion (neregistrovaný)

    Proč tedy ale Android dovoluje věci, které aplikace podle Googlu fungovat nesmí? To je tedy docela zásadní chyba návrhu Androidu, kterou tímto Google potvrdil…

    Jinak k té kritice desktopových Windows – z článku by to mohlo vypadat, že se dají Windows jakkoli upravit. Ale i zde je API a do některých věcí prostě aplikace hrabat nemohou.

    • steelspace (neregistrovaný)

      Protože na stejném API může fungovat jiná aplikace, která ničemu neodporuje. Každé API se dá zneužít (vzhledem k politice nastavené nějakým papírovým dokumentem).

    • lerion (neregistrovaný)

      To platí v některých případech. Ale pokud API umožňuje blokovat síťový provoz v rámci celého systému, je už něco v API špatně…

    • steelspace (neregistrovaný)

      Pokud je to možné jen pod rootem, tak je to OK, jinak samozřejmě průšvih.

    • fuck (neregistrovaný)

      LERION, sprav su app aku chces, len Google ju nechce v Obchode Play (nechce mat bordel ako vo Windows obchodoch)

      V Obchode Play by nemal nastat pripad ze jedna aplikacia do inych zasahovat nesmie.

  5. Mirek (neregistrovaný)

    Predpokladam, ze temi uzivatelskymi daty se myslelo neco jako udaje o poloze a tak… Jo, na jedne strane je pravda co je komu po tom, kde jsem, ze… Na druhe strane treba tohle je neco co je neocenitelne pro reklamu. Pokud mi nekdo v CR bude nabizet vyrobky/sluzby/obchody z USA tak je to z pohledu reklamy nesmysl…

    Anglicani maji dobre prislovi – nelze mit kolac a soucasne ho snist. Tady jde o placene a zdarma aplikace. Pokud si zaplatim, tak autorovi nic neni po tom odkud jsem. Ovsem pokud chci aplikaci zadarmo tak bych mel strpet cilenou reklamu…

    Nemam rad lidi co by nejradsi meli vsechno zadarmo (a je jim zatezko zaplatit i smesnych zebrackych 20 ci 40 Kc za aplikaci/hru – pamatujete vubec jeste kolik stavavaly applikace a hry pred prichodem appstoru pro IOS/Android/WP?) a na druhe strane se pisni tim jak zablokovali otravne a vlezle reklamy ktere jim lezou do soukromi… A na vse vyzrali, ze…

    Jak na iOS (mam Ipad), tak na Androidu (mam Androidi telefon) se jako mor siri freemium paskvily (obcas i placena hra znicehonic prejde na IAP). Proc asi? Protoze, je to zpusob jak prinutit uzivatele aby neco zaplatily… Reklama je dalsi (a dle me mnohem prijatelnejsi metoda nez IAP) – a pro rozumnou reklamu je priblizna poloha uzivatele velkou vyhodou…

    Mozna se tady ted objevi zastup tech, co budou tvrdit, ze za dobrou aplikaci ci hru radi zaplati – bohuzel neni to tak – tihle lidi jsou mensinou – statistiky jak na iOS tak na Androidu mluvi za sve…

    • teekex (neregistrovaný)

      Ono na to lze pohlednout z nekolika uhlu:

      a) vyvoj aplikace stoji nejaky cas, ikdyz je to „blba“ aplikace ve stylu flashlight, kterou si podle zdrojaku a navodu na webu dokaze kazdy vytvorit za 10min. Odmena pro vyvojare je na miste at uz firmou donations, koupi placene verze aplikace (vetsinou cena nekde okolo $1) a nebo strpeni reklamniho prouzku

      b) pristup k soukromym datum (napr. kontakty) opravdu kdejaka aplikace nepotrebuje (viz vysse zminena flashlight) a pokud to tam vyvojar nechal – ne vyjmecne chce vsechna opravneni, tak je otazka zda je to ucel a nebo jenom laxni pristup samotneho tvurce. Tady v omezeni pristupovych prav pro danou aplikaci nevidim zadny problem – to neznamena ze by nejak doslo k poskozeni aplikace, ze by se prestala nabizet reklama. Naopak to co se provalilo u Brightest Flashlight Free je opravdu na hrane (spis za hranou) [odkaz]

      c) co se tyce reklamnich systemu s navaznosti na zobrazovani reklam, tak pokud v aplikacich je vyuzit Google Adsense (asi casto), tak neni potreba mit sdileni polohy a dalsich udaju pro potreby „zvyseni relevance“ zobrazovanych reklam, protoze tyto data uz davno ma Google a aplikace s tim ma pramalo spolecneho – v te je vlozen akorat banner s patricnymi rozmery, podobne jako tomu je na webech. Nicmene netvorim aplikace, tak jestli to je jinak, nekdo by to mohl upresnit.

      d) cena za reklamu v aplikacich, pokud dochazi vlivem nacitani reklam k vyraznemu zvyseni datoveho provozu, uzivatel si tak snizuje svuj FUP a tuto spotreba mu neni nikterak kompenzovana, takze reklama v konecnem dusledku zvysuje spotrebu ele. energie (prokazatelne mirne o jednotky %), ukrajuje z datoveho limitu FUP a leckdy jeste zpusobuje tzv. lagy, protoze nektere nevhodne navrzene aplikace cekaji az se dostahuje / zobrazi reklama. Pokud se na to takto podivame, tak se jaksi vytraci smysl zadarmo. Osobne nemam rad preklad Free jako zadarmo, protoze nic neni zadarmo.

      e) pristup k zobrazovani reklam na webu je/muze byt podobny jako pristup v zobrazovani reklam v Androidu. Nezda se mi, ze by si tvurci webu rezali zily z toho kolik lidi pouziva ruzne blockery typu AdBlock. Naopak se s temito filtracnimi metodami snazi tvurci webu pracovat a motivovat ctenare k vypnuti filtru na jejich webech. Tohle mozna bude casem i smer v aplikacich.

      f) jedinecnost aplikace, co je unikatniho/originalniho na aplikaci, ktera se ve stejnych variacich na Play Store objevuje v 10/100kach provedeni od ruznych vyvojaru?

      Neco o blokovani reklamy: [odkaz]

      – Blocking rate is found to be highest among Firefox users (17.81%), followed by Safari (11.30%) and Chrome (10.06%). Explorer averages at 3.86%

      – Mobile blocking is gaining popularity: Android shows a 2.24% blocking rate, and iOS 1.33%

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *