Sledujte nás na YouTube

Taxikáři ve Francii protestují proti Uberu, zapalují jeho auta a blokují města

Historie nám stále dokola ukazuje, že lidé těžce přijímají změny, které výrazně mění zažité stereotypy, především pokud se zaběhnutému řádu nedaří novinku potlačit. Již v raných dobách člověka se tyto střety řešily převážně násilím, a i přes několik desítek tisíc let vývoje lidstva se na tom do dnešního dne příliš nezměnilo, ačkoliv se nazýváme Homo Sapiens Sapiens, člověkem rozumným.

 

Zářným příkladem je situace ve Francii, kde alternativní taxi služba UberPOP válcuje běžné taxi služby. Ačkoliv byl Uber ve Francii zakázán, rozhodnutí nenabylo právní moci, a tak řidiči pro společnost stále pracují. Policisté od nich sice vybírají pokuty, ty jim však společnost Uber proplácí.

 

Situace již došla tak daleko, že dnes vyrazilo do ulic téměř 3 000 řidičů taxi, kteří v Paříži zablokovali příjezdové cesty k letištím. Spolu s blokováním silnic začali vyhledávat a napadat řidiče Uberu, včetně demolování, a v některých případech i zapalování, jejich aut.

 

Hlavním argumentem taxikářů je, že řidiči jezdící pro UberPOP nepotřebují pro provoz žádnou licenci, zatímco oni ano. Významnější roli však nejspíše hraje cena dopravy, které taxikáři nemohou konkurovat – na stejné trase vozí Uber své pasažéry za 4 eura, zatímco cesta s běžnými taxi službami by stála 10 euro.

 

Uber se proti násilí vůči svým řidičům tvrdě ohradil s tím, že sice chápe, že se taxikáři zlobí, v žádném případě je to však neopravňuje k násilí. I přes nabídky premiéra země Manuela Vallse odmítá Unie taxikářů veškerá jednání s vládou, není tedy jasné, jaké řešení chtějí taxikáři prosadit.

A co si o protestech myslíte vy? Jaké řešení je podle vás ucházející pro obě strany? Je vůbec možné střet vyřešit kompromisem?

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

25 komentářů

  1. MoB (neregistrovaný)

    To je klasický francouzský přístup… udělat bordel, zapálit pár pneumatik nebo aut, a na víkend šup na venkov na chatu. Vlastně nic mimořádného :) Jo a prosadit nechtějí nic, chtějí jenom nahnat trochu strachu, aby Über vycouval sám.

  2. Jiří Mrízek (neregistrovaný)

    O důvod víc jezdi s Überem a ty taxikáře zlikvidovat.

    • -pekr- (neregistrovaný)

      O důvod víc používat občas mozek. Buďto platí shodné podmínky pro všechny, nebo pro nikoho. Jestliže stát po jedněch požaduje taxikářskou licenci, mají namontované taxametry apod., nemůže si přijít nějaký hipster s cool appkou a tvářit se, že pro něj zákony neexistují. Jestliže je již ve Francii (sice zatím) nepravomocné rozhodnutí, že takto Uber „podnikat“ nemůže, tak to, že firma proplácí ty pokuty, také o něčem svědčí …

    • SmetyCZ (neregistrovaný)

      Ale oni nechtějí mírnější podmínky. Oni chtějí přísnější pro ty ostatní, s tím ať se jdou bodnout.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Ono by stačilo kdyby Uberáci měli pojištění. Ono by se při horší nehodě pasažéři divili že jim pojišťovna na….

    • Lada (neregistrovaný)

      Stačí se podívat na stream s tím předsedou nebo co to je zač o tom jaká je to verbež taxikářská v Praze. Ať tihle leváci a zloději vymřou a licence i taxametry si strčí do hvězdičky.

      [odkaz]

    • horca (neregistrovaný)

      Ono staci trosku prohledat web a clovek si precte spoustu zajimavosti o praktikach UBERu. Nehledejte ale pres google, je to jeden z akcionaru, takze negativni info tam nikdo nenajde…

    • Jiří Mrázek (neregistrovaný)

      Mě nezajímají nějaké „recenze“ od kdoví koho. Najezdil jsem toho jak s taxíky tak s Überem dost, abych mohl hodnotit rychlost, pohodlí a hlavně cenu. Nic jiného mě nezajímá a upřímně proč by mělo, poptávám odvoz z bodu A do bodu B a jestli to jede Pepa z CandyTaxi za 500,-Kč nebo über za 150,-Kč tak se nezlobte ale pojedu s überem.

      -pekr- Vážně si myslíte že jde těm taxikářům o to jestli má über licenci? Nechtějte mě rozesmát….

    • horca (neregistrovaný)

      Je videt, ze jste s UBERem nejel, protoze byste nepsal rychle a levne. UBER v Praze neni ani rychly a ani levny.

  3. Aaron (neregistrovaný)

    Taxikari by si meli v prvni rade uvedomit, ze oni tu jsou kvuli lidem, kteri se chteji nekam dostat. A chteji se nekam dostat co nejlevneji a za co nejkratsi cas. Kdyz oni jezdi za 10€ a uber za 4€, musi se prizpusobit nebo jit delat neco jineho. Oni jsou v roli sluzebniku a nemuzou si na zaklade vysoke prosperity v minulosti vynucovat stejnou prosperitu i do budoucna. Hlavni jsou cestujici, ti delaji poptavku, tem se musi vsichni prizpisobit.

    Jsem pro aby kazdy taxikar, ktery podpali auto nebo pneumatiku, byl tvrde stihan policii.

  4. Rezza (neregistrovaný)

    Tak on stejny system jako Uber si muze udelat uplne kazdy taxikar – lidi ocenuji predevsim to, ze vidi, kudy se pojede, kolik to bude stat, jednoduse to zaplati. To je ta hlavni pridana hodnota. Uz jsem zazil v Madridu, kde se taxikar na krizovatce zeptal, jestli doprava nebo doleva. Nechapal jsem. Rekl jsem doprava – nejkratsi cesta na letiste a pak vidim, ze doleva by bylo za 3x tolik. Pekny pokus. Bez mapy clovek nevi. Naopak v Torontu – beres karty? Jo, samozrejme. Na letisti vytahuji kartu a taxikar – ale ja karty neberu. Ted se kolega svezl v Brne z hlavaku do Continentalu za 350, dal taxikari ctyri kila a borec se ani neobtezoval vratit. Sice si pochvaloval, ze to bylo levnejsi nez v NYC, ale kdyby mel Uber, tak vidi, ze je to tak za kilo nebo za 15 pesky :D.

  5. lerion (neregistrovaný)

    Francie, to jest ta slavna kolebka demokracie a svobody? Kdy se uz konecne ta dira oploti, at se nam to nerozlejza po zbytku EU?

    • SmetyCZ (neregistrovaný)

      Spíš kolébka socialismu.

      Doteď považuju za zázrak, že ta země vyprodukuje cokoli složitějšího než je blbá propiska.

    • ManT (neregistrovaný)

      nazývat francii dírou a vést podobné řeči, je vskutku odvážné, no ale anonymně proč ne…každopádně do slušné diskuze podobné výkřiky nepatří.

      Ve francii to ale zašlo příliš daleko a příspěvek horca a dalších, má pro tuto diskuzi nějakou hodnotu.

  6. Kolousek001 (neregistrovaný)

    Francie – multikulturní žumpa celý Evropy, brzi společně s Anglií a možná se přidá i Německo, aby nebylo pozadu.

  7. Martin P. (neregistrovaný)

    Pánové klid koncepce vývoje automobilové dopravy do budoucna s povoláním jako taxikář nebo řidič kamionů nepočítá. Neb proč myslite že Google, Audi , BMW atd… …vymýšlí autonomní vozy ?

    Do budoucna nebudete ani auto vlastnit, ale si ho pronajímat. Čím z se vyřeší i problém s verbeží jako jsou autobazarnici a aktivisti z Automatu

    • Taxi, taxi (neregistrovaný)

      Martin P.

      Presne tak, tyhle hratky taxikaru daleko rychle prekona technicky vyvoj lidstva v Asii a Sev Americe. Kdysi stejne protestovali osetrovatele koni a koci. Ridic nema tvrdej chleba ridic nebude mit zadny chleba. A co se tyce EU tam uz nic nepomuze.

    • Miroslav Hrach (neregistrovaný)

      Dobře, ale co budou ty hordy lidí jako dělat.

    • Martin P. (neregistrovaný)

      To Miroslav Hrach (neregistrovaný) 27.06.2015 v 8:03… …můžou se přizpůsobit ,nebo vyhynout. Stejně jak vozkové, topiči na parních lokomotivách, kováři, pradleny atd…. Jenže většina těch vyhynulých profesí neměla takový negativní cejch.

      V autobazarech a taxy službě sou takové daňové úniky, že pokud by ze dne na den umřeli, bude to pro stát úleva. To rozhodně se nejedná o „hordy lidí“ a je to stejné jako s doly .

      Nemám na to levicový pohled ale stát by neměl být tak moc nápomocen neschopným jedincům.

  8. Fireman (neregistrovaný)

    IT mění obory všude kde se objeví, od průmyslu, přes zdravotnictví, prostě všechno. Je najivní myslet si že zapalováním aut něco změním. Možná zničí Uber, ale přijde někdo jiný.

    Je pravda že kdyby měli řidiči Uberu taxi licenci, tak by taxikáři mohli přestat držkovat a mohlo by to být dle zákona. Jenže Uber ani není klasický taxík. Taxametr by v něm byl pro srandu, zákony by se v tomhle případě měli přizpůsobit službě, protože evidentně nedokáží držet krok z dobou, ale těch oblastí kde zákony jsou pozadu je mnoho.

  9. M.BoBo (neregistrovaný)

    Taxikáři ať si trhnou.

    Je to podobné jako aktuální situace s uprchlíky, kteří si stěžují na špatné zacházení. Když se jim to nelíbí můžou zpátky do Afriky.

    Takže když se ta situace nelíbí taxikářům, ať začnou jezdit pro UBER a nestěžují si..

  10. horca (neregistrovaný)

    Z diskusi o UBERu mam pocit, ze diskutujici neumi cist. Je pravda, ze vzhledem k tendencne psanym clankum si muze mnoho z Vas udelat zkresleny nazor. Argument, ze se taxikari brani zmenam je lichy. Kazdy dispecink taxisluzby ma dnes aplikaci a kazdy dispecink taxisluzby garantuje cenu.Cely problem je v tom, ze UBER nerespektuje platnou legislativu v danem state. Velmi by me zajimal Vas prispevek do diskuse, pokud by se jednalo o Vas obor, ve kterem pracujete, do ktereho by vstoupila obdoba UBERu a nelegalnim zpusobem by Vam takto nekdo ubiral praci a tim padem penize.

    • Rezza (neregistrovaný)

      Tak ale u taxi sluzeb se ukazalo, ze licence proste kvalitu nezaruci (a ani nemohou – pokud neni vynucovana). A obcas je potreba disruptor, ktery ukaze, ze ta regulace je zbytecna a kontraproduktivni. Jako uprimne, nechapu, proc si proste tu licenci neudelaji a nefunguji jak funguji. Ale to je jina. Kazdopadne jen u nas jezdi vic cernych taxi na zavolani nez na celem svete Uberu :))).

    • Martin P. (neregistrovaný)

      Jenže to vztahujete pouze k penězům.

      Licence jsou způsob jak přinést\zastřešit kompletní ochranu zákazníka. Nikoliv mu přinést nízkou cenu.

      Licence není 100% ochranou, ale v případě problému je možné nějaké dovolání. Pokud nechcete, aby stát taxy reguloval, tak ale nečekejte, že stát vás bude ochraňovat v případě problémů.

      Už sem zmiňoval pojištění. V případě nehody naprostá většina Uber freelancerů nemá pojištění, které bude dostatečně hradit škody na zdraví klientu. Klasické havrjko a povinné se vztahuje max na rodinné příslušníky.

      A ikdyž vám následně soud odklepne náhradu. Tak z borce , kterej je mrtvej, nebo v osobním bankrotu si nevezmete nic. A Uberovi to může být jedno nebyl to jeho zaměstnanec on byl pouze sprostředkovatel.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *