Sledujte nás na YouTube

Finanční výsledky Tesly za 1. čtvrtletí: I přes velkou ztrátu cena akcií roste

Americká společnost Tesla oznámila své finanční výsledky za první kvartál tohoto roku. Na první pohled by se výkaz zisku a ztráty mohl zdát velmi znepokojující, finanční svět v nich však vidí pravý opak. Ačkoliv společnost v prvním čtvrtletí vykázala ztrátu 154,2 miliony dolarů, tedy téměř čtyři miliardy korun, její akcie od středy, kdy byla tato zpráva zveřejněna, vzrostly na burze o 11 %. 

U zaběhnuté společnosti by tato zpráva nadzdvihla nejedno obočí, jelikož se však v případě Tesly jedná o poměrně mladou firmu, která výrazně investuje a ještě nějakou dobu potrvá, než se investice začnou vyplácet, je růst ceny akcií způsoben tím, že Tesla má nižší ztrátu, než burzovní svět očekával. Velkou roli také hraje fakt, že Tesla teprve buduje veškeré zázemí, které jí v budoucnu umožní výrazně snížit náklady, jako je například obrovská továrna Gigafactory v Nevadě. 

Vizualizace továrny Gigafactory v Nevadě

Wall Street očekával, že Tesla bude v prvním čtvrtletí ve ztrátě 52 centů (cca 13 Kč) na akcii, ve skutečnosti je však ve ztrátě pouze 36 centů (cca 9 Kč). Navíc výnosy vzrostly na 1,1 miliardy dolarů (téměř 27 miliard Kč), ačkoli se očekávalo, že budou pouze 1,04 miliardy dolarů (25,3 miliardy Kč).

K těmto výsledkům společnosti, kterou řídí vizionář Elon Musk, dopomohly prodeje 10 045 kusů Modelu S za první kvartál, přičemž jich bylo vyrobeno 11 160. Spolu s příchodem nového Modelu X, který by se měl začít vyrábět ve třetím čtvrtletí, společnost očekává, že za celý rok prodá 55 000 elektromobilů.

Velký podíl bude mít na finančních výsledcích také nedávno představená baterie pro domácnosti, zvaná PowerWall. Podle prvních zpráv si ji během prvního týdne předobjednalo 38 000 zákazníků. Díky tomu má Tesla vyprodáno až do poloviny příštího roku.

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

42 komentářů

  1. Petr (neregistrovaný)

    Opravdu se tesim na den, az toto letadlo spadne a bublina splaskne. To bude nestastnych naivku, kteri tem pohadkam o elektromobilu uverili. Rozumny clovek se koukne k nevetsimu vyrobci automobilu a prukoponikovi v alternatvinich pohonech – Toyote – a vi, ze koncepce baterii nabijenych z el. site pro pohon automobilu je jiz mrtva.

    • Zaklinac (neregistrovaný)

      Majitelia Tesly si to zjavne nemyslia. Okrem toho, ide o „trochu“ viac, než sú elektromobily.

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Zaklinac: „Majiteli“Teskly myslis akcionare? Tak ti evidentne nemysli vubec. Petr ma naprostou pravdu v tom, ze elektromobil jak ho prezentuje Tesla je mrtvy.

    • Jan (neregistrovaný)

      Na auta strednej a vyssej triedy ten koncept mozno idealny nie je, ale na male mestske auticka podla mna ano. Ja osobne by som ho nezatracoval.

    • Zaklinac (neregistrovaný)

      Arakin: Nie, myslím majiteľov toho automobilu. A ako píšem vyššie, automobil je len jedna časť z celej skladačky – solárne panely, Powerwall, auto.

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Vlastnit teslu je dnes vic nez cokoli jineho otazkou modniho trendu v jistych spolecenskych kruzich. Tento trend za velmi kratkou dobu vysumi, jak je to se vsim podobym a po Tesle nestekne ani pes.

      Jo, se solarnimi panely mame hodne zkusenosti tady v CR :-D

      Powerwall je dalsi hezka pohadka pro naivky, kazdopadne o malinko realnejsi nez elektromobil. Vis o tom, ze takova reseni jsou jiz hezkou radku let na trhu? Proc nejsou rozsirena?

    • Zaklinac (neregistrovaný)

      Ako automobilový nadšenec ti hovorím, že píšeš nezmysly. Samozrejme, že je % ľudí, ktorí majú Teslu, pretože to považujú za módne. Ostatní ju majú práve pre to, že je to technologicky a motoricky fascinujúce auto so šoférskym zážitkom, ktorý ti konvenčný spaľovací motor zo svojho princípu nedokáže poskytnúť. Nehovoriac o výraznom úbytku nutnosti údržby.

      Neviem, aké skúsenosti máte so solárnymi panelmi v ČR, ja solárne panely na dome mám a budem ich mať aj na streche bytu, v ktorom onedlho budem bývať. Takisto ako bude v tom bytovom dome nabíjacia stanica pre elektromobily.

      Samozrejme, že podobné riešenia na trhu sú a pokiaľ viem, sú relatívne rozšírené. Powerwall nie je revolučný produkt, ani ho nikto revolučným neoznačuje. Svoj zmysel ten systém má najmä do budúcnosti ako ďalšia, čistejšia alternatíva „výroby“ energie.

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Zaklinac: ty se ve sve omezenosti opet poustis do polemik, o ktere tady vubec nejde. Ja jakozto vic nez automobilovy nadsenec – mam zavodni zkusenosti – toho o autech vim docela dost. Pokud se vratis nahoru, pomalu a nekolikrat si prectes co jsem napsal ja a co napsal Petr, tak mozna ti docvakne, ze nikdo nezpochybuje vyhody pohonu automobilu elektromotorem, hlavne kroutici moment v celem spektru pracovnich otacek a z toho plynouci konstantni schopnost zrychlovat. Ja tady pisu o zdroji energie pro tento elektromotor – baterie nabijena z el. site. To je problem Tesly a tim i Petr narazel na Toyotu, ktera, jak znamo od tohoto konceptu ustupuje uplne. Solarni panely vy zaduji prilis noho prostoru pro to, aby se mohli stat signifikantnim zdrojem energie, alespon v nasich zemepisnych sirkach. Powerwall nema s „vyrobou“ energie nic spolecneho, pouze ji dokaze docasne ulozit. Stejnou sluzbu ti dnes udela kazda lepsi UPS.

    • Zaklinac (neregistrovaný)

      S tou obmedzenosťou je to úplne opačne. Načo píšeš o ČR a našich zemepisných šírkach, keď podstatná časť sveta má obrovské nevyužité plochy s dostatkom celoročného slnečného svitu? Ako píšem už hore, Powerwall je práve tým medzičlánkom medzi panelom a konečným spotrebičom. Takto má Musk pod palcom celý reťazec. Jeho plány so SolarCity a Gigafactory majú víziu a presne takých ľudí je treba. Tu o Teslu ako takú vôbec nejde. Mimochodom, skutočne by si sa na nej mal previezť, ty závodník.

      Že Toyota ustupuje je úplne irelevantné. Ďalšie autobilky zase pristupujú.

    • Mauik (neregistrovaný)

      a aka koncepcia pohonu je jednoznacna buducnost? nic proti pani, ale rad by som sa docital aj o inych moznostiach, osobnych skusenostiach, linky na analyzy a podobne… Lebo inak to vsetko znie ako vsade som bol, vsetko poznam a vsetko spravim lepsie, lacnejsie a rychlejsie ako ostatni, len sa mi nechce :)

    • НКВД (neregistrovaný)

      Mauik: budoucnost bych videl v jine horlave latce pouzite pro konvencni spalovaci motor, treba v jizni americe jezdi na alkoholy ziskavane pri zpracovani cukrove trtiny. Proste tam budeme lit jinou „ohnivou vodu“.

      Kdyz uz jsme u toho… proc by vlastne mela ropa dojit? Ropa je silne zetlely organicky bordel typu rostlinky a zviratka a pokud vim, rostlinky a zviratka umiraji porad, nevidim tedy neco co by melo znamenat „a ted uz se ropa tvorit nebude, bo jsem rekl“ .. cely mi to zavani enviromentalni kejdou

    • Bary (neregistrovaný)

      Zase pěkný blábol.

      Poruč větru a dešti.

      „Ropa se tvoří geochemickými procesy z matečných hornin. Tvoří se neustále, ale v geologickém čase v rozmezí několika miliónů nebo desítek miliónů let. Z hlediska lidského se tudíž jedna o neobnovitelný zdroj.:

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Bary: to je sice prvavda, ale s ropou budeme zit jeste velmi dlouho. Pred 30 lety nam ve skole rikali, ze za 30 let ropa dojde. Preslo 3o let a ja porad jezdim autem se spalovacim motorem a zname zasoby ropy jsou nekolikanasobne vetsi nez pred temi 30 lety. Pouze jeji tezba se stava stale narocnejsi. Jednoho dojdeme jiste do situace, kdy budou nakaldy na jeji ziskani tak vysoke, ze se jiz proste nevyplati ji tezit. Kazdopadne jsou zde jine zdroje uhlovodiku a technologie pokrocili natolik, ze dnes neni problem vyrobit nahrady synteticky – napr. z rostlin (1. generace) ale uz i z zivocisneho tuku (modernejsi 2. generace, s kterou se teprve zacina). OSobne si vsak myslim, ze budoucnost bude ve vode a jeji elektrolyze + vodikove clanky a pohon eletromotorem. Opet se divam k Toyote, ktera je v alternativnich pohonech nejdal ze vsech.

      Zaklinac: ze ostatni automobilky pristupuji je naprosto irelevantni, jelikoz jsou prave o tech 15 let za Toyotou. Gigafactory a Solarcity jsou nadherna marketingova jmena pro naivy, kteri uverili pohadkam nudiciho se miliardare. Precti si, co si o tom mysli odbornici a otevrou se ti oci. Na netu je clanku mraky. Bublina, nic vic.

    • Zaklinac (neregistrovaný)

      Arakin: Mne sa nič otvárať nebude, mám toho naštudovaného o tejto problematike viac, než si vieš predstaviť. Je úplne jedno, ako sú tie firmy nazvané, pokiaľ vyrábajú kvalitné produkty. Musk vyrába panely – vyrába, nie o nich drista na nete a onedlho spustí výrobu batérii vo veľkom. To sú fakty, nie internetovét tliachanie. Vždy viem oceniť ľudí, ktorí sa na veci pozerajú inak a snažia sa nejsť s davom, ale priniesť niečo vlastné (preto napr uznávam aj Mazdu, aby sme ostali pri motorizme). A ak niekto vymyslí a aj vyrobí produkt, ktorý funguje a rozšíri ho do sveta – kde sa tá elektrolýza vody využíva vo veľkom? – tak má odo mňa uznanie. Najľahšie je vyhlásiť, že je niečo mŕtve, akurát je to smiešne, keď to mŕtve očividne nie je. Tesly sa predávajú, na SR je nabijacich staníc plno a neustále pribúdajú, batérie sa používajú už aj v produktoch, kde predtým neboli. Nič z toho zatiaľ neumiera ani tak skoro neumrie. Či je to najlepšia možná cesta ukáže budúcnosť, ale preto je rozdiel medzi Muskom, ktorý reálne niečo robí a tebou, internetovým riaditeľom zemegule.

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Jak odbornici z oboru, tak ekonomicka media si ovsem mysli ponekud neco jineho. Ale klidne te pohadce ver, ja se ti hlasite smeji.

    • Zaklinac (neregistrovaný)

      To je jediné, čo môžeš a dokážeš, tak je to v poriadku.

    • suckme (neregistrovaný)

      Je docela zajimave ze oktani tu mluvi o bubline, ale ani jeden z nich neni schopny rict co dela Tesla spatne ci v cem je oproti spalovacim motorum horsi aby mela splasknout. Haters gonna hate :P

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Suckme: dalsi prostacek, ktery nepochopil, ze debata vubec neni o elektromotor vs spalovaci motor.

    • suckme (neregistrovaný)

      Nemame argumenty, tak budem urazet a placat okolo sebe..klasika. Kdyz se mluvi o Tesle, tak se srovnani elektrika-benzin proste nevyhnete, protoze to je to, cim vycniva.

      Motory stranou teda..reknete mi co dela Tesla spatne, ze to je bublina?

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Mas to nahore, staci poradne cist.

    • suckme (neregistrovaný)

      Dal jsem si tu praci a procetl to jeste jednou jestli mi neco neuniklo a jediny „argument“ vidim vasi domenku, ze baterie dobijene z el. site jsou nesmysl. Panasonic si to zrejmne nemysli, jinak by neinvestoval do gigafactory, ze? Akciove trhy si to zrejmne take nemysli, jinak by akcie neposilovali i pres ohlasenou ztratu.

      For je v tom, ze ta baterie ma dojezd jak kazde druhe auto. Rostouci sit superchargeru (kde jen tak mimochodem NIC neplatite a Tesla je buduje ciste ze svych prostredku bez nejakych dotaci) a prave Powerwall Vam zajisti naprosto funkcni auto kdekoliv (vyhnete se prosim komentari o sahare nebo sibiri, ano?). Nemluve o baterry-swap „benzince“…

      Pro elektricky pohon navic mluvi fakt, ze narozdil od vodikovych motoru nemusite rozvazet palivo po benzinkach jelikoz elektrina je v civilizovanem svete na kazdem rohu.

      Btw.: vite co to bude za poprask az Tesla predstavi sve auto nizsi tridy, ktere by melo stat 30-35k$? Myslim, ze hodne firem zmeni svoji flotilu, protoze si rychle spocitaji u vozidel s najezdem 50k km za rok, ze za dva roky se jim investice vrati usetrenym benzinem jenom tim, ze do svych firemnich garazi nainstaluji par zasuvek…

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      No a presne to je ten problem. Z ceho budes vsechna ta auta napajet. Postavis u kazde benzinky malou elektrarnu? Jak je budes nabijet, kdyz dobiti trva mnohem dele nez tankovani? Staci pocitat a premyslet a zjistis, ze elktromobil s bateriemi dobijenymi ze site nikdy nebude masovka. Tento koncept nema sanci byt nahradou za auta se spalovacim motorem.

    • Zaklinac (neregistrovaný)

      Arakin: Koncept battery-swap je na svete už dávno. Časovo rovnaké ako tankovanie.

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Zalinac: a kde je budes skladovat? A jak budes nabijet ty, ktere vymenis? Kdyz ti na jednu pumpu treba na D1 prijede za den 600 aut. Jak to vyresis? A to se s temi 600 auty drzim hodne u zeme – za den totiz po ni projede kolem 50 tisic aut. Ted zacni pocitat a zjistis, ze je to naprosty nesmysl.

    • Zaklinac (neregistrovaný)

      Distribúciu budeš musieť vyriešiť pri každom alternatívnom spôsobe dopravy, aj pri tých slávnych vodíkových článkoch, ktorým veríš ty. Výmenné batérie sú možnosť, doplnok, ktorý existuje k nabíjaniu zo siete. Viem, že máš český syndróm, ale slovami o „naprostom nezmysle“ by som na tvojom mieste šetril. Pumpy ako ich poznáme dnes v budúcnosti nebudú existovať. V Japonsku je už teraz viac nabíjacích staníc pre elektromobily ako benzínových púmp, aj keď sú tam započítané aj súkromné nabíjacie stanice. Tiež sa im to pred 15 rokmi možno zdalo ako neprostý nezmysel. Ako ďaleko zatiaľ postúpila elektrolýza vody a vodíkové články?

    • suckme (neregistrovaný)

      – Baterie na vymenu lze skladovat asi tak stejnym zpusobem jako benzin.

      – „benzniky“ jak je zname nebudou uz tolik potreba a ani vytizene. Dobijet budete v drtive vetsine doma a/nebo v praci. Na delsich cestach si date pauzu na obed a v superchargeru mate dobito na 70% za pul hodiny.

      – divil by jste se, ale vyroba benzinu taky sezere dost elektriky. Snizenim potavky po benzinu se uvolni kapacita v elektricke siti (nemluve o nocnich prebytcich, ktery tu je uz drahnou dobu).

      Ten koncept proste funguje, smirte se s tim. Proc myslite, ze Tesla masivne investuje do tech superchargeru? Udrzitelnost trhu je pro novy produkt nutnosti.

      Vy se toho jednoduse bojite.. :)

    • TomasSX1 (neregistrovaný)

      Jop. Arakin sa boji viacerych veci. Presne takto isto reaguje aj na MS a WP. Ziadne argumenty len blaboli.

      Tesla buducnost isto ma. Ze ci uz bude ako zdroj Energie pouzivat baterie alebo iny sposob je jedno. Pohon ostane Elektromotor a to je dolezite. Ale este paar rokov baterky tu mat budeme.

  2. David (neregistrovaný)

    Všichni píšou jak to nemá budoucnout a že spalovací motor je to pravé ořechové. Spalovací motor je stará záležitost a mělo by se to už posunout někam jinam a pokud se zdokonalí uchování elektrické energie( lepší baterie ať už kapacita či rychlejší nabijení) a její výroba bude efektivnější tak po elektrickém motoru neštěkne pes. s takovým myšlením jsme mohli zůstat u páry :)

    • l0lz (neregistrovaný)

      Nie len to, pri elektrických autach neriešiš skoro žiadnu udržbu/servis.

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Vis o tom, ze prvni elektromobil tady byl driv, nez auto se spalovacim motorem, Davide? Mluvit o spalovacim motoru jako o starem je v teto souvislosti jako argument pro elektromobil opravdu komicke. Nastuduj si historii.

    • suckme (neregistrovaný)

      Kdyz uz rikate A, tak reknete i B mistre Arakine. Zatimco u spalovaciho motoru doslo k jedine evoluci defacto tim, ze se nestartuje klickou, tak u elektromotoru bylo potreba vyvinout novy typ baterii aby to bylo v autech vubec nejak pouzitelne. Elektromotor sice drzi prvenstvi, ale limitovaly ho technicke moznosti dob minulych. To uz je nastesti za nami a elektromobily budou pomalu ukusovat z trhu, to si piste ;)

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Suckme: Tak toho toho o motorech vis hodne malo, pokud jsi schopny napsat takovou blbost. A pokud bys cetl poradne, zjistis, ze ja nejsem ten, kdo tady obhajuje spalovaci motory. Ale to ti taky uniklo.

    • suckme (neregistrovaný)

      Mno, teda ja nevim, ale porad tam vidim valce, klikovku, ventily. Mozna se da polemizovat o vstrikovani, materialech, ridicich jednotkach, kvalite zpracovani..ale furt nic revolucniho to teda neni. Principialne funguje tento motor porad stejne uz pres sto let..

      Za nepochopeni patri omluva, v kontextu zpravy na kterou jste reagoval to vyznelo jinak…

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      A co se za tu dobu zmenilo na principu elektromotoru?

    • suckme (neregistrovaný)

      Ted unika kontext zase prozmenu Vam, puvodni prispevek na ktery jste reagoval byl o zastarlosti technologie spalovaciho motoru. Na elektromoru neni treba nic zasadniho menit, diskuze byla pouze o ucinnosti baterii a jejich dobijeni…

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Musim, te zklamat, ale kontext unikl tobe. Precti si prvni prispevek jeste jednou a pak si precti mou prvni reakci.

    • suckme (neregistrovaný)

      Vy uz si nevidite ani na spicku nosu, coz..mistre?

  3. Durus (neregistrovaný)

    Elektricke automobily maju buducnost priamo nekonecnu, iba hotentot a magor mozu tvrdit, ze nie. Elektromobily su takmer bezudrzbove stroje, na ktorych sa budu menit len pneumatiky a brzdove desticky. Elektrina… to je nasa blizka buducnost, vdaka nej uz onedlho budeme ochladzovat nasu planetu a slnecnymi kolektormi zastaviame puste a prebytocne teplo sa bude od nich odrazat spatky do vesmiru. Uz dnes fosilne paliva su stare dobre casy, aj ked trochu zadymene… :-)

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Dalsi natvrdly mamlas, kteyr vubec nepochopil, o cem je tato diskuse. A rozhodne neni o tom, ze fosilni auta jsou lepsi nez elektro. Proc sem chodi tolik hlupcu?

    • Durus (neregistrovaný)

      Nemam pocit ze by som ta urazal, teba a tvoje priblble cmaranice ty debil. Naco sa navazas do kazdeho, co ma iny nazor nez ty? Aj tak ti to nepomoze.

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Tohle neni o jinem nazoru. Tohle je o tom, ze reaguhes na neco, o cem vubec neni rec. Chapes uz?

  4. petr (neregistrovaný)

    Krásně se tu hádáte a urážíte. Já si osobně myslím,že celé je to jen nefouknutá bublina,která až splaskne tak to bude teprve ta pravá sranda.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *