Sledujte nás na YouTube

Finanční výsledky operátora O2: Jaký byl první rok pod křídly PPF?

Operátor O2 před několika okamžiky zveřejnil své finanční a provozní výsledky za uplynulý rok. I přes probíhající transformaci společnosti a zhoršující se podmínky na telekomunikačním trhu se firmě daří stabilizovat výnosy a optimalizovat náklady. V silném konkurenčním prostředí O2 v roce 2014 pokračovalo v získávání nových zákazníků a dosáhlo historicky nejvyšší úrovně loajality stávajících zákazníků.

„Rok 2014 byl pro O2 přelomový. Změnili jsme firemní hodnoty, nastavili nové priority a zjednodušili a zefektivnili fungování celé společnosti,“ hodnotí uplynulý rok Tomáš Budník, předseda představenstva a generální ředitel O2 Czech Republic. „Provedené změny se už začínají projevovat na konkrétních číslech a zlepšujících se trendech ve všech segmentech našeho podnikání. Cíle pro tento rok jsme splnili,“ doplnil Tomáš Budník.

Celkové konsolidované provozní výnosy O2 se meziročně snížily o 5,4 % na 44,7 mld. Kč. Finanční ukazatel OIBDA meziročně klesl o 13,4 %. Klíčovou oblastí růstu je i nadále O2 Slovakia. Výnosy na Slovensku dosáhly výše 224 milionů EUR, což představuje meziroční nárůst o 7,9 %. 

Provozní výsledky

Mobilní služby od O2 využívalo ke konci roku 2014 celkem 5 069 000 zákazníků. Počet zákazníků smluvních služeb se meziročně zvýšil o 1,8 % na 3 294 000. V oblasti předplacených služeb došlo k meziročnímu poklesu o 4,9 % na 1 775 000 zákazníků. Díky neomezeným tarifům stoupá i mobilní hlasový provoz. V roce 2014 provolali zákazníci 11 532 000 000 minut. Objem volání tak meziročně vzrostl o 7,0 %.

Také objem datového provozu v síti O2 vykazuje dlouhodobě rostoucí trend, a to jak v celkovém objemu, tak i v přepočtu na jednoho uživatele. Společnost dodržela svůj závazek a do konce roku pokryla 93 % populace České republiky rychlým mobilním internetem 3G a 4G LTE.

Zájem o mobilní internet tak meziročně stoupl o 17,1 %. K nárůstu pomohla rovněž podpora prodeje chytrých telefonů v podobě uvedení splátkového modelu a záruce nejlepší ceny na trhu u nejoblíbenějších telefonů. Výnosy z mobilních datových služeb vzrostly o 16,7 %. I nadále stoupá podíl chytrých telefonů v síti O2 – meziročně se zvýšil o dalších 5,3 procentních bodů na 39,8 %. Za zvýšením podílu stojí i 92 % chytrých telefonů prodaných v předvánočním období, které podporují rychlý internet 4G LTE.

Rok 2014 byl přelomovým rokem také pro fixní služby O2. Pevný internet od O2 využívalo ke konci roku 922 000 domácností. Ve čtvrtém čtvrtletí jejich počet vzrostl o 7 200. Na technologii VDSL přitom přešlo více než 420 000 zákazníků. V následujícím roce plánuje společnost investovat do výstavby předsunutých DSLAMů, které zajistí další rozšíření a zrychlení vysokorychlostního internetu.

Počet zákazníků digitální televize O2 TV dosáhl počtu 184 000 a meziročně tak stoupl o 18 %. Svůj podíl na tom má i nově zavedená služba O2TV Go, která umožňuje díky stejnojmenné aplikaci sledovat televizní vysílání na mobilních zařízeních. Od svého uvedení na trh eviduje už na 240 000 stažení.

Finanční výsledky

Celkové konsolidované provozní výnosy v roce 2014 dosáhly výše 44 689 mil. Kč, meziročně o 5,4 % méně. Provozní výnosy bez zahrnutí vlivu nižších propojovacích poplatků, které nemají přímý dopad na provozní zisk, se meziročně snížily o 3,8 %. Ve čtvrtém čtvrtletí se přitom meziroční pokles zpomalil na -0,5 % (-9,6 % v prvním čtvrtletí; -8,3 % ve druhém čtvrtletí a -3,2 ve třetím čtvrtletí). Provozní zisk OIBDA klesl meziročně o 13,4 %. OIBDA marže dosáhla 35,8 %, meziročně o 3,3 procentního bodu méně.

Konsolidované investice dosáhly v roce 2014 výše 11 489 mil. Kč. Tato částka v sobě zahrnuje i akviziční náklady spojené s nákupem licencí k LTE kmitočtům v České republice a na Slovensku a kapitalizované náklady na ochrannou známku O2. Výše investic bez zahrnutí těchto položek by dosáhla 3 822 mil. Kč.

O2 Slovakia si nadále udržuje růstový trend v komerční oblasti a zvyšuje tak svůj podíl na finančních výsledcích skupiny. Celkový počet zákazníků na Slovensku dosáhl 1 684 000 a vykázal tak meziroční růst o 9,4 %. Celkové provozní výnosy dosáhly výše 224 mil. EUR. Provozní zisk OIBDA vzrostl meziročně o 0,7 % na 71 mil. EUR.

Jiří Hrma

Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytrých zařízení, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů. Máte zájem o spolupráci? Ozvěte se na redakce@smartmania.cz.

Jeden komentář

  1. kolemjdouci (neregistrovaný)

    moc zbytecnych cisel, jasne a s prehledem: První rok pod PPF: čistý zisk O2 klesl o 30 procent

    [odkaz]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *