TOPlist

Facebook vsází na mobily: Na konferenci F8 představil vylepšený Messenger a ukázal svoji vizi budoucnosti

Mark Zuckerberg minulý týden na konferenci F8 odhalil budoucí plány a vize Facebooku. Vše se točilo především okolo mobilních služeb a došlo také na nový Messenger. Na jaké novinky se v budoucnu na největší sociální síti na světě můžeme těšit?

Minulý týden proběhla v San Franciscu pravidelná konference největší sociální sítě Facebook – F8 určená pro marketéry a developery. Těch se na místě sešlo přes 2 500 a všichni čekali na to, čím se Mark Zuckerberg a jeho tým pochlubí. Mezi nimi byli i stratégové Adam Špina a Juraj Horný ze společnosti TRIAD Advertising.

Messenger jako centrum zábavy a firemní komunikace

Messenger je aktuálně nejrychleji rostoucí aplikací patřící do portfolia FB a Zuckerberg se netají tím, že tuto masu lidí chce využít. Otevření pro obsah třetích stran má význam hlavně jako nový zdroj zábavy pro uživatele. V jedné z přednášek FB uváděl výzkum používání mobilních aplikací uživateli, ze kterého vyšlo, že 3/4 všech interakcí se odehrávají mezi 4 nejoblíbenějšími aplikacemi uživatele, a 42% všeho času stráví v jedné nejoblíbenější aplikaci. Lidé tedy s Messengerem stráví víc času na úkor jiných aplikací.

    

Pro marketéry je však mnohem zásadnější propojení Messengeru s e-commerce. FB plánuje pod rouškou návratu “Face-2-Face” komunikace zákazníků s firmami otevřít možnost otevírat konverzace přímo v Messengeru. Po přihlášení do služby, pochopitelně přes FB login, bude moci zákazník veškerou další komunikaci vyřizovat v jednom vlákně zpráv, hned vedle konverzace s kamarády. Místo hromady textových zpráv a e-mailů se na jednom místě snadno dozví aktuální stav objednávky. Pouhou odpovědí navíc bude moci zboží reklamovat nebo objednat další kus pro kamaráda.

Zajímavostí je, že lidé v USA čtou zprávy hlavně na telefonu. Navíc pro celkem 80% mladých v US  je to hlavním zdrojem zpravodajského obsahu. Důkazem toho, že Facebooku na mobilech záleží jsou i nedávno uskutečněné akvizice Instagram a WhatsUp.

 

Facebook se na F8 také pochlubil platformou pro mobilní vývojáře FBStart. Pokud máte dobrý nápad, neváhejte se s ním přihlásit. Facebook těm nejlepším nabídne nejen mentoring, jak to známe ze startupových programů, ale i kredit na reklamu, aby si vývojáři mohli vyzkoušet, jak se jejich aplikace chytne.

  

Vize Facebooku? Bez mobilu ani ránu

Podle Facebooku převezme mobil většinu úloh, které děláme offline, nebo k nim potřebujme desktop. Některé z nich už používáme teď – objednávání jídla či rodinného nákupu. Budoucnost jde však ještě dál. Například si objednáte pomocí Messengeru úklidovou službu, a to hned vedle konverzace s kamarády nebo s přítelkyní. Zuckerberg také naznačil, že se chce mnohem více pustit do využívání komunikace ve Facebookových skupinách. Možná se dočkáme i další aplikace.

Přes Facebook zalijete i kytku

Pozornost se také věnovala fenoménu posledních dob – Internet of Things. Například gamifikace správy domácnosti. Představte si, že odjedete na víkend pryč a potřebujete zalít květinu. Díky Facebooku a aplikaci nebudete muset otravovat sousedy a všechno zařídíte i na míle daleko.


Afterparty konference F8 byla velmi povedená, hlavní hvězdou večera zde byl Deadmau5

Role Facebooku v tom celém je to, že poskytuje kompletní infrastrukturu (hosting + SDK pro zařízení), identifikaci uživatelů + možnost je kontaktovat + sociální kontext (co dělají kamarádi). Monetizace bude tedy pravděpodobně probíhat tak, že data, která Facebook získá, využije pro přesnější selekci obsahu, který člověk chce konzumovat na Facebooku a dá inzerentům možnost na takové lidi přesně zacílit. Například autoservis může zacílit na majitele auta, které potřebuje vyměnit olej v okamžiku, kdy člověk auto zaparkuje v nákupním centru za rohem.

Autor článku Adam Špina
Adam Špina

Kapitoly článku