Sledujte nás na YouTube

Elektronická zařízení bude v Evropě brzy možné používat i při startu a přistání letadla

Před nedávnem jsme psali o tom, že federální letecký úřad (FAA) přišel pro USA s prohlášením, ve kterém uvádí, že cestující mohou během letu používat elektronická osobní zařízení typu smartphone, tablet a elektronická čtečka. Dříve jste museli zařízení před startem a při přistávání úplně vypnout, nyní stačí přepnout do takzvaného letadlového režimu (po celou dobu letu).

Tento režim deaktivuje veškeré komunikační moduly, díky čemuž nemůže dojít k rušení citlivých zařízení letadla. Tím pádem můžete využívat svá chytrá zařízení nerušeně během letu. S okamžitým uplatňováním tohoto prohlášení začala společnost Delta a zdá se, že se blýská na lepší časy i v Evropě.

Evropská komise pro bezpečnost letectví (EASA) včera přišla s oznámením, díky kterému budou moci cestující v Evropě rovněž moci používat telefony, tablety, čtečky elektronických knih a další elektronická zařízení během celého letu při aktivním letovém režimu, tedy i během vzletu a přistání. V těchto fázích by totiž zařízení měla být standardně úplně vypnuta.

Komise by brzy měla dopravním společnostem poskytnout kompletní pravidla a pak už bude jen na samotných dopravních společnostech, zda používání na palubách svých letadel povolí. EASA rovněž informovala o svém dlouhodobém plánu, který by po certifikaci umožnil zařízení využívat také k telefonování.

Jiří Hrma

Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytrých zařízení, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů. Máte zájem o spolupráci? Ozvěte se na redakce@smartmania.cz.

13 komentářů

  1. tom (neregistrovaný)

    Jistě úžasná zpráva….

  2. djkure (neregistrovaný)

    A proč je vyplá i ta GPSka? Vždyť je to naprosto pasivní zařízení, které signál jen přijímá ze satelitů a na základě výpočtů určuje pozici (teď se nebavíme o A-GPS).

    • . (neregistrovaný)

      djkure: Nejde o to co přijímá či nepřijímá. Jde o to, že veškerá elektronika vydává už z principu elektromagnetické záření (nebudeme se teď bavit o síle). A dříve byly obavy, aby právě „necertifikované“ zařízení na palubě letadla nemohlo způsobit rušení. Tím „necertifikovaným“ zařízením je myšleno vše, s čím se na palubě nepočítalo. Další věcí je, že GPS je jen podružná a sama o sobě by asi tolik nevadila. Málokdy ale je jen GPS čip připojený k napájení. Většinou je to připojené i k displeji, na nějakou desku, atd.

      Samozřejmě, že správně by měly v tomto případě být vyloučeny i třeba digitální hodinky…

    • borix (neregistrovaný)

      GPS zůstává při Letadlo-režimu zapnutá, v textu je chyba.

    • mceza (neregistrovaný)

      Už na tuto lež byli upozorněni v předchozím článku, avšak poučení si z toho nevzali. GPS se při módu letadlo nezakazuje. Není ani důvod. Jak je řečeno výše, tak by se potom muselo zakázat vše. Kardiostimulátory nebo třeba hodinky…

    • Děkuji za upřesnění ohnedně GPS, v textu jsem to opravil (i v tom předchozím).

  3. Martin Hefner (neregistrovaný)

    Wizz air uz taky umoznuje mit tel v letovem rezimu. Letel jsem tak vcera z UK

    • EasyJet to samé, včera jsem s nimi přiletěl :)

    • TomasNM (neregistrovaný)

      Ja som pred mesiacom letel do Istanbulu a spat s Turkish Airlines. Tiez som sa divil,ze letusky nespomenuli komplet vypnutie,ale prepnutie do flight rezimu. Navyse som na Note pozeral cely cas film,vratane takeoff.

    • TomasNM (neregistrovaný)

      Jo a letusky to videli a nepovedali absolutne nic. Takze zrejme to k turkom dorazilo skor ako to bolo v USA.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *