TOPlist

Quo vadis, BlackBerry? Analytický pohled na vývoj společnosti

Předběžné výsledky za druhé čtvrtletí fiskálního roku 2014 hlásí ztráty v rozsahu necelé miliardy dolarů, propuštění 40 % zaměstnanců a změnu orientace na trhu. Kam kráčíš, BlackBerry?

Vývoj společnosti BlackBerry poslední dobou více než kdy jindy připomíná jízdu na horské dráze, ačkoliv spíše s převahou adrenalinových pádů. Tento týden jsme se nejprve dočkali několika pozitivních zpráv – představení nové vlajkové lodi BlackBerry Z30 a rozšíření komunikačního protokolu BBM na multiplatformní úroveň, nikdo si samozřejmě nedělal iluze o tom, že by to stačilo k záchraně spočnosti, ale byla to alespoň nějaká známka života. Následovala ale opět studená sprcha jakmile Kanaďané zveřejnili předběžné finanční výsledky za Q2 2014, ve kterých figuruje ztráta téměř miliardy dolarů, plánované propuštění 4500 zaměstnanců a především opětovnou přeorientaci na korporátní sféru. Předpokládáný příjem tvoří 1,6 miliardy amerických dolarů.

Za miliardovou ztrátu může špatný odhad prodejů Z10

BlackBerry masivně krvácí peníze a je důležité vědět, kde je jeho zdroj. Celou předpokládanou ztrátu (950 až 995 miliónů dolarů) tvoří bezhotovostní finanční vklad do inventáře, který slouží ke snížení ceny zboží v inventáři, jenž by se neprodalo za původní cenu. Jednoduše řečeno – ceny BlackBerry Z10 půjdou výrazně dolů. BlackBerry zřejmě vkládalo příliš velkou důvěru v dobré prodeje jejich prvního telefonu se systémem BlackBerry 10, tudíž vyrobili a naskladnili mnohem víc kusů, než kolik jsou schopni prodat. Respektive možná by alespoň většinu z toho skutečně dokázali prodat, kdyby jejich marketingové oddělení pracovalo na 200 % a nesedělo na hýždích během prakticky zlomového okamžiku, kdy celý osud společnosti závisel jen na úspěchu platformy BlackBerry 10.

Pro uživatele to znamená jednu věc – ceny Z10 půjdou rapidně dolů, dá se dokonce očekávat pokles pod magickou hranici 10 000 Kč. Ve střední cenové kategorii se BlackBerry Z10 stává svou výbavou i zpracováním v podstatě jednookým králem mezi slepými,c ož by mohlo zvýšit i poptávku. Vzpomeňme si na situaci kolem tabletu HP Touchpad, u kterého dokonce výrobce odříznul podporu ještě před zahájením oficiálního prodeje. Po zahájení výprodeje s masivně sraženou cenou se Touchpad stal ze dne na den druhým nejpopulárnějším tabletem na trhu. Navíc je důležité dodat, že BlackBerry narozdíl od HP rozhodně nekončí s podporou BlackBerry 10, spíše naopak.

Propouštění zaměstnanců je nepříjemný, ale nezbytný krok

Další velkou ránou je plánované propuštění 4,5 tisíc zaměstnanců, jejichž celkový počet má dle plánu společnosti klesnout do jednoho roku až na polovinu. Jakkoliv to může znít jako hledání pozitiv v hromadě špatných zpráv, seškrtání počtu zaměstnanců je podle mě nezbytný krok. BlackBerry v předchozích letech chrlilo jeden telefon za druhým, s každým telefonem přibýval i rozsáhlý tým konstruktérů, designerů, vývojářů a dalších. Společnost se téměř nekontrolovatelně rozrůstla na počet kolem 10 tisíc zaměstnanců (pro srovnání Facebook má 5300 a Google 45000 zaměstnanců), ale výdeje za udržení tak velké pracovní síly se pořád ještě ztrácely ve stabilním zisku.

Při prvním krušném období ale vedení zjistilo, že s tak těžkým nákladem se nedá příliš dobře manévrovat a rozhodlo se vyhodit půlku posádky přes palubu dříve, než se potopí celá loď a nezachrání se nikdo. Škrty na pracovních místech se týkají především zmíněných týmů kolem dříve vydaných zařízení na předchozí paltformě BlackBerry OS 7 a starší. Popouštění je nejefektivnější způsob jak snížit výdaje, získat čas a přežít jako menší společnost.

Omezení portfolia ze 6 na 4 zařízení

Thorsten Heins, CEO BlackBerry, během představení platformy BlackBerry 10 prohlásil, že uživatelé letos spatří hned 6 chytrých telefonů vybavených tímto operačním systémem. Nově se portfolio omezuje na 4 zařízení – 2 telefony z high-end řady (Z30 a Q10) a další 2 ze střední kategorie, kam se k BlackBerry Q5 po výrazné slevě přesune i Z10. Toto rozhodnutí není třeba rozsáhle rozebírat, jedná se opět o úsporná opatření, v současné chvíli je důležitější prodat alespoň dosud představené a vyrobené telefony než se nesmyslně vrhat do výroby dalších a dalších modelů.

Změna hlavní orientace na korporátní sféru

V tiskové zprávě se objevil i tento neméně důležitý strategický bod: “Společnost se chystá znovu soustředit především na korporátní sféru a profesionální uživatele nabízejíc koncová řešení v oblasti hardwaru, softwaru i služeb”. Čili jinak řečeno s příchodem trendu BYOD společnost nejprve zjistila, že korporátní uživatele už nechtějí spolehlivé, ale nudné ostružiny s OS7, rozhodli se tedy platformu BlackBerry 10 co nejvíce propracovat po multimediální a sociální stránce a cílit jak na komerční uživatele, tak i manažery, kteří si chtějí volné chvíle občas zkrátit půlhodinkou s Angry Birds.

Jak jistě víte z vlastních zkušeností – snažíte-li se chytit dva zajíce zároveň, skončíte s prázdným pytlem. BlackBerry zjistilo, že nemá cenu usilovat o ryze konzumní uživatele, kteří tíhnou po co největším počtu jader, megabajtů a gigahertzů, a místo toho vyřeší zmatky kolem nového BES10 serveru a z konzumní oblasti budou mířit na takzvané “prosumers” – což je skupina profesionálních uživatelů, kteří mají svou zajetou workflow a snaží se udržovat maximální efektivitu spíše než efektnost.

Vyhlídka na budoucnost: Keep moving!

Vrátíme-li se k ústřední otázce dnešního článku – kam tedy kráčí BlackBerry? Většina médií poslední dobou na každou podobnou informaci reaguje uniformními opakujícími se články o tom, jak už tomá BlackBerry spočítané a s plynoucími měsíci bez očekávaného krachu jen dodávají, že teď je to ale určitě definitivní. A ačkoliv možná na někoho z vás tento článek může působit jako snaha o slepou obhajobu nebo hledání umělých pozitiv, vězte že se snažím jen objektivizovat okolní zprávy a výhledy na budoucnost stavět především na důvěryhodných faktech a dlouhodobém sledování společnosti.


“Built to keep you moving”. Doufejme, že ani sám výrobce nepřestane jít dopředu.

Není třeba is nic nalhávat – BlackBerry je na tom mizerně, kvůli značně opožděném přechodu na novou platformu, naprosto mizernému marketingu a spoustě přešlapů ve vedení se nyní nachází v nouzovém režimu a snaží se udělat maximum pro to, aby se udrželi ve hře. Jaká je tedy reálná vyhlídka? BlackBerry nemá šanci přežít v současném stavu, dá se očekávat rozsáhlou restrukturalizaci společnosti, oddělování jednotlivých částí a především snad ujasnění priorit a obchodní strategie.

Je velice pravděpodobné, že tým kolem BlackBerry Messengeru se oddělí jako dceřiná společnost. Na současných mobilních operačních systémech máme sice rozsáhlou nabídku multiplatformních kecálků, zatím žádný z nich ale vyloženě nedominuje. BlackBerry má v této oblasti obrovské zkušenosti, BBM je naprosto nezávislá služba, která běží na vlastních vysoce zabezpečených serverech, těší se velké oblibě u současných majitelů BlackBerry a podle všeho má šanci uspět i u konkurenčních systémů. Ještě před oficiálním uvedením BBM na Android a iOS díky uniklému APK přibylo ze dne na den 1,1 miliónů uživatelů.

Dále je možné, že společnost prodá svou hardwarovou divizi případnému zájemci a přežije jako ryze softwarová společnost. Nebylo by to poprvé v historii, podobný manévr se v minulosti například úspěšně povedl IBM. Není vyloučeno ani kopírování podobné taktiky jakou má Google, tedy licencovat BlackBerry 10 dalším výrobcům a zachovat jen jednu řadu telefonů s logem BlackBerry.

Zvýšené snaze o prodej svědčí o masivní škrtání rozpočtu, snižování nákladů na pracovní sílu a do jisté míry umělé snižování ceny akcií. BlackBerry stále není ve dluhu, což je na jednu stranu dobře, na druhou stranu je to ale pořád příliš velké a drahé sousto pro případné zájemce o odkoupení.

Ať už to dopadne tak, či onak, bylo by škoda přijít o dalšího hráče na trhu, konkurence je přeci jen zdravá a neustálé soupeření o pozornost uživatelů přináší do světa mobilních technologií svěží nápady a někdy i opravdu převratné vynálezy, zatímco monopolizace tvoří stabilní firmy, které si mohou dovolit diktovat vlastní podmínky a řekněme méně naslouchat a přizpůsobovat se potřebám uživatelů.

Autor článku Ruslan Botsyurko
Ruslan Botsyurko
Lékař, fotograf, redaktor, DJ, webdesigner, nevyléčitelný perfekcionista a bezmezný nadšenec do všech možných technologií, který od malička běhá po světě se šroubovákem (no dobrá, nyní spíše se skalpelem :)) a snaží se přijít na to, jak věci kolem fungují.

Kapitoly článku