Sledujte nás na YouTube

Chytré auto od T-Mobile: vše o vašem voze na displeji smartphonu (recenze)

T-Mobile uvádí na český trh nenápadné malé zařízení, které stačí připojit k vašemu automobilu a rázem z něj máte chytrý. Služba se jmenuje Chytré auto a kromě krabičky je součástí také SIM karta, software a datový balíček – to vše za zcela snesitelný poplatek 75 Kč/měsíčně.

Za službou stojí kanadsko-americká společnost Mojio, která na vývoji zařízení společně s českým týmem pracovala bezmála dva roky. Český T-Mobile je navíc úplně prvním operátorem z celé skupiny Deutsche Telekom, kde byla služba komerčně spuštěna (u nás si zařízení můžete zakoupit od 1. prosince). V USA, kde byla služba spuštěna jako první na světě, komerční provoz začal teprve před dvěma týdny, Česká republika je tedy v těsném závěsu.

chytreauto

Podle CEO Mojio Kenny Hawka je celosvětově potenciál rozšíření až na 270 milionů aut. „Vyrostl jsem v Detroitu, kde je automobilový průmysl velmi významný. Současně jsem vždy pracoval s bezdrátovými technologiemi a napadlo mě tedy, že by si tato dvě odvětví zasloužila propojit a to právě tak, aby mohl mít každý řidič o svém automobilu přehled vždy při ruce. Právě toto byla základní myšlenka pro vznik projektu Mojio. Trochu tomu napomohl i fakt, že mám dvě dcery, které se učí řídit a přes veškerou snahu v tom zrovna neexcelují, tudíž díky Mojio mám přehled o tom, kde se jejich vozy nacházejí a jakým stylem řídí“, dodal Kenny v rozhovoru.

Co všechno vlastně Chytré auto umí?

Jakmile krabičku připojíte do OBD portu a spárujete ji s mobilní aplikací (Android & iOS), získáte rázem přístup k celé řadě užitečných informací:

  • stav baterie
  • stav paliva
  • diagnostika poruch
  • informace o poslední jízdě
  • statistiky všech jízd (kniha jízd)
  • údaje o aktuální poloze vozu (a pohybu)
  • upozornění na otřesy (krádež), odtažení, překročení rychlosti, vyjmutí zařízení…
  • detaily o stylu řízení (akcelerace, brzdění)

Tyto všechny informace jsou přístupné skrze aplikaci a můžete se k nim tedy kdykoliv dostat. Výhodné je, že krabička umí upozornit i na otřesy, tudíž pokud vám zrovna budou odtahovat špatně zaparkovaný vůz, velice rychle se o tom dozvíte právě skrze notifikace ve smartphonu.

Krabička se připojuje do OBD portu, kterým by měly být vybaveny všechny automobily vyrobené po roce 2001. Na webu operátora pro úplnost najdete seznam všech podporovaných vozů. My jsme službu testovali s vozem VW Golf V z roku 2004 a vše fungovalo naprosto bez problémů, v aplikaci se nám pouze nezobrazovaly informace o stavu paliva. U novějších vozů by to ale neměl být problém.

Instalaci zvládne každý

Pokud si myslíte, že se pro zprovoznění služby budete muset prohrabovat kabely a složitě je zapojovat, ihned vás vyvedeme z omylu. Ve vašem voze pouze stačí najít, kde máte umístěný OBD port (zpravidla to bývá v prostoru pod volantem) a do něj pak jen připojíte krabičku. Ta obsahuje gyroskop, GPS, SIM kartu a GSM/3G modul, nicméně vy se do jejich útrob nedostanete.

V případě, že by krabičku nebylo možné do OBD portu zasunout napřímo, což byl i náš případ u VW Golf V, kde „docvaknutí“ bránily interiérové plasty, přidává výrobce do balení prodlužovací kabel, který tento problém vyřeší.

mojio

Ještě před tím, než krabičku do vozu umístíte, je vhodné skrze mobilní aplikaci naskenovat čárový kód zařízení, čímž po aktivaci dojde k automatickému spárování. To v našem případě trvalo zhruba 20 vteřin a následně už byl vůz viditelný v aplikaci. Tím je vše hotové a vy se můžete pustit do používání.

Nemůže Chytré auto negativně ovlivnit chování vozu či vybít autobaterii?

Během testování se mě řada lidí v mém okolí ptala, zda krabička nemůže nějakým způsobem ovlivnit chování vozu či jeho software. Nemůže – krabička skrze OBD port data z vozu pouze čte a následně je posílá do cloudu, odkud jsou přístupná skrze mobilní aplikaci. Žádná data však nezapisuje, takže se není čeho obávat.

A obavy nemusíte mít ani z vybití baterie v případě, že krabičku v autě necháte a nebudete s ním dlouho jezdit. Chytré auto totiž umí měřit stav baterie a jakmile detekuje, že se akumulátor nachází ve stavu blízkému vybití, informuje vás o tom skrze notifikaci a především se „deaktivuje“ do té doby, než baterii znovu nabijete.

Krabička má rovněž vlastní paměť pro případ, že byste se s vozem nacházeli v místech mimo signál operátora a nechybí ani vlastní baterie, díky které je zařízení schopné vás upozornit například na to, že bylo vyjmuto z OBD portu.

Přehledná mobilní aplikace

Aplikace Motion funguje na Androidu a iOS. Na hlavní obrazovce vidíte přehled o vašem voze (poloha, stav baterie/paliva a podrobnosti o poslední jízdě). K dispozici samozřejmě máte náhled na všechny realizované trasy (kniha jízd), navíc je lze označovat štítkem osobní či služební. V případě, že máte rozsáhlejší vozový park a zakoupíte si více krabiček, můžete všechna auta pohodlně spravovat pod jedním účtem (nebo je provozovat odděleně).

V případě, že si rozkliknete detail stavu baterie, uvidíte podrobný graf. V přehledu také uvidíte případné diagnostické zprávy signalizující problém či poruchu. V budoucnu by aplikace měla být schopná nabídnout také cestu do nejbližšího servisu.

V přehledu jízd lze procházet informace o počtu ujetých kilometrů, době strávené za volantem, maximální a průměrné rychlosti či otáčkách motoru. Díky gyroskopu zařízení pozná prudké brzdění či akceleraci a i tyto hodnoty zanese do trajektorie na mapě. Akcelerace má zelenou barvu, silné brzdění zase červenou.

Aplikace Motion nabízí pokročilou správu notifikaci. Upozornit vás umí na nastartování či vypnutí motoru, nízký stav baterie či paliva a také případný odtah. Šikovná je také funkce pro nastavení perimetru na mapě, ze kterého pokud vozidlo vyjede, vy opět dostanete notifikaci. Je škoda, že zatím nelze vybírat konkrétní oblasti, ale vždy jen kruhový prostor, ale třeba toto vývojáři integrují do některé z dalších verzí aplikace.

motion_app_mojio

Notifikace krabička posílá téměř okamžitě. Při nastartování jsem byl na telefonu upozorněn do 20 vteřin. Při vytažení krabičky z OBD portu mi notifikace na telefon dorazila po po 40. sekundě. V nastavení aplikace lze vybrat, které typy notifikací chcete dostávat, takže se nemusíte obávat, že by vás Motion zahlcovala nepřeberným množstvím zpráv. Potěší také přístup do kompletní historie oznámení přímo z hlavní obrazovky aplikace.

Průvan v peněžence vám neudělá, a to ani za hranicemi

Řešení Chytré auto stojí standardně 2 599 Kč + 75 Kč měsíčně za tarif (více informací). V rámci předvánoční promo nabídky, která startuje od 1. prosince, získají všichni zájemci se smlouvou na dva roky slevu 1 150 Kč, zaplatí tedy 1 449 Kč (plus tarif 75 Kč měsíčně). Nabídku mohou využít zákazníci všech operátorů – stačí stáhnout aplikaci a propojit se zařízením v autě.

V rámci promo akce před Vánocemi činí akontace 299 Kč s měsíční splátkou 125 Kč (23 x 50 Kč + 75 za tarif) se smlouvou na 2 roky. V předplacené sadě stojí zařízení 3 499 Kč včetně ročního provozu (roční paušál 900 Kč + cena zařízení 2 599 Kč).

mojio2

Po roce od aktivace je potřeba kredit dobít, o blížícím se termínu odečtu je zákazník informován předem formou SMS na kontaktní telefonní číslo zadané při registraci do aplikace. Součástí tarifu je pravidelně (měsíčně) se obnovující a pro tuto službu naprosto dostačující datový limit 50 MB, který pokrývá datovou spotřebu SIM doma i v Evropské unii. Pokud tedy s autem vyrazíte do států EU, nemusíte se obávat, že by vám služba nefungovala. Mimochodem, samotné zařízení za měsíc aktivního provozu spotřebuje jen něco okolo 10 MB dat.

Budoucnost je v softwaru

Projekt Chytré auto má uživatelům rozhodně co nabídnout, operátor navíc nemá v plánu usnout na vavřínech a na vývoji mobilní aplikace bude nadále pracovat, takže se majitelé v budoucnu mohou těšit na přidání dalších funkcí, jako například propojení s asistenční službou, detekce nehody, informace o stylu jízdy či notifikace nehody.

mojio

Pokud tedy chcete mít přehled o svém voze či automobilech v rodině, je služba Chytré auto právě pro vás. Navíc nijak výrazně nezatíží rozpočet, jelikož operátor nastavil velice přijatelnou cenu. Já sám jsem se během testování nesetkal s žádnými komplikacemi a vše fungovalo přesně tak, jak jsem očekával.

Platforma, na které aplikace běží, je otevřená vývojářům. Při této příležitosti se první víkend v prosinci v Praze uskuteční T-Mobile hackathon, ve kterou mohou vývojáři vymýšlet další aplikace, které rozšíří funkcionalitu zařízení.

Jiří Hrma

Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytrých zařízení, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů. Máte zájem o spolupráci? Ozvěte se na redakce@smartmania.cz.

43 komentářů

    • Petr (neregistrovaný)

      Jirko, tohle je neco naprosto jineho. Thle pouze cte data z OBD konektoru. Akorat nevidim duvod platit za to T-Mobilu, kdyz jsou ve storu dostupne aplikace levnejsi a bez mesicniho poplatku. Torque Pro budiz prikladem jednoho z nejlepsich reseni:
      https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque

      • Petr (neregistrovaný)

        A ona „chytra krabicka“ stoji u Cinanu cca 5 dolaru.

      • zkill (neregistrovaný)

        Petr (neregistrovaný): ne, tohle je ještě trochu něco jiného. Má to integrovaný vlastní GSM modem/modul, takže pro přenos informací do cloudu nepotřebuješ připojený vlastní mobil.

      • pat (neregistrovaný)

        tak myslim ze ludi skor zaujmu tie funkcie na dialku a je im vcelku jedno sledovat dopodrobna technicke udaje.

  1. zkill (neregistrovaný)

    „Během testování se mě řada lidí v mém okolí ptala, zda krabička nemůže nějakým způsobem ovlivnit chování vozu či jeho software. Nemůže – krabička skrze OBD port data z vozu pouze čte a následně je posílá do cloudu, odkud jsou přístupná skrze mobilní aplikaci. Žádná data však nezapisuje, takže se není čeho obávat.“

    No hlavně záleží jak je implementován firmware v té krabičce. Nedal bych ruku do ohně za to, že díky nějaké bezpečností chybě nebude možné též zapisovat.

    • zipiik (neregistrovaný)

      Presne tak, pustit do vzduchu diagnostiku si rika o maler.

      • zkill (neregistrovaný)

        Osobně totiž mluvím z vlastní zkušenosti. I když výrobce tvrdí, že vše je absolutně zabezpečené, není mu radno vždy věřit. Živím se jako vývojář měřící techniky, takže tuším jak to ve skutečnosti vypadá.

        Skoro vždy je v zařízení nějaký bezpečností problém. Dost často i záměrný, protože by to bezpečně zabralo více času na implementaci nebo by to bylo složité. Dále jsou tady bezpečností chyby nechtěné. Během testování se takové chyby vetšinou neodhalí. Normálně se tedy spoléhá, že o chybě nebo nedokumentované „vlastnosti“ se neví. Zkušený a správně motivovaný člověk ji ale najít dokáže a pak je otázka jak s tím naloží.

      • zipiik (neregistrovaný)

        Presne tak. Uz se povedlo pres infotainment system pripojeny k netu hacknout Jeep Cherokee, udajne ovladali autoradio, klimatizaci a pry i prevodovku. A to sli pres infotainment, tohle vede na OBD, ktere samo o sobe nema zadne zabezpeceni. Blazen, kdo by si tuhle vec dal do auta.

      • Marek Staněk (neregistrovaný)

        – toho Jeepa tak snadno hackli proto, že joudové z FIATu (amíci to ani nebyli schopni vymyslet) tomu dali veřejně přístupnou IP adresu, bez jakéhokoli zabezpečení a všechno tak bylo přístupné zvenčí bez jakékoli ochrany byť defaultním heslem.
        – pro firemní účely by mě zajímalo, jak je to s možností napárování do víc účtů, případně s „vykopnutím“ krabičky z firemního účtu nebo její dálkovou „vraždou“ (tzn. vykradli auto a krabičku ukradli, takže ji zabiju aby jim k ničemu nebyla, vs. ukradli celé auto a já ho chci najít)
        – dále zda v knize jízd lze vést více řidičů a jízdy jim přiřazovat (tzn. model krabička = auto) nebo zda při střídání aut řidič musí přenášet krabičku (krabička = řidič).
        – proč víc účtů? no přece proto, aby rozlišení soukromá / služební mohl dělat řidič např. volbou na svém telefonu a účetnictví účetní u desktopu.
        případně možnost automatického sdílení skupin cest nějakým způsobem dál.
        – jak je řešena ochrana dat (zejména lokalizačních) proti krádeži? aby se mi někdo nedostal k databázi a z ní si nevyčetl, že se mi může jít podívat domů do ledničky.
        – lze z výše uvedeného důvodu nastavit „inverzní“ geofencing, tzn. nastavit oblast kolem domova, ze které se lokalizace nebude posílat VŮBEC?

      • Marek Staněk (neregistrovaný)

        P.S. ad zápis na sběrnici… jestli jsem technické normy daného tématu se týkající, resp jejich veřejnou část (za kompletní přes 700€ fakt solit nebudu) pochopil správně, tak zařízení zapisující / schopné zapisovat na OBD sběrnici bez extra homologace NESMÍ být připojeno k vozidlu v pohybu. Tedy připojení zařízení schopného zapisovat do sběrnice, pokud nemá homologaci do provozu, způsobí legální nezpůsobilost dotyčného vozidla k provozu ne veřejných komunikacích.
        Přitom pro homologaci pro konkrétní vozidlo je NUTNÝ (a tanky přes to nejedou) souhlas výrobce vozidla nebo znalecký posudek. A podle naší zkušenosti, pokud si ten vývoj nenecháte udělat v konkrétní automobilce aby to měli pod palcem a nedáte jim k tomu práva, automobilky vás vyfakujou rozpáleným pohrabáčem.
        Takže zařízení musí být konstruováno tak, aby na sběrnici zapisovat nebylo schopno, a zároveň aby nebylo schopno narušit její funkci; jinak totiž vozidlo s tou krabičkou v konektoru nesmí na silnici.

    • Petr (neregistrovaný)

      Bohužel to není pravda. Dnes první den testování. Po prvním testu jsem zastavil a koukal jsem jak se mi načítají ujeté km. Cca 100m/s. Pak jsem zjistil, že během 25 km cesty se na počítadle přičetlo asi 100km. Další testování v pohodě.

  2. pat (neregistrovaný)

    kradez ??
    V dnesnej dobe roznych gps trackerov kto by len tak kradol auto, len blbec.
    Profici urcite maju nejake jammery ktore rusia signal takze to zariadenie majitelovi nic neodosle.
    Na blby bicykel si ludia mozu kupit gps tracker

  3. Marek Staněk (neregistrovaný)

    Chytré auto? No, rozhodně nikoli „chytrý operátor“ … seznam aut tam není, píšou „připravujeme“. Informace o cenách a tarifech na webu taky nejsou.

    • Rezza (neregistrovaný)

      Uz tam vsechno je.

      • Marek Staněk (neregistrovaný)

        Teď už jen aby toho rádce s hledáním OBD konektoru uvedli do souladu se skutečností :-) Z těch šesti typů aut v máme ve firmě to není správně ani u jednoho :-) ale je fakt, že jelikož je normou stanoveno, že to je v prostoru nohou řidiče, tak aspoň kvadrant trefili.

  4. mirek (neregistrovaný)

    Vyjadril se T-Mobile jestli bude v budoucnu apka i pro WM?

    • A) WM je už několik let ukončeno přímo MS. Pokud jsi myslel W10M…
      B) se podívej na jejich nabídku zařízení a zkus se zamyslet, jakým svým uživatelům by tak tohle mohli nabídnout;)

      • mirek (neregistrovaný)

        zaprve: slovickarit o nazvu tu nemusime ze, kazdemu je jasne co je tim mysleno
        zadruhe: to ze momentalne neni novy MS device neznamena ze je konec, jsou nove od jinych vyrobcu. Navic Lumia950XL/950 tu neni ani 2 roky, neni potreba chrlit nove zarizeni kazdych par mesicu
        a za treti, ano trzni podil je maly ale v absolutnich cislech nezajimavy neni a uz vubec ne v CR

        a za posledni nechapu proc se vyjadrujes k veci ke ktere nemas co rict

      • Prostě buď realista. W10M trh zkrátka neexistuje.
        A samozřejmě je třeba chrlit nová zařízení, aby a) rostla klientela, b) neklesala díky možnosti obnovy.
        W10M jsou jako ratlík, mrňavý (platforma), ale neskutečně ukřičený a výbojný.

      • Ty jsi uživatel W10M ?

      • mposvar: Působím ukřičeně a výbojně?:)

      • To jsi mluvil o os, já jsem se ptal na tebe, nebo to je totožné ?

      • Windows, iOS, Android, toť mnou aktuálně užívané platformy.

    • zipiik (neregistrovaný)

      mirek: Pro Mojio existuje aplikace https://www.moj.io/drive-apps/easy-auto-log/ Otazkou je, jestli bude chodit i se sluzbou brandovanou TMobile.

      • mirek (neregistrovaný)

        diky! Snad bude predpokladam ze i ta Tmobile taha nakonec data z cloudu

    • Aplikace pro mobilní Windows v tuto chvíli není v plánu.

  5. Marek Staněk (neregistrovaný)

    Mmch, po obědě jsem schválně zašel na prodejnu T-M, protože na jejich webu je jen hromada promo keců, seznam aut není, ceník tam není, a nikdo se tam v podstatě nic nedozví. Od chlapíka na prodejně jsem se dozvěděl, že to dneska sice začali prodávat, ale že byť je to ostuda, mám (z tohoto článku) víc informací než dostali oni (žádné kromě toho, že to mají prodávat a formuláře na smlouvu). Takže si vzal kontakt a mají se mi ozvat z divize telematiky. Zatím to nebudu hodnotit, protože kdybych se měl vyjádřit k přístupu T-M jako celku, bylo by to asi žalovatelné.

    • lerion (neregistrovaný)

      To zni jak zahajeni provozu LTE v CR. Kdyz to v Mlade Boleslavi jako prvni operator spustili, zasel jsem na pobocku ze chci LTE SIMku. Koukali na me jak na debila a nevedeli, co to vubec nejale LTE je… Pry existuje jen 3G…

  6. Martin (neregistrovaný)

    nejlevnější GSM/GPS car tracker Vás vyjde na Ali do deseti USD i s dopravou…. pokročilejší pak s přípojkou na OBDII pro ty kteří potřebují monitorovat i data z řídící jednotky od dvaceti…

    • mirek (neregistrovaný)

      jenze kolik stoji nejlevnejsi datovy tarif?

      • Jan (neregistrovaný)

        a k tomu pak slusna SW vybava napojitelna na cokoliv s jistotu budouciho nebo dokonce vlastniho vyvoje :P

      • looos (neregistrovaný)

        To lehce vyřeší SIM třeba od Kaktusu. Má i LTE a 1 MB stojí 1 Kč. Pokud využiješ jejich dobíjecí akci, tak to máš i nějakou zadarmo. Samozřejmě nevím kolik dat si Číňan vezme. Pokud by to bylo také 10 MB, tak to máš 10 Kč ta měsíc. Také nevím, jestli k tomu je nějaká aplikace, která umí to co ta od T-mobilu.

      • Jan Dovrtel (neregistrovaný)

        A umi ten obd tracker s ciny LTE kdyz tam budu mit sim s LTE? To je asi jedina vec co mi na tom GPS trackeru od TM neni jasna, pisi tam ze ma 3G a predpokladam ze tam bude edge, coz je pravda asi vsude, ale stejne bych tam rad videl i WiFi a LTE, pripadne BT 4.1, aby to napriklad i samo identifikovalo ridice ci cestujici kteri v aute sedi.

      • Marek Staněk (neregistrovaný)

        Podle webu moj.io zařízení mobilní hotspot umí,ale s FUP 50MB/měsíc je to max na ten tracking. I Waze mi udělá násobně víc.

  7. Jan (neregistrovaný)

    Je to opravdu „jen“ obrandovany Mojio HW? Zvlaste me pak zajima moznost nastavit si AP v aute a napojeni na Mojio API.

  8. P800 (neregistrovaný)

    Po cca hodině testování:
    1) čekáme na odezvu vašeho auta (a nic)
    2) shazuje motor do nouzového režimu (po vyjmutí modulu vše v pořádku)
    Zítra vracím.

    • Jan (neregistrovaný)

      Udajne nelze vratit, pokud nebylo zakoupeno na eshopu T-Mobilu. Dnes jsem se byl ptat na prodejne…

      Jinak pokud uz ho mate, muzete pls. napsat, zda-li T-Mobile CZ krabicke podporuje WiFi AP & LTE?

      • Marek Staněk (neregistrovaný)

        Podle Moj.io samozřejmě ano, ale s 50MB na měsíc to není ani na Waze. To bych vyjezdil za tejden.

      • Jan (neregistrovaný)

        Tak bohuzel na 99% ne! Dneska odepsali z Mojio, ze jsou pouze platforma a HW si zarizuje operator sam, jaky se mu zda nejvhodnejsi. A vzhledem k tomu, ze T-Mobile o tom nikde nepise, a vsechny recenze jsou zkopirovane tiskove zpravy… Proc se tem pitomej Amik ma proste lip – T-Mobile v USA to prodava s podporou LTE, AP rezimem a krabickou zadara, pri podpisu smlouvy na 2 roky s datovym balickem, dle vyberu. :( Proc dobrou sluzbu vzdycky zazdi nejakej pitomej manager.

      • Jan: My jsme produkt testovali několik týdnů, podíleli jsme se i na beta testu prototypu, nicméně situace, kdy zařízení nekomunikovalo nebo shazovalo motor do nouzového režimu (jak píše P800 výše) se nám během recenzování neprojevila. A ověřovat, jak fungují reklamace, to opravdu není v našich silách :)

  9. Petr (neregistrovaný)

    Také mi odmitá komunikova auto r.v. 2012 i30 .Stále čeká na odezvu auta a nic.Nějaká rada,vše podle návodu a dobře zastrčeno.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *