Sledujte nás na YouTube

Chybička se vloudila: Za celým skandálem okolo Galaxy Note7 mohla stát naprostá banalita

Výrobní haly větších výrobců mobilních telefonů dokážou vyrobit více než 100 tisíc zařízení během jednoho dne. Jedna malá chybička však může způsobit katastrofu v podobě poskvrnění dobrého jména výrobce a v horším případě i poranění zákazníka. Dobré jméno budujete na trhu dlouhé roky, zkazit si pověst však můžete i za pár minut.

Testování produktů je nedílnou součástí celého procesu výroby zařízení a snahy uvést jej na trh. Zařízení musí splňovat nastavené normy a bezpečnostní ustanovení. Fáze testování je právě ten okamžik, kdy si musí výrobce ověřit, že jeho zařízení je opravdu takové, jaké ho původně plánoval.

Každý telefon prochází řadou bezpečnostních testů

Dobrý způsob, jak si výrobek pořádně proklepnout, je, že vytvoříte stovky či tisíce takových zařízení, která následně podrobíte náročným testům. I přes stovky vyhovujících testů však není schopen nikdo 100% zaručit bezpečnost výrobku. Toto riziko lze pouze co nejvíce snížit. Cílem jednoduše je, aby byly chyby co nejmenší a do rukou zákazníků se dostalo co nejbezpečnější zařízení.

Laboratoř, ve které Samsung testuje své telefony

Tyto testy se provádí ve speciálních laboratořích. Buďto existují speciální certifikované zkušebny, které vám na základě vašich požadavků zařízení otestují, anebo je výrobce natolik movitý, že si zkušebnu vybuduje vlastní. Testy jsou přitom různorodé – výrobek je vystaven různým teplotám, vibracím, vlhkosti a podobně. Jiné testy například zahrnují testování v reálném životě, aby se výrobce ujistil, že je výrobek v souladu s platnými předpisy.

Každému je hned jasné, že celé testování je, dá se říci, běh na dlouhou trať. Proces testování není otázkou dnů, ale spíše několika měsíců. Na testech se podílí početné skupiny inženýrů, kteří mají k dispozici různá testovací zařízení, klimatické komory aj.

Laboratoř sloužící pro testování reproduktoru

Vadné kusy i v „druhé“ sérii

Je proto zarážející, že se společnosti Samsung podařilo problémy s bateriemi odhalit už po dvou týdnech. Samsung za tuto dobu zřejmě stihl závadu identifikovat, opravit, telefony otestovat a statisíce nových „bezvadných“ jednotek zaslat zpět zákazníkům.

Jak později vyšlo najevo, Samsung se spoléhal v případě baterií na své interní testy a kompletně vynechal certifikované laboratoře třetích stran, u kterých si nechávají komponenty testovat konkurenční výrobci – například Apple. Ale jak vzápětí několik majitelů Galaxy Note7 potvrdilo, i druhá várka telefonů s bateriemi od nového dodavatele trpěla totožnými problémy a telefony samy od sebe explodovaly z neznámých příčin. Za problémy tak pravděpodobně stojí úplně jiná komponenta, která s bateriemi může přímo souviset.

Testy mobilních telefonů, a obzvláště baterií, jsou velice důležité, neboť baterie je komponenta obsahující velké množství energie v malém těle. Akumulátory jsou vyráběny převážně na zakázku, jelikož každý výrobce požaduje jiné parametry a jiné rozměry, aby se baterie vešly do požadovaného prostoru. V celém procesu je zapojeno hned několik společností či divizí – jedna vyrábí články, druhá je balí do připravených pouzder a třetí je sází do zařízení.

Právě zde může být kamenem úrazu zapojení většího počtu subjektů, čímž vzniká i větší riziko zavedení chyby. Slabým místem může být také špatná komunikace mezi těmito subjekty a špatně rozdělená zodpovědnost. Samsung by měl mimo jiné zpřísnit vstupní kontroly od dodavatelů a subdodavatelů součástek, aby mohl odhalit případné kvalitativní změny.

Pochybení na montážní lince?

I přesto, že výrobek projde všemi možnými testy, velký vliv na koncové zařízení má také postup při jeho výrobě na montážních linkách. Některé části výroby jsou plně automatické a o výrobu se starají stroje, přičemž ne všechno lze nechat pouze na strojích. Zapotřebí je i nemalého počtu proškolených zaměstnanců, kteří mají přesně dané pokyny k práci a přesně určené nástroje, které mají používat. Zaměstnanci, nebo-li operátoři, musí pracovat jako stroje, tedy s maximální přesností a podle nastavených regulí.

Uvnitř jedné z továren Samsungu

Chybovat je lidské. Operátor se může špatně vyspat a problém je na světě, což není neobvyklé. Proto je nutné operátory na montážních linkách střídat a výsledný výrobek v průběhu několikrát testovat, aby se provozovatel ujistil, že je vše v pořádku a zařízení funguje.

Smutný příběh Note7: Je načase najít tabletofonům od Samsungu nové jméno?

Stačí málo a problém je na světě

S příběhem ze života se podělil Phil Baker, vývojový specialista, produktový expert a novinář, který popisuje situaci z jednoho nejmenovaného závodu. Jeden ze zaměstnanců měl na starosti dotahování šroubků. I přesto, že měl k dispozici kalibrovaný šroubovák, šrouby byly málo dotažené. V době, kdy se na chybu při výrobě přišlo, bylo ovlivněno přes 8 tisíc jednotek, přičemž denně závod vyrobil na 2 000 zařízení.

Výstupní kontrola chytrých telefonů

Společnost musela ihned jednat, protože nechtěla riskovat uvolnění šroubků v zařízení při jeho používání – výsledek by mohl být katastrofální, jelikož by volný šroub volně se pohybující v zařízení mohl zkratovat kontakty na baterii. Všech 8 tisíc postižených kusů musela firma opět rozebrat, šrouby dotáhnout a znovu složit.

A teď si představte, že máte koordinovat a neustále kontrolovat X dodavatelů, Y subdodavatelů a Z svých zaměstnanců v továrně, která vyrábí desítky tisíc zařízení denně. Chybička se vloudila – nešlo o první incident, ba ani o poslední. Samsung někde v průběhu výroby pochybil, ale kde, to se možná ani nedozvíme. Příložitostí k tomu měl však více než dost.

Příčina nejasná

Samsung je poslední roky tak trochu jako Apple. Začal používat kvalitnější materiály a jeho výrobky působí mnohem honosněji. Designéři v Samsungu chtěli, aby telefon vypadal se zahnutým displejem co nejlépe, a to z každé strany. Symetrie je dosti důležitá, ale inženýrům, kteří mají na starosti uspořádání a návrh komponent, může tým designérů značně znepříjemnit práci.

Pokud se na Galaxy Note7 podíváte z boční strany, zjistíte, že je strana telefonu symetrická, a co víc, je zahnutá z obou stran. Právě toto zahnutí zkomplikovalo vývoj baterií, protože v telefonu není místa nazbyt – každé místo má svůj účel.

curved_battery
Způsobil design exploze?

Baterie tak musela být vyrobena o přesných rozměrech a musela co nejlépe zapadnout do zakulacených částí. Podle posledních informací byly akumulátory vyráběné dceřinou společností Samsung SDI navrženy špatně. Izolační materiál, který odděluje katodu od anody, byl umístěn přímo u kraje baterie. Stísněný prostor a baterie, která se při svém fungování mírně rozpíná, mohly za to, že se izolační materiál uvnitř akumulátoru poničil, což následně vedlo k samotné explozi.

Doufáme, že se pravda nakonec objeví a Samsung, včetně ostatních výrobců, si dají velký pozor na to, co vypustí do světa mezi své zákazníky, kteří je drží „při životě“.

Xaver Jandura

Milovník „road trip" cestování a exotického jídla, velký fanoušek a zároveň kritik Apple zařízení, rád boxuji, cvičím jógu a přemýšlím u sklenky vína.

22 komentářů

  1. aldo (neregistrovaný)

    A co sem zatáhnout konečně i trochu konspirace? Není to divné aby taková firma natolik podělala špičkový vyrobek?

    • Jakub (neregistrovaný)

      Ani ne. Většina velkých společností měla někdy nějaký velký problém. Akorát tenhle je za posledních pár let největší.

      Namátkou: Úniky dat Sony, ohýbací iPhony, Praskající sklo Sony Z3 (myslim), zasekávající stylus v Note. Vždy se jednalo o top modely.

      Mám iphone, ale samsungu je mi opravdu děsně líto. Krom pixelu se mi zdál jeho Galaxy jako jediná opravdu konkurenceschopná alternativa k iPhonům. V leckterých ohledech jako fotoaparát nebo displej (S7 Edge) ho dokonce hravě předčí. Ano parametrově možná iPhony dorovná více výrobců, ale jejich finální produkty na mě nepůsobí tak intuitivně a doladěně. Pokud má někdo jiné favority, tak mu to vůbec nezatracuji.

      • Petr (neregistrovaný)

        Ohýbací iPhone bych nepovažoval za nějakou katastrofu. Zařízení bylo pro zákazníka zcela bezpečené, pouze zákazník mohl být nebezpečný svou blbostí pro zařízení. Větší „problém“ bych považoval třeba zhoršený signál u iPhone 4 při nevhodném úchopu, ale stále jsou to drobnosti.

        Zasekávající se stylus v případě vložení opačně, hořící baterie u Note 2 a teď kauza s Note7, to už prostě katastrofa je. Tohle si musí ohlídat.

      • Wesi (neregistrovaný)

        Ohýbání nastalo i v případě normálního nošení v přední kapse…

      • Petr – To není pravda. Za ohýbáním iPhonu stála naprosto fatální konstrukční chyba. Mně spíš vadí styl, jakým Apple tento problém řešil – posuzoval, jestli ohnutí vzniklo úmyslně či ne – přitom všichni věděli, že je to chyba konstrukce – postup by měl být (i přes bezpěčnost) jako u Samsungu – stažení výrobku z prodeje. Protože tam to nebylo ani tak o bezpečnosti, jako spíš o určité slušnosti. A i díky tomu u mě Apple hluboce klesl, za Jobse by se tohle nestalo ani náhodou.

      • Tomas Jedno (neregistrovaný)

        Jakub – V podstate s tebou suhlasim, jen bych dodal ze iOS uz taky neni to co byvalo, zaspali dobu,Android je predbehnul,ted se to snazi iOS dobnat a maji jeden problem za druhym. Jinak treba u aut je to same, Toyota je povazovana za nejspolehlivejsi auto na svete a pri tom se musi 212 auto z 1000 prodanych do jednoho roku vratit do servisu ze zavadou. Jen kolik Toyot zhorelo ze izolacni vypln byla blizko navijeku pasu, ten se po nehode aktivoval (funguje to stejne jako air bag,na principu maleho vybuchu,tudis generuje teplo) a zacal horet sloupek. A nikdo s teho nic nedelal. Ja myslim ze ten problem Samsungu jen rozmazli medialne. Jinak Samsung se k temu postavil celem za coz ho chvalim, to uz zminovany Apple by jen zapiral a nikomui by nic nedal. Poznamka: Samsung aspon tedy v USA pri vraceni Note7 dal kazdemu extra 25usd a pokud jsi zakaznik vzal jiny jejich telefon tak jeste dalsich 75usd. Takze ja mel novej edge7 o 100usd levneji.

      • bob (neregistrovaný)

        Ohybaci iphony byla jen nafouknuta bublina. Testy ukazly ze se sgs6 a htc ohnou pri nizsim zatizeni…..

        btw
        https://www.yahoo.com/tech/fancy-paperweight-pour-champagne-galaxy-204248076.html

        Na vyrobni lince samsungu galaxy s7 active byla chyba, diky ktere se do super odolneho telefonu dostane voda. Samsung neudelal svolavacku vadnych kusu a jako bonus po roce vam ani neuzna zaruku, kdyz se do telefonu dostane voda.

        To ze samsung svolaval noty7, bylo proto ze mu nic jinyho nezbivalo….

  2. Aljaška (neregistrovaný)

    Už dlouho jsem nečetl tak dlouhý článek a zároveň se nic nového nedozvěděl :)

    • V tomto případě nelze jinak, než souhlasit :-D

      • Přesně to jsem si říkal i já. Jako člověk, co se 8 let zabýval kvalitou komponentů v elektronice, si myslím, že můžu zodpovědně říct, že to je snůška banálních nezajímavých skutečností a nesmyslů.

  3. zkill (neregistrovaný)

    Až do konce článku jsem doufal, že se dozvím alespoň něco nového ale ono nic. Informační přínos roven 0. Za mě nejhorší článek na hodně dlouhou dobu.

  4. readytogo (neregistrovaný)

    „Za celým skandálem okolo Galaxy Note7 mohla stát naprostá banalita“

    – aka banalita???

    • Xaver Jandura

      Velice se omlouvám čtenářům za ustřižený konec článku. Omylem se nám do vydání dostala starší revize článku, ve které chyběly závěrečné odstavce a text pak nedával smysl.

  5. trupo (neregistrovaný)

    Zaujímavé je, že všetky už expedovane, alebo vrátené note7 čakajú v skladoch predajcov až do 1.11.2016 kedy ich Samsung začne zvazat (mam to priamo od zdroja). Od 10.10.2016 nezhorel žiadny ďalší kus v USA, v Európe z druhej varky nezhorel žiadny ani pred tym. Ja som dnes vymenil môj Note7 za zastaralý S7edge… Množstvo ľudí ešte stále nevratilo svoje Noty a nikomu nič nehorelo ani nehori…

    • Pavel (neregistrovaný)

      Zastaralý :D to vážně? Musíš být fakt náročný, když půl roku starý produkt, který je stále jeden z nejlepších na trhu, považuješ za zastaralý :D jak dlouho ti vydrží auto, nebo dům? Rok? Dva?

    • Zastaralý Edge? :-)

    • Tomas Jedno (neregistrovaný)

      Taky jsem predvcerem menil, note7 za edge7, zastarali bych nerekl, je to nejlepsi co je ted na trhu,ale je to krok zpatky. No co pockame par mesicu a bude Note8 nebo se to bude jmenovat jinak, to uz je jedno.

  6. mino (neregistrovaný)

    Kde sú tie časy, keď bola batéria užívateľský vymeniteľná.

  7. Karel (neregistrovaný)

    Tento článek patří do Blesku, ne?

  8. Pepe (neregistrovaný)

    A ja porad rikam, ze je to cele tak akorat nafouknute jen diky internetovym „novinarum“ napric svetem. Vadnych kusu nebylo mnoho, spise se na cele kauze od pocatku svezlo i dost tydytu, kteri si telefon zmrvili sami, respektive tomu dopomohli svym za hazenim… Jenze holt kauza byla najednou svetoznama, tak proc se nesvezt. „Novinari“ pak prihodi pompezni a kazdodenni clanek (krmeni) o tom, jak je telefon nebezpecny a ze bychom ho meli vsichni vratit… Tot vse.

  9. Jirka (neregistrovaný)

    Hoši jak to vidim já, tak samsung se zachoval tak jak musel. Je pravda ze apple by se takto nezachoval, coz je mrzute. Nicmene jsi nemyslim ze by kauza byla precenovana. Kdyz jsi uvedomim, ze nosim muj skvely samsung v kapse, nebo ze ho mam v noci polozeny na posteli 30 cm ode mě. Opravdu bych jsi nepral,aby se mi vznitil treba pri spanku v noci.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *