Výrobní haly větších výrobců mobilních telefonů dokážou vyrobit více než 100 tisíc zařízení během jednoho dne. Jedna malá chybička však může způsobit katastrofu v podobě poskvrnění dobrého jména výrobce a v horším případě i poranění zákazníka. Dobré jméno budujete na trhu dlouhé roky, zkazit si pověst však můžete i za pár minut.
Testování produktů je nedílnou součástí celého procesu výroby zařízení a snahy uvést jej na trh. Zařízení musí splňovat nastavené normy a bezpečnostní ustanovení. Fáze testování je právě ten okamžik, kdy si musí výrobce ověřit, že jeho zařízení je opravdu takové, jaké ho původně plánoval.
Každý telefon prochází řadou bezpečnostních testů
Dobrý způsob, jak si výrobek pořádně proklepnout, je, že vytvoříte stovky či tisíce takových zařízení, která následně podrobíte náročným testům. I přes stovky vyhovujících testů však není schopen nikdo 100% zaručit bezpečnost výrobku. Toto riziko lze pouze co nejvíce snížit. Cílem jednoduše je, aby byly chyby co nejmenší a do rukou zákazníků se dostalo co nejbezpečnější zařízení.
Tyto testy se provádí ve speciálních laboratořích. Buďto existují speciální certifikované zkušebny, které vám na základě vašich požadavků zařízení otestují, anebo je výrobce natolik movitý, že si zkušebnu vybuduje vlastní. Testy jsou přitom různorodé – výrobek je vystaven různým teplotám, vibracím, vlhkosti a podobně. Jiné testy například zahrnují testování v reálném životě, aby se výrobce ujistil, že je výrobek v souladu s platnými předpisy.
Každému je hned jasné, že celé testování je, dá se říci, běh na dlouhou trať. Proces testování není otázkou dnů, ale spíše několika měsíců. Na testech se podílí početné skupiny inženýrů, kteří mají k dispozici různá testovací zařízení, klimatické komory aj.
Vadné kusy i v „druhé“ sérii
Je proto zarážející, že se společnosti Samsung podařilo problémy s bateriemi odhalit už po dvou týdnech. Samsung za tuto dobu zřejmě stihl závadu identifikovat, opravit, telefony otestovat a statisíce nových „bezvadných“ jednotek zaslat zpět zákazníkům.
Jak později vyšlo najevo, Samsung se spoléhal v případě baterií na své interní testy a kompletně vynechal certifikované laboratoře třetích stran, u kterých si nechávají komponenty testovat konkurenční výrobci – například Apple. Ale jak vzápětí několik majitelů Galaxy Note7 potvrdilo, i druhá várka telefonů s bateriemi od nového dodavatele trpěla totožnými problémy a telefony samy od sebe explodovaly z neznámých příčin. Za problémy tak pravděpodobně stojí úplně jiná komponenta, která s bateriemi může přímo souviset.
Testy mobilních telefonů, a obzvláště baterií, jsou velice důležité, neboť baterie je komponenta obsahující velké množství energie v malém těle. Akumulátory jsou vyráběny převážně na zakázku, jelikož každý výrobce požaduje jiné parametry a jiné rozměry, aby se baterie vešly do požadovaného prostoru. V celém procesu je zapojeno hned několik společností či divizí – jedna vyrábí články, druhá je balí do připravených pouzder a třetí je sází do zařízení.
Právě zde může být kamenem úrazu zapojení většího počtu subjektů, čímž vzniká i větší riziko zavedení chyby. Slabým místem může být také špatná komunikace mezi těmito subjekty a špatně rozdělená zodpovědnost. Samsung by měl mimo jiné zpřísnit vstupní kontroly od dodavatelů a subdodavatelů součástek, aby mohl odhalit případné kvalitativní změny.
Pochybení na montážní lince?
I přesto, že výrobek projde všemi možnými testy, velký vliv na koncové zařízení má také postup při jeho výrobě na montážních linkách. Některé části výroby jsou plně automatické a o výrobu se starají stroje, přičemž ne všechno lze nechat pouze na strojích. Zapotřebí je i nemalého počtu proškolených zaměstnanců, kteří mají přesně dané pokyny k práci a přesně určené nástroje, které mají používat. Zaměstnanci, nebo-li operátoři, musí pracovat jako stroje, tedy s maximální přesností a podle nastavených regulí.
Chybovat je lidské. Operátor se může špatně vyspat a problém je na světě, což není neobvyklé. Proto je nutné operátory na montážních linkách střídat a výsledný výrobek v průběhu několikrát testovat, aby se provozovatel ujistil, že je vše v pořádku a zařízení funguje.
Smutný příběh Note7: Je načase najít tabletofonům od Samsungu nové jméno?
Stačí málo a problém je na světě
S příběhem ze života se podělil Phil Baker, vývojový specialista, produktový expert a novinář, který popisuje situaci z jednoho nejmenovaného závodu. Jeden ze zaměstnanců měl na starosti dotahování šroubků. I přesto, že měl k dispozici kalibrovaný šroubovák, šrouby byly málo dotažené. V době, kdy se na chybu při výrobě přišlo, bylo ovlivněno přes 8 tisíc jednotek, přičemž denně závod vyrobil na 2 000 zařízení.
Společnost musela ihned jednat, protože nechtěla riskovat uvolnění šroubků v zařízení při jeho používání – výsledek by mohl být katastrofální, jelikož by volný šroub volně se pohybující v zařízení mohl zkratovat kontakty na baterii. Všech 8 tisíc postižených kusů musela firma opět rozebrat, šrouby dotáhnout a znovu složit.
A teď si představte, že máte koordinovat a neustále kontrolovat X dodavatelů, Y subdodavatelů a Z svých zaměstnanců v továrně, která vyrábí desítky tisíc zařízení denně. Chybička se vloudila – nešlo o první incident, ba ani o poslední. Samsung někde v průběhu výroby pochybil, ale kde, to se možná ani nedozvíme. Příložitostí k tomu měl však více než dost.
Příčina nejasná
Samsung je poslední roky tak trochu jako Apple. Začal používat kvalitnější materiály a jeho výrobky působí mnohem honosněji. Designéři v Samsungu chtěli, aby telefon vypadal se zahnutým displejem co nejlépe, a to z každé strany. Symetrie je dosti důležitá, ale inženýrům, kteří mají na starosti uspořádání a návrh komponent, může tým designérů značně znepříjemnit práci.
Pokud se na Galaxy Note7 podíváte z boční strany, zjistíte, že je strana telefonu symetrická, a co víc, je zahnutá z obou stran. Právě toto zahnutí zkomplikovalo vývoj baterií, protože v telefonu není místa nazbyt – každé místo má svůj účel.
Baterie tak musela být vyrobena o přesných rozměrech a musela co nejlépe zapadnout do zakulacených částí. Podle posledních informací byly akumulátory vyráběné dceřinou společností Samsung SDI navrženy špatně. Izolační materiál, který odděluje katodu od anody, byl umístěn přímo u kraje baterie. Stísněný prostor a baterie, která se při svém fungování mírně rozpíná, mohly za to, že se izolační materiál uvnitř akumulátoru poničil, což následně vedlo k samotné explozi.
Doufáme, že se pravda nakonec objeví a Samsung, včetně ostatních výrobců, si dají velký pozor na to, co vypustí do světa mezi své zákazníky, kteří je drží „při životě”.
12. října: Pokyny pro majitele Note7: Jak vrátit zařízení a získat zpět své peníze?
11. října: Samsung kapituloval: Výroba Note7 končí, ztráty půjdou do stovek miliard
11. října: Vypněte svůj Note7, radí Samsung a pozastavuje celosvětový prodej
10. října: Vyměněný Galaxy Note7 se vznítil v Burger Kingu (video)
10. října: Samsung pozastavil výrobu Note7, operátoři od něj dávají ruce pryč
8. října: Fotogalerie z laboratoře: Exploze Note7 v přímém přenosu
6. října: Vyměněný Galaxy Note7 se vznítil v letadle
28. září: Koupil si Note7 z nové série, telefon mu přesto explodoval
15. září: Výměnný program Galaxy Note7 v ČR: Jak postupovat?
12. září: V USA je evidováno 92 nehod: Způsobily 26 zranění i poškození majetku
10. září: Samsung vysvětlil, proč baterie ve vlajkové lodi Galaxy Note7 explodují
6. září: Vadné baterie pro Note7 si vyrábí Samsung sám: Postiženo je 70 % kusů
5. září: Kolik bude stát svolávací akce? Náklady půjdou do desítek miliard
2. září: Galaxy Note7 vybuchuje: Samsung vyhlásil globální svolávací akci