TOPlist

Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2011

Český telekomunikační úřad dnes zveřejnil svoji Výroční zprávu za loňský rok. Zpráva shrnuje stav jednotlivých částí trhu elektronických komunikací a poštovních služeb a popisuje plnění úkolů vyplývajících z povinností a kompetencí ČTÚ včetně mezinárodních aktivit. Dále informuje o personálním zabezpečení činnosti Úřadu, hospodářských výsledcích a o plnění stanovených ukazatelů rozpočtu pro rok 2011. 

Nedílnou součástí zprávy jsou rovněž Výroční zpráva o univerzální službě, Výroční zpráva o poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím a souhrnná informace o postupu ČTÚ při vyřizování stížností podle zákona o správním řádu. 

V roce 2011 ČTÚ věnoval významnou pozornost mobilnímu trhu. V zájmu podpory jeho dalšího rozvoje se rozhodl zařadit do regulace nový velkoobchodní trh originace mobilního volání. Na základě analýzy tohoto trhu, jejíž dokončení ČTÚ předpokládá v roce 2012, by pak bylo možné stanovit podmínky pro vstup nových hráčů typu mobilních virtuálních operátorů na trh.

Na podporu dalšího rozvoje technologické platformy služeb mobilního trhu ČTÚ dále připravil a předložil vládě návrh postupu při zajištění vybraných částí správy spektra se zaměřením na podporu poskytování nových služeb vysokorychlostního přístupu k internetu prostřednictvím nových sítí čtvrté generace. Poté, co vláda předložený návrh schválila, zahájil přípravu konkrétních podmínek výběrového řízení (aukce) na kmitočty z pásem 800, 1800 a 2600 MHz. Návrh podmínek v podobě tzv. Základních principů ČTÚ zveřejnil na počátku září 2011 k připomínkám. Na jejich základě pak byl na podzim uspořádán workshop. S cílem zajistit odbornou podporu procesu přípravy výběrového řízení uzavřel ČTÚ v závěru roku 2011 smlouvu s poradenskou společností Grant Thornton Advisory, která byla vybrána v otevřeném zadávacím řízení. V současné době probíhá veřejná konzultace konkrétních podmínek aukce. 

V oblasti správy spektra byl rok 2011 rokem, kdy bylo dosaženo plánovaných cílů v pokrytí obyvatel signálem digitálního televizního vysílání a vypnuta podstatná část analogového televizního vysílání. Podařilo se tak de facto naplnit cíle Technického plánu přechodu zpracovaného v roce 2008 Úřadem. 

V průběhu roku 2011 se ČTÚ ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu aktivně účastnil procesu přípravy návrhu novely zákona o poštovních službách, a zejména pak projednávání a schvalování návrhu tzv. implementační novely zákona o elektronických komunikacích. Její přijetí na konci roku 2011 upravilo některé postupy pro výkon regulace a především rozšířilo kompetence Úřadu v oblasti ochrany spotřebitelů. 

Činnosti na úseku ochrany spotřebitelů služeb elektronických komunikací a poštovních služeb věnoval ČTÚ v loňském roce trvalou pozornost. Z celkového počtu 213 830 správních řízení vedených v průběhu roku 2011 bylo rozhodnutí vydáno v 66 431 správních řízeních a Úřad uložil pokuty v souhrnné výši cca 8,8 mil. Kč. Mimo správní řízení řešil Úřad cca 2000 stížností především na kvalitu služeb. 

V zájmu zvýšení transparentnosti cen pro uživatele služeb elektronických komunikací formuloval ČTÚ podmínky pro akreditaci cenových kalkulátorů. Využil přitom zkušenosti vybraných zahraničních regulačních orgánů, které takový nástroj pro uživatele rovněž sami nebo zprostředkovaně zajišťují. 

Hospodaření ČTÚ v průběhu roku 2011 vycházelo ze stanoveného rozpočtu. Dosažené příjmy ve výši 1 142 673,47 tis. Kč překročily stanovený závazný ukazatel a dosáhly 110,7 % upraveného rozpočtu. Naopak na výdajové straně rozpočtu ČTÚ za rok 2011 uspořil, když výdaje byly čerpány v objemu 587 253,20 tis. Kč, tedy pouze na 93,47 % upraveného rozpočtu. Průměrný přepočtený počet zaměstnanců v roce 2011 byl 442 zaměstnanců. 

Další informace o úkolech, které ČTÚ plnil v průběhu roku 2011 v oblasti elektronických komunikací či poštovních služeb, tak i další informace související se zajištěním chodu ČTÚ, jsou uvedeny v jednotlivých kapitolách Výroční zprávy. Komplexní údaje této Výroční zprávy je možno doplnit i dalšími detailními poznatky ze standardních činností a konkrétních rozhodnutí Úřadu, které jsou průběžně prezentovány v Měsíčních monitorovacích zprávách. Monitorovací zprávy tvoří již od roku 2006 víceletou ucelenou řadu, která je nepochybně pro odbornou a podnikatelskou veřejnost oceňovaným zdrojem relevantních a validních informací i výrazem důsledného transparentního výkonu státní správy v oboru elektronických komunikací.

Autor článku Michal Javůrek
Michal Javůrek
Nadšenec do mobilních technologií, vášnivý fotograf, cyklista a sběratel starých telefonů. Pokud zrovna nesedím u počítače, najdete mě v přírodě s fotoaparátem přes rameno, nebo v sedle na kole.

Kapitoly článku