Sledujte nás na YouTube

Tvůrce JS a Mozilly chce změnit fungování internetové reklamy

Reklamy na internetu na nás doslova útočí ze všech stran a čím dál tím sofistikovaněji. Jsou šité na míru, a to hlavně díky informacím, které na webech zanecháváme. Abychom se reklam zbavili, využíváme různé doplňky do prohlížečů, jako je například AdBlock. Co kdyby ale byl celý prohlížeč postavený tak, že by skrytí reklam bylo automatické, bez nutnosti jakýchkoliv dodatečných rozšíření?

To sice není přesně to, co má v plánu tvůrce JavaScriptu a jeden ze zakladatelů společnosti Mozilla, Brendan Eich, nicméně se této představě velmi blíží. Jeho startup a zároveň prohlížeč zvaný Brave se chtějí vydat zhruba tímto směrem.


Tvůrce JavaScriptu a jeden ze zakladatelů Mozilly, Brendan Eich

Projekt je unikátní tím, že má blokování reklamy zabudované přímo v sobě, nicméně je to proto, aby blokovanou reklamu mohl nahradit reklamou jinou. Podle Eicha současné využívání různých sledovacích prostředků zpomaluje celý web, a až příliš sleduje uživatele, jehož data jsou pak prodávána inzerentům. Brave by tedy měl pomoci ke zvýšení soukromí a zároveň zrychlit načítání stránek.


Logo prohlížeče Brave

Způsob, jakým chce tvůrce JavaScriptu přeměnit podání reklamy je, že nabídky budou upraveny tak, aby nezpomalovaly surfování, a zároveň se inzerenti nedostali k velkému množství informací o uživatelích. Do budoucna se dokonce plánuje, že by uživatelé mohli být placeni formou kreditu za to, že si nechají reklamu zobrazit, případně zaplatit malou částku za to, že se jim žádná nezobrazí.

Prohlížeč bude dostupný pro Windows 10, OS X, iOS a Android a podle slov tvůrců zrychlí prohlížení stránek na mobilních zařízeních 2x až 4x, na počítačích pak o 40 %.

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

17 komentářů

  1. spellshaper (neregistrovaný)

    Neskutečně hyenistický nápad. Sebrat prachy webům, které vytváří obsah a nacpat si ho rovnou do vlastních kapes. Být majitelem většího webu, tak podobný prohlížeč bojkotuji a uživatele blokuji.

    Pokud chodím na nějaké stránky, měl bych jejich formu výdělku akceptovat a nebo tam prostě nechodit. Různé blokace reklamy jsou, možná s mírnou nadsázkou, ale prostě krádež.

    • Stanley (neregistrovaný)

      Stejně jako je krádež přepínat v TV programy při reklamě nebo koukat stranou když jdeš kolem bilboardu. Nakonec se dopracujeme k tomu, že průmyslová výroba hrnců povraždila dráteníky. To asi není smysluplná cesta k řešení.

      Chápu, že se to majitelům webů nelíbí, ale mají na tom svůj díl viny a tak či tak je to vývoj a oni se mohou buď přizpůsobit nebo zkončit.

    • suckme (neregistrovaný)

      Vite, kdyby nektere weby nebyly nenazrane a s reklamou umistovali decentne, tak s tim nemam problem. Kdyz se ale musite k nejakym informacim proklikat pres dva popupy, pak je 50% obsahu stranky reklama a nakonec u videa v clanku je pred videem, banner ve videu a pak jeste nakonci dalsi reklama, tak rikam „nasrat!“.

      Mam adblock a nestydim se za to. Ze to odskacou i weby s rozumnejsim pristupem je mi sice lito, ale nehodlam u kazdeho kliknuti cekat nez se mi nacte reklama a az pak rozhodovat jestli tu ci onu stranku blokovat.

      Dalsi kapitola sama pro sebe je reklama v prohlizeci na mobilu..to uz fakt kvetu tve…

    • spellshaper (neregistrovaný)

      Pro většinu webů je reklama jediným zdrojem příjmů a pokud na ten web přistupuješ, tak tě na něm zřejmě něco zajímá. TO nejmenší, co můžeš udělat, je alespoň „zaplatit“ zobrazením reklamy. Samozřejmě, že to některé weby přehání, tak na ně ale nechoďte a dejte jim to najevo!

      Billboard tu vůbec nebudu řešit, protože za výrobky na billboardu se platí a to že se na něj podíváš není pro nikoho relevantní. Stejně tak pro televize, kde se sledovanost exaktně neměří a stačí, že se na tu televizi „obecně“ díváš. Tím jim potom vyjdeš v ODHADECH sledovanosti.

      U banneru je CTR a zobrazení naprosto přesně měřitelné a každé snížení znamená ve výsledku menší zisk. Obhajovat AdBlock a podobné nápady jako v článku je u mě podobné, jako obhajoba kradení SW.

      Ale ono pokud se lidi budou takto chovat i nadále, tak ty weby buď úplně zaniknou a nebo budou placené a pak se na ně tyhle socky nepodívají vůbec.

    • suckme (neregistrovaný)

      Vite..cca 2 roky jsem si platil pristup na reflex a zadnej problem jsem s tim nemel, kdyby to bylo treba i tady, tak jdu do toho taky.

      Proste, kdyz uz je neceho moc, tak lidi hledaji zpusob jak se ty otravny reklamy zbavit.

      Nebo snad cekate, ze kdyz prestanu chodit na dva nejvetsi zpravodajske weby v CR, tak ze je to nejak vytrhne? Omyl, pridaji jeste vic reklamy…

    • Jokeer (neregistrovaný)

      Placené weby jsou blbost, to už by stránky nepřežily vůbec. Majitelé webových stránek mají možnost blokovat vstup uživatelům s doplňkem AdBlock, většina to nedělá kvůli ještě větší ztrátě. Nevidím důvod tu někomu vnucovat a obhajovat svůj názor, ať se každý rozhodne podle svého uvážení.

    • suckme (neregistrovaný)

      Spis mluvim o alternative..ne o nucene platbe ;)

    • Menty (neregistrovaný)

      Spellshaper – to opravdu není kradení, máš v tom trošku bordel. Když jdu na nějaký web, který je „zdarma“ (nevyžaduje registraci a platbu), tak to rozhodně kradení není. Navíc je nutné si uvědomit, že celá řada webů používá reklamu čím dál násilněji, a to i přesto, že mají příjmy jinde, používají jí jen proto, aby na tom vytřískali co nejvíc, protože na jejich weby chodí hodně lidí. Navíc, je to na uživateli, zda reklamu akceptuje a daný web „podpoří“. Ale je to dobrovolné, proto ještě jednou říkám, že srovnávat to s kradením opravdu není na místě. A taky, když si jdu přečíst třeba zprávy ze zahraničí, nemám zájem o otravování zlevněnými tablety a akčními hrnci. A jak píše Jokeer, weby mají možnost blokovat AdBlock, pokud to tak nedělají, je to jejich smůla. A i já mám vypnutý AdBlock na několika webech, o kterých vím, že je to jejich hlavní příjem, nicméně ne proto, abych neměl pocit, že kradu, ale taky tak trochu ze solidarity.

    • Johny (neregistrovaný)

      Já to mam v ponožce z čeho kterej web čerpá peníze. To je jeho business model a jestli neni schopnej uživit se z reklamy ve světě, kde existuje adblock, asi dělá něco blbě. Je mi fuk, jestli zanikne nějaká smartmanie nebo podobné weby, muj život to nijak neohrozí. Zas tak ty zprávy hustý nejsou a je tu tisíc dalších stránek. Internet je plnej kravin kde zahodit svuj čas. Psát dneska může začít kdo chce, pravidla si na svym webu může nastavit taky jak chce. Že jediný z čeho má peníze je reklama NENI MUJ PROBLEM. ;-) Odborný stránky s kvalitnim obsahem si klidně zaplatim.

      Edit: Příště poprosíme bez vulgarit, děkujeme. Redakce

    • uni (neregistrovaný)

      Nesmysl. Hyenistické by bylo, kdyby jejich obchodní model byl založen na zobrazování reklamy (jejich vlastním systémem) a blokovali by ostatní poskytovatele. Ale nic takového se neděje, je to jen aplikace, která něco umí.

      Naopak, tím, že nějaký web mi zabrání v zobrazení na základě „porušení“ jakýchsi podmínek (ty jsem odsouhlasil kde?) je hyenismus.

  2. Jan (neregistrovaný)

    Ja suhlasim so Spellshaperom, ale nejak hlbsie rozvadzat to nechcem, pretoze viem ako v nasich krajinach ludia rozmyslaju.

  3. kropovez (neregistrovaný)

    Adblock by měl fungovat tak, že si ty reklamy bude otevírat někde na pozadí. Beztak je jedno, jestli musím u té reklamy klikat na křížek, nebo ji nevidět vůbec. Stejně mě nezajímá, co na ní je a majitele webů by byli spokojeni.

  4. Jakub (neregistrovaný)

    AdBlock kradezi je. Protiargumenty jsou naprosto smesny a irelevantni. Souhlas s Sellshaper. Kdyz mi nejaky web tak vadi, tak tam nechodim. Az tak strasny ty reklamy nejsou. Nekdo dela, jako kdyby mu nicily zivot. A ano 99% webu se zivi reklamou. Cim jinym asi.

    • suckme (neregistrovaný)

      Ciste logicky vzato mi reklamy nici zivot, jelikoz me jejich loadovani, zobrazovani a odklikavani stoji nejakej cas. A v zivote mate jenom urcite mnozstvi casu, takze vas o ten cas okradaji..

      Ze pak clovek travi hromadu casu na jinejma blbostma uz je jina vec…

    • Johny (neregistrovaný)

      čim jinym? co třeba premium content, merchendising, nabídka něčeho co ten člověk chce a je ochotnej za to platit? Internet neni z podstaty věci komerční platforma. Je to informační platforma a to, že si tam někdo něco píše automaticky neznamená, že za to má bejt placenej. Já když si s tebou budu povídat v hospodě o počítačích, taky ti nenacpu 5 letáků, abych z toho něco vyrejžoval. To že za to někdo chce bejt placenej reklamou je jeho obchodní model a musí bejt schopnej si spočítat, jestli takovej model má smysl. Já jako uživatel mam právo si vybírat, na co chci a na co nechci koukat. Jakej obsah chci konzumovat a nechat se jím ovlivňovat a utvářet své názory. Pokud nechci konzumovat reklamu, nikdo mi do toho nemůže nutit a už vůbec ne na základě toho, že přece jemu to dává peníze a „musí platit daně“. To mě nezajímá a neni moje starost, je to jeho starost jako podnikatele.

  5. Honza (neregistrovaný)

    Tohle přece umí někde tuším už od verze 8 nebo 9 Internet Explorer – už tenkrát tam byla možnost zapnout Ochranu před sledováním a pokavaď se tam hodily filtry z iegallery.com, tak to ty reklamy krásně skrylo.

  6. Libor (neregistrovaný)

    Píšem už možno po „funuse“ ale predsa : Podľa mňa obchodný model bezplatných webov „zadarmo“ je obchodným modelom dobrovoľného príspevku – donate. Teda ak si nezapnem AdBlock, tak som dobrovoľným donorom / pozerám reklamy /, no a keď si ho zapnem, tak nie som dobrovoľným prispievateľom. Rozhodne to nie je žiadna analógia krádeže.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *