Sledujte nás na YouTube

BMW začíná využívat 40tunový kamion, který jezdí pouze na elektřinu

Ačkoliv jsou s námi elektromotory určené pro automobily skoro stejně dlouho, jako ty spalovací, a první automobily dokonce jezdily na elektřinu, mnoho motoristů je stále vnímá jako odbočení do slepé ulice na křižovatce evoluce.

 

I přes to se mnoho automobilek snaží elektromotory zdokonalovat a zvyšovat jejich počet na silnicích, neboť si uvědomují dlouhodobé dopady spalovacích motorů. Mimo značky jako Tesla, Honda, Nissan, nebo Mitsubishi, se do tohoto odvětví zapojila i automobilka BMW, a to rovnou ve velkém.

 

Na silnice v okolí Mnichova vypustila svůj čtyřiceti tunový elektrický kamion, který sestrojila ve spolupráci se společnostmi Scherm a Terberg. Nabití kamionu do maximální kapacity baterie trvá 3 až 4 hodiny a zvládne ujet 100 km. Podle automobilky tento nákladní automobil ušetří životnímu období téměř 12 tun oxidu uhličitého ročně v porovnání s dieselovým kamionem.

 

Využití náklaďáku bude v prvním roce omezené, v rámci testování ujede každý den pouze 16 kilometrů při přepravě automobilových součástí. BMW si od tohoto provozu slibuje získání cenných informací z oblasti využití elektrických nákladních automobilů v logistice.

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

17 komentářů

  1. lerion (neregistrovaný)

    Takže z kamionů v nadpisu to je nakonec jen jeden?

    • kjkszpj (neregistrovaný)

      Tiez ma prekvapuje takyto nadpis na smartmanii …

    • David Preiss (neregistrovaný)

      Dobrý den,

      omlouvám se za zavádějící nadpis, již jsem jej upravil. Věřím tomu, že se podobné kamiony na elektřinu budou využívat čím dál více, nicméně v současné chvíli máte pravdu, že se jedná pouze o jeden kus :)

    • kjkszpj (neregistrovaný)

      Hned to vyzera lepsie :) To len aby ste sa nepridali k mnozstvu bulvarom zavanajucich stranok :)

  2. roll (neregistrovaný)

    kamion, který ujede 100 km je k ničemu…

  3. cicolably (neregistrovaný)

    kolko ton oxidu vyprodukuje tepelná elektráreň ,väčšinou na východ od „UBER“ čistej DDR napríklad v Čechách , na nabitie tejto ekologickej „bomby“ ???

    • Tade (neregistrovaný)

      Zrovna pro Němce, kteří jsou na špičce v získávání energie z obnovitelných zdrojů to má tu výhodu, že mohou nabíjet v době přebytku.

    • Petrohrad (neregistrovaný)

      Vyprodukuje míň než kdyby ten náklaďák spálil naftu. A ještě přitom nebude likvidovat neobnovitelnou surovinu na výrobu plastů, hnojiv a já nevím čeho ještě.

    • fore (neregistrovaný)

      Zato ty baterie v tom kamionu budou 100% ekologické a surovinově naprosto bez nákladů.

    • Tade (neregistrovaný)

      Takže co bys navrhoval? Prostě pálit ropu dokud nedojde?

      Tokamaky a fúze jaksi ani po více jak 50 letech není zatím řešením. Tohle je prostě vývoj. Samozřejmě, že ty baterie, likvidace solárních panelů atd. je velkej problém, ale jsme stále někde na začátku. Spalovací motory už o moc úspornější nebudou …

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      Elektromobil nabijeny z verejne site je pochopitelne ekonomicky i ekologicky nesmysl, slepa vetev, ktera je jiz ted v podstate mrtva. Kdo trosku sleduje trendy v teto oblasti tak vi, ze nejprogresivnejsi automobilka v teto oblasti utlumuje vyrobu techto vozu, protoze nemaji perspektivu.

    • lerion (neregistrovaný)

      Tade si myslí, že když něco jezdí na elektřinu, je to hned ekologické.

      Ano, elektromobil jako takový při provozu nijak neznečišťuje ovzduší. To ekologické je. Ale problémem je několik faktorů, které mohou ve výsledku nadělat větší paseku než moderní spalovací motor.

      Zaprvé jde o samotnou ekologickou zátěž výroby a likvidace takového auta. Výrobní náklady jsou vyšší, je třeba více speciálních materiálů. Například baterie jsou ekologická zátěž vysoká. Jejich výroba drahá, likvidace náročná a životnost malá.

      Dalším problémem je, že ta elektrická energie se někde musí vyrobit. Zrovna Německo je v současnosti ostudným příkladem. Tade píše něco o tom, že Němci jsou na špičce v získávání energie z obnovitelných zdrojů. Také si zavřeli jaderky a teď jsou na evropské špičce provozu uhelných elektráren, protože obnovitelné zdroje jim ani zdaleka nestačí pokrýt spotřebu. Výroba energie z obnovitelných zdrojů je vyjma vodních elektráren obrovsky nákladná a dodnes se vedou spory o to, zda se to při současné účinnosti a nákladnosti výstavby vyplatí. Podle mě ne.

      Aby toho nebylo málo, tak je třeba tu energii ještě nějak k autu dopravit. To si žádá další náklady na rozvodnou síť, infrastrukturu a to co možná nejdříve a s nejvyšším rozšířením všude. Benzínové pumpy se budovaly desetiletí.

      Takže ne, stojím si za tím, že elektromobily v současnosti jsou slepou vývojovou větví. Nechápej mě špatně – elektromotor jako takový je na míle daleko před spalovacími nebo vznětovými motory, ale prostě jim v tuto chvíli nedokážeme energii dodávat levně a ekologicky. A dokud se toto nenaučíme, nemají elektromobily budoucnost.

      Nejde to ale vztáhnout globálně – například v Norsku se těší elektromobily oblibě a to zejména proto, že země je energeticky naprosto soběstačná a drtivou většinu el. energie získává z vodních elektráren. Díky tomu je v jinak velmi drahém Norsku čistá elektřina za hubičku a proto se tam prohání snad nejvíc elektromobilů v Evropě.

      Naproti tomu Německo, které znovu oživilo uhelné elektrárny – snad jednu z nejšpinavějších metod získávání elektřiny, by rozhodně nemělo jít nikomu příkladem. Uhelné elektrárny chrlí tuny radioaktivního odpadu do ovzduší a mezitím se u větrné elektrárny Merkelová poplácává po zádech, jak se mají všichni dobře.

    • Mr. Arakin (neregistrovaný)

      K tomu Norsku je ovsem nutno dodat, ze klasicke automobily jsou tam zatížené obrovskou daní, zatímco pseudo ekologické vozy jsou těžce dotované.

    • lerion (neregistrovaný)

      Ano. A i ta elektřina je skoro zadarmo a pohonné hmoty (přestože většina bohatství Norka je z těžby ropy) stojí majlant.

    • Tade (neregistrovaný)

      Lerion: Mě ale zajímají ty alternativy. Jádro je dost problematické, na tom se snad shodneme. To, že si myslím, že je něco ekologické, když to jezdí na elektřinu jsem neřekl, to jsi mi podsunul ty. Jako shození toho, co jsem napsal se ti to samozřejmě hodilo – to chápu. Sám píšeš, že v tuto chvíli to není řešení a dokud se nenaučíme s energií lépe pracovat, nebude to výhodné. To je přesně to, o co mi jde. Ne poplácávat se po zádech, jak je to výhodné a ekologické, když jsou na druhé straně jiné problémy – jak uvádíš u příkladu německé kancléřky. Je to prostě vývoj a ten často neslaví úspěch hned od začátku. Když se podíváme na ČEZ a na to, co se tu děje kolem solárního byznysu, je mi na blití. Kdyby takhle postupovali všichni, kam bychom se dostali? Vyláme si Elon Musk a Němci na tom, co dělají zuby? Možná, ale posune nás to někam dál a vyvinou se nové technologie a prozkoumá problém distribuce atd. Někdo to přece udělat musí.

      Je lepší mít vyvinuté různé alternativy, než se spoléhat na úzkou skupinu zdrojů, které jsou neobnovitelné a také neekologické. Prostě mít určitou alternativu a díky vývoji získat i další poznatky, které se na to navážou.

      Jsou i horší alternativy, jako je těžba břidlic. Můžete děkovat, že Evropané měli tolik rozumu, aby se této bublině vyhli a nezničili ty nejcennější zdroje, které máme – vodu. Rozhodně radši budu koukat na větrníky a pole (lépe budovy) poseté panely, než zfrakovanou krajinu. Já se o toto téma nezajímám zase tak moc, takže si velice rád přečtu názory a alternativy vás obou.

      Rozhodně ale nejsem natolik mimo, abych neměl základní přehled. Elektromobilům v kontextu, který jsem zmínil výše fandím. Nemusí to být všespásné řešení, ale bude to další krok, který lidstvo musí udělat. Možná bude občas vedle, ale i to je zkušenost. Mě osobně ponižuje to, když si na podzim prohlédnu reportáž, jak h****o Putin nepustí plyn na ,,západ“, protože jde přes Ukrajinu, která má problém s placením…

  4. Petr (neregistrovaný)

    Jen výroba té elektřiny pro nabíjení spotřebuje více COX, než tohle ušetří. Ale stádo bude tleskat, jaké jsou elektromobily EKO:(

    O výrobě a likvidaci těch akumulátorů nemluvě. ..

    • imperator (neregistrovaný)

      prave to ma aj minule napadlo – jedina moznost zeby ta energia bola len z vodnych a veternych elektrarni atd…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *