TOPlist

Tvůrce Flappy Bird odhalil identitu a poskytl rozhovor: Co ho vedlo ke stažení a jaké hry dále chystá?

Celým mobilním světem před pár týdny otřásla primitivní hra Flappy Bird, která se okamžitě stala fenoménem. Její autor po delší odmlce promluvil, odhalil svou identitu a prozradil spoustu zajímavých plánů do budoucna.

Autor virálního šílenství s názvem Flappy Bird (více informací) zůstával dlouhou dobu v anonymitě a odmítal nabídky na rozhovory, neustálý zájem médií mu dle vlastních slov ničil život do takové míry, že svou hru začal nenávidět. Teprve populárnímu americkému časopisu a serveru Rolling Stone se podařilo přemluvit skromného asijského programátora k interview, ve kterém se rozpovídal o své minulosti, inspiraci při tvorbě Flappy Bird i o plánech do budoucna.


Dong Nguyen: Skromný vietnamský programátor, který zbohatnul rychleji než Mark Zuckerberg, zdroj: RollingStone.com

Ohlédnutí do minulosti

Dong Nguyen je poměrně nenápadný 28letý programátor, který donedávna bydlel u rodičů ve vietnamském hlavním městě Hanoj a vydělával si na živobytí programováním her pro místní společnost Punch Entertainment. Poté, co začali dům jeho rodičů obléhat paparazzi, se však musel dočasně odstěhovat ke kamarádovi, na jeho účtě leží odhadem milióny dolarů a další peníze přibývají z dosud nainstalovaných verzí Flappy Bird i poté, co ji stáhl z mobilních trhů. Mladíka ale zdá se sláva ani peníze příliš nezměnily – za vydělané jmění si zatím koupil nový Mac a pozval kamarády na večeři, dále si plánuje koupit vlastní byt a MINI Cooper.

„Chtěl jsem jen vytvořit zábavnou hru, nemohl jsem tušit, že bude mít Flappy Bird takový úspěch“

Pokud nepatříte zrovna mezi nejmladší generaci, určitě ani vás neminul fenomén Nintendo a taky jste doma s přáteli u CRT televize zběsile mydlili do tlačítek při hře Super Mario Bros. Už z grafiky Flappy Bird je celkem jasné, že stejnou inspiraci měl i autor této hry. Když už mu nestačil Super Mario, naprogramoval si v 16 letech na počítači svou první šachovou hru. Během studia počítačových věd na univerzitě v Hanoji se dostal do první dvacítky v programovací soutěži a získal pracovní místo v hanojské herní společnosti Punch Entertainment.

Bývalý šéf jej popisuje jako nadaného mladíka, který dokázal splnit 3x víc práce za 3x kratší čas než ostatní zaměstnanci, ale nesnášel nad sebou dohled, proto mu časem bylo uděleno privilegium, že svou práci nemusel nikomu předkládat k ověření a mohl pracovat nezávisle.


Rybička ze Super Mario Bros inspirovala autora k vytvoření ptáčka ve Flappy Bird

Doba iPhonů a dotykových displejů

Poté ho zaujal iPhone a začal přemýšlet o hrách pro dotykové displeje. Dříve virální hra Angry Birds ho ale příliš nenadchla, dle jeho slov je grafika Angry Birds přeplácaná a sám spíše chtěl vymyslet jednoduchou hru pro lidi, kteří nemají čas, hru kterou můžete kdykoliv zapnout, chvilku ji hrát a zas odložit. Jeho prvním počinem byla hra Shuriken Block (informovali jsme zde), která měla taktéž 8bitovou grafiku a cílem hráče bylo ochránit pět mužíků od útoku nindžů klepáním na hvězdice, které po nich vrhali. Hlavním cílem programátora bylo vytvořit hru, kterou je snadné se naučit, ale těžké ovládnout.


Shuriken Block: Předchůdce Flappy Bird byl prý moc náročný na ovládnutí i zvládnutí

Stále to však nebylo ono, jelikož hráči museli klikat na víc míst na displeji, proto Dong přišel s nápadem hru ještě víc zjednodušit tak, aby šlo klikat naprosto kamkoliv, kolem tohoto ústředního nápadu pak postavil Flappy Bird. Při vytváření hlavní postavy se inspiroval rybičkami Cheep Cheeps ze Super Mario, ze stejné hry pochází i zelené potrubí, kterému se máte vyhnout.

Princip ovládání vycházel ze hry Paddle-ball, tentokrát ne mobilní nebo počítačové, ale skutečné – jde o dřevěnou pálku s míčkem na gumičce a ačkoliv se to zdá na první pohled jako snadná hračka, většina lidí si nedokáže s míčkem pinkat déle než na 3 odrazy. Svou létající rybičku nastavil tak, aby těžko odolávala gravitaci, a hra je tak citlivá na dotek, že sebemenší kontakt s displejem může pro rybu skončit tupým nárazem do trubky.


Paddle-ball: dětská hra, která inspirovala autora Flappy Bird je náročnější než se zdá

Šílenství jménem Flappy Bird

Jakmile byla Flappy Bird dokončena, zveřejnil ji autor 24. května 2013 na App Store pro iOS a později i na Google Play a… nestalo se vůbec nic, hra zmizela v záplavě desetitisíců dalších ,které tam každý den přibývají. Až teprve po 5 měsících se na Twitteru objevil tweet od jednoho z hráčů Flappy Bird, který byl poměrně výřečný: „F*** Flappy Bird“, asi si dokážete představit originální znění.


Za osm měsíců od zveřejnění se najednou z Flappy Bird stal celosvětový fenomén, snad na všech sociálních sítích se začala objevovat videa jak rozzuření hráči doslova mlátí do svých smartphonů kladivem, ale zároveň hru nedokážou přestat hrát. Koncem ledna 2014 se Flappy Bird dostala na první místo v herní kategorii na App Store a o několik týdnů později i na Google Play, v únoru již byla na prvním místě celkem ve stovce zemí a počítadlo hlásilo přes 50 miliónů stažení. Samotná hra sice byla zdarma, ale obsahovala reklamy, díky kterým se Dongovi začalo na účet sypat denně přes 50 tisíc amerických dolarů, tedy zhruba jeden milión korun (více informací).


V redakci jsme se dostali na skóre 166, dokážete překonat náš rekord? :)

Odvrácená strana slávy

Dong Nguyen byl z náhlé popularity jeho dílka pochopitelně potěšený, ale je zajímavé, že dlouhou dobu neříkal rodičům, že se z něj stal milionář, protože prý nerozumí hrám a nechtěl je s tím obtěžovat. Vše „prasklo“ až když se do vietnamských médií provalila jeho identita, v novinách otiskli fotografii autora a dům rodičů začali dnem i nocí obléhat paparazzi. V tu chvíli na něj dolehla tíže popularity a na svém Twitteru napsal: „Nikdy jsem nechtěl slávu, nechte mě na pokoji“.

Navíc se mu na telefonu i v emailové schránce množily dopisy se stížnostmi, že kazí děti, nebo příběhy dospělých lidí, kteří kvůli Flappy Bird přišli o práci. Autor prý tohle nedokázal brát na lehkou váhu, neboť sám na vysoké škole zanedbal nejeden test kvůli tomu, že propadl hraní střílečky Counter Strike. 9. února 2014 tak na svém Twitteru oznámil, že jeho největší úspěch mu ničí vlastní život a že Flappy Bird za 22 hodin stáhne z mobilních obchodů. Jen během těch 22 hodin si ji ve spěchu stáhlo dalších 10 miliónů lidí.


„Flappy Bird je můj největší úspěch a zároveň mi ničí život, teď tu hru nenávidím“ — Dong Nguyen

Na dotaz redaktora Rolling Stone, proč hru stáhnul, odpověděl mladý programátor moudře: „Jsem pánem svého života. Nezávislý myslitel“. Se stažením Flappy Bird z trhu ale šílenství nekončilo, uživatelé Androidu mezi sebou dále sdílí instalační APK soubor, majitelé iPhonů to mají o něco horší, na eBayi se dokonce objevily nabídky na prodej iPhonů s předinstalovanou Flappy Bird, jejichž cena se vyšplhala v přepočtu na milióny korun. Navíc se objevila obrovská vlna klonů a dnes se podle statistik na App Store nebo Google Play objeví každých 24 minut nová kopie Flappy Bird.

Plány do budoucna…

Autor se tím ale prý nějak netrápí, říká že originál je jen jeden a sám má nyní alespoň trochu klid a možnost soustředit se na další práci. Prý teď pracuje hned na třech nových hrách najednou. Jedna z nich bude zatím nejmenovaná kovbojská střílečka, druhá vertikální lítačka Kitty Jetpack a třetí mají být akční šachy s názvem Checkonaut. Redaktorům Rolling Stone prozradil, že jednu z těchto her vydá již tento měsíc a všechny tři budou založeny na typické osmibitové grafice. Na dotaz, zda někdy znovu zveřejní Flappy Bird odpověděl, že o tom prý uvažuje, ale pokud tak učiní, do hry přidá varování: „Prosím dejte si oraz“.

Autor článku Ruslan Botsyurko
Ruslan Botsyurko
Lékař, fotograf, redaktor, DJ, webdesigner, nevyléčitelný perfekcionista a bezmezný nadšenec do všech možných technologií, který od malička běhá po světě se šroubovákem (no dobrá, nyní spíše se skalpelem :)) a snaží se přijít na to, jak věci kolem fungují.

Kapitoly článku