Sledujte nás na YouTube

Autonomní auto Google způsobilo první nehodu: Umělá inteligence špatně odhadla situaci

Google (respektive Alphabet) najezdil se svými autonomními vozidly po amerických silnicích miliony kilometrů, aniž by způsobil dopravní nehodu. Pár vozů se sice stalo účastníky nehody, vždy však byla zaviněna vnějšími vlivy, případně řidičem, který měl aktuálně vozidlo pod kontrolou. V polovině minulého měsíce však Lexus RX450h řízený umělou inteligencí selhal a střetl se s autobusem.

google

Nejednalo se o nijak závažnou nehodu, vše se stalo na kalifornské dálnici v nízké rychlosti a nikomu se nic nestalo; odnesla to pouze karoserie automobilu. Ten se podle zprávy o nehodě vyhýbal rychlostí 2 mil za hodinu pytlům s pískem a přitom předvídal, že jej pustí autobus jedoucí zhruba 15 mil v hodině. Nestalo se tak, a došlo ke střetu, za nějž Google vzal zodpovědnost na sebe. Jeho software se totiž v provozu neustále učí a snaží se podchytit veškeré situace, které mohou nastat, a vypořádat se s nimi.

116_sni-mek-obrazovky-2015-11-02-v-18-45-13 Nedávno se auta Google učila reagovat na nepředvídatelné děti (více informací)

Aby příliš opatrnou jízdou nedocházelo ke zpomalování provozu, snaží se Google naučit své vozy předvídat chování okolí tak, aby mohly do hry zapojit i jistou dávku lidské drzosti. Po incidentu nicméně upravil vyhodnocovací algoritmus tak, aby se při konfrontaci s velkými vozidly chovala jeho auta spíše defenzivně.


Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.

7 komentářů

  1. vlada (neregistrovaný)

    Google prohlasil, ze nese jen cast odpovednosti, zbytek pada na hlavu ridice autobusu. Ona totiz v kazdem autonomnim automobilu musi sedet osoba (ridic), ktera muze kdykoliv zasahnout do rizeni. Pred nehodou tato osoba vyhodnotila situaci stejne jako system automatickeho rizeni (autobus stihne zabrzdit) a do rizeni nezasahla. U nas a verim, ze i jinde ve svete, maji policajti dobrou poucku, ze vinen je ten, kdo ma nabourany predek.

    • Vetsi hloupost jsem uz dlouho neslysel. Takze kdyz pojedu na dalnici maximalni povolenou rychlosti a z pripojovaciho pruhu, kde je nejaka prekazka znemoznujici videt auto drive, vyriti nejaky imbecil a vjede mi do prubezneho, ja se mu podivam do kufru, protoze mam vyrazne vyssi rychlost, takze za to muzu ja i prestoze me jak omezil, tak ohrozil? Nebo na svetelne krizovatce nekdo projede na cervenou a ja mu ustrelim zadek, taky za to muzu ja, kdyz mam rozbity predek? Takovych prikladu ti klidne vymyslim dalsich 20. Ja bych totiz rekl, ze vinikem nehody je ten, kdo porusil predpisy provozu na pozemnich komunikacich.

      • vlada (neregistrovaný)

        Doufam, ze ti nedali ridicak!!! Snad je nad slunce jasne, kdy poucka plati – auta jedou ve stejnem pruhu a druhy nedobrzdi napriklad na krizovatce, protoze nedodrzel bezpecnou vzdalenost (priklad s prujezdy na cervenou nema cenu komentovat, tam poucka samozrejme neplati!!!). Ty mas prizpusobit rychlost situaci na vozovce vcetne dalnice. Kdyz jsou zacpane ostatni jizdni pruhy, jen blazen pojede „maximalni povolenou rychlosti“.

      • zipiik (neregistrovaný)

        vlada: Na dalnici plati pravidla pro jizdu v pruzich:
        „Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího pruhu. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu. „

      • Vlada: doufam, ze papiry na auto nedali tobe, ocividne mas gulas jak v terminologii tak v samotnych predpisech. Mimochodem, pokud mi to situace dovoli, muzu si na dalnici ve svem pruhu jet jak rychle chci do vyse maximalni povolene rychlosti. To ze pri najezdu na dalnici vjedu do leveho pruhu, abych usnadnil jinemu vozu vjezd na dalnici je ciste ma dobra vule, nikoliv povinnost a nemusim prizpusobit vubec nic. Kdyz mi tam v ten moment nekdo vjede, jedeme tedy ve stejnem pruhu a ja to nedobrzdim a napalim to do nej, vinikem je jednoznacne a bez pochyby ridic vozu, ktery mi nedal prednost pri prejizdeni z pripojovaciho do prubezneho pruhu. On me dokonce nesmi ani omezit, tzn, pokud musim zpomalit, porusil predpisy a muze byt pokutovan, i kdyz se nehoda nestala.

    • Rdm (neregistrovaný)

      Pochopil jsem to tak, že auto Googlu jelo v pravém pruhu a autobus v levém a při přejíždění z pruhu do pruhu nesmíte ohrozit ani omezit vozidlo v něm jedoucí, takže kecy o tom, že „autobus stihne zabrzdit“ jsou nesmysl, zastavit mělo auto Google a teprve jak to bude možné, mohlo překážku objet.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>